Nadanie Instytutowi Łączności statusu państwowego instytutu badawczego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 maja 2005 r.
w sprawie nadania Instytutowi Łączności statusu państwowego instytutu badawczego

Na podstawie art. 12a ust. 5 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Instytutowi Łączności z siedzibą w Warszawie utworzonemu na podstawie zarządzenia Ministra Poczt i Telegrafów z dnia 18 września 1951 r., zwanemu dalej "Instytutem", nadaje się status państwowego instytutu badawczego.
2.
Instytut używa nazwy "Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy".
3.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw łączności.
§  2.
1.
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie telekomunikacji, technik informacyjnych i poczty, ukierunkowanych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy, tworzenie rozwiązań w zakresie bezpiecznych systemów teleinformatycznych, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa publicznego, monitoring stanu rozwoju infrastruktury informacyjnej oraz regulacji prawnych i ekonomicznych, a także prowadzenie działalności normalizacyjnej, szkoleniowej i edukacyjnej, informacyjnej i usługowej.
2.
Do zadań Instytutu należy:
1)
realizacja zadań o charakterze służb państwowych ustalonych dla Instytutu przez Radę Ministrów w uchwale nr 205/2004 Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Rozwój telekomunikacji i poczty w dobie społeczeństwa informacyjnego" na lata 2005-2008;
2)
prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie telekomunikacji, technik informacyjnych i poczty, rozwój metod zarządzania wiedzą, przystosowywanie wyników do zastosowania w praktyce oraz ich upowszechnianie, przy współpracy z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi;
3)
prowadzenie działalności w zakresie postępu naukowo-technicznego w dziedzinie telekomunikacji, technik informacyjnych i poczty, w tym również prac w obszarze metrologii, normalizacji, wynalazczości, ochrony własności intelektualnej i przemysłowej, działalności szkoleniowej i edukacyjnej oraz informacji naukowo-technicznej;
4)
opracowywanie analiz, ocen i ekspertyz dotyczących rozwoju telekomunikacji, technik informacyjnych i poczty, jako dziedziny nauki i techniki, a także propozycji w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć nauki i techniki światowej, dostarczanie wiedzy i informacji na potrzeby organów administracji państwowej i publicznej;
5)
prowadzenie działalności jednostki notyfikowanej zgodnie z dyrektywą 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiokomunikacyjnych i telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności 2 ;
6)
wykonywanie badań w zakresie zasadniczych wymagań określonych w rozdziale 3 działu VI ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 i Nr 273, poz. 2703) w celu umożliwienia producentom i dostawcom oznakowania wyrobów znakiem CE;
7)
prowadzenie badań i ocen urządzeń dołączanych do sieci telekomunikacyjnej oraz radiowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8)
prowadzenie badań naukowych i wykonywanie ekspertyz w dziedzinie kompatybilności elektromagnetycznej, gospodarki widmem elektromagnetycznym oraz rozwoju metod zarządzania widmem elektromagnetycznym;
9)
wykonywanie wzorcowań i kalibracji przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia jednolitości miar dla przedsiębiorstw oraz instytucji państwowych w ramach systemów spójności pomiarowej;
10)
wykonywanie innych zadań zlecanych przez organ nadzorujący.
§  3.
Źródłem finansowania zadań Instytutu są środki finansowe:
1)
ustalane w ustawach budżetowych na realizację zadań programów wieloletnich, których głównym wykonawcą lub koordynatorem jest Instytut, ustanawianych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm. 3 ), których dysponentem jest minister właściwy do spraw łączności;
2)
przyznawane Instytutowi przez ministra właściwego do spraw nauki na podstawie przepisów dotyczących kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych ustalanych w budżecie państwa na naukę;
3)
pochodzące z przychodów uzyskiwanych przez Instytut ze źródeł określonych w przepisach dotyczących warunków i sposobu gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych.
§  4.
W księgach rachunkowych Instytut wyodrębnia ewidencję kosztów ponoszonych na realizację zadań programu wieloletniego, w sposób umożliwiający rozliczanie otrzymanych środków finansowych z ich dysponentami, oraz ewidencję kosztów ponoszonych na pozostałą działalność.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 i Nr 240, poz. 2052 oraz z 2004 r. Nr 238, poz. 2390.
2 Dz. Urz. WE L 91 z 7.04.1999, str. 10; Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 245.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 64, poz. 565.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024