Staż adaptacyjny i test umiejętności w toku postępowania o uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 21 lipca 2005 r.
w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania o uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych

Na podstawie art. 15 ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych (Dz. U. Nr 87, poz. 954, z 2002 r. Nr 71, poz. 655, z 2003 r. Nr 190, poz. 1864 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
warunki, sposób i tryb odbywania stażu adaptacyjnego, sposób i tryb wykonywania nadzoru nad odbywaniem stażu oraz oceny nabytych przez wnioskodawcę umiejętności, a także sposób ustalania kosztów odbywania stażu adaptacyjnego oraz trybu ich ponoszenia,
2)
warunki, sposób i tryb przeprowadzania testu umiejętności oraz oceny wykazanych przez wnioskodawcę umiejętności, a także sposób ustalania kosztów przeprowadzania testu umiejętności oraz tryb ich ponoszenia

- dla zawodów regulowanych należących do działów administracji rządowej: budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, gospodarka morska, łączność, transport.

§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych;
2)
organ prowadzący postępowanie - ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności, transportu albo organ lub jednostkę organizacyjną podległą właściwemu ministrowi, organ samorządu zawodowego odpowiedni dla danego zawodu regulowanego upoważniony do prowadzenia postępowania o uznanie kwalifikacji na podstawie art. 4a ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, z późn zm.2));
3)
instytucja - jednostkę organizacyjną, w której wnioskodawca odbywa staż adaptacyjny.
§  3.
1.
Konieczność odbycia stażu adaptacyjnego albo testu umiejętności jest stwierdzana w formie postanowienia wydanego przez organ prowadzący postępowanie w toku postępowania o uznanie kwalifikacji w zawodzie regulowanym.
2.
Postanowienie określa program i okres trwania stażu adaptacyjnego oraz zakres wiedzy i umiejętności objętych testem umiejętności.
3.
Wnioskodawca po otrzymaniu postanowienia, o którym mowa w ust. 1, występuje do organu prowadzącego postępowanie z wnioskiem o odbycie stażu adaptacyjnego albo przeprowadzenie testu umiejętności.

Rozdział  2

Staż adaptacyjny

§  4.
1.
Wnioskodawca do wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 3, dołącza dokument zawierający zobowiązanie instytucji do nawiązania z wnioskodawcą stosunku prawnego, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy.
2.
W zobowiązaniu, o którym mowa w ust. 1, instytucja określa w szczególności:
1)
rodzaj stosunku prawnego, który zostanie nawiązany z wnioskodawcą;
2)
termin, w jakim zostanie nawiązany stosunek prawny;
3)
okres, na jaki zostanie nawiązany stosunek prawny;
4)
informację o obowiązkach, jakie zostaną powierzone wnioskodawcy;
5)
informację o wyznaczonym opiekunie stażu adaptacyjnego.
3.
Organ prowadzący postępowanie akceptuje wybór instytucji dokonany przez wnioskodawcę.
4.
W przypadku niezaakceptowania przez organ prowadzący postępowanie instytucji wskazanej przez wnioskodawcę z powodu niemożności zrealizowania programu stażu adaptacyjnego albo braku możliwości kontynuowania go w danej instytucji, wnioskodawca odbywa go w innej instytucji. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
5.
Wnioskodawca może odbywać staż adaptacyjny bez wynagrodzenia w przypadku odbywania go na podstawie umowy cywilnoprawnej.
§  5.
Program i okres stażu adaptacyjnego ustala się dla poszczególnych wnioskodawców, biorąc pod uwagę:
1)
świadectwa i dyplomy oraz inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe posiadane przez wnioskodawcę;
2)
okres praktyki zawodowej i umiejętności nabyte przez wnioskodawcę;
3)
okres niezbędny do nabycia umiejętności do wykonywania zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
różnice wynikające ze specyfiki zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej i w państwie wnioskodawcy;
5)
znajomość prawa polskiego oraz terminologii zawodowej w języku polskim niezbędną do wykonywania zawodu regulowanego.
§  6.
1.
Staż adaptacyjny odbywa się pod kierunkiem opiekuna stażu adaptacyjnego.
2.
Opiekun stażu jest wyznaczany spośród osób posiadających wyższe wykształcenie, kwalifikacje i doświadczenie w zawodzie, o uznanie którego występuje wnioskodawca.
3.
Zadaniem opiekuna stażu adaptacyjnego jest pomoc wnioskodawcy w realizacji programu stażu adaptacyjnego.
4.
Opiekuna stażu wyznacza na okres całego stażu adaptacyjnego kierownik instytucji w porozumieniu z organem prowadzącym postępowanie.
5.
Zmiana opiekuna stażu adaptacyjnego może nastąpić w przypadku:
1)
braku możliwości dalszego sprawowania opieki nad wnioskodawcą;
2)
umotywowanego wniosku o zmianę opiekuna stażu, złożonego przez wnioskodawcę nie później niż na trzy miesiące przed zakończeniem stażu adaptacyjnego;
3)
umotywowanej prośby opiekuna stażu o zwolnienie go z pełnionych obowiązków, złożonej nie później niż trzy miesiące przed zakończeniem stażu adaptacyjnego.
6.
Zmiany opiekuna stażu dokonuje kierownik instytucji, w której staż adaptacyjny jest odbywany, w porozumieniu z organem prowadzącym postępowanie.
§  7.
W okresie odbywania stażu adaptacyjnego wnioskodawca:
1)
przestrzega porządku organizacyjno-prawnego instytucji;
2)
realizuje program stażu;
3)
prowadzi dziennik stażu w formie ustalonej przez organ prowadzący postępowanie.
§  8.
1.
Nadzór nad przebiegiem stażu adaptacyjnego sprawuje osoba wyznaczona przez organ prowadzący postępowanie.
2.
Nadzór nad przebiegiem stażu adaptacyjnego jest sprawowany przez:
1)
kontrolę realizacji programu stażu;
2)
kontrolę warunków odbywania stażu;
3)
kontrolę obecności wnioskodawcy w instytucji w okresie stażu;
4)
obserwację pracy wykonywanej przez wnioskodawcę w okresie stażu;
5)
gromadzenie informacji o przebiegu stażu.
3.
Nadzór nad przebiegiem stażu adaptacyjnego może być sprawowany przez opiekuna stażu.
§  9.
1.
Zaliczenia stażu dokonuje się na podstawie oceny umiejętności nabytych przez wnioskodawcę.
2.
W celu dokonania oceny, o której mowa w ust. 1, organ prowadzący postępowanie powołuje zespół składający się co najmniej z 3 osób posiadających wyższe wykształcenie i co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe z zakresu objętego stażem adaptacyjnym, zwany dalej "zespołem".
3.
Zespół dokonuje oceny na podstawie:
1)
dziennika stażu potwierdzającego realizację programu;
2)
opinii opiekuna stażu o przebiegu stażu i osiągnięciach wnioskodawcy;
3)
opinii kierownika instytucji lub wyznaczonego przez niego pracownika o przygotowaniu wnioskodawcy do wykonywania zawodu regulowanego;
4)
rozmowy z wnioskodawcą o przebiegu stażu adaptacyjnego.
4.
Jeżeli obowiązki opiekuna stażu pełni kierownik instytucji, wydawana jest jedna opinia o przebiegu stażu.
5.
Z dokonanej oceny zespół sporządza protokół, który zawiera informacje o składzie zespołu, dokumentację, na podstawie której dokonano oceny, wniosek o zaliczenie lub niezaliczenie stażu adaptacyjnego wraz z uzasadnieniem oraz podpisy członków zespołu.
6.
Zespół w terminie trzech dni od dnia dokonania oceny stażu adaptacyjnego przekazuje organowi prowadzącemu postępowanie protokół wraz z dokumentacją.
7.
Na podstawie wniosku zespołu, o którym mowa w ust. 5, organ prowadzący postępowanie zalicza lub nie zalicza stażu adaptacyjnego.
§  10.
1.
W przypadku niezaliczenia stażu adaptacyjnego organ prowadzący postępowanie może na wniosek wnioskodawcy przedłużyć staż adaptacyjny nie dłużej niż o połowę, z zachowaniem terminów, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy.
2.
W przypadku przedłużenia stażu adaptacyjnego przepisy § 4-9 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  3

Test umiejętności

§  11.
1.
Test umiejętności przeprowadza organ prowadzący postępowanie w następujących formach:
1)
test pisemny składający się z nie więcej niż 80 pytań;
2)
odpowiedź ustna na co najmniej 5 i nie więcej niż 10 pytań wylosowanych przez wnioskodawcę;
3)
test praktyczny - wykonanie pracy sprawdzającej wybrane umiejętności z zakresu zawodu regulowanego.
2.
Test umiejętności przeprowadza się w języku polskim.
3.
W przypadku konieczności sprawdzenia umiejętności praktycznych organ prowadzący postępowanie może łączyć test praktyczny z testem pisemnym lub odpowiedzią ustną.
4.
Formę, liczbę pytań, zadania oraz kryteria oceny testu umiejętności określa organ prowadzący postępowanie.
§  12.
Organ prowadzący postępowanie ustala dla poszczególnych wnioskodawców zakres przedmiotowy testu umiejętności, biorąc pod uwagę:
1)
program kształcenia i szkolenia odbytego przez wnioskodawcę w państwie wnioskodawcy;
2)
zakres wymagań egzaminacyjnych obejmujących wiadomości i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
znajomość zawodowej terminologii w języku polskim, niezbędnej do wykonywania danego zawodu;
4)
okres praktyki zawodowej i nabyte przez wnioskodawcę umiejętności w zawodzie regulowanym w państwie wnioskodawcy;
5)
okres stażu niezbędnego do wykonywania zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
różnice wynikające ze specyfiki zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej i w państwie wnioskodawcy, w tym dotyczące niezbędnej znajomości prawa polskiego.
§  13.
1.
W celu przeprowadzenia testu umiejętności organ prowadzący postępowanie powołuje komisję egzaminacyjną, zwaną dalej "komisją", składającą się co najmniej z 3 osób posiadających wyższe wykształcenie, co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w wykonywaniu danego zawodu regulowanego oraz doświadczenie w przeprowadzaniu egzaminów kwalifikacyjnych uprawniających do wykonywania zawodów regulowanych.
2.
Do zadań komisji należy:
1)
przygotowanie testu umiejętności;
2)
przeprowadzenie testu umiejętności;
3)
dokonanie oceny wyników testu umiejętności;
4)
sporządzenie protokołu;
5)
powiadomienie wnioskodawcy o miejscu i terminie ogłoszenia wyniku testu umiejętności.
3.
Miejsce i termin przeprowadzenia testu umiejętności określa organ prowadzący postępowanie, nie później niż 14 dni po złożeniu wniosku o przeprowadzenie testu umiejętności.
4.
Wnioskodawca jest powiadamiany o miejscu, terminie i formie testu umiejętności co najmniej 30 dni przed jego przeprowadzeniem.
5.
Czas trwania testu umiejętności nie może przekroczyć 360 minut.
6.
Test umiejętności jest oceniany w systemie punktowym.
7.
Za pozytywny uznaje się wynik testu, w którym wnioskodawca uzyskał co najmniej 70 % ogólnej liczby punktów.
§  14.
1.
Z przeprowadzonego testu umiejętności komisja sporządza protokół.
2.
Protokół zawiera informacje o składzie komisji, dokumentację i wynik przeprowadzonego testu umiejętności, wniosek o zaliczeniu lub niezaliczeniu testu umiejętności oraz podpisy członków komisji.
3.
Komisja w terminie trzech dni od dnia przeprowadzenia testu umiejętności przekazuje organowi prowadzącemu postępowanie protokół wraz z dokumentacją.
4.
Na podstawie wyniku przeprowadzonego testu umiejętności organ prowadzący postępowanie zalicza albo nie zalicza testu umiejętności.
§  15.
1.
W przypadku niezaliczenia testu umiejętności wnioskodawcy przysługuje prawo do powtórnego przystąpienia do testu umiejętności nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia jego wyniku.
2.
Do powtórnego przystąpienia do testu umiejętności przepisy § 11-14 stosuje się odpowiednio.
§  16.
1.
Nieprzystąpienie do testu umiejętności w wyznaczonym terminie bez usprawiedliwionej przyczyny uznaje się za niezaliczenie testu umiejętności.
2.
W przypadku nieprzystąpienia do testu umiejętności bez usprawiedliwionej przyczyny, organ prowadzący postępowanie wyznacza ponownie miejsce i termin przeprowadzenia testu, jeżeli nieobecność wnioskodawcy została usprawiedliwiona w terminie 7 dni od wyznaczonej daty testu.
3.
Oceny przyczyny nieprzystąpienia do testu umiejętności w wyznaczonym terminie dokonuje organ prowadzący postępowanie, kierując się przepisami o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy.
4.
Wnioskodawca, który nie przystąpił do testu umiejętności z usprawiedliwionej przyczyny, nie ponosi dodatkowych kosztów z tytułu ponownego przystąpienia do testu umiejętności.

Rozdział  4

Sposób ustalania kosztów stażu adaptacyjnego i testu umiejętności oraz tryb ich ponoszenia

§  17.
1.
Koszty związane z odbywaniem przez wnioskodawcę stażu adaptacyjnego oblicza organ prowadzący postępowanie w porozumieniu z instytucją, w której staż adaptacyjny ma być odbywany, z uwzględnieniem kosztów:
1)
wynagrodzenia opiekuna stażu adaptacyjnego;
2)
nadzoru nad przebiegiem stażu adaptacyjnego;
3)
oceny stażu adaptacyjnego przez zespół;
4)
administracyjnych.
2.
Wnioskodawca wpłaca kwotę z tytułu kosztów odbycia stażu adaptacyjnego na rachunek bankowy wskazany przez organ prowadzący postępowanie.
3.
Kwota, o której mowa w ust. 2, jest wpłacana jednorazowo lub na wniosek wnioskodawcy w równych ratach płatnych z góry do dnia 10. każdego miesiąca, przy czym pierwsza rata jest wpłacana przed przystąpieniem do stażu adaptacyjnego.
§  18.
1.
Koszty za przeprowadzenie testu umiejętności są ustalane każdorazowo przez organ prowadzący postępowanie na podstawie wyliczenia rzeczywistych kosztów w porozumieniu z komisją egzaminacyjną w terminie umożliwiającym poinformowanie wnioskodawcy o ich wysokości nie później niż 30 dni przed ustalonym terminem przeprowadzenia testu, z uwzględnieniem kosztów:
1)
przygotowania testu umiejętności;
2)
przeprowadzenia i oceny testu umiejętności;
3)
administracyjnych.
2.
Wnioskodawca co najmniej na 14 dni przed ustalonym terminem przystąpienia do testu umiejętności wpłaca jednorazowo kwotę z tytułu kosztów, o których mowa w ust. 1, na rachunek bankowy wskazany przez organ prowadzący postępowanie.
§  19.
Przed przystąpieniem do stażu adaptacyjnego lub testu umiejętności wnioskodawca okazuje organowi prowadzącemu postępowanie dokument potwierdzający jego tożsamość oraz dowód dokonania wpłaty, o której mowa w § 17 ust. 3 i § 18 ust. 2.
§  20.
W przypadku odstąpienia od stażu adaptacyjnego lub nieprzystąpienia do testu umiejętności bez usprawiedliwionej przyczyny, poniesione przez wnioskodawcę koszty związane z przeprowadzeniem stażu adaptacyjnego lub testu umiejętności nie podlegają zwrotowi.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, gospodarka morska, łączność, transport, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 i Nr 190, poz. 1864, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 69, poz. 624, Nr 91, poz. 873, Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1206, Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2702 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141 i Nr 33, poz. 288.

3) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odbywania stażu adaptacyjnego i przeprowadzania testu umiejętności oraz sposobu ustalania ich kosztów (Dz. U. Nr 89, poz. 856), zachowane w mocy na podstawie art. 111 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 96, poz. 959).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024