Zasadnicze wymagania w zakresie efektywności energetycznej dla stateczników do lamp fluorescencyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 14 czerwca 2005 r.
w sprawie zasadniczych wymagań w zakresie efektywności energetycznej dla stateczników do lamp fluorescencyjnych2)

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zasadnicze wymagania w zakresie efektywności energetycznej dla stateczników zasilanych energią elektryczną z sieci elektroenergetycznej;
2)
procedury oceny zgodności;
3)
metodę badania stateczników;
4)
sposób oznakowania stateczników i wzór znaku CE.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o statecznikach - należy przez to rozumieć stateczniki do lamp fluorescencyjnych, o których mowa w normie PN-EN 50294, stanowiące samodzielne elementy lub wbudowane w oprawy oświetleniowe.
§  3.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do stateczników:
1)
wbudowanych w lampy fluorescencyjne;
2)
zaprojektowanych specjalnie do opraw oświetleniowych przeznaczonych do montażu w meblach, stanowiących niewymienialną część tych opraw, które nie mogą być badane oddzielnie od tej oprawy;
3)
przeznaczonych do wprowadzania do obrotu w państwach niebędących członkami Unii Europejskiej.
§  4.
1.
Efektywność energetyczna obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest określana przez całkowitą moc wejściową tego obwodu, która jest funkcją mocy lampy i kategorii statecznika.
2.
Statecznik może być wprowadzony do obrotu, gdy całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest mniejsza lub równa dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik.
3.
W celu obliczenia całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik, dany statecznik należy zakwalifikować do jednej z następujących kategorii:
Kategoria Opis
1 Statecznik do lampy liniowej
2 Statecznik do lampy kompaktowej o 2 rurach
3 Statecznik do lampy kompaktowej o 4 rurach typu płaskiego
4 Statecznik do lampy kompaktowej o 4 rurach
5 Statecznik do lampy kompaktowej o 6 rurach
6 Statecznik do lampy kompaktowej typu 2D
4.
Dopuszczalną całkowitą moc wejściową obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik określają wymagania zawarte w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia.
5.
Metodę pomiaru całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Producent dokonuje oceny zgodności stateczników z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, na podstawie wewnętrznej kontroli ich produkcji.
2.
Wewnętrzna kontrola produkcji stateczników jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i deklaruje, że stateczniki spełniają wymagania określone w rozporządzeniu.
3.
Producent w wyniku dokonanej wewnętrznej kontroli produkcji, o której mowa w ust. 1, sporządza dokumentację techniczną umożliwiającą dokonanie oceny zgodności stateczników z wymaganiami określonymi w § 4.
4.
Dokumentacja techniczna powinna zawierać:
1)
nazwę i adres producenta albo imię i nazwisko oraz adres jego upoważnionego przedstawiciela;
2)
ogólny opis modelu statecznika umożliwiający jego identyfikację;
3)
informacje dotyczące cech statecznika mających znaczący wpływ na wielkość zużycia energii elektrycznej;
4)
wyniki pomiarów całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik;
5)
porównanie wyników pomiarów, o których mowa w pkt 4, z wartością dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik.
5.
Do dokumentacji technicznej producent dołącza instrukcję użytkowania statecznika.
§  6.
1.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje dokumentację techniczną, w celach kontrolnych, co najmniej przez okres 3 lat od daty wyprodukowania ostatniego egzemplarza statecznika.
2.
Jeżeli ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie mają siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokumentację techniczną przechowuje osoba odpowiedzialna za wprowadzenie statecznika do obrotu.
§  7.
1.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien sporządzić dla danego modelu statecznika pisemną deklarację zgodności, w celu potwierdzenia spełnienia przez ten model statecznika wymagań określonych w rozporządzeniu.
2.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel dołącza kopię deklaracji zgodności do dokumentacji technicznej.
§  8.
1.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel umieszcza oznakowanie CE w sposób widoczny, czytelny i trwały:
1)
na stateczniku i jego opakowaniu, gdy statecznik stanowi samodzielny element;
2)
na oprawie oświetleniowej, w której jest wbudowany statecznik, oraz jej opakowaniu, gdy statecznik jest wprowadzany do obrotu w postaci wbudowanej w oprawę oświetleniową.
2.
Wzór znaku CE określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  9.
Wymagania dla dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik określone w:
1)
załączniku nr 1 do rozporządzenia stosuje się do dnia 20 listopada 2005 r.;
2)
załączniku nr 2 do rozporządzenia stosuje się od dnia 21 listopada 2005 r.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 7 lipca 2005 r.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 2000/55/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie wymogów efektywności energetycznej stateczników do oświetlenia fluorescencyjnego (Dz. Urz. WE L 279 z 1.11.2000, str. 33). Dane dotyczące ogłoszenia dyrektywy 2000/55/WE dotyczą jej ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA DLA DOPUSZCZALNEJ CAŁKOWITEJ MOCY WEJŚCIOWEJ OBWODU LAMPA FLUORESCENCYJNA - STATECZNIK

Kategoria statecznika Moc lampy przeznaczonej do pracy przy Dopuszczalna całkowita
częstotliwościach sieciowych prądu przemiennego (50 Hz) wielkiej częstotliwości prądu moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna -statecznik
1 15 W 13,5 W 25 W
18 W 16 W 28 W
30 W 24 W 40 W
36 W 32 W 45 W
38 W 32 W 47 W
58 W 50 W 70 W
70 W 60 W 83 W
2 18 W 16 W 28 W
24 W 22 W 34 W
36 W 32 W 45 W
3 18 W 16 W 28 W
24 W 22 W 34 W
36 W 32 W 45 W
4 10 W 9,5 W 18 W
13 W 12,5 W 21 W
18 W 16,5 W 28 W
26 W 24 W 36 W
5 18 W 16 W 28 W
26 W 24 W 36 W
6 10 W 9 W 18 W
16 W 14 W 25 W
21 W 19 W 31 W
28 W 25 W 38 W
38 W 34 W 47 W
Dla wszystkich przypadków, w których statecznik jest przeznaczony do lampy fluorescencyjnej o wielkości mocy między dwiema wartościami podanymi w powyższej tabeli, dopuszczalna całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest obliczana poprzez liniową interpolację dwóch wartości dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej, które odpowiadają najbliższym wielkościom mocy lamp podanym w tabeli.

Na przykład: dla statecznika zakwalifikowanego do kategorii 1, do lampy fluorescencyjnej o mocy 48 W przy 50 Hz, dopuszczalna całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest obliczona w następujący sposób:

47 + (48 - 38) x (70 - 47) / (58 - 38) = 58,5 W

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA DLA DOPUSZCZALNEJ CAŁKOWITEJ MOCY WEJŚCIOWEJ OBWODU LAMPA FLUORESCENCYJNA - STATECZNIK

Kategoria statecznika Moc lampy przeznaczonej do pracy przy Dopuszczalna całkowita
częstotliwościach sieciowych prądu przemiennego (50 Hz) wielkiej częstotliwości prądu moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna -statecznik
1 15 W 13,5 W 23 W
18 W 16 W 26 W
30 W 24 W 38 W
36 W 32 W 43 W
38 W 32 W 45 W
58 W 50 W 67 W
70 W 60 W 80 W
2 18 W 16 W 26 W
24 W 22 W 32 W
36 W 32 W 43 W
3 18 W 16 W 26 W
24 W 22 W 32 W
36 W 32 W 43 W
4 10 W 9,5 W 16 W
13 W 12,5 W 19 W
18 W 16,5 W 26 W
26 W 24 W 34 W
5 18 W 16 W 26 W
26 W 24 W 34 W
6 10 W 9 W 16 W
16 W 14 W 23 W
21 W 19 W 29 W
28 W 25 W 36 W
38 W 34 W 45 W
Dla wszystkich przypadków, w których statecznik jest przeznaczony do lampy fluorescencyjnej o wielkości mocy między dwiema wartościami podanymi w powyższej tabeli, dopuszczalna całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest obliczana poprzez liniową interpolację dwóch wartości dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej, które odpowiadają najbliższym wielkościom mocy lamp podanym w tabeli.

Na przykład: dla statecznika zakwalifikowanego do kategorii 1, do lampy fluorescencyjnej o mocy 48 W przy 50 Hz, dopuszczalna całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna statecznik jest obliczona w następujący sposób:

45 + (48 - 38) x (67 - 45) / (58 - 38) = 56 W

ZAŁĄCZNIK Nr  3

METODA POMIARU CAŁKOWITEJ MOCY WEJŚCIOWEJ OBWODU LAMPA FLUORESCENCYJNA - STATECZNIK

1. Pomiaru całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik, zwanego dalej "obwodem", dokonuje się przy użyciu watomierza, podłączonego do układu pomiarowego z lampą odniesienia i statecznikiem odniesienia.

2. Układ pomiarowy:

1) dla obwodu ze statecznikiem indukcyjnym - jest przedstawiony na rysunku nr 1;

2) dla obwodu ze statecznikiem elektronicznym zasilanym prądem przemiennym - jest przedstawiony na rysunku nr 2.

3. Pomiaru całkowitej mocy wejściowej obwodu dokonuje się przy napięciu zasilania wynoszącym 230 V.

4. Pomiaru całkowitej mocy wejściowej obwodu dokonuje się po osiągnięciu przez układ pomiarowy stanu ustalonego, tzn. temperatura badanego statecznika oraz prąd lampy są ustabilizowane.

5. Szczegółowy sposób przeprowadzania pomiaru całkowitej mocy obwodu określa norma PN-EN 50294.

Rysunek nr 1. Układ pomiarowy dla obwodu ze statecznikiem indukcyjnym

Rysunek nr 2. Układ pomiarowy dla obwodu ze statecznikiem elektronicznym zasilanym prądem przemiennym

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR ZNAKU CE

Znak CE składa się z liter "CE" w postaci przedstawionej poniżej:

wzór

W przypadku zmniejszenia lub powiększenia znaku CE, powinny zostać zachowane proporcje, jakie wynikają z zaopatrzonego w podziałkę powyższego obrazu graficznego.

Elementy znaku CE powinny posiadać wyraźnie tę samą wysokość, która nie może być mniejsza niż 5 milimetrów.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024