Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 13 lipca 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 235, poz. 2350 oraz z 2005 r. Nr 95, poz. 800) w załączniku "Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli "Słownik terminów" skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca

Implementing institution

Jednostka publiczna lub prywatna odpowiedzialna za zlecanie końcowemu odbiorcy (w drodze przetargu lub konkursu) realizacji projektu inwestycyjnego lub wykonania usługi.
2)
w rozdziale 2 "Cele i priorytety SPOT", w podrozdziale 2.3 "Opis priorytetu 3: Pomoc techniczna dla SPOT" wykres 1. "Priorytety, działania, poddziałania i duże projekty SPOT na lata 2004-2006" otrzymuje brzmienie:

Wykres 1. Priorytety, działania, poddziałania i duże projekty SPOT na lata 2004-2006

grafika

3)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.1. Działanie 1.1. "Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach" tabela "Budżet działania" otrzymuje brzmienie:

mln euro (w cenach 2004 r.)

Działanie Łącznie Wspólnota Europejska Budżet Państwa Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Inne publiczne Prywatne
Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach 376,8 282,6 83,7 10,5
4)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.1. Działanie 1.1. "Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach", w poddziałaniu 1.1.2. "Zakup i modernizacja pasażerskiego taboru kolejowego oraz lokomotyw interoperacyjnych" tabela "Budżet poddziałania" otrzymuje brzmienie:

mln euro (w cenach 2004 r.)

Działanie Łącznie Wspólnota Europejska Budżet Państwa Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Inne publiczne Prywatne
Zakup pasażerskiego taboru kolejowego oraz lokomotyw interoperacyjnych 110,1 82,6 17,0 10,5
5)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.2. Działanie 1.2. "Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich" otrzymuje brzmienie:

"3.2. Działanie 1.2. Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich

Zbiorcza tabela działania

Nazwa Programu Operacyjnego Sektorowy Program Operacyjny Transport
Nazwa priorytetu Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu
Nazwa działania Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich
Kategoria interwencji Funduszy Strukturalnych 315 - porty, 312 - drogi, 316 - drogi wodne, 318 - transport multimodalny2)
Numer działania 1.2.
Czas trwania działania w latach 2004-2008
Instytucja Zarządzająca Minister Infrastruktury
Beneficjenci końcowi 1. Urząd Morski w Gdyni
2. Urząd Morski w Szczecinie
3. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
4. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
5. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
6. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (Służba

SAR) w Gdyni

7. Miasto Gdynia
Instytucja Płatnicza Minister Finansów
Rodzaj pomocy - dotacje inwestycyjne dla współfinansowania wydatków

związanych z realizacją zamówień na projektowanie i

budowę oraz zamówień na usługi polegające na pomocy

technicznej w zakresie zarządzania i nadzoru nad

realizacją kontraktów w oparciu o warunki FIDIC,

- dotacja na pokrycie kosztów przygotowania projektów
Maks. wysokość pomocy w % kwalifikujących się kosztów 100 %
Wsparcie finansowe publiczne ogółem 159,8 mln euro (w cenach 2004 r.)
Wsparcie finansowe

Unii Europejskiej

119,8 mln euro
Wsparcie finansowe publiczne krajowe 40,0 mln euro
Wsparcie finansowe prywatne -
Wkład środków publicznych (%) 100 %
Wkład Unii Europejskiej

w środkach publicznych (%)

do 75 %
Wkład Unii Europejskiej

w całości środków kwalifikowanych (%)

do 75 %
Wkład krajowy w środkach publicznych (%) od 25 %
Wkład krajowy w całości środków kwalifikowanych (%) od 25 %
Wkład prywatny w całości środków kwalifikowanych (%) -

Plan finansowy działania

Działanie to będzie współfinansowane w wysokości około 75 % ze środków pochodzących z EFRR. Udział krajowy wyniesie około 25 %, gdyż beneficjenci końcowi są jednostkami budżetowymi lub podmiotami użyteczności publicznej (porty). Przychody z działalności portów są, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967, z późn. zm.3)), przeznaczane m.in. na budowę, rozbudowę i utrzymanie infrastruktury portowej. Jak wynika z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, istnieje możliwość dofinansowania ze środków budżetu państwa zadań z zakresu budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury portowej. Budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony morza są finansowane ze środków budżetu państwa, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich.

Cel działania

Zapewnienie rozwoju polskich portów morskich i zbudowanie infrastruktury portowej dostosowanej do obrotu towarowego i nowych technologii przewozowych oraz wydatne usprawnienie dostępu do portów zarówno od strony morza (poprawa dostępu do polskiego obszaru morskiego i obszaru morza terytorialnego), jak i od strony lądu (poprawa dostępu do przebiegających przez Polskę korytarzy transportowych sieci TEN-T). Realizacja działania stworzy warunki do pomyślnego rozwoju dla czterech portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej - Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia, zapewniając utrzymanie, a nawet wzrost ich konkurencyjności wobec innych portów regionu Morza Bałtyckiego.

Opis działania

Działania te pozwolą skrócić czas operacji obsługi ładunków w przewozach lądowo-morskich, zmniejszyć koszty świadczonych usług oraz poprawić ich jakość.

Powyższe działania przewidziane do realizacji w portach morskich są zgodne z polityką transportową Unii Transportowej oraz przyjętą strategią rozwoju portów morskich Wspólnoty, w której ważne miejsce zajmuje stosowanie nowych technologii i systemów multimodalnych, pozwalających zaoferować załadowcom usługę zintegrowaną, wykonywaną przez jednego operatora. Zakres działania został ograniczony do poprawy dostępu do portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, tj. portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Uzasadnienie wyboru działania

Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich poprawi konkurencyjność polskich portów wobec innych portów europejskich, co powinno doprowadzić do zwiększenia udziału transportu morskiego w przewozach ogółem. Do głównych korzyści dla regionów położonych w bezpośrednim sąsiedztwie portów należy m.in.: stworzenie nowych miejsc pracy, wzrost udziału transportu morskiego w przewozach ogółem, wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki oraz rozwój usług dodatkowych wokół portów.

Realizacja działania 1.2. pozwoli skrócić czas operacji obsługi ładunków w przewozach lądowo-morskich, zmniejszyć koszty świadczonych usług oraz poprawić ich jakość. Powyższe działanie przewidziane do realizacji w portach morskich jest zgodne z polityką transportową Unii Europejskiej oraz przyjętą strategią rozwoju portów morskich Wspólnoty, w której ważne miejsce zajmuje stosowanie nowych technologii i systemów multimodalnych, pozwalających zaoferować załadowcom usługę zintegrowaną, wykonywaną przez jednego operatora.

Wyniki oceny ex ante

W wyniku realizacji tego działania spodziewane są następujące efekty:

- stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, zlokalizowanego w paneuropejskich korytarzach transportowych, polegającego na połączeniu obszarów portów zlokalizowanych w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu z układem krajowych dróg kołowych i kolejowych, autostrad i dróg wodnych śródlądowych oraz tzw. autostrad morskich,

- umożliwienie rozwoju baz przeładunkowych oraz działalności logistyczno-dystrybucyjnej, wyrażonego w projektach przez wzrost atrakcyjności inwestycyjnej obszarów portowych i równoległą aktywizację gospodarczą zaniedbanych terenów portowych,

- stworzenie warunków do wprowadzenia nowych technologii i systemów intermodalnych, w rezultacie skrócenie czasu i poprawa jakości obsługi ładunków, zwłaszcza wykazujących tendencję wzrostową przewozów typu ro-ro oraz promowych,

- zapewnienie wysokiego standardu bezpieczeństwa żeglugi, podniesienie poziomu obsługi w zakresie pewności, szybkości i punktualności operacji portowych, niezależnie od warunków pogodowych, przez modernizację wejścia do portu,

- poprawa struktury gałęziowej przewozów na korzyść przewozów morskich i kolejowych, z czym wiąże się zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska przez transport drogowy.

Rezultaty te oznaczają wzrost przewozów bałtyckich, w tym przewozów promowych i żeglugi bliskiego zasięgu, zgodnie z polityką Unii Europejskiej. Zostaną stworzone warunki do przeniesienia części ruchu drogowego z lądowych przejść granicznych pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi na połączenie morskie z Gdańska i Świnoujścia, z możliwością przewozów do państw nadbałtyckich oraz do Petersburga.

Opis sposobu wdrażania działania

Instytucją Zarządzającą odpowiedzialną za zarządzanie i wdrażanie projektów tego działania jest Minister Infrastruktury.

Beneficjentami końcowymi będą:

- Urząd Morski w Gdyni, Urząd Morski w Szczecinie,

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.,

- Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR) w Gdyni,

- Miasto Gdynia.

Podstawą wdrażania działania będą Umowy o dofinansowanie projektów, które Instytucja Zarządzająca SPOT zawrze z beneficjentami końcowymi. W umowach tych zostanie określony m.in. ogólny koszt kwalifikowany projektu, w tym wielkości środków Unii Europejskiej, w podziale na poszczególne okresy realizacji (przewidywane harmonogramy realizacji projektów), a także źródła współfinansowania krajowego. Umowy te będą też zawierać szczegółowe warunki wykorzystywania i rozliczania przyznanych środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zakres geograficzny - lokalizacja działania

Projekty objęte działaniem 1.2. są zlokalizowane na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej (morskich wodach wewnętrznych, morzu terytorialnym oraz wyłącznej polskiej strefie ekonomicznej), w portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej: Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu oraz na liniach kolejowych i na drogach zapewniających dostęp do wyżej wymienionych portów od strony lądu.

Wskaźniki monitorowania działania

Wskaźnik wkładu, w postaci wielkości środków przeznaczonych na to działanie, wynosi 159,8 mln euro (w latach 2004-2006).

Wskaźniki monitorowania projektów morskich dotyczące produktu, rezultatu i oddziaływania podane są w poniższej tabeli:

Wyszczególnienie Nazwa wskaźnika Wartość w roku bazowym (2004) Zakładana wartość w roku docelowym (2008) Źródło danych i częstotliwość pomiaru
1 2 3 4 5
Wskaźnik produktu - Długość zmodernizowanych torów

żeglugowych [m]

- Długość zmodernizowanego nabrzeża [m]

0

0

2.900

1.000

Kwartalna i roczna sprawozdawczość beneficjentów końcowych
- Długość wybudowanego nabrzeża [m] 0 320
- Długość nowo wybudowanej drogi

dojazdowej do portu [km]

0 6
- Długość zmodernizowanej drogi dojazdowej

do portu [km]

0 0,6
- Długość wybudowanej drogi wewnętrznej

[km]

0 1,85
- Długość wybudowanego falochronu w nowej

linii [m.b.]

0 200
- Długość zmodernizowanego falochronu

[m.b.]

0 2.000
- Długość zmodernizowanego/wybudowanego

połączenia światłowodowego [km]

18 36
- Liczba nowych stacji radarowych [szt.] 0 15
- Liczba zbudowanych obiektów mostowych

[szt.]

0 4
- Liczba zbudowanych ramp ro-ro [szt.] 0 2
Wskaźnik rezultatu - Ilość nowych stanowisk statkowych [szt.]

- Powierzchnia terenów zaktywizowanych

[ha]

- Powierzchnia terenów inwestycyjnych z

ułatwionym dostępem [ha]

0

0

0

3

40

270

Kwartalna i roczna sprawozdawczość beneficjentów końcowych; publikacje Instytutu Morskiego
- Przepustowość obiektu mostowego

[pojazdy/godz.]

0 300
- Zmniejszenie czasu obsługi statku w

porcie [%]

- 8
- Wzrost ilości zawinięć statku/promu do

portu [liczba/tydzień]

0 15
- Wzrost wskaźnika bezpieczeństwa żeglugi

[%]

85 95
- Wzrost bezpieczeństwa transportu poprzez

zmniejszenie wypadków i kolizji

drogowych [szt./rok]

73 68
Wskaźnik oddziaływania - Wzrost wielkości przeładunków

drobnicowych w portach [mln ton/rok]

14,250 18,0 Pomiar po zakończeniu inwestycji
- Liczba obsłużonych statków kontenerowych

w portach Szczecin i Świnoujście po

zakończeniu inwestycji [szt./tydzień]

2 6
- Wzrost ruchu pasażerskiego w porcie

Gdańsk po zakończeniu inwestycji

[osoby/doba]

200 1.200
- Oszczędność czasu transportu na terenie

całego miasta/na ulicy dojazdowej do

portu [sek./pojazd]

796/261 785/184
- Nowo powstałe miejsca pracy [ilość

miejsc]

0 160

Budżet działania

Budżet działania przedstawia poniższa tabela:

mln euro (w cenach 2004 r.)

Działanie Łącznie Wspólnota Europejska Budżet Państwa Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Inne publiczne Prywatne
Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich 159,8 119,8 40,0 16,2

Wyniki konsultacji społecznych działania

Omówienie wyników konsultacji społecznych przedstawiono w nawiązaniu do całego działania oraz w nawiązaniu do uzyskanych wyników z trzech form konsultacji.

Konsultacje z administracją publiczną:

Zainteresowani uczestnicy pierwszej konsultacji, będący przedstawicielami administracji publicznej, wyrażają zgodnie pozytywną opinię dotyczącą przyjętego zakresu tego działania. Nie oznacza to, że są zgodni co do zakresu ilości projektów, które mogą służyć realizacji działania. Główną osią niezgodności poglądów była sprawa włączenia do działania większej ilości projektów służących poprawie dostępu do portów morskich od strony lądu.

Konsultacje ze społeczeństwem:

Z drugiej obywatelskiej konsultacji za pośrednictwem Internetu wynika generalny wniosek, że o poprawie dostępu do portów morskich decyduje dostęp lądowy. Stąd zgłoszono sugestie, aby zwiększyć ilość inwestycji w transporcie lądowym służących tej poprawie. Dotyczy to głównie przyśpieszenia budowy autostrady A-1 (do Gdańska i Gdyni) i budowy drogi ekspresowej S-3 (do Szczecina i Świnoujścia), ale o parametrach przyszłej autostrady.

Konsultacje z ekspertami zewnętrznymi:

Trzecia forma konsultacji z ekspertami zewnętrznymi nasunęła dwa wnioski. Pierwszy z nich dotyczy potrzeby wzmocnienia koordynacji projektów proponowanych zarówno w obu zespołach portowych, jak i w ramach danego zespołu portowego. Wniosek ten zostanie uwzględniony poprzez eliminowanie projektów ze sobą konkurujących. Drugi zaś wniosek polega na uwzględnianiu we wsparciu ze środków unijnych również projektów dotyczących rozbudowy potencjału transportowego dróg wodnych. Wniosek ten może zostać uwzględniony, ale dopiero w następnym okresie programowania, tj. w latach 2007-2013.

Przepływ dokumentów dotyczących realizacji projektów w ramach działania 1.2. SPOT: "Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich" (odpowiedzialność poszczególnych instytucji)

Wnioski składane przez Składane (przedkładane) do Kontrola transakcji (100 %)

Ocena, wybór projektów

Kontrola transakcji (100 %) Kontrola realizacji projektów (w tym monitoring), weryfikacja i potwierdzanie płatności Kontrola Pogłębiona 5 % Kontrola Systemu
Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Komisja Europejska Instytucja Płatnicza składa zweryfikowany wniosek o środki Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych (Minister Finansów) Biuro Audytu Wewnętrznego Instytucji Płatniczej (Minister Finansów)
Instytucja Zarządzająca SPOT (Minister Infrastruktury) Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Instytucja Zarządzająca składa zweryfikowany wniosek o środki Instytucja Płatnicza (Minister Finansów, Departament do spraw Obsługi Funduszy Pomocowych) Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych (Minister Finansów) Biuro Audytu Wewnętrznego Instytucji Płatniczej (Minister Finansów)
Beneficjenci końcowi: Urząd Morski w Gdyni, Urząd Morski

w Szczecinie, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., Zarząd Morskich Portów Szczecin

i Świnoujście S.A., Morska Służba Poszukiwania

i Ratownictwa (Służba SAR) w Gdyni, Miasto Gdynia

Departament Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich Ministerstwa Infrastruktury oraz inne departamenty

i podległe jednostki weryfikują wnioski

i przekazują je Komitetowi Sterującemu

Instytucja Zarządzająca podpisuje Umowę

o dofinansowanie projektu z beneficjentem końcowym. Instytucja Zarządzająca weryfikuje zgłoszone wnioski projektów, Komitet Sterujący rekomenduje projekty,

a Minister Infrastruktury podejmuje ostateczną decyzję o przyjęciu wniosku do realizacji

Urzędy Kontroli Skarbowej Audyt systemu przez audytora zewnętrznego lub audyt wewnętrzny "
6)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.4. Działanie 2.1. "Budowa i przebudowa dróg krajowych" otrzymuje brzmienie:

"3.4. Działanie 2.1. Budowa i przebudowa dróg krajowych

Zbiorcza tabela działania

Nazwa Programu Operacyjnego Sektorowy Program Operacyjny Transport
Nazwa priorytetu Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa
Nazwa działania Budowa i przebudowa dróg krajowych
Kategoria Interwencji Funduszy Strukturalnych 3121 - drogi krajowe, 312 - drogi, 313 - autostrady4)
Numer działania 2.1.
Czas trwania działania w latach 2004-2008
Instytucja Zarządzająca Minister Infrastruktury
Beneficjenci końcowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Instytucja Płatnicza Minister Finansów
Rodzaj pomocy - dotacje inwestycyjne dla współfinansowania wydatków

związanych z realizacją zamówień na projektowanie i

budowę oraz zamówień na usługi polegające na pomocy

technicznej w zakresie zarządzania i nadzoru nad

realizacją kontraktów w oparciu o warunki FIDIC,

- dotacja na pokrycie kosztów przygotowania projektów
Maks. wysokość pomocy w % kwalifikujących się kosztów 100 %
Wsparcie finansowe ogółem 516,4 mln euro (w cenach 2004 r.)
Wsparcie finansowe Unii Europejskiej 387,3 mln euro
Wsparcie finansowe krajowe 129,1 mln euro
Wsparcie finansowe prywatne -
Wkład środków publicznych (%) 100 %
Wkład Unii Europejskiej w środkach publicznych (%) do 75 %
Wkład Unii Europejskiej w całości środków kwalifikowanych (%) do 75 %
Wkład krajowy w środkach publicznych (%) od 25 %
Wkład krajowy w całości środków kwalifikowanych (%) od 25 %
Wkład prywatny w całości kosztów kwalifikowanych (%) -

Plan finansowy działania

Działanie to wymaga nakładów w wysokości 516,4 mln euro na pokrycie kosztów kwalifikowanych. Z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zakłada się poniesienie nakładów w wysokości 387,3 mln euro, tj. około 75 % ogółu kosztów kwalifikowanych. Pozostałą wielkość 129,1 mln euro, tj. około 25 %, wniesie budżet państwa poprzez środki będące w dyspozycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) lub z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Na tym etapie programowania nie jest jeszcze ustalony udział innych środków publicznych, w tym pochodzących z kredytów z Międzynarodowych Instytucji Finansowych (MIF). Udział ten będzie określony w ramach zgłaszanych projektów.

Cel działania

Celem działania 2.1. jest zwiększenie spójności transportowej kraju oraz polepszenie dostępności przestrzennej Polski w układzie Unii Europejskiej, poprzez budowę autostrad, budowę dróg ekspresowych i dostosowanie nośności nawierzchni wybranych dróg krajowych do przenoszenia nacisków 11,5 T/oś, w tym budowę obwodnic miast. Oznacza to, razem z działaniem 2.2., możliwość likwidacji tzw. "wąskich gardeł" w sieci dróg krajowych. Zrealizowanie tego działania pozwoli sukcesywnie spełnić postanowienia traktatu akcesyjnego Polski do Unii Europejskiej dotyczące poprawy przejezdności przez nasz kraj drogami wchodzącymi w skład sieci TEN-T.

Opis działania

Działanie polegać będzie na budowie autostrad, budowie dróg ekspresowych, przebudowie dróg krajowych i budowie obwodnic wraz z działaniem 2.2. dotyczącym usprawnienia przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu. W ramach działania będą realizowane inwestycje polegające na budowie odcinków autostrad, odcinków dróg ekspresowych oraz przebudowie już istniejących odcinków dróg krajowych. W szczególności:

- zostaną wybudowane odcinki autostrad i dróg ekspresowych leżących w paneuropejskich korytarzach transportowych, tworzących sieć TEN-T,

- nawierzchnia drogowa na drogach krajowych zostanie przystosowana do przenoszenia nacisku 11,5 T/oś,

- zostanie wykonane utwardzenie poboczy dla ruchu powolnego,

- nastąpi przebudowa skrzyżowań dla upłynnienia ruchu i polepszenia widoczności,

- zostaną wybudowane/przebudowane skrzyżowania dla polepszenia widoczności i poprawy bezpieczeństwa ruchu,

- zostaną wykonane elementy ochrony środowiska, w szczególności separatory dla wód opadowych.

Uzasadnienie wyboru działania

W traktacie akcesyjnym Polska zobowiązała się do 2009 r. sukcesywnie udostępniać określoną sieć drogową międzynarodowego znaczenia dla poruszania się pojazdów o nacisku 11,5 T/oś. Są to drogi leżące głównie w paneuropejskich korytarzach transportowych i tworzące sieć TEN-T. Zobowiązanie to będzie realizowane poprzez budowę autostrad i dróg ekspresowych, a także przebudowę istniejących dróg krajowych, na których w około dziesięcioletniej perspektywie nie przewiduje się budowy autostrady lub drogi ekspresowej.

Wyniki oceny ex ante

Uwzględniono wyniki oceny ex ante sporządzonej przez konsultantów SPOT. Działanie zostało ograniczone do sieci dróg krajowych, które mają być dopuszczone do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 T/oś w okresie przejściowym po akcesji Polski do Unii Europejskiej, w tym do dwóch odcinków autostrady A-2 (które mają stanowić w przyszłości fragment autostradowego połączenia Warszawy z zachodnią granicą państwa) oraz dla działania 2.2. przejazdów przez miasta i miejscowości, stanowiących tzw. "wąskie gardła" na sieci dróg krajowych. Kryteria wyboru projektów uzupełniono o efekt tworzenia sieci razem z innymi projektami realizowanymi przez Fundusz Spójności, środki udostępnione w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), środki budżetowe i MIF. Większą rolę przyporządkowano konsultacjom z regionalnymi samorządami. W wyniku realizacji tego działania nastąpi poprawa jakościowa dróg krajowych. Dzięki tej poprawie jakościowej zmniejszy się negatywne oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie, w tym na środowisko.

Opis sposobu wdrażania działania

Instytucją Zarządzającą jest Minister Infrastruktury. Beneficjent końcowy to GDDKiA. Dostawcy usług będą wyłonieni w procedurze przetargu publicznego. Przetargi publiczne będzie prowadziło Biuro Projektów Unijnych, wyspecjalizowana jednostka GDDKiA.

Podstawą wdrażania działania będą Umowy o dofinansowanie projektów, które Instytucja Zarządzająca SPOT zawrze z beneficjentami końcowymi pomocy. W umowach tych zostanie określony ogólny koszt kwalifikowany projektu, w tym wielkości środków UE, w podziale na poszczególne okresy realizacji (przewidywane harmonogramy realizacji projektów), a także źródła współfinansowania krajowego. Umowy te będą też zawierać szczegółowe warunki wykorzystywania i rozliczania przyznanych środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Beneficjentami końcowymi pomocy będą przedsiębiorstwa transportu drogowego, przedsiębiorstwa produkcyjne korzystające z transportu drogowego, indywidualni użytkownicy dróg publicznych, właściciele i zarządcy terenów aktywnych gospodarczo leżących w otoczeniu drogi, ludność zamieszkująca tereny w obszarze wpływu drogi (ochrona środowiska).

Zakres geograficzny - lokalizacja działania

Zakres geograficzny działania obejmuje cały kraj. Natomiast lokalizacja działania ograniczona jest do odcinków dróg zlokalizowanych na sieci TEN-T dla projektów realizowanych w systemie tradycyjnym lub w ciągach dróg krajowych dla projektów realizowanych w formule Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP).

Wskaźniki monitorowania działania

Wskaźnik w postaci wielkości środków przeznaczonych na to działanie wynosi 516,4 mln euro.

W Podstawach Wsparcia Wspólnoty przewiduje się następujące wskaźniki monitorowania dla działań w obszarze transportu dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego: liczba wypadków śmiertelnych, liczba kilometrów nowo wybudowanych dróg ogółem, w tym autostrad i dróg ekspresowych, oraz przebudowanych dróg krajowych.

Jako wskaźnik rezultatu przyjmuje się:

- zmniejszenie liczby osób zabitych w wypadkach drogowych.

Jako wskaźniki oddziaływania przyjmuje się:

- zmianę (spadek) zagrożenia bezpieczeństwa ruchu na przebudowanym odcinku drogi,

- zmianę (ograniczenie) poziomu hałasu.

Wskaźniki monitorowania wdrożenia działania: produktu, rezultatu i oddziaływania przedstawiono w poniższej tabeli:

Wyszczególnienie Nazwa wskaźnika Wartość

w roku bazowym (2004)

Zakładana wartość w roku docelowym (2008) Źródło danych - częstotliwość pomiaru
1 2 3 4 5
Wskaźnik produktu - długość przebudowanych dróg

krajowych (km)

0 214,0 GDDKiA Częstotliwość
- długość zbudowanych dróg

ekspresowych (km)

0 101,0 pomiaru powinna być
- długość zbudowanych autostrad

(km)

0 36,3 kwartalna i roczna
Wskaźnik rezultatu - zmniejszenie liczby osób zabitych

w wypadkach drogowych

5,6 (2003 r.) 4,2 (2008 r.) Rocznik Statystyczny Województw

GUS rocznie

Wskaźnik oddziaływania - zmiana (spadek) zagrożenia

bezpieczeństwa ruchu drogowego na

przebudowanym odcinku drogi

100 % 70 % Pomiar po zakończeniu przebudowy
- zmiana (ograniczenie) poziomu

hałasu

100 % 75 % drogi

Budżet działania

Budżet działania przedstawia poniższa tabela:

mln euro (w cenach 2004 r.)

Działanie Łącznie Wspólnota Europejska Budżet Państwa Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Inne publiczne Prywatne
Budowa i przebudowa dróg krajowych 516,4 387,3 129,1

Wyniki konsultacji społecznych działania

Wyniki konsultacji społecznych w tym działaniu składają się z wyników wspólnych konsultacji dla trzech działań: 2.1., 2.2. i 2.3. związanych z priorytetem "bezpieczniejsza infrastruktura drogowa" oraz z wyników odrębnych dla każdego z tych trzech działań. W pierwszej kolejności zostaną omówione wspólne wyniki konsultacji dla tych trzech działań, a następnie omówione zostaną wyniki odrębne dla każdego z tych działań.

Konsultacje z administracją publiczną:

Wyniki konsultacji przeprowadzonych przez administrację publiczną wskazują, że zakres tych działań jest zbyt zawężony w porównaniu z potrzebami. Dotyczy to zarówno budowy autostrad, budowy dróg ekspresowych i przebudowy dróg krajowych, poprawy przejazdów przez miasta, jak i poprawy bezpieczeństwa ruchu na drogach krajowych. Podsumowując wyniki, można stwierdzić, że potrzeby są tu nieograniczone, możliwości zaś są bardzo ograniczone. Stąd zakres tych działań został dostosowany do możliwości finansowych. W miarę zwiększania ilości środków będą również zwiększane zakresy tych działań. Natomiast wnioski odrębne, składane przez administrację publiczną, dotyczące wyłącznie działania 2.1., dotyczyły możliwości rozszerzenia listy projektów. Dotyczy to w szczególności wniosku włączenia do listy projektów drogi: Myślenice - Zakopane oraz drogi między Szczecinem a Gdańskiem. Występują też propozycje sfinansowania przebudowy dróg krajowych ze środków EFRR, które są przeznaczone na infrastrukturę transportu w ramach ZPORR. Dotyczy to województwa warmińsko-mazurskiego.

Konsultacje ze społeczeństwem:

Wyniki konsultacji społecznych za pośrednictwem Internetu wskazują na duże zainteresowanie społeczne tymi działaniami oraz oczekiwanie, że w wyniku ich realizacji nastąpi istotna poprawa stanu sieci dróg krajowych. Aby temu sprostać, przygotowano w związku z tym szerszy program rozwoju sieci dróg krajowych, obejmujący 10-letni okres do 2013 r. Również wprowadzenie jako odrębnego działania możliwości współfinansowania przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu wzbudziło duże nadzieje w środowiskach samorządowych tych miast na dodatkowe środki finansowe. Wyrazem tych rozbudzonych nadziei są również wystąpienia obywatelskie drogą internetową.

Konsultacje z ekspertami zewnętrznymi:

Z konsultacji ekspertów zewnętrznych wynikają natomiast dwa generalne wnioski. Pierwszy z nich dotyczy sprawy wyboru połączeń drogowych, na których zostaną zlokalizowane wybrane projekty drogowe. Z tego wniosku wynika, że istnieje potrzeba łączenia projektów drogowych, finansowanych z Funduszu Spójności i z EFRR, w jednolite ciągi. Dokonano takiego połączenia projektów. Drugi wniosek dotyczy zakresu przebudowy dróg - czy przebudowa ta ma być całkowita, czy też częściowa. Stwierdza się, że przebudowa ma dotyczyć głównie przebudowy dróg na pożądaną nośność.

Przepływ dokumentów dotyczących realizacji projektów w ramach działania 2.1. SPOT: "Budowa i przebudowa dróg krajowych" (odpowiedzialność poszczególnych instytucji)

Wnioski składane przez Składane (przedkładane) do Kontrola transakcji (100 %)

Ocena, wybór projektów

Kontrola transakcji (100 %)

Kontrola realizacji projektów (w tym monitoring), weryfikacja i potwierdzanie płatności

Kontrola

Pogłębiona 5 %

Kontrola Systemu
Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Komisja Europejska Instytucja Płatnicza składa zweryfikowany wniosek o środki Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych (Minister Finansów) Biuro Audytu Wewnętrznego Instytucji Płatniczej (Minister Finansów)
Instytucja Zarządzająca SPOT (Minister Infrastruktury) Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Instytucja Zarządzająca składa zweryfikowany wniosek o środki Instytucja Płatnicza (Minister Finansów, Departament do spraw Obsługi Funduszy Pomocowych) Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych (Minister Finansów) Biuro Audytu Wewnętrznego Instytucji Płatniczej (Minister Finansów)
Beneficjenci końcowi: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Departament Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich Ministerstwa Infrastruktury z pomocą innych departamentów Ministerstwa Infrastruktury oraz instytucji podległych weryfikuje wnioski i przekazuje je najpierw do odpowiednich Zespołów Roboczych, a następnie do Komitetu Sterującego Instytucja Zarządzająca podpisuje Umowę o dofinansowanie projektu z beneficjentem końcowym. Instytucja Zarządzająca weryfikuje zgłoszone wnioski projektów, Komitet Sterujący rekomenduje projekty, a Minister Infrastruktury podejmuje ostateczną decyzję o przyjęciu wniosku do realizacji Urzędy Kontroli Skarbowej Audyt systemu przez audytora zewnętrznego lub audyt wewnętrzny "
7)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.6. Działanie 2.3. "Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego" otrzymuje brzmienie:

"3.6. Działanie 2.3. Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego

Zbiorcza tabela działania

Nazwa Programu Operacyjnego Sektorowy Program Operacyjny Transport
Nazwa priorytetu Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa
Nazwa działania Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego
Kategoria interwencji Funduszy Strukturalnych 319 - inteligentne systemy transportowe5)
Numer działania 2.3.
Czas trwania działania w latach 2004-2008
Instytucja Zarządzająca Minister Infrastruktury
Beneficjenci końcowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Komenda Główna Policji, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Główny Inspektorat Transportu Drogowego i inne instytucje zajmujące się sprawami bezpieczeństwa ruchu drogowego
Instytucja Płatnicza Minister Finansów
Rodzaj pomocy W postaci dotacji inwestycyjnych
Maks. wysokość pomocy w % kwalifikowanych kosztów 100 %
Wsparcie finansowe ogółem dla działania 36,0 mln euro (w cenach 2004 r.)
Wsparcie finansowe Unii Europejskiej 27,0 mln euro
Wsparcie finansowe krajowe 9,0 mln euro
Wsparcie finansowe prywatne -
Wkład środków publicznych (%) 100 %
Wkład Unii Europejskiej w środkach publicznych (%) do 75 %
Wkład Unii Europejskiej w całości środków kwalifikowanych (%) do 75 %
Wkład krajowy w środkach publicznych (%) od 25 %
Wkład krajowy w całości środków kwalifikowanych (%) od 25 %
Wkład prywatny w całości kosztów kwalifikowanych (%) -

Plan finansowy działania

Działanie to będzie współfinansowane ze środków pochodzących z EFRR, w części zarządzanej centralnie przez Ministra Infrastruktury. Krajowy wkład publiczny pochodzić będzie z budżetu państwa. Struktura współfinansowania wynosić będzie 75:25 (%) kosztów kwalifikowanych.

Działanie wymaga 36,0 mln euro na pokrycie kosztów kwalifikowanych. Unia Europejska poniesie nakłady w wysokości 27,0 mln euro z EFRR. Pozostałe nakłady w wysokości 9,0 mln euro poniesie budżet państwa poprzez środki będące w dyspozycji GDDKiA, Komendy Głównej Policji, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej i Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i innych instytucji zajmujących się sprawami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na tym etapie nie uwzględniono potencjalnego udziału innych środków finansowania zewnętrznego, np. kredytów MIF.

Cel działania

Celem działania jest poprawa bezpieczeństwa ruchu na sieci dróg krajowych poprzez zmniejszenie liczby zabitych i rannych w wypadkach drogowych. Nastąpi to dzięki kompleksowemu zastosowaniu drogowych środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawie kontroli i nadzoru nad ruchem oraz usprawnieniu systemu ratownictwa drogowego.

Wdrożenie drogowych środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego polegać będzie na likwidacji miejsc szczególnie niebezpiecznych oraz oznakowaniu i wyposażeniu dróg krajowych w elementy bezpieczeństwa. Poprawa kontroli i nadzoru nad ruchem oraz usprawnienie systemu ratownictwa polegać będzie na zakupie sprzętu, który podniesie efektywność działań prewencyjnych policji ruchu drogowego i usprawni działania ratownicze straży pożarnej. Równolegle prowadzony będzie monitoring działań z zakresu poprawy brd dodatkowo wzmocniony zakupami sprzętu.

Opis działania

Działanie będzie wspierać dwa aspekty służące:

1. poprawie bezpieczeństwa na drogach krajowych oraz

2. monitorowaniu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Poprawa bezpieczeństwa na drogach krajowych oznacza:

- zastosowanie środków poprawy bezpieczeństwa miejsc szczególnego zagrożenia wypadkowego,

- wprowadzenie oznakowania dróg i ich wyposażenie w elementy bezpieczeństwa dróg oraz ich otoczenia,

- wprowadzenie środków kontroli i nadzoru ruchu oraz środków z zakresu drogowego ratownictwa technicznego i chemicznego.

Monitoring bezpieczeństwa ruchu oznacza kompleksowy nadzór z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym wdrożenie nowego systemu zgłaszania i ewidencjonowania wypadków i kolizji drogowych. Dzięki niemu zmniejszą się ilość i skutki wypadków drogowych.

Uzasadnienie wyboru działania

Biała Księga Polityki Transportowej Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego postawiła przed Wspólnotą cel zmniejszenia o 50 % liczby zabitych w wypadkach drogowych w ciągu kolejnych dziesięciu lat. Dokument stwierdza również konieczność zwiększonych wysiłków na rzecz poprawy bezpieczeństwa w transporcie drogowym i zaleca poprawę cech bezpieczeństwa i harmonizację oznakowania dróg. Ponadto unijna polityka transportowa przewiduje harmonizację zasad kontroli ruchu i nadzoru nad transportem drogowym.

Poprawa warunków bezpieczeństwa na drogach posiada istotny wymiar społeczno-ekonomiczny. Według przyjętego przez Rząd Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000, całkowite roczne straty z tytułu wypadków drogowych w Polsce szacowane są na około 2,7 % PKB. Z kolei aż 30 % ogółu zabitych w wypadkach ginie na zamiejskiej sieci dróg krajowych, która stanowi zaledwie 6,7 % całej sieci drogowej w Polsce. Redukcja liczby wypadków drogowych i ich ofiar na drogach krajowych oprócz zmniejszenia zagrożenia życia podróżnych i mieszkańców terenów położonych przy drogach przyniesie zatem wymierne korzyści ekonomiczne dla kraju w postaci zaoszczędzonych zasobów ludzkich i ekonomicznych.

Polityka unijna zakłada również prowadzenie równoległego monitoringu działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego celem określenia ich efektywności oraz zapewnienia odpowiednich kryteriów doboru środków poprawy brd na sieci drogowej. Pod tym względem konieczne jest wdrożenie nowoczesnego systemu ewidencjonowania danych o zdarzeniach drogowych wzorem przodujących krajów Unii Europejskiej.

Uwzględnienie wyników oceny ex ante działania

Działanie wpisuje się w priorytety Białej Księgi Polityki Transportowej Unii Europejskiej w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i koncentruje się na sieci dróg krajowych - głównych szlakach komunikacji drogowej w kraju, które po akcesji staną się częścią transeuropejskiej sieci dróg. Działanie realizuje również cel zrównoważonego rozwoju, gdyż dąży do poprawy bezpieczeństwa najbardziej niebezpiecznej gałęzi transportu, jaką jest transport drogowy. Opis systemu wdrażania i opis systemu wyboru projektów określają jednostki zaangażowane w proces planowania, wdrażania i monitoringu projektów oraz ich role.

Opis sposobu wdrażania działania

Jednostką Zarządzającą jest Departament Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Infrastruktury. Za wdrażanie tego działania odpowiedzialny jest Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD).

Beneficjenci końcowi to GDDKiA, Komenda Główna Policji, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Główny Inspektorat Transportu Drogowego i inne instytucje zajmujące się sprawami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podjęte działania będą korzystne dla:

- indywidualnych użytkowników dróg publicznych,

- przedsiębiorstw transportu drogowego,

- przedsiębiorstw korzystających z transportu drogowego,

- właścicieli i zarządców terenów aktywnych gospodarczo leżących w otoczeniu drogi,

- ludności zamieszkującej tereny w obszarze wpływu drogi (ochrona środowiska).

Zakres geograficzny - lokalizacja działania

Działanie będzie realizowane na obszarze całego kraju, ale na wybranych odcinkach sieci dróg krajowych znaczenia międzynarodowego oraz w otoczeniu tych dróg.

Wskaźniki monitorowania działania

Wskaźnik wkładu, w postaci wielkości środków przeznaczonych na te działania, na lata 2004-2006 wynosi 36,0 mln euro.

Wskaźnik produktu to konkretna ilość zrealizowanych przedsięwzięć. Podstawowym wskaźnikiem monitorowania działania w postaci wskaźnika rezultatu będzie zmniejszenie liczby wypadków drogowych na obszarze, którego dotyczyć będzie działanie.

Wskaźniki monitorowania przedstawiono w poniższej tabeli:

Wyszczególnienie Nazwa wskaźnika Wartość

w roku bazowym (2003)

Zakładana wartość

w roku docelowym (2008)

Źródło danych - częstotliwość pomiaru
1 2 3 4 5
Wskaźnik produktu - zmniejszenie liczby osób

zabitych w wypadkach

drogowych

- spadek liczby rannych

5,6 tys.

63 tys.

4,2 tys.

59 tys.

Statystyka

brd

Komenda Główna Policji Państwowej (KG PP)

Wskaźnik rezultatu - zmniejszenie liczby

wypadków drogowych

51 tys. 47 tys. Statystyka

brd

KG PP

Wskaźnik oddziaływania - zmniejszenie ciężkości

wypadków

11 9 KRBRD

Budżet działania

Budżet działania przedstawia poniższa tabela:

mln euro (w cenach 2004 r.)

Działanie Łącznie Wspólnota Europejska Budżet Państwa Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Inne publiczne Prywatne
Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego 36,0 27,0 9,0

Wyniki konsultacji społecznych

W działaniu tym występują dwa rodzaje projektów dotyczących wyposażenia w urządzenia sygnalizacji dróg krajowych oraz związanych z monitorowaniem ruchu drogowego na drogach krajowych.

Konsultacje z administracją publiczną:

Wyniki konsultacji wskazują na duże oczekiwania, że pomoc w ramach tego działania poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ma to nastąpić dzięki instalacjom i zakupowi wyposażenia. Z drugiej zaś strony oczekuje się istotnej poprawy bezpieczeństwa ruchu na głównej sieci drogowej. Stąd wnioskuje się, aby projekty były skoncentrowane na sieci dróg krajowych tworzących przyszłą transeuropejską sieć drogową.

Konsultacje ze społeczeństwem:

W wyniku konsultacji drogą internetową można stwierdzić, że zainteresowanie społeczne poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego jest duże. Natomiast z tej formy konsultacji nie ma bezpośrednich wniosków wpływających na kształt działania.

Konsultacje z ekspertami zewnętrznymi:

Z konsultacji ekspertów zewnętrznych wynika, że poprawa bezpieczeństwa na drogach w kraju jest trudnym do przeprowadzenia procesem. Stąd konieczne jest wykorzystanie zarówno wzorców, jak i środków, które ten proces poprawy usprawnią. Oznacza to, że zarówno wybór tego działania, jak i sposób przeznaczenia środków w ramach tego działania jest słuszny.

Przepływ dokumentów dotyczących realizacji projektów w ramach działania 2.3. SPOT: "Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego" (odpowiedzialność poszczególnych instytucji)

Wnioski składane przez Składane (przedkładane) do Kontrola transakcji (100 %)

Ocena, wybór projektów

Kontrola transakcji (100 %)

Kontrola realizacji projektów (w tym monitoring), weryfikacja i potwierdzanie płatności

Kontrola

Pogłębiona 5 %

Kontrola Systemu
Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Komisja Europejska Instytucja Płatnicza składa zweryfikowany wniosek o środki Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych (Minister Finansów) Biuro Audytu Wewnętrznego Instytucji Płatniczej (Minister Finansów)
Instytucja Zarządzająca SPOT (Minister Infrastruktury) Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) Instytucja Zarządzająca składa zweryfikowany wniosek o środki Instytucja Płatnicza (Minister Finansów, Departament do spraw Obsługi Funduszy Pomocowych) Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych (Minister Finansów) Biuro Audytu Wewnętrznego Instytucji Płatniczej (Minister Finansów)
Beneficjenci końcowi: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Komenda Główna Policji, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Główny Inspektorat Transportu Drogowego i inne instytucje zajmujące się sprawami bezpieczeństwa ruchu drogowego Departament Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich Ministerstwa Infrastruktury we współpracy z innymi departamentami Ministerstwa Infrastruktury oraz podległymi jednostkami weryfikuje wnioski i przekazuje je do Zespołu Roboczego, a następnie do Komitetu Sterującego Instytucja Zarządzająca podpisuje Umowę o dofinansowanie projektu z beneficjentem końcowym. Instytucja Zarządzająca weryfikuje zgłoszone wnioski projektów, Komitet Sterujący rekomenduje wnioski projektów, a Minister Infrastruktury podejmuje ostateczną decyzję o przyjęciu wniosku do realizacji Urzędy Kontroli Skarbowej Audyt systemu przez audytora zewnętrznego lub audyt wewnętrzny "
8)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.7. Działanie 3.1. "Wsparcie efektywnego zarządzania SPOT" część "Opis działania" otrzymuje brzmienie:

"Opis działania

Wyróżniono następujące zadania ukierunkowane na usprawnienie systemu zarządzania funduszem strukturalnym, monitorowania, kontroli i oceny działań.

Czynność 1: Zatrudnienie personelu i zakup sprzętu komputerowego, w ramach której realizowane będą następujące dwa zadania:

- wsparcie zatrudnienia wyodrębnionych pracowników Ministerstwa Infrastruktury oraz zatrudnienie personelu pomocniczego zaangażowanego we wdrażanie SPOT oraz finansowanie ich wynagrodzeń wraz z ubezpieczeniem społecznym,

- zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania (np.: komputery, serwery, monitory, oprogramowanie, faksy, kopiarki, drukarki, skanery), wyposażenia biurowego oraz materiałów biurowych i eksploatacyjnych na potrzeby pracowników Ministerstwa Infrastruktury oraz pracowników beneficjentów końcowych zaangażowanych we wdrażanie SPOT, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór firm dostarczających powyższy sprzęt.

Czynność 2: Usługi dla personelu zaangażowanego we wdrażanie SPOT, w ramach której realizowane będą następujące zadania:

- usługi dla Komitetu Monitorującego, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór profesjonalnej firmy, która byłaby odpowiedzialna za wszystkie kwestie związane z pracami Komitetu Monitorującego (np.: wynajem powierzchni biurowej, tłumaczenia dokumentów i symultaniczne, koszty transportu, wyżywienia i zakwaterowania stałych członków komitetu, zaproszonych ekspertów i gości reprezentujących instytucje lub ich odziały mające siedzibę poza miejscem posiedzenia Komitetu),

- usługi dla Komitetu Sterującego, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór profesjonalnej firmy, która byłaby odpowiedzialna za wszystkie kwestie związane z pracami Komitetu Sterującego (wynajem powierzchni biurowej, tłumaczenia dokumentów i symultaniczne, koszty transportu, wyżywienia i zakwaterowania stałych członków Komitetu, zaproszonych ekspertów i gości reprezentujących instytucje lub ich oddziały mające siedzibę poza miejscem posiedzenia Komitetu),

- wsparcie zarządzania, monitoringu i kontroli, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór kancelarii prawnej oraz konsultantów i ekspertów (kancelaria prawna byłaby odpowiedzialna za wszystkie kwestie prawne, kontraktowe i przetargowe związane z projektami SPOT, a także z całym programem, natomiast konsultanci i eksperci byliby niezbędni do wszelkich typów ekspertyz, opinii i prac studialnych). W ramach tego zadania przewiduje się również finansowanie kosztów funkcjonowania Instytucji Zarządzającej SPOT, w zakresie realizacji programu, w tym pokrywanie kosztów opłat bieżących oraz kosztów utrzymania pracowników,

- audyt, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór profesjonalnej firmy zewnętrznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie audytu oraz wsparcie Biura Audytu Wewnętrznego w Ministerstwie Infrastruktury,

- szkolenia w ramach zarządzania projektami SPOT dla pracowników Ministerstwa Infrastruktury oraz pracowników beneficjentów końcowych zaangażowanych we wdrażanie SPOT (m.in.: cykl życia projektu, zasady i procedury zamówień publicznych, analiza ryzyka, transport i środowisko), w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej dla komponentu szkoleniowego,

- wymiana doświadczeń, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór firmy odpowiedzialnej za organizację spotkań z pracownikami Jednostki Zarządzającej oraz beneficjentów końcowych w celu wymiany doświadczeń (warsztaty, studium przypadku, dyskusje) - wynajem powierzchni biurowej, wyżywienie i zakwaterowanie, transport oraz zapewnienie tłumaczy dla zaproszonych ekspertów i uczestników,

- szkolenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym przygotowania dokumentacji przetargowej na wybór profesjonalnej firmy, która byłaby odpowiedzialna za przeprowadzenie studiów oraz szkoleń dla pracowników Ministerstwa Infrastruktury oraz beneficjentów końcowych,

- ocena SPOT, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór konsultantów i ekspertów odpowiedzialnych za sporządzanie ekspertyz, opinii i prac studialnych,

- ewaluacja ex ante programów operacyjnych z sektora transportu na lata 2007-2013, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór konsultantów i ekspertów odpowiedzialnych za sporządzenie ewaluacji ex ante,

- ocena oddziaływania na środowisko programów operacyjnych z sektora transportu na lata 2007-2013, w tym przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór konsultantów i ekspertów odpowiedzialnych za sporządzenie oceny,

- wsparcie dla procesu przygotowania programów operacyjnych z sektora transportu na lata 2007-2013 obejmujące organizację seminariów, konferencji i warsztatów oraz przygotowanie niezbędnych ekspertyz, opinii i prac.";

9)
w rozdziale 4 "Opis podsumowujący sposób wdrażania działań SPOT", w części "Zarządzanie finansowe projektami" tabela 6 "Podział zadań w ramach Ministerstwa Infrastruktury w zakresie wdrażania działań SPOT" otrzymuje brzmienie:

Tabela 6. Podział zadań w ramach Ministerstwa Infrastruktury w zakresie wdrażania działań SPOT

Jednostka/ciało Zadania
1 2
Zespoły Robocze • udzielanie pozytywnej lub negatywnej rekomendacji

odnośnie do współfinansowania dla każdego wniosku

złożonego o współfinansowanie ze środków funduszy

strukturalnych w ramach SPOT

• przygotowywanie dla beneficjenta końcowego

ewentualnych zaleceń w sprawie uzupełnienia wniosku

lub aplikacji złożonych dla projektów proponowanych do

współfinansowania z funduszy strukturalnych w ramach

SPOT

• przedstawianie opinii w sprawie sprawozdań z

realizacji projektów oraz działania w ramach SPOT

• zgłaszanie wniosków dotyczących realizacji

poszczególnych projektów realizowanych w ramach SPOT

• opracowywanie propozycji przesunięć środków funduszy

strukturalnych pomiędzy poszczególne działania lub

priorytety w ramach SPOT, które zostają następnie

zgłoszone Przewodniczącemu Komitetu Monitorującego do

spraw SPOT

Jednostka Zarządzająca Departament Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich • udział w procesie weryfikacji wniosków dla projektów

zgłoszonych przez beneficjenta końcowego

• przeprowadzenie oceny finansowej wniosku, w tym

ocenianie, czy właściwie zostały przedstawione koszty

kwalifikowane projektu

• przeprowadzanie oceny ekonomiczno-technicznej wniosków

złożonych w ramach Priorytetu 3

• przeprowadzanie oceny wniosków w zakresie zgodności ze

strategiami oraz oceny ekonomiczno-technicznej w

ramach działania 1.3

• weryfikacja wniosków projektów zgłaszanych przez

beneficjentów końcowych: dokonywanie formalnej oceny

składanych wniosków (czy spełniają warunki Programu)

• przygotowywanie listy zaopiniowanych i rekomendowanych

wniosków do zatwierdzenia przez Ministra

Infrastruktury

• koordynacja całości działań związanych z wyborem

projektów

• współpraca z Departamentem Programowania i Strategii

przy przygotowaniu decyzji w sprawie realokacji

środków w ramach programu, przedkładanie ich do

zatwierdzenia Komitetowi Monitorującemu, a następnie

Komisji Europejskiej

• przygotowanie umowy o dofinansowanie projektu z

beneficjentami końcowymi projektów zaakceptowanych

przez Ministra Infrastruktury

• udział w pracach komisji przetargowych
• przeprowadzanie kontroli ex ante zamówień publicznych
• prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji programu
• prowadzenie sekretariatu Komitetu Monitorującego
• koordynacja spraw związanych z Komitetem Sterującym, w

tym prowadzenie Sekretariatu Komitetu Sterującego

• przygotowywanie rocznych sprawozdań i przekazywanie

ich Ministerstwu Gospodarki i Pracy po zatwierdzeniu

przez Komitet Monitorujący

• przygotowanie i wdrożenie systemu monitorowania
• przygotowywanie okresowych sprawozdań z wdrażania

programu na podstawie informacji przekazywanych przez

beneficjentów końcowych

• przeprowadzanie bieżącej kontroli projektów na

podstawie otrzymanych sprawozdań monitoringowych

(dotyczących przestrzegania procedur monitoringu

itp.), dokonywanie okresowej analizy ryzyka powodzenia

programu

• przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

• opracowywanie wieloletnich i rocznych prognoz wydatków

w ramach programu

• przygotowywanie wniosków dla Departamentu Budżetu i

Analiz Ekonomicznych o wypłatę środków beneficjentom

końcowym na podstawie zweryfikowanych faktur

• obsługa systemu SIMIK
• archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu

• obsługa Zespołu Roboczego SPOT do spraw Priorytetu 3 -

Pomoc Techniczna

• prowadzenie rejestru kontraktów
• współpraca z beneficjentami końcowymi przy wdrażaniu

projektu

• upowszechnianie informacji/kampanie informacyjne na

temat działań SPO i dostępności środków,

rozpowszechnianie informacji na temat interwencji i

osiągnięć funduszy strukturalnych - SPO, promocja

programu, organizacja seminariów i szkoleń dla

uczestników procesu zarządzania, jak też dla odbiorców

pomocy, promocja partnerstwa

• udział w pracach zespołów roboczych
• udział w pracach Komitetu Sterującego
• udział w pracach Komitetu Monitorującego
• przygotowanie dokumentów programowych
• przygotowywanie Uzupełnień Programów wraz z ewaluacją

ex ante

• współpraca z Krajową Jednostką Ewaluacji w procesie

ewaluacji końcowej projektu

Departament Programowania • aktualizowanie bazy danych na temat potencjalnych

projektów Ministra Gospodarki i Pracy

i Strategii • przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

• archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu

• przygotowywanie ocen dla dokumentów programowych na

okres 2007-2013

Departamenty merytoryczne • współpraca z Departamentem Finansowania Infrastruktury

i Funduszy Europejskich w zakresie przygotowania i

oceny potencjalnych projektów

• obsługa systemu SIMIK
• udział w pracach komisji przetargowych
• archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu

• opiniowanie dokumentacji przetargowej i kontraktowej

przekazywanej przez Departament Finansowania

Infrastruktury i Funduszy Europejskich

• udział w pracach zespołów roboczych
• obsługa zespołów roboczych SPOT
• dokonywanie oceny ekonomiczno-technicznej projektów
• przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

• udział w kontrolach i wizytach kontrolnych na miejscu

w zakresie przygotowania i realizacji projektów

współfinansowanych w ramach SPO Transport

Departament Budżetu

i Analiz Ekonomicznych

• nadzór nad zachowaniem przez instytucje biorące udział

we wdrażaniu pomocy oddzielnego systemu rachunkowości

dla środków wspólnotowych oraz odpowiedniego kodu

księgowego

• obsługa systemu SIMIK
• obsługa rachunków bankowych związanych z realizacją

SPOT na poziomie Ministerstwa Infrastruktury

• archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu

• weryfikacja pod względem księgowym złożonych przez

beneficjentów końcowych wniosków o refundację, które

zostały wcześniej potwierdzone przez Departament

Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich

• dokonywanie przelewów na rachunki beneficjentów

końcowych

• przygotowywanie okresowych zestawień płatności
• przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

Departament Kontroli • koordynacja działań kontrolnych podejmowanych z

ramienia Ministerstwa Infrastruktury związanych z

realizacją projektów współfinansowania z funduszy

strukturalnych Unii Europejskiej w zakresie

planowania, programowania, analiz i sprawozdawczości

• organizowanie i prowadzenie kontroli zgodnie z planem,

a także - w miarę potrzeb - kontroli doraźnych

• obsługa systemu SIMIK
• opracowanie rocznych planów kontroli w wyżej

wymienionym zakresie

• przeprowadzanie kontroli zgodnie z planem, a także - w

miarę potrzeb - kontroli doraźnych

• przygotowywanie raportów z przeprowadzonych kontroli
• opracowywanie i przedkładanie ministrowi okresowych

sprawozdań z działalności kontrolnej

• współpraca z Biurem Audytu Wewnętrznego w zakresie

działań związanych z kontrolą funduszy strukturalnych

• archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu

• przygotowanie informacji pokontrolnych w postaci:

protokołów, raportów, sprawozdań, notatek

Biuro Audytu Wewnętrznego • przygotowanie i wdrożenie systemu audytu
• opracowanie rocznych planów audytu
• przeprowadzanie audytu systemu i procedur
• archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu

• przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

10)
w rozdziale 5 "Plan finansowy SPOT" tabela 7. "Szacunkowa tabela finansowa dla SPO Transport w euro w cenach 2004 r. wg priorytetów i działań w latach 2004-2006" otrzymuje brzmienie:

Tabela 7. Szacunkowa tabela finansowa dla SPO Transport w euro w cenach 2004 r. wg priorytetów i działań w latach 2004-2006

Priorytety / działania / poddziałania / duże projekty programu operacyjnego Kategoria interwencji Koszty ogółem Publiczne Prywatne*
Ogółem Wkład wspólnotowy Krajowy wkład publiczny**
EFRR Europejski Fundusz Społeczny (EFS) Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) Finansowy Instrument Sterowania Rybołówstwem (FISR) Ogółem Budżet Państwa Budżety jednostek samorządu terytorialnego Inny
Priorytet 1. Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu 568.250.000,00 568.250.000,00 426.100.000,00 142.150.000,00 115.450.000 26.700.000,00 11.901.887,00
Działanie 1.1. Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach 311 376.816.067,00 376.816.067,00 282.600.000,00 94.216.067,00 83.716.067,00 10.500.000,00
Poddziałania:

1.1.1. Przebudowa linii kolejowych

311 266.676.567,00 266.676.567,00 200.000.000,00 66.676.567,00 66.676.567,00
1.1.2. Zakup i modernizacja pasażerskiego taboru kolejowego oraz lokomotyw interoperacyjnych 311 110.139.500,00 110.139.500,00 82.600.000,00 27.539.500,00 17.039.500,00 10.500.000,00
Działanie 1.2. Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich 315

312

316

318

159.833.383,00 159.833.383,00 119.800.000,00 40.033.383,00 23.833.383,00 16.200.000,00
Działanie 1.3. Rozwój systemów intermodalnych 318 31.600.550,00 31.600.550,00 23.700.000,00 7.900.550,00 7.900.550,00 11.901.887,00
Poddziałania:

1.3.1. Budowa centrów logistycznych

318 17.333.363,00 17.333.363,00 13.000.000,00 4.333.363,00 4.333.363,00 6.500.000,00
1.3.2. Budowa terminali kontenerowych 318 14.267.187,00 14.267.187,00 10.700.000,00 3.567.187,00 3.567.187,00 5.401.887,00
Priorytet 2. Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa 971.295.967,00 971.295.967,00 728.284.465,00 243.011.502,00 138.095.072,00 104.916.430,00
Działanie 2.1. Budowa i przebudowa dróg krajowych 3121

312

313

516.379.520,00 516.379.520,00 387.284.464,49 129.095.055,51 129.095.055,51
Działanie 2.2. Usprawnienie przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu 3121 418.916.430,00 418.916.430,00 314.000.000,00 104.916.430,00 104.916.430,00
Działanie 2.3. Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego 319 36.000.017,00 36.000.017,00 27.000.000,51 9.000.016,49 9.000.016,49
Priorytet 3. Pomoc techniczna dla SPOT 41 12.000.050,00 12.000.050,00 9.000.000,00 3.000.050,00 3.000.050,00
Działanie 3.1. Wsparcie efektywnego zarządzania SPOT 41 9.333.353,00 9.333.353,00 7.000.000,00 2.333.353,00 2.333.353,00
Działanie 3.2. Informacja i promocja operacji SPOT 41 2.666.697,00 2.666.697,00 2.000.000,00 666.697,00 666.697,00
Ogółem SPO Transport 1.551.546.017,00 1.551.546.017,00 1.163.384.465,00 388.161.552,00 256.545.122,00 131.616.430,00 11.901.887,00
Całkowite związane z EFRR 1.551.546.017,00 1.551.546.017,00 1.163.384.465,00 388.161.552,00 256.545.122,00 131.616.430,00 11.901.887,00
Całkowite związane z EFS
Całkowite związane z EFOiGR
Całkowite związane z FISR

______

* Podane kwoty środków prywatnych nie stanowią elementu planu finansowego, są to szacunkowe wielkości udziału prywatnego w projektach uzyskujących pomoc publiczną.

** Istnieje możliwość uzyskania środków z puli 200 mln euro pożyczek EBI na pokrycie części publicznego wkładu krajowego.

*** Kwoty podane w tabeli nie zawierają podatku VAT, przy czym zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 1685/2000/WE ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999/WE w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1145/2003/WE, rozporządzenie Komisji (WE) 448/04/WE w uzasadnionych przypadkach VAT może być kosztem kwalifikowanym.

**** Podane w dokumentach obejmujących krajowy wkład publiczny, w priorytecie 2 oraz w rubryce Ogółem SPOT, udziały w wielkościach współfinansowania krajowego z budżetów: państwa i jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.) różnią się od tych udziałów podanych w tych samych kolumnach tabeli finansowej Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, w wersji z grudnia 2003 r. przyjętej w dniu 15 stycznia 2004 r. przez Komisję Europejską. Różnica wynika z przesunięcia w priorytecie 2: "Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa" części środków (51 mln euro) EFRR z działania 2.1. "Budowa i przebudowa dróg krajowych" do działania 2.2. "Usprawnienia przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu". W wyniku tego przesunięcia nastąpiło również przesunięcie odpowiedniej części środków współfinansowania krajowego (17,3 mln euro) z budżetu państwa do budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

11)
w rozdziale 5 "Plan finansowy SPOT" tabela 8. "Indykatywna tabela finansowa dla SPOT w euro w cenach 2004 r. wg priorytetów i działań (zobowiązania dla lat 2004, 2005 i 2006)" otrzymuje brzmienie:

Tabela 8. Indykatywna tabela finansowa dla SPOT w euro w cenach 2004 r. wg priorytetów i działań (zobowiązania dla lat 2004, 2005 i 2006)

Priorytety / działania programu operacyjnego Kategoria interwencji Koszty ogółem Publiczne Prywatne*
Ogółem Wkład wspólnotowy Krajowy wkład publiczny**
EFRR EFS EFOiGR FISR Ogółem Budżet Państwa Budżety jednostek samorządu terytorialnego Inny
Priorytet 1. Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu 568.250.000,00 568.250.000,00 426.100.000,00 142.150.000,00 115.450.000,00 26.700.000,00 11.901.887,00
2004 132.794.643,00 132.794.643,00 99.565.761,00 33.228.882,00 26.989.880,10 6.239.001,90 2.780.971,00
2005 189.693.984,00 189.693.984,00 142.240.210,00 47.453.774,00 38.540.353,70 8.913.420,30 3.973.164,00
2006 245.761.373,00 245.761.373,00 184.294.029,00 61.467.344,00 49.919.766,20 11.547.577,80 5.147.752,00
Działanie 1.1. Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach 311 376.816.067,00 376.816.067,00 282.600.000,00 94.216.067,00 83.716.067,00 10.500.000,00
2004 88.056.731,00 88.056.731,00 66.034.462,00 22.022.269,00 19.567.976,1 2.454.292,90
2005 125.787.491,00 125.787.491,00 94.337.205,00 31.450.286,00 27.945.278,7 3.505.007,30
2006 162.971.845,00 162.971.845,00 122.228.333,00 40.743.512,00 36.202.812,2 4.540.699,80
Działanie 1.2. Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich 315

312

316

318

159.833.383,00 159.833.383,00 119.800.000,00 40.033.383,00 23.833.383,00 16.200.000,00
2004 37.353.580,00 37.353.580,00 27.993.377,00 9.360.203,00 5.575.494,00 3.784.709,00
2005 53.357.741,00 53.357.741,00 39.991.498,00 13.366.243,00 7.957.830,00 5.408.413,00
2006 69.122.062,00 69.122.062,00 51.815.125,00 17.306.937,00 10.300.059,00 7.006.878,00
Działanie 1.3. Rozwój systemów intermodalnych 318 31.600.550,00 31.600.550,00 23.700.000,00 7.900.550,00 7.900.550,00 11.901.887,00
2004 7.384.332,00 7.384.332,00 5.537.922,00 1.846.410,00 1.846.410,00 2.780.971,00
2005 10.548.752,00 10.548.752,00 7.911.507,00 2.637.245,00 2.637.245,00 3.973.164,00
2006 13.667.466,00 13.667.466,00 10.250.571,00 3.416.895,00 3.416.895,00 5.147.752,00
Priorytet 2. Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa 971.295.967,00 971.295.967,00 728.284.465,00 243.011.502,00 138.095.072 104.916.430,00
2004 226.887.189,36 226.887.189,36 170.136.218,17 56.750.971,19 32.254.671,19 24.496.300,00
2005 324.249.492,73 324.249.492,73 243.117.701,87 81.131.790,86 46.099.490,86 35.032.300,00
2006 420.159.284,91 420.159.284,91 315.030.544,96 105.128.739,95 59.740.909,95 45.387.830,00
Działanie 2.1. Budowa i przebudowa dróg krajowych 3121

312

313

516.379.520,00 516.379.520,00 387.284.464,49 129.095.055,51 129.095.055,51
2004 120.652.240,23 120.652.240,23 90.489.139,17 30.163.101,06 30.163.101,06
2005 172.378.013,64 172.378.013,64 129.283.451,64 43.094.562,00 43.094.562,00
2006 223.349.266,13 223.349.266,13 167.511.873,68 55.837.392,45 55.837.392,45
Działanie 2.2. Usprawnienie przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu 3121 418.916.430,00 418.916.430,00 314.000.000,00 104.916.430,00 104.916.430,00
2004 97.868.680,00 97.868.680,00 73.372.380,00 24.496.300,00 24.496.300,00
2005 139.851.780,00 139.851.780,00 104.819.480,00 35.032.300,00 35.032.300,00
2006 181.195.970,00 181.195.970,00 135.808.140,00 45.387.830,00 45.387.830,00
Działanie 2.3. Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego 319 36.000.017,00 36.000.017,00 27.000.000,51 9.000.016,49 9.000.016,49
2004 8.366.269,13 8.366.269,13 6.274.699,00 2.091.570,13 2.091.570,13
2005 12.019.699,09 12.019.699,09 9.014.770,23 3.004.928,86 3.004.928,86
2006 15.614.048,78 15.614.048,78 11.710.531,28 3.903.517,50 3.903.517,50
Priorytet 3. Pomoc techniczna dla SPOT 41 12.000.050,00 12.000.050,00 9.000.000,00 3.000.050,00 3.000.050,00
2004 2.804.032,00 2.804.032,00 2.103.008,00 701.024,00 701.024,00
2005 4.005.849,00 4.005.849,00 3.004.370,00 1.001.479,00 1.001.479,00
2006 5.190.169,00 5.190.169,00 3.892.622,00 1.297.547,00 1.297.547,00
Działanie 3.1. Wsparcie efektywnego zarządzania SPOT 41 9.333.353,00 9.333.353,00 7.000.000,00 2.333.353,00 2.333.353,00
2004 2.180.904,00 2.180.904,00 1.635.673,00 545.231,00 545.231,00
2005 3.115.652,00 3.115.652,00 2.336.732,00 778.920,00 778.920,00
2006 4.036.797,00 4.036.797,00 3.027.595,00 1.009.202,00 1.009.202,00
Działanie 3.2. Informacja i promocja operacji SPOT 41 2.666.697,00 2.666.697,00 2.000.000,00 666.697,00 666.697,00
2004 623.128,00 623.128,00 467.335,00 155.793,00 155.793,00
2005 890.197,00 890.197,00 667.638,00 222.559,00 222.559,00
2006 1.153.372,00 1.153.372,00 865.027,00 288.345,00 288.345,00
Ogółem SPOT 1.551.546.017,00 1.551.546.017,00 1.163.384.465,00 388.161.552,00 256.545.122,00 131.616.430,00 11.901.887,00
2004 362.485.864,36 362.485.864,36 271.804.987,17 90.680.877,19 59.945.575,29 30.735.301,90 2.780.971,00
2005 517.949.325,73 517.949.325,73 388.362.281,87 129.587.043,86 85.641.323,56 43.945.720,30 3.973.164,00
2006 671.110.826,91 671.110.826,91 503.217.195,96 167.893.630,95 110.958.223,15 56.935.407,80 5.147.752,00
Całkowite związane z EFRR 1.551.546.017,00 1.551.546.017,00 1.163.384.465,00 388.161.552,00 256.545.122,00 131.616.430,00 11.901.887,00
Całkowite związane z EFS
Całkowite związane z EFOiGR
Całkowite związane z FISR

______

* Podane kwoty środków prywatnych nie stanowią elementu planu finansowego, są to szacunkowe wielkości udziału prywatnego w projektach uzyskujących pomoc publiczną.

** Istnieje możliwość uzyskania środków z puli 200 mln euro pożyczek EBI na pokrycie części publicznego wkładu krajowego.

*** Kwoty podane w tabeli nie zawierają podatku VAT, przy czym zgodnie z rozporządzeniem nr 448/04 w uzasadnionych przypadkach VAT może być kosztem kwalifikowanym.

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 438/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady dla wdrożenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999/WE w sprawie systemów zarządzania i kontroli w zakresie pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 063 z 03.03.2001, str. 21).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1361 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2004 r. Nr 169, poz. 1766 i Nr 281, poz. 2782.

4)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 438/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady dla wdrożenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999/WE w sprawie systemów zarządzania i kontroli w zakresie pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 063 z 03.03.2001, str. 21).

5)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 438/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady dla wdrożenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999/WE w sprawie systemów zarządzania i kontroli w zakresie pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 063 z 03.03.2001, str. 21).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024