Ustanowienie programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych".

USTAWA
z dnia 1 lipca 2005 r.
o ustanowieniu programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych"

Art.  1.
1.
Ustanawia się program wieloletni "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych", zwany dalej "Programem".
2.
Program jest programem wieloletnim w rozumieniu art. 80 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm. 1 ) i jest realizowany w latach 2006-2015.
Art.  2.

Celem Programu jest:

1)
zahamowanie wzrostu zachorowań na nowotwory;
2)
osiągnięcie średnich europejskich wskaźników w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów;
3)
osiągnięcie średnich europejskich wskaźników skuteczności leczenia;
4)
stworzenie warunków do wykorzystania w praktyce onkologicznej postępu wiedzy o przyczynach i mechanizmach rozwoju nowotworów złośliwych;
5)
utworzenie systemu ciągłego monitorowania skuteczności zwalczania nowotworów w skali kraju i poszczególnych regionach kraju.
Art.  3.

W ramach Programu podejmuje się działania dotyczące w szczególności:

1)
rozwoju profilaktyki pierwotnej nowotworów złośliwych, w tym zwłaszcza zależnych od palenia tytoniu i niewłaściwego żywienia;
2)
wdrożenia populacyjnych programów wczesnego wykrywania, a w szczególności raka szyjki macicy, piersi, jelita grubego oraz wybranych nowotworów u dzieci;
3)
zwiększenia dostępności do metod wczesnego rozpoznawania oraz wdrożenia procedur zapewnienia jakości diagnostyki i terapii nowotworów;
4)
standaryzacji procedur leczenia napromienianiem;
5)
uzupełnienia oraz wymiany wyeksploatowanych urządzeń do radioterapii i diagnostyki nowotworów;
6)
upowszechnienia metod leczenia skojarzonego;
7)
rozwoju i upowszechniania współczesnych metod rehabilitacji chorych, ograniczania odległych następstw leczenia oraz opieki paliatywnej w onkologii;
8)
rozwoju i upowszechnienia nauczania onkologii w kształceniu przeddyplomowym i podyplomowym lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek, położnych i przedstawicieli innych zawodów medycznych;
9)
poprawy działania systemu zbierania danych o stopniu zaawansowania nowotworów;
10)
upowszechniania wiedzy w społeczeństwie na temat profilaktyki, wczesnego rozpoznawania i leczenia nowotworów.
Art.  4.

Program jest wykonywany przez ministra właściwego do spraw zdrowia, który:

1)
określa wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu w kolejnych trzech latach;
2)
opracowuje projekt harmonogramu zadań wykonywanych w ramach Programu na kolejny rok budżetowy oraz kierunki realizacji zadań Programu na następne dwa lata;
3)
koordynuje współpracę między wszystkimi podmiotami realizującymi poszczególne działania wynikające z Programu;
4)
dokonuje wyboru realizatorów działań wynikających z Programu;
5)
kontroluje jakość świadczeń finansowanych w ramach Programu;
6)
opracowuje roczne sprawozdania z realizacji Programu;
7)
zapewnia obsługę administracyjną realizacji Programu.
Art.  5.
1.
Minister właściwy do spraw zdrowia przedstawia Radzie Ministrów projekt harmonogramu zadań wykonywanych w ramach Programu na kolejny rok budżetowy oraz kierunki realizacji Programu na następne dwa lata, a także roczne sprawozdanie z realizacji Programu.
2.
Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, harmonogram zadań wykonywanych w ramach Programu na kolejny rok budżetowy oraz kierunki realizacji Programu na następne dwa lata.
Art.  6.
1.
Tworzy się Radę do Spraw Zwalczania Chorób Nowotworowych, zwaną dalej "Radą", jako organ opiniodawczo-doradczy ministra właściwego do spraw zdrowia, w sprawach dotyczących Programu.
2.
W skład Rady wchodzą:
1)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia jako Przewodniczący;
2)
przedstawiciel Narodowego Funduszu Zdrowia;
3)
przedstawiciel uczelni medycznych;
4)
czterech przedstawicieli nauki i praktyki w dziedzinie onkologii o uznanym autorytecie naukowym i etycznym.
3.
Członków Rady powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
4.
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu, o których mowa w art. 4 pkt 1;
2)
coroczna analiza realizacji Programu;
3)
opiniowanie projektu harmonogramu i sprawozdania, o których mowa w art. 4 pkt 2 i 6;
4)
opracowanie zakresu działań niezbędnych do realizacji Programu;
5)
opiniowanie projektów rozwiązań związanych z realizacją Programu;
6)
opiniowanie działań podejmowanych przez realizatorów działań wynikających z Programu;
7)
opiniowanie dokumentacji dotyczącej wymagań związanych z konkursami ofert.
5.
Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu pracy zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
6.
Członkom Rady przysługuje zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania oraz dieta na warunkach stosowanych przy podróżach służbowych pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
7.
Koszty funkcjonowania Rady są finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.
Art.  7.
1.
Program jest finansowany z budżetu państwa i środków pozabudżetowych, a łączne nakłady na finansowanie Programu w całym okresie jego realizacji wyniosą 3.000.000 tys. zł.
2.
Planowane nakłady z budżetu państwa na realizację działań przewidzianych w ramach Programu nie mogą być w poszczególnych latach mniejsze niż 250.000 tys. zł.
3. 2
Planowane nakłady na realizację działań z zakresu wczesnego wykrywania chorób nowotworowych muszą stanowić rocznie nie mniej niż 10 % nakładów na Program.
Art.  8.
1.
Realizatorami działań wynikających z Programu mogą być wszystkie podmioty prawa funkcjonujące w systemie ochrony zdrowia.
2.
Wyboru realizatorów działań wynikających z Programu, finansowanych z budżetu państwa, dokonuje się w trybie konkursu ofert przeprowadzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
3.
O przeprowadzeniu konkursu ofert, o którym mowa w ust. 2, minister do spraw zdrowia ogłasza w swojej siedzibie i na swojej stronie internetowej, co najmniej 30 dni przed wyznaczonym upływem terminu składania ofert.
4.
W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 3, określa się w szczególności:
1)
przedmiot konkursu ofert;
2)
wymagania stawiane oferentom, niezbędne do realizacji działań wynikających z Programu;
3)
termin i miejsce składania ofert.
5.
W zakresie nieuregulowanym w ustawie do trybu przeprowadzenia konkursu ofert i zawarcia umów o realizację Programu stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące przetargu.
6.
Do wyboru realizatora działań wynikających z Programu nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
Art.  9.

Minister właściwy do spraw zdrowia przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej, nie później niż do dnia 31 maja, roczne sprawozdanie z realizacji Programu za poprzedni rok kalendarzowy, harmonogram zadań wykonywanych w ramach Programu na kolejny rok budżetowy oraz kierunki realizacji Programu na następne dwa lata.

Art.  10.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 64, poz. 565.
2 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2008 r. (Dz.U.08.54.325) zmieniającej nin. ustawę z dniem 15 kwietnia 2008 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024