Katastrofy i wypadki kolejowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 28 czerwca 2005 r.
w sprawie katastrof i wypadków kolejowych

Na podstawie art. 13 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady powiadamiania o katastrofach i wypadkach kolejowych oraz zasady i tryb pracy komisji powypadkowych.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
poszkodowany - osobę, która w wyniku katastrofy kolejowej poniosła śmierć na miejscu, zmarła w wyniku odniesionych obrażeń ciała albo doznała w wyniku wypadku kolejowego obrażeń ciała wymagających udzielenia pomocy lekarskiej;
2)
ofiary w ludziach - zabitych lub poważnie rannych w katastrofie kolejowej;
3)
zabity - osobę, która utraciła życie w katastrofie kolejowej lub w jej wyniku doznała obrażeń ciała, powodujących śmierć w ciągu 30 dni, licząc od dnia katastrofy (z wyłączeniem samobójstwa);
4)
poważnie ranny - osobę, która w wyniku wypadku doznała obrażeń ciała, powodujących hospitalizację na okres dłuższy niż 24 godziny (z wyłączeniem próby samobójstwa).

Rozdział  2

Powiadamianie o katastrofach i wypadkach kolejowych

§  3.
1.
Pracownik kolejowy jest obowiązany osobiście i niezwłocznie zgłosić wypadek, używając wszelkich dostępnych środków, dyżurnemu ruchu najbliższego posterunku ruchu lub dyspozytorowi, a jeżeli nie jest to możliwe, za pośrednictwem innych osób.
2.
Pracownik metra jest obowiązany zgłosić wypadek w sposób określony w ust. 1, dyżurnemu stacji metra lub dyżurnemu ruchu stacji techniczno-postojowej metra.
3.
Użytkownik bocznicy kolejowej powinien zawiadomić niezwłocznie dyżurnego ruchu stacji obsługującej bocznicę o każdym wypadku zaistniałym na bocznicy.
4.
Zgłaszając wypadek należy podać miejsce, czas, opis wypadku i jego skutki; brak możliwości natychmiastowego podania niektórych danych nie może opóźniać zgłoszenia.
§  4.
1.
Dyżurny ruchu, który otrzymał zgłoszenie o wypadku, powinien:
1)
wezwać pogotowie ratunkowe, jeżeli w wyniku wypadku są ofiary w ludziach;
2)
zgłosić niezwłocznie wypadek swojemu bezpośredniemu przełożonemu, właściwemu dyspozytorowi oraz jednostce straży ochrony kolei;
3)
wezwać straż pożarną w razie konieczności zapewnienia ratownictwa technicznego, chemicznego, ekologicznego i medycznego, a w szczególności w przypadku:
a)
uwięzienia ludzi w uszkodzonym pojeździe lub braku do nich dostępu,
b)
pożaru lub wybuchu,
c)
zawalenia lub zalania wodą obiektu budowlanego,
d)
wykolejenia wagonu z towarem niebezpiecznym,
e)
niekontrolowanego uwolnienia się towaru niebezpiecznego z wagonu lub opakowania;
4)
zamknąć tor, na którym powstała przeszkoda dla ruchu, w przypadku wypadku z pojazdem kolejowym, uszkodzenia budowli, urządzeń kolejowych lub sieci trakcyjnej;
5)
żądać od właściwego dyspozytora stosownie do potrzeb:
a)
wezwania pociągu ratownictwa technicznego,
b)
wezwania pomocy dla ambulansu pocztowego,
c)
powiadomienia Policji,
d)
powiadomienia dyspozytora zasilania elektroenergetycznego.
2.
Dyspozytor, któremu zgłoszono wypadek, jest obowiązany:
1)
dokonać czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, jeżeli nie zostały one wykonane przez dyżurnego ruchu;
2)
zgłosić niezwłocznie wypadek swojemu bezpośredniemu przełożonemu oraz dyspozytorowi wyższego szczebla;
3)
wezwać stosownie do potrzeb i sytuacji jednostki ratownictwa technicznego;
4)
zgłosić niezwłocznie wypadek dyspozytorom innych jednostek organizacyjnych, których pojazdy kolejowe, infrastruktura lub pracownicy uczestniczyli w wypadku;
5)
powiadomić członków komisji powypadkowej właściwej dla okoliczności i skutków wypadku o konieczności przybycia na miejsce wypadku;
6)
zgłosić wypadek właściwej terytorialnie komendzie Policji oraz prokuraturze odpowiedniego szczebla;
7)
powiadomić o wypadku państwowy powiatowy organ ochrony środowiska i państwowego inspektora sanitarnego, w przypadku zagrożenia środowiska;
8)
powiadomić dyspozytora zasilania elektroenergetycznego oraz ustalić z nim zakres niezbędnych wyłączeń napięcia w sieci trakcyjnej i możliwość prowadzenia ruchu trakcją elektryczną, jeżeli wypadek nastąpił na torach zelektryfikowanych;
9)
powiadomić o wypadku oddział terenowy Urzędu Transportu Kolejowego właściwy dla miejsca wypadku;
10)
powiadomić o wypadku inne komórki organizacyjne, których powiadamianie nakazują obowiązujące przepisy wewnętrzne;
11)
wezwać na hasło "Ratunek" ekipę ratunkową z najbliżej położonego zakładu chemicznego, jeżeli wypadek spowodował toksyczne zagrożenie dla środowiska;
12)
w przypadku zagrożenia radiacyjnego powiadomić Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki i wojewodę właściwego dla miejsca wypadku, podając:
a)
miejsce wypadku,
b)
nazwę substancji promieniotwórczej (według nazwy w liście przewozowym),
c)
rodzaj i wielkość opakowania,
d)
rodzaj uszkodzenia,
e)
rodzaj innych towarów niebezpiecznych znajdujących się w zasięgu awarii,
f)
bezpieczne i dogodne drogi dojazdowe,
g)
nazwisko i numer telefonu;
13)
powiadomić:
a)
jednostkę macierzystą pracownika kolejowego, który został poszkodowany w wypadku i jest niezdolny do kontynuowania lub podjęcia pracy,
b)
przedstawiciela przewoźnika o udziale w wypadku jego pojazdu kolejowego,
c)
najbliższą placówkę pocztową operatora publicznego, jeżeli pracownicy pocztowi pełniący służbę w pojeździe kolejowym (pocztowym) zostali poszkodowani w wypadku, albo zostały uszkodzone w wypadku przesyłki pocztowe,
d)
najbliższy urząd celny, jeżeli pracownicy celni, wykonujący czynności służbowe na terenie kolejowym, zostali poszkodowani w wypadku lub zostały uszkodzone zamknięcia celne lub towary podlegające ocleniu.
3.
W przypadku zabicia lub zranienia człowieka przez pojazd kolejowy, pojazd ten należy zatrzymać i zgłosić wypadek dyżurnemu ruchu najbliższego posterunku ruchu.
4.
Dyżurny ruchu jest obowiązany niezwłocznie wezwać pogotowie ratunkowe oraz zawiadomić o wypadku najbliższą jednostkę Policji, z którą ustala zakres prowadzonych na miejscu wypadku czynności.
§  5.
1.
Dyżurny stacji metra lub dyżurny ruchu stacji techniczno-postojowej metra powinien powiadomić niezwłocznie o wypadku dyspozytora ruchu metra.
2.
Dyspozytor ruchu metra po otrzymaniu zgłoszenia o wypadku oraz wstępnej ocenie zdarzenia jest obowiązany powiadomić o wypadku:
1)
bezpośredniego przełożonego oraz zainteresowanych kierowników komórek organizacyjnych metra i miasta, wymienionych w wewnętrznych przepisach;
2)
Policję, straż pożarną i pogotowie ratunkowe, jeżeli zachodzi taka potrzeba;
3)
oddział terenowy Urzędu Transportu Kolejowego.
3.
Dyspozytor ruchu metra, który otrzymał zgłoszenie o wypadku, osobiście lub przy pomocy wyznaczonych pracowników powinien:
1)
dopilnować wezwania i skierowania właściwych jednostek ratowniczych na miejsce wypadku;
2)
zgłosić wypadek zarządzającemu transportem miejskim;
3)
powiadomić członków komisji powypadkowej właściwej dla okoliczności i skutków wypadku o konieczności przybycia na miejsce wypadku;
4)
wezwać przedstawicieli właściwych służb metra, które powinny współdziałać w akcji ratunkowej lub pomagać w ustalaniu przyczyn wypadku.
4.
Podczas prowadzenia akcji ratunkowej dyspozytor ruchu metra powinien być w ciągłym kontakcie z kierującym akcją ratunkową, aż do czasu usunięcia przeszkody i wznowienia ruchu pociągów.
5.
W przypadku zabicia człowieka przez pociąg metra, pociąg należy zatrzymać i zgłosić wypadek dyspozytorowi ruchu metra.
6.
Dyspozytor ruchu, zawiadamiając o wypadku Policję, ustala z nią zakres prowadzonych na miejscu wypadku czynności.
§  6.
Dyrektor oddziału terenowego Urzędu Transportu Kolejowego, któremu zgłoszono wypadek lub osoba przez niego upoważniona w przypadku katastrofy, zawiadamiają Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
§  7.
1.
Zarządca infrastruktury właściwy dla miejsca wypadku jest obowiązany pisemnie zawiadomić o wypadku ustalonych adresatów. Treść zawiadomienia powinna być uzgodniona z przewodniczącym komisji powypadkowej.
2.
Wzór pisemnego zawiadomienia o wypadku kolejowym, zwanego dalej "zawiadomieniem o wypadku", określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Zawiadomienie o wypadku otrzymują właściwe dla miejsca wypadku następujące podmioty:
1)
oddział terenowy Urzędu Transportu Kolejowego;
2)
prokuratura rejonowa;
3)
komenda powiatowa Policji;
4)
właściwa terenowo komenda miejska bądź komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej.
3.
Jeżeli po przekazaniu zawiadomienia o wypadku ujawnione zostały nowe okoliczności wypadku, powodujące zasadniczą zmianę poprzednich ustaleń, w tym zmianę kategorii wypadku, ustalonej przyczyny wypadku albo zmianę innych ważnych informacji - należy pilnie przekazać dodatkowe zawiadomienie o wypadku, prostując lub uzupełniając zawiadomienie pierwotne.
4.
Zawiadomienie o wypadku powinno być przekazane przed upływem 24 godzin od stwierdzenia wypadku.
5.
Jeżeli wypadek spowodował ofiary w ludziach, a poszkodowani zostali skierowani do szpitala, zarządca infrastruktury, po uzyskaniu informacji od kierującego akcją ratunkową, podaje do wiadomości publicznej, za pośrednictwem środków masowego przekazu, numery telefonów, pod którymi można uzyskać informację o osobach poszkodowanych w katastrofie.

Rozdział  3

Komisja powypadkowa

§  8.
Postępowanie w sprawach wypadków kolejowych prowadzi komisja powypadkowa, której zadaniem jest ustalenie:
1)
okoliczności wypadku;
2)
przyczyny wypadku;
3)
wniosków zapobiegawczych.
§  9.
1.
W zależności od okoliczności i skutków wypadku, postępowanie prowadzi:
1)
komisja miejscowa - w sprawach wypadków powstałych podczas wykonywania prac manewrowych oraz wypadków najechania pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory oraz wskakiwania lub wyskakiwania z pociągu;
2)
komisja zakładowa - w sprawach pozostałych wypadków;
3)
komisja specjalna - w sprawach katastrof kolejowych.
2.
Komisja miejscowa prowadzi postępowanie powypadkowe do czasu przybycia komisji właściwego szczebla, w sprawach wypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
§  10.
1.
W skład komisji miejscowej oraz zakładowej wchodzą, wyznaczeni przez kierowników jednostek organizacyjnych, przedstawiciele jednostek organizacyjnych biorących udział w transporcie kolejowym, właściwych dla miejsca i rodzaju wypadku, których pracownicy, infrastruktura lub pojazdy kolejowe uczestniczyli w wypadku.
2.
W skład komisji specjalnej wchodzą osoby powołane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który jest przewodniczącym komisji.
3.
Wykaz osób powołanych pisemnie, przez kierownika jednostki organizacyjnej biorącej udział w transporcie kolejowym, do udziału w pracach komisji miejscowej oraz zakładowej (ich nazwiska, imiona, adresy zamieszkania oraz numery telefonów), powinni posiadać dyspozytorzy oraz oddziały terenowe Urzędu Transportu Kolejowego.
§  11.
1.
Komisja prowadzi postępowanie powypadkowe pod kierownictwem przewodniczącego, który koordynuje działalność komisji i czuwa nad właściwym przeprowadzeniem postępowania.
2.
Przewodniczącym komisji powypadkowej miejscowej oraz zakładowej jest przedstawiciel zarządcy infrastruktury kolejowej, właściwej dla miejsca wypadku, albo przedstawiciel użytkownika bocznicy, jeżeli wypadek miał miejsce na terenie bocznicy.
3.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może dla każdego rodzaju wypadku wyznaczyć na przewodniczącego komisji powypadkowej miejscowej oraz zakładowej pracownika Urzędu Transportu Kolejowego.
4.
Przewodniczący komisji miejscowej oraz zakładowej może włączyć do składu komisji powypadkowej osobę spoza wykazu, o którym mowa w § 10 ust. 3, jeżeli udział tej osoby w pracach komisji może przyczynić się do ustalenia przyczyn wypadku.
5.
Zarządcy infrastruktury, przewoźnicy kolejowi, użytkownicy bocznic, w drodze porozumienia, mogą powołać komórkę organizacyjną działającą w ich imieniu w komisjach powypadkowych na obszarze działania tych przedsiębiorców.
6.
W porozumieniu, o którym mowa w ust. 5, ustala się w szczególności zasięg terytorialny i zakres działania utworzonej komórki organizacyjnej oraz wyznacza się przedsiębiorcę, któremu ta komórka organizacyjna podlega.
§  12.
W przypadku gdy komisja powypadkowa nie może w sposób jednoznaczny ustalić przyczyny wypadku albo ujawnione zostały nowe okoliczności wpływające na zmianę kwalifikacji wypadku, nadzorujący postępowanie Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyznacza inny skład komisji lub przekazuje prowadzenie postępowania powypadkowego komisji wyższego szczebla. Przekazanie przewodniczenia komisji powypadkowej odbywa się protokolarnie.
§  13.
W przypadku gdy zachodzi uzasadniona potrzeba dalszego prowadzenia postępowania przez komisję wyższego szczebla, przewodniczący komisji powypadkowej, zgłasza pisemnie kierownikowi właściwej jednostki organizacyjnej zarządcy infrastruktury kolejowej, konieczność zmiany rodzaju komisji oraz powiadamia o tym oddział terenowy Urzędu Transportu Kolejowego.
§  14.
1.
W przypadku niemożności wykonywania zadań przez przewodniczącego lub członka komisji powypadkowej w trakcie prowadzenia postępowania powypadkowego, zmiana składu komisji następuje w drodze decyzji podjętej przez zwierzchnika służbowego osoby dotychczas uczestniczącej w pracach komisji.
2.
Zmiana, o której mowa w ust. 1, powinna być zgłoszona komisji i zainteresowanym jednostkom organizacyjnym oraz udokumentowana w aktach postępowania powypadkowego.
§  15.
1.
Komisja ustala szczegółowo wszystkie okoliczności i przyczyny wypadku, określa szacunkowo rozmiary strat z tytułu wypadku oraz określa wnioski zapobiegające powstaniu podobnego wypadku w przyszłości.
2.
Komisja, ustalając okoliczności i przyczyny wypadku może, w szczególności:
1)
dokonywać oględzin i badań na miejscu wypadku z wykorzystaniem technik zapisu danych, obrazu i dźwięku;
2)
analizować dokumentację mającą związek z wypadkiem i włączać jej oryginały lub wykonane kopie, wyciągi i odpisy do akt postępowania;
3)
wysłuchiwać osoby mające związek ze sprawami objętymi postępowaniem;
4)
przeprowadzać lub żądać przeprowadzenia konfrontacji, wizji lokalnych lub ekspertyz;
5)
żądać od związanych z wypadkiem jednostek organizacyjnych pomocy w prowadzeniu postępowania i przygotowaniu oraz dostarczeniu potrzebnych materiałów i ekspertyz;
6)
wnioskować o powierzenie pracownikowi kolejowemu innej pracy, niż dotychczasowa, w przypadku stwierdzenia niewywiązywania się z dotychczasowych obowiązków pracowniczych.
§  16.
1.
Z czynności, o których mowa w § 15, należy sporządzić protokół podpisany przez przeprowadzających te czynności.
2.
Zastrzeżenia i uwagi osób obecnych przy dokonywaniu danej czynności należy odnotować w protokole.
3.
Osoby wysłuchiwane podpisują protokół z wysłuchania bezpośrednio pod treścią wyjaśnień na każdej stronie protokołu.
§  17.
1.
Komisja powypadkowa może wnioskować wykonanie ekspertyzy w celu przeprowadzenia szczegółowych badań.
2.
Wykonanie ekspertyzy, na wniosek komisji, zleca jednostka posiadająca tytuł prawny do obiektu podlegającego ekspertyzie lub zarządca infrastruktury kolejowej w miejscu wypadku, jeżeli przedmiotem ekspertyzy jest ocena wzajemnego oddziaływania na siebie pojazdów kolejowych, budowli kolejowych i urządzeń kolejowych przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego.
3.
Ekspertyzę wykonują jednostki badawcze określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (Dz. U. Nr 103, poz. 1090).

Rozdział  4

Badanie okoliczności i przyczyn wypadku

§  18.
1.
Komisja prowadząca postępowanie powypadkowe powinna niezwłocznie udać się na miejsce wypadku w celu zebrania dowodów rzeczowych oraz przeprowadzenia badań służących do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
2.
Rodzaj i zakres badań określa przewodniczący komisji po przedstawieniu wniosków przez członków komisji.
§  19.
1.
Na miejscu wypadku, w zależności od potrzeb, komisja dokonuje:
1)
oceny strat powstałych wskutek wypadku oraz liczby ofiar w ludziach;
2)
oceny stanu psychicznego i fizycznego pracowników, którzy mieli związek z powstaniem wypadku;
3)
sprawdzenia kwalifikacji pracowników, którzy mieli związek z powstaniem wypadku;
4)
badania stanu trzeźwości osób, które mogły przyczynić się do powstania wypadku;
5)
opisu miejsca wypadku ze szczególnym uwzględnieniem rozmieszczenia pojazdów kolejowych przed wypadkiem oraz stanu i położenia pojazdów kolejowych po wypadku, a także stanu połączenia pojazdów;
6)
ustalenia przy wypadkach na przejazdach kolejowych:
a)
czy przejazd kolejowy był należycie zabezpieczony oraz osygnalizowany od strony toru i od strony drogi,
b)
czy maszynista dawał wymagane sygnały,
c)
czy obsługa przejazdu zamknęła na czas rogatki i była obecna na stanowisku pracy,
d)
stanu widoczności pociągu z drogi i z posterunku obsługi przejazdu,
e)
warunków obserwacji i słyszalności ze stanowiska kierującego pojazdem drogowym,
f)
stanu jezdni, drogi, pomostu oraz przejazdu w poziomie szyn;
7)
sprawdzenia zapisów w dokumentach związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, dokumentach pojazdów kolejowych biorących udział w wypadku; dokumenty istotne dla wyjaśnienia przyczyn wypadku należy zabezpieczyć dla celów dalszego postępowania;
8)
odczytania przez wyznaczonego przez komisję pracownika jednostki organizacyjnej użytkującej urządzenie rejestrujące, z udziałem członków komisji, zapisów urządzeń rejestrujących; w szczególności należy dokonać odczytów rejestratorów znajdujących się na pojeździe kolejowym, rejestrujących stany awaryjne w pojazdach kolejowych, stany urządzeń sterowania ruchem kolejowym, czynności pracowników kolejowych oraz prowadzone rozmowy;
9)
sprawdzenia stanu oświetlenia terenu i stanu sygnałów oraz wskaźników, ich widzialność jak również stanu osygnalizowania pojazdów kolejowych;
10)
sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania stacyjnych i liniowych urządzeń sterowania ruchem i ich zabezpieczenia, prawidłowości działania blokady liniowej, systemu hamowania pojazdów kolejowych, urządzeń łączności, a w szczególności radiołączności pociągowej;
11)
badania stanu nawierzchni kolejowej w stanie statycznym i pod obciążeniem odpowiadającym obciążeniu w chwili wypadku; oceny takiej dokonuje się w odniesieniu do prędkości jazdy pojazdu kolejowego, który uległ wypadkowi, w chwili wypadku oraz drogi przebiegu pojazdu kolejowego przed miejscem wypadku;
12)
pomiarów i badań pojazdu kolejowego na miejscu wypadku, mierząc wstępnie parametry profilu obręczy kół pojazdu, stan i położenie maźnic oraz wideł maźniczych i resorów;
13)
określenia rodzaju przesyłki, sposobu jej opakowania i zabezpieczenia, nadawcy przesyłki oraz ewentualnej obecności konwojenta w przypadku przewozu towarów;
14)
określenia warunków atmosferycznych istniejących w czasie wypadku.
2.
W zależności od okoliczności wypadku komisja może żądać od przewoźnika sporządzenia protokołu ustalenia stanu hamulców w pociągu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  20.
1.
Komisja może zarządzić wykonanie badań budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych, po wypadku, w zakresie określonym w przepisach wewnętrznych zarządcy infrastruktury, przewoźnika oraz użytkownika bocznicy kolejowej zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zgodnie z art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
2.
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji samodzielnie lub na wniosek członka komisji może zarządzić wykonanie badań innych niż określone w przepisach, o których mowa w ust. 1, jeżeli jest to konieczne dla ustalenia przyczyny wypadku.
§  21.
Zarządca infrastruktury, przy udziale komisji, jest obowiązany sporządzić dokładny szkic miejsca wypadku, ze wskazaniem kilometrażu oraz danych istotnych dla ustalenia przyczyn wypadku.
§  22.
Po dokonaniu oględzin i badań na miejscu wypadku, komisja sporządza:
1)
odpowiednio, protokół oględzin miejsca wypadku kolejowego, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia, lub protokół oględzin miejsca wypadku na przejeździe kolejowym, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia, albo protokół oględzin miejsca wypadku w metrze, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;
2)
pisemną ocenę wyników wykonanych badań.
§  23.
Komisja, na podstawie zebranego w wyniku oględzin i badań na miejscu wypadku materiału dowodowego, dokonuje wstępnej analizy wypadku i ustala protokolarnie plan prowadzenia dalszego postępowania, a w szczególności:
1)
plan wysłuchań pracowników kolejowych, podróżnych lub osób postronnych mających związek z wypadkiem;
2)
plan czynności, jakie należy przedsięwziąć dla wyjaśnienia wszelkich okoliczności wypadku, w tym wykonania badań poza miejscem wypadku.
§  24.
Komisja może zwrócić się do właściwych organów lub jednostek organizacyjnych o skierowanie przed komisję określonych osób w celu ich wysłuchania lub o przeprowadzenie ich wysłuchania w jednostce macierzystej, jak również o dostarczenie materiałów lub wykonania innych czynności potrzebnych do przeprowadzenia postępowania.
§  25.
1.
Dla każdej osoby poszkodowanej w wypadku sporządza się kartę poszkodowanego w wypadku kolejowym, której wzór określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2.
Kartę poszkodowanego w wypadku kolejowym wypełnia i przesyła komisji w celu dołączenia do akt postępowania:
1)
przedstawiciel przewoźnika pasażerskiego właściwego dla miejsca wypadku - dla poszkodowanego podróżnego znajdującego się w pojeździe kolejowym przeznaczonym do przewozu osób oraz podczas wskakiwania, wyskakiwania, wypadnięcia, wsiadania lub wysiadania podróżnego z pojazdu kolejowego;
2)
przedstawiciel zarządcy infrastruktury kolejowej właściwy dla miejsca wypadku - dla pozostałych poszkodowanych.

Rozdział  5

Ustalenie wyników postępowania powypadkowego

§  26.
1.
Po zakończeniu postępowania dowodowego komisja dokonuje analizy końcowej, ustalając:
1)
przyczyny wypadku;
2)
końcową kwalifikację przyczyn wypadku;
3)
wnioski zapobiegawcze.
2.
Kwalifikacje przyczyn wypadku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz ich kategorię określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  27.
Komisja, w zależności od dokonanych ustaleń, określa przyczyny wypadku, w tym:
1)
przyczynę pierwotną - stanowiącą początek ciągu nieprawidłowości, które doprowadziły do powstania wypadku;
2)
przyczyny pośrednie - umożliwiające powstanie przyczyny pośrednio doprowadzającej do wypadku;
3)
przyczynę zasadniczą - stwarzającą stan bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego i doprowadzającą do wypadku;
4)
przyczyny systemowe - związane ze stosowanymi uregulowaniami prawnymi i systemem zarządzania bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
§  28.
Po dokonaniu ustaleń, o których mowa w § 26 i 27, komisja wypracowuje wnioski zapobiegawcze, mające na celu wykluczenie lub ograniczenie możliwości powstawania w przyszłości przyczyn, które doprowadziły do wypadku.
§  29.
Po ustaleniu wyników postępowania komisja sporządza protokół ustaleń końcowych zawierający:
1)
opis stanu faktycznego, w tym:
a)
opis zdarzenia, z podaniem daty, dokładnego czasu i miejsca wypadku,
b)
opis wypadku, według następujących danych:
-
pracownicy kolejowi, podwykonawcy biorący udział w zdarzeniu oraz inne osoby i świadkowie,
-
pociągi i ich skład, ładunek (ze szczególnym uwzględnieniem towarów niebezpiecznych), pojazdy kolejowe biorące udział w wypadku,
-
infrastruktura kolejowa i system sygnalizacji, w szczególności typy torów, rozjazdów, urządzeń, sygnalizacji,
-
stosowane środki łączności radiowej i telefonicznej,
-
prace wykonywane w miejscu wypadku lub jego sąsiedztwie,
-
uruchomienie procedur powypadkowych i ich kolejne etapy,
-
uruchomienie publicznych służb ratunkowych i Policji, kolejne etapy akcji ratunkowej,
c)
ofiary śmiertelne, poważnie ranni i straty, w tym:
-
podróżni i osoby postronne, pracownicy kolejowi łącznie z podwykonawcami,
-
ładunki, bagaże i szkody eksploatacyjne,
-
pojazdy kolejowe, infrastruktura i środowisko,
d)
warunki zewnętrzne, w tym warunki pogodowe i inne okoliczności mogące mieć wpływ na powstanie zdarzenia;
2)
opis:
a)
systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu kolejowego w odniesieniu do rodzaju zdarzenia, w tym:
-
organizacji oraz sposobu wydawania i wykonywania poleceń,
-
wymagań wobec pracowników kolejowych i ich egzekwowanie (czas pracy, kwalifikacje zawodowe, wymogi zdrowotne),
-
procedur wewnętrznych kontroli doraźnych i okresowych oraz ich wyniki,
-
obowiązków dotyczących współdziałania pomiędzy różnymi jednostkami organizacyjnymi uczestniczącymi w wypadku,
b)
przeprowadzonych wysłuchań z uwzględnieniem ochrony danych osobowych:
-
pracowników kolejowych, łącznie z podwykonawcami,
-
świadków,
c)
stanu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych, w tym:
-
systemu sygnalizacji, sterowania ruchem i zabezpieczeń, łącznie z zapisem z automatycznych rejestratorów danych,
-
infrastruktury kolejowej,
-
urządzeń łączności,
-
pojazdów kolejowych, z uwzględnieniem zapisów z automatycznych rejestratorów danych,
d)
dokumentacji prowadzenia ruchu kolejowego, w tym:
-
środków podjętych przez pracowników kolejowych dla kontroli ruchu i sygnalizacji,
-
wymiany komunikatów ustnych w związku ze zdarzeniem, łącznie z dokumentacją z rejestrów,
-
środków podjętych w celu ochrony i zabezpieczenia miejsca wypadku,
e)
organizacji pracy w miejscu i czasie wypadku, z uwzględnieniem:
-
czasu pracy pracowników kolejowych biorących udział w wypadku,
-
stanu psychofizycznego pracowników kolejowych mających wpływ na zaistnienie wypadku,
-
warunków środowiskowych i ergonomicznych stanowisk pracy pracowników kolejowych mających związek przyczynowy z wypadkiem;
3)
analizę i wnioski, w tym:
a)
odniesienie do wcześniejszych wypadków zaistniałych w podobnych okolicznościach,
b)
ustalenia komisji w zakresie przebiegu wypadku w oparciu o stan faktyczny wymieniony w pkt 1 i 2,
c)
określenie przyczyn wypadku,
d)
ustalenie kategorii wypadku zgodnie z załącznikiem nr 7 do rozporządzenia,
e)
wskazanie innych nieprawidłowości ujawnionych w trakcie postępowania, niemających znaczenia dla wniosków zapobiegawczych dotyczących wypadku;
4)
zastosowane przez komisję operatywnie środki zapobiegawcze;
5)
zalecenia i wnioski zmierzające do zapobieżenia powstawaniu wypadków w przyszłości lub ograniczenia ich skutków.
§  30.
Protokół ustaleń końcowych podpisują przewodniczący i członkowie komisji, zamieszczając podpis i datę.
§  31.
Treść protokołu ustaleń końcowych komisji miejscowej i komisji zakładowej wymaga akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, której przedstawicielem jest przewodniczący komisji.
§  32.
Kopię protokołu ustaleń końcowych otrzymują:
1)
kierownicy jednostek organizacyjnych, którzy są obowiązani do zrealizowania zaleceń i wniosków zapobiegawczych - niezwłocznie po podpisaniu protokołu;
2)
jednostka nadrzędna nad jednostką organizacyjną, której przedstawiciel uczestniczył w komisji, oraz właściwy oddział terenowy Urzędu Transportu Kolejowego - w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu.
§  33.
1.
Postępowanie powypadkowe powinno być zakończone przed upływem 30 dni roboczych od dnia wypadku.
2.
Terminem zakończenia postępowania powypadkowego jest data podpisania protokołu ustaleń końcowych przez komisję powypadkową.
3.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności konieczności przeprowadzenia ekspertyz, na pisemny wniosek przewodniczącego komisji, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może przedłużyć termin zakończenia postępowania powypadkowego nie dłużej jednak niż o 5 miesięcy.
§  34.
Akta zakończonego postępowania powypadkowego, wraz z odpisami wydanych w sprawie decyzji oraz wysłanych pism i zawiadomień, przechowuje jednostka organizacyjna, której przedstawiciel przewodniczył komisji powypadkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi archiwizacji.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  35.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ZAWIADOMIENIE O WYPADKU KOLEJOWYM

stempel jednostki organizacyjnej

Data wysłania .........

Do ....................

...............................

nr ........ tel. ..............

Kategoria wypadku .............................................

Miejsce wypadku ...............................................

Data i godzina wypadku ........................................

Zwięzły opis wypadku ..........................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Prawdopodobna zasadnicza przyczyna wypadku ....................

...............................................................

...............................................................

Inne prawdopodobne przyczyny wypadku ..........................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Przebieg akcji ratunkowej .....................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

.........................................

(stanowisko i podpis zawiadamiającego)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

PROTOKÓŁ USTALENIA STANU HAMULCÓW W POCIĄGU NR ..........

Sporządzony dnia ................. o godz. ......... na stacji,

post. odgałęźnym, post. odstępowym, km szlaku*)

....................................... z powodu niezatrzymania

się przed sygnałem "STÓJ" lub w innym miejscu .................

i przejechania na odległość .... m poza ten sygnał (to

miejsce), gdzie pociąg miał się zatrzymać.

1 Dane o pociągu
liczba wagonów liczba osi brutto ton masa hamująca Uwagi
ogółem próżnych ładownych wymagana rzeczywista
% ton
1 2 3 4 5 6 7 8 9
2 Stan hamulców badanego pojazdu o godz. ........
seria i numer pojazdu z napędem (i innego) ciśnienie powietrza w przewodzie głównym i hamulcowym wg. wskazań manometrów stan elementów hamujących (np. wstawek hamulcowych -gorące, letnie, zimne) hamulec ręczny (sprawny, niesprawny) czy ręczny hamulec był użyty (tak, nie) uwagi
1 2 3 4 5 6
3 Stan hamulców badanych wagonów o godz. ....
kolejny wagon od pojazdu z napędem seria numer ładowny próżny hamulec wyłączony (tak, nie) wagon oklejony nalepką Mw543

(tak, nie)

masa hamująca ton hamulec nastawiony na przebieg hamowania stan elementów hamujących (np. wstawek hamulcowych - gorące, letnie, zimne) uwagi
próżny P, R, G, R + Mg
ładowny
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Rozkładowa ........ km/godz.
Prędkość pociągu
Rzeczywista ....... km/godz.
,z jaką pociąg przejechał obok sygnału

"STÓJ" lub innego miejsca jemu odpowiadającemu

Protokół sporządził przedstawiciel przewoźnika:
Treść protokółu potwierdził: Przedstawiciel zarządcy infrastruktury
Członek komisji powypadkowej
Zastrzeżenia do protokółu (treść, nazwisko, stanowisko, podpis)
..................................................................................
..................................................................................
..................................................................................
..................................................................................
..................................................................................
..................................................................................

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

PROTOKÓŁ OGLĘDZIN MIEJSCA WYPADKU KOLEJOWEGO

spisany dnia ................ w ...............................

w związku z wypadkiem .........................................

...............................................................

zaistniałym w dniu ........ o godz. ......... na stacji /szlaku

..................................... w torze ....... km. .....

linii .........................................................

przez komisję specjalną/zakładową/miejscową w składzie:

1. ............................................................

2. ............................................................

3. ............................................................

4. ............................................................

5. ............................................................

6. ............................................................

I. Opis miejsca wypadku - usytuowanie, stan urządzeń oraz opis

dokumentacji dostępnej na miejscu wypadku:

1. urządzeń srk, sygnalizatorów i ich wskazań:

a) na posterunku ruchu (pulpit nastawczy, aparat blokowy,

ława nastawcza itp.)

......................................................

......................................................

b) na gruncie

......................................................

......................................................

c) urządzeń wewnętrznych (przekaźnikownia, siłownia itp.)

......................................................

......................................................

2. nawierzchni, rozjazdów, budowli inżynieryjnych

.........................................................

.........................................................

.........................................................

3. pojazdów kolejowych i ich urządzeń

.........................................................

.........................................................

.........................................................

4. sieci trakcyjnej (zasilającej)

.........................................................

.........................................................

5. urządzeń elektroenergetycznych, łączności i innych (np.

hamulców torowych)

.........................................................

.........................................................

.........................................................

6. zapisy w dokumentacji mającej związek z wypadkiem

(techniczno-ruchowa, pojazdowa itp.)

.........................................................

.........................................................

7. stan pogody: pora dnia ...... zachmurzenie ..............

opady .................. temperatura ....................

widoczność ................... inne zjawiska ............

II. Okoliczności powstania wypadku (miejsce, czas, mechanizm

wypadku, uczestnicy wypadku, dane o pociągu, taborze

manewrującym, wagonach, obsłudze)

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

III. Szkic odręczny miejsca wypadku

IV. Skutki:

1. Ofiary wypadku:

a. podróżni ................... w tym: zabitych ......,

poważnie rannych .................

b. pracownicy kolejowi ........ w tym: zabitych ......,

poważnie rannych .................

c. osoby postronne ............ w tym: zabitych ......,

poważnie rannych .................

d. informacje o ofiarach wypadku

....................................................

....................................................

....................................................

....................................................

2. Określenie strat i szacunkowej wartości strat z tytułu

wypadku:

.......................................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

3. Ograniczenia:

a. w ruchu pociągów

....................................................

....................................................

b. opóźnienia pociągów

....................................................

....................................................

c. wprowadzona komunikacja zastępcza

....................................................

....................................................

V. Przeprowadzone badania:

1. Uczestników wypadku:

a. trzeźwości .........................................

b. lekarskie .........................................

2. Ocena wyników badań i pomiarów (wyniki badań w

załączeniu):

a) nawierzchni i budowli inżynieryjnych

.....................................................

b) urządzeń srk

.....................................................

c) widoczności sygnałów

.....................................................

d) taboru

.....................................................

e) sieci trakcyjnej

.....................................................

f) urządzeń łączności (w tym rejestratorów rozmów)

.....................................................

g) taśmy rejestratora prędkości

.....................................................

h) urządzeń elektroenergetycznych

.....................................................

i) inne

.....................................................

VI. Akcja ratownicza rozpoczęta dnia .......... od godz. .....

do godz. ................. dnia ..........................

z udziałem:

1. pogotowia ratunkowego .................................

2. pogotowia ratownictwa technicznego ....................

3. pogotowia technicznego ................................

4. pogotowia sieciowego ..................................

5. pogotowia drogowego ...................................

6. straży pożarnej .......................................

VII. Ustalenia komisji:

1. Przyczyna zasadnicza wypadku .........................

kategoria ............................................

2. Przyczyna pierwotna

......................................................

3. Przyczyny pośrednie

......................................................

4. Przyczyny systemowe

......................................................

5. Dochodzenie będzie prowadzone przez:

a. jednoosobowo ......................................

b. komisyjnie przez komisję specjalną/zakładową/

miejscową w składzie:

1. ................................................

2. ................................................

3. ................................................

4. ................................................

5. ................................................

6. ................................................

pod przewodnictwem ................................

VIII. Zalecenia komisji wymagające podjęcia natychmiastowych

działań

........................................................

........................................................

........................................................

IX. Ustalenia dotyczące dalszej pracy komisji (podać, jakie

materiały, kto i w jakim terminie przekaże do akt

dochodzenia)

..........................................................

..........................................................

..........................................................

X. Praca komisji od godz. ...... dnia ..... do godz. .........

dnia ......................................................

XI. Wykaz załączników

..........................................................

..........................................................

..........................................................

XII. Adresaci otrzymujący zawiadomienie pisemne o wypadku

.........................................................

.........................................................

.........................................................

XIII. Podpisy członków komisji

1. ..................

2. ..................

3. ..................

4. ..................

5. ..................

6. ..................

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

PROTOKÓŁ OGLĘDZIN MIEJSCA WYPADKU NA PRZEJEŹDZIE KOLEJOWYM

spisany dnia ....................... w .......................

w związku z wypadkiem na przejeździe kolejowym kategorii .....

zaistniałym w dniu ........ o godz. ....... na stacji/szlaku/

bocznicy ............. tor ...... km ...... linii ............

przez komisję specjalną/zakładową/miejscową w składzie:

1. ...........................................................

2. ...........................................................

3. ...........................................................

4. ...........................................................

5. ...........................................................

I. Okoliczności wypadku (w tym dane o rodzaju i składzie

pociągu lub pojazdu kolejowego, stan urządzeń srk, stan

łącza strażnicowego, stan rogatek przejazdowych, stan

pomostu oraz dojazdu, położenie toru w planie, prędkość

rozkładowa i rzeczywista pociągu, szkic odręczny miejsca

wypadku):

...........................................................

...........................................................

...........................................................

II. Warunki pogodowe: pora dnia ............ opady ...........

temperatura .............. widzialność ...................

inne zjawiska ............................................

III. Uczestnicy wypadku (osoby mające wpływ na zaistnienie

wypadku oraz świadkowie wypadku):

1. kierowca pojazdu drogowego

......................................................

2. kierujący pojazdem kolejowym

......................................................

3. dróżnik przejazdowy lub inny pracownik obsługujący

przejazd

......................................................

4. świadkowie i inni

......................................................

IV. Skutki wypadku:

1. ofiary:

a. pracownicy kolejowi

....................................................

....................................................

b. podróżni

....................................................

....................................................

c. osoby postronne

....................................................

....................................................

2. uszkodzenia pojazdów drogowych i kolejowych biorących

udział w wypadku

......................................................

3. uszkodzenia urządzeń kolejowych, w tym przejazdowych

......................................................

4. inne, w tym:

a) ograniczenia w ruchu pociągów

....................................................

b) opóźnienia pociągów

....................................................

c) wprowadzona komunikacja zastępcza

....................................................

V. Dane o przejeździe:

kąt skrzyżowania ..........................................

osygnalizowanie od strony toru ............................

osygnalizowanie od strony drogi ...........................

rodzaj nawierzchni przejazdowej ...........................

rodzaj nawierzchni drogi dojazdowej .......................

typ urz. ssp ........... sygnalizacja świetlna ............

sygnalizacja dźwiękowa ....................................

widoczność:

z 5 m wymagana ................/rzeczywista ...............

z 10 m wymagana .............../rzeczywista ...............

z 20 m wymagana .............../rzeczywista ...............

pochylenie toru .............. pochylenie drogi ...........

stan oświetlenia przejazdu ................................

data ostatniego badania przejazdu i wydane zalecenia

...........................................................

...........................................................

VI. Wyniki badania urządzeń przejazdowych

a) sygnalizacji przejazdowej

.......................................................

b) mechanizmów napędowych

.......................................................

VII. Ubezpieczenie pojazdu drogowego (ubezpieczyciel, numer

polisy ubezpieczeniowej)

.........................................................

.........................................................

.........................................................

VIII. Wyniki przeprowadzonych badań trzeźwości osób

uczestniczących w wypadku

1. kierowcy pojazdu drogowego ..........................

2. kierującego pojazdem szynowym .......................

3. pracownika obsługi przejazdu ........................

IX. Szacunkowa wartość strat

..........................................................

..........................................................

X. Akcja ratownicza trwała od godz. .......... dnia ..........

do godz. ......... dnia .......... z udziałem .............

XI. Przyczyna wypadku (zasadnicza, pierwotna, pośrednie,

systemowe oraz kategoria wypadku)

..........................................................

..........................................................

..........................................................

XII. Zalecenia komisji wymagające podjęcia natychmiastowych

działań

.........................................................

.........................................................

.........................................................

XIII. Ustalenia odnośnie dalszej pracy komisji powypadkowej

(pod przewodnictwem)

........................................................

........................................................

XIV. Adresaci otrzymujący zawiadomienie pisemne o wypadku

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

XV. Podpisy członków komisji:

1. .........................

2. .........................

3. .........................

4. .........................

5. .........................

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

PROTOKÓŁ OGLĘDZIN MIEJSCA WYPADKU W METRZE

Data ........................

W dniu ............. na ......................................

..............................................................

Komisja w składzie:

Przewodniczący: ..................... .....................

Członkowie: 1 ................... .....................

2 ................... .....................

3 ................... .....................

4 ................... .....................

5 ................... .....................

po dokonaniu oględzin na miejscu wypadku stwierdziła:

1. Stan na miejscu wypadku ...................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

2. Wyniki dokonanych pomiarów ................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

3. Przyczyna wypadku .........................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

4. Skutki wypadku ............................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

5. Szkic odręczny miejsca wypadku

6. Zadania do wykonania dla poszczególnych członków komisji:

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

7. Podpisy członków komisji:

1 .......................

2 .......................

3 .......................

4 .......................

5 .......................

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

Karta poszkodowanego w wypadku kolejowym

(stempel jednostki organizacyjnej)

nr tel. ..........................

a) podróżnego*)

b) pracownika kolejowego*)

c) osoby postronnej*)

Protokół sporządzono ...................... .........................

(data) (miejsce)

1 Nazwisko i imię poszkodowanego
Nr PESEL
Data urodzenia Miejsce urodzenia
Adres zamieszkania
2 Odniesione obrażenia na skutek wypadku ..................................................

..................................................

(śmierć, zranienie, kontuzjowanie, porażenie prądem)

3 Miejsce wypadku
4 Czas wypadku ...........................

(data wypadku)

....................

(godzina wypadku)

5 Zginął na miejscu wypadku*)

Zmarł na skutek wypadku*)

................................................

(data i godzina)

6 Poszkodowany podaje następujące obrażenia ciała lub dolegliwości powstałe w wyniku wypadku
7 Kto udzielił pierwszej pomocy przed przybyciem lekarza
8 Lekarz nazwisko i imię
zakład pracy
przybył do wypadku .................

(data i godzina)

rodzaj udzielonej pomocy
9 Poszkodowany przed przybyciem lekarza*) po przybyciu lekarza*)
udał się
do domu*) do lekarza*) do szpitala*)
o własnych siłach*) na noszach*) pociągiem*) karetką pogotowia*)
Czy poszkodowany uchylił się od zbadania przez lekarza - tak, nie*)
Jeżeli tak, podpis poszkodowanego lub świadków i ich adresy.

........................................

(stanowisko i podpis sporządzającego)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

KWALIFIKACJE PRZYCZYN WYPADKU ORAZ ICH KATEGORIE

Dla zidentyfikowania wypadku oraz zaszeregowania zaistniałych wypadków do kategorii bezpośrednich przyczyn zaistnienia wypadku wprowadza się kwalifikacje przyczyn bezpośrednich oznaczoną cyfrowo:
Lp. Kwalifikacja przyczyny Kategoria
1 2 3
1 Wyprawienie pojazdu kolejowego na tor zajęty, zamknięty albo przeciwny do zasadniczego lub w kierunku niewłaściwym *01
2 Przyjęcie pojazdu kolejowego na stację na tor zamknięty lub zajęty *02
3 Wyprawienie, przyjęcie lub jazda pojazdu kolejowego po niewłaściwie ułożonej, niezabezpieczonej drodze przebiegu albo niewłaściwa obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym *03
4 Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem "Stój" lub w miejscu, gdzie powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia *04
5 Niezachowanie ostrożności po minięciu przez pojazd kolejowy samoczynnego semafora odstępowego wskazującego sygnał "Stój" lub sygnał wątpliwy po uprzednim zatrzymaniu się przed tymi sygnałami *05
6 Przekroczenie największej, dozwolonej prędkości jazdy *06
7 Wykonanie manewru stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa ruchu pociągów *07
8 Zbiegnięcie pojazdu kolejowego *08
9 Uszkodzenie lub złe utrzymanie nawierzchni, mostu lub wiaduktu, w tym również niewłaściwe wykonywanie robót, np. wadliwy rozładunek materiałów, nawierzchni, pozostawienie materiałów i sprzętu na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego *09
10 Uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia (w tym również najechanie na przedmiot stanowiący część konstrukcyjną pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia) *10
11 Uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu (w tym także najechanie na część konstrukcyjną wagonu) *11
12 Uszkodzenie lub wadliwe działanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym *12
13 Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd kolejowy lub inną przeszkodę (np. płóz hamulcowy, wózek bagażowy, pocztowy) *13
14 Zamach zbrodniczy *14
15 Przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu i przełożenie zwrotnicy pod pojazdem kolejowym *15
16 Niewłaściwe zestawienie pociągu *16
17 Niewłaściwe załadowanie, rozładowanie, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku lub inne nieprawidłowości w czynnościach ładunkowych *17
18 Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z rogatkami (kategoria "A" wg metryki przejazdowej) *18
19 Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z samoczynną sygnalizacją i półrogatkami (kat. "B") *19
20 Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z samoczynną sygnalizacją bez rogatek i półrogatek (kat. "C") *20
21 Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej i bez rogatek (kat. "D") *21
22 Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe użytku prywatnego (kat. "F") *22
23 Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie poza przejazdami na stacjach i szlakach lub na torze komunikacyjno-dojazdowym do bocznicy *23
24 Pożar w pociągu *24
25 Pożar w pojeździe kolejowym, z wyjątkiem pożarów w pociągach *25
26 Pożar w budynku, obiekcie itp. w granicach obszaru kolejowego, pożar lasu w granicach do końca pasa przeciwpożarowego, pożar zbóż, traw i torowisk powstały w granicach obszaru kolejowego *26
27 Eksplozja w pociągu: kotła parowozu, wagonu ogrzewczego, kotła samodzielnego ogrzewania wagonu, względnie eksplozja cysterny, zbiornika, butli itp., w tym także połączona z zagrożeniem związanym z wydostaniem się z wagonu (opakowania) materiałów niebezpiecznych *27
28 Katastrofy żywiołowe (np. powódź, zaspy śnieżne, zatory lodowe, huragany, usunięcia się ziemi) *28
29 Katastrofy budowlane na terenie kolejowym *29
30 Złośliwe, chuligańskie lub lekkomyślne występki (np. obrzucenie pociągu kamieniami, ułożenie przeszkody na torze, dewastacja urządzeń energetycznych, łączności, sterowania ruchem kolejowym lub nawierzchni) oraz ingerencja w te urządzenia *30
31 Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe lub przejściu strzeżonym *31
32 Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe z samoczynną sygnalizacją przejazdową (kat. B, C) *32
33 Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na pozostałych przejazdach i przejściach *33
34 Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami na stacjach i szlakach *34
35 Zdarzenia z osobami, związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu, pojazdu kolejowego, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego) *35
36 Niezatrzymanie się pojazdu drogowego przed zamkniętą rogatką (półrogatką) i uszkodzenie jej lub sygnalizatorów drogowych *36
37 Rozerwania się pociągu, które nie spowodowało zbiegnięcia wagonów *37
38 Wadliwe działanie budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub pojazdów kolejowych spowodowane kradzieżą *38
39 Wjazd pojazdu kolejowego korzystającego z zasilania w energię trakcyjną z sieci trakcyjnej na niezajęty tor niezelektryfikowany *39
40 Niekontrolowane uwolnienie się materiału niebezpiecznego z wagonu lub opakowania wymagające zastosowania środków do likwidacji zagrożenia pożarowego, chemicznego, biologicznego na stacji lub na szlaku *40

Dla zakwalifikowania wypadku do określonej kategorii zależnej od ustalonej przyczyny zasadniczej jego powstania należy odpowiednio:

1) dokonać wyboru grupy w zależności od powagi skutków wypadku oraz określić oznaczenie literowe odpowiadające tej grupie następująco: A - katastrofa kolejowa, B - wypadek kolejowy;

2) dokonać wyboru kwalifikacji przyczyny zasadniczej oraz określić odpowiadającą tej przyczynie kategorię cyfrową;

3) zakwalifikować wypadek poprzez wstawienie w miejsce oznaczenia * przy kategorii przyczyny określoną wyżej grupę wypadku.

Przykład:

1) dla katastrofy kolejowej, spowodowanej w wyniku przyjęcia pojazdów kolejowych (pociągu) na stację na tor zajęty - identyfikator wypadku - A02;

2) dla wypadku kolejowego - najechania pojazdu kolejowego na inny pojazd kolejowy stojący na torze zajętym, bez wykolejenia i zniszczeń pojazdów, z przyczyny jak w pkt 1 - identyfikator wypadku - B02.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024