Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 6 czerwca 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców

Na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, o którym mowa w art. 80d ust. 2-6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.3)), zwanego dalej "Funduszem".
§  2. 
1. 
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy.
2. 
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi komórka organizacyjna właściwa do obsługi finansowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw administracji publicznej, zwanego dalej "dysponentem Funduszu".
§  3. 
1. 
Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy, zwany dalej "planem", sporządzany na każdy rok budżetowy.
2. 
Plan obejmuje w szczególności:
1)
przychody i wydatki;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i na koniec roku budżetowego;
3)
należności i zobowiązania.
3. 
Projekt planu, zgodny z projektem ustawy budżetowej, sporządza kierownik komórki organizacyjnej właściwej do obsługi finansowej urzędu obsługującego dysponenta Funduszu w porozumieniu z kierownikiem komórki organizacyjnej właściwej w sprawach budowy, wdrożenia i prowadzenia centralnej ewidencji pojazdów oraz centralnej ewidencji kierowców.
4. 
Przeniesienia wydatków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu dokonuje dysponent Funduszu.
§  4. 
Przychody, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, obejmują przychody określone w art. 80d ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
§  5. 
Wydatki, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, obejmują w szczególności:
1)
w zakresie wydatków ponoszonych na utworzenie centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców - wydatki związane z:
a)
budową i przystosowaniem budynków i pomieszczeń,
b)
zakupem sprzętu komputerowego, w tym składników sieci teletransmisji danych,
c)
zakupem oprogramowania,
d)
zakupem niezbędnych usług, w szczególności budowlanych, doradczych i wykonawczych w zakresie instalacji i uruchomienia systemu teleinformatycznego;
2)
w zakresie wydatków ponoszonych na rozwój centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców - wydatki związane z:
a)
budową, przystosowaniem lub modernizacją budynków i pomieszczeń,
b)
zakupem i modernizacją sprzętu komputerowego,
c)
zakupem lub aktualizacją oprogramowania,
d)
zakupem usług, w szczególności: budowlanych, doradczych i wykonawczych w zakresie modernizacji pomieszczeń i systemu teleinformatycznego;
3)
w zakresie wydatków ponoszonych na funkcjonowanie centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców - wydatki związane z:
a)
eksploatacją mediów, w szczególności energii elektrycznej i wody,
b)
eksploatacją i konserwacją sprzętu komputerowego,
c)
zakupem materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców;
d)
zakupem usług,
§  6. 
1. 
W razie wystąpienia okresowych nadwyżek środków finansowych gromadzonych przez Fundusz, dysponent Funduszu może dokonywać oprocentowanych lokat wyłącznie w Narodowym Banku Polskim.
2. 
Dokonywanie oprocentowanych lokat nie może uchybiać terminowym wypłatom środków na cele wskazane w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
§  7. 
Sprawozdania budżetowe z wykonania planu Funduszu sporządza się w terminach i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
§  8. 
Rachunkowość Funduszu prowadzona jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.4)).
§  9. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się do środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym, o którym mowa w § 2 ust. 1, od dnia jego otwarcia.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
________

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 64, poz. 565.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92, poz. 884, Nr 121, poz. 1264, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 25, poz. 202 i Nr 90, poz. 756 i 757.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024