Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 czerwca 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych

Na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, zwanego dalej "Funduszem", o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 76, poz. 804, z późn. zm. 2 ), zwanej dalej "ustawą o przebudowie".
§  2.
1.
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje Minister Obrony Narodowej, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
2.
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta Funduszu.
§  3.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy, zwany dalej "planem", sporządzany na każdy rok budżetowy.
2.
Plan obejmuje w szczególności:
1)
przychody i wydatki;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym należności i zobowiązania.
3.
Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej. Do czasu opracowania planu na podstawie kwot ujętych w ustawie budżetowej podstawą gospodarki finansowej jest projekt planu.
4.
Wydatki wyższe niż planowane mogą być dokonywane do wysokości uzyskanych wyższych przychodów niż ujęte w planie oraz środków pozostałych z okresów poprzednich, po uzyskaniu zgody dysponenta Funduszu.
5.
Sprawozdania budżetowe z wykonania planu sporządza się w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  4.
Dysponenci środków budżetowych uzyskujący wpływy będące przychodami Funduszu mogą gromadzić je na rachunku pomocniczym. Wpływy te są ewidencjonowane na koncie rozrachunkowym i okresowo przekazywane na rachunek Funduszu przez dysponentów.
§  5.
1.
Dysponenci środków budżetowych przekazują wpływy za udostępnianie poligonów na rzecz wojsk obcych, w części nieprzeznaczonej na zmniejszenie poniesionych wydatków budżetowych, na rachunek Funduszu, w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano środki od wojsk obcych.
2.
Dysponenci, którzy wpływ należności z tytułu wystawionej faktury za wydatki poniesione w związku z pobytem wojsk obcych na poligonie otrzymali po zakończeniu roku budżetowego, otrzymane środki przekazują na rachunek Funduszu w terminie 10 dni od dnia ich otrzymania.
3.
Dysponenci, o których mowa w ust. 1, przesyłają do urzędu obsługującego dysponenta Funduszu rozliczenie otrzymanych wpływów od wojsk obcych w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.
4.
Wzór rozliczenia wpływów za udostępnienie poligonów na rzecz wojsk obcych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  6.
Dysponenci środków budżetowych uzyskujący wpływy za specjalistyczne usługi wojskowe wykonywane w czasie realizacji zadań szkoleniowych przekazują je w całości na rachunek Funduszu, w terminie 10 dni od dnia ich uzyskania.
§  7.
1.
Wpływy uzyskane z części dochodów Agencji Mienia Wojskowego, o których mowa w art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711 i Nr 273, poz. 2703), zwanej dalej "ustawą o AMW", są przekazywane na rachunek Funduszu w terminach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 21, poz. 172).
2.
Wpływy uzyskane ze źródeł, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o AMW, są przekazywane na rachunek Funduszu niezwłocznie po ich uzyskaniu.
§  8.
Środki uzyskane ze sprzedaży mienia ruchomego, o którym mowa w art. 4d ustawy o AMW, uzyskane przez organ wojskowy wyznaczony przez Ministra Obrony Narodowej, są przekazywane na rachunek Funduszu w terminie 10 dni od dnia ich uzyskania.
§  9.
1.
Wydatki Funduszu są przeznaczone na realizację zadań określonych w programie rozwoju Sił Zbrojnych na kolejny okres planistyczny.
2.
Podstawą przekazania przez dysponenta Funduszu środków finansowych jest przedstawienie przez dysponenta realizującego zadanie określone w programie rozwoju Sił Zbrojnych zapotrzebowania na te środki wraz z kopią faktury dokumentującą zakup towarów albo usług.
3.
Wzór zapotrzebowania na środki finansowe z Funduszu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Dysponenci realizujący zadania określone w programie rozwoju Sił Zbrojnych przechowują otrzymane środki finansowe na rachunku pomocniczym i ewidencjonują na koncie rozrachunkowym.
2.
Wykorzystanie środków finansowych podlega ewidencji w układzie paragrafów, zgodnie z klasyfikacją budżetową określoną w odrębnych przepisach.
3.
Ewidencja, o której mowa w ust. 2, jest prowadzona w sposób umożliwiający rozliczenie każdej kwoty.
4.
Niewykorzystane przez dysponentów środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu w terminie określonym w § 11 ust. 2.
§  11.
1.
Dysponenci, którym zostały przekazane środki finansowe z Funduszu, przedstawiają rozliczenie ze sposobu ich wykorzystania.
2.
Dysponenci przedstawiają rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 15 dni po zakończeniu kwartału, odrębnie dla każdego realizowanego zadania w następującym układzie:
1)
numer i nazwa zadania z planu inwestycji budowlanych resortu obrony narodowej lub pozycja i nazwa własna inwestycji z planu modernizacji Sił Zbrojnych;
2)
kwota środków finansowych otrzymanych w danym kwartale;
3)
kwota wydatkowana w danym kwartale;
4)
kwota środków finansowych podlegających zwrotowi na rachunek Funduszu.
3.
Wzór rozliczenia środków finansowych otrzymanych z Funduszu określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4.
Dysponent Funduszu jest obowiązany egzekwować środki finansowe przyznane z Funduszu i wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem lub pobrane w nadmiernej wysokości.
§  12.
1.
W razie wystąpienia okresowych nadwyżek środków finansowych gromadzonych przez Fundusz, dysponent Funduszu może dokonywać oprocentowanych lokat wyłącznie w Narodowym Banku Polskim.
2.
Dokonywanie oprocentowanych lokat nie może uchybiać terminowym wypłatom środków finansowych na cele Funduszu wskazane w ustawie o przebudowie lub w inny sposób ograniczać realizację tych celów.
§  13.
Rachunkowość Funduszu jest prowadzona zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm. 3 ).
§  14.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do gospodarki finansowej Funduszu od dnia 1 stycznia 2005 r.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ROZLICZENIE WPŁYWÓW ZA UDOSTĘPNIANIE POLIGONÓW NA RZECZ WOJSK OBCYCH

za kwartał ......... roku .........
(w zł)
Lp. Nazwa wojskowej Nazwa państwa

ćwiczącego

Termin

rozpoczęcia i

Uzyskane

wpływy

z przeznaczeniem na:
jednostki budżetowej zakończenia ćwiczeń (ogółem) zmniejszenie wydatków w jednostkach wojskowych zmniejszenie wydatków w komendzie poligonu rachunek Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych
1 2 3 4 5 6 7 8
1
2
3
...
OGÓŁEM

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

ROZLICZENIE ŚRODKÓW FINANSOWYCH OTRZYMANYCH Z FUNDUSZU MODERNIZACJI SIŁ ZBROJNYCH

za ......... kwartał 200... roku
(w zł i gr)
1 Jednostka realizująca zadanie
2 Numer ewidencyjny i nazwa zadania
3 Planowane środki finansowe z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych
4 Otrzymane środki finansowe z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (ogółem od początku roku)
w tym w kwartale rozliczeniowym:
5 Wydatkowane środki finansowe z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (ogółem od początku roku)
w tym w kwartale rozliczeniowym:
numer faktury i data faktury nazwa wystawcy wartość faktury data przelewu na r-k wystawcy faktury opłacona kwota
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7
5.8
6 Kwota środków finansowych podlegających zwrotowi (w. 3-5)
7 Data zwrotu środków finansowych na rachunek Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych

Sporządził:

............................

(imię i nazwisko, telefon)

.................. ............ ...................

(główny księgowy) (data) (kierownik jednostki)

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 64, poz. 565.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 925 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 205, poz. 1731, z 2003 r. Nr 180, poz. 1759 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 107, poz. 1136 i Nr 273, poz. 2703.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024