Tryb i terminy konsultacji, współdziałania i współpracy przy opracowywaniu Narodowego Planu Rozwoju, programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 13 stycznia 2005 r.
w sprawie trybu i terminów konsultacji, współdziałania i współpracy przy opracowywaniu Narodowego Planu Rozwoju, programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb i terminy:
1)
konsultacji Narodowego Planu Rozwoju z jednostkami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi;
2)
współdziałania ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z właściwymi ministrami oraz zarządami województw przy prowadzeniu negocjacji z Komisją Europejską na podstawie Narodowego Planu Rozwoju;
3)
współpracy instytucji zarządzających z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego przy opracowywaniu programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności oraz tryb i terminy ich konsultacji z partnerami społecznymi i gospodarczymi.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
wstępny projekt NPR - projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, przed konsultacjami z jednostkami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, zwanej dalej "ustawą", opracowany w trybie i terminie określonym w art. 14 ust. 1 ustawy;
2)
wstępny projekt programu operacyjnego - projekt regionalnego programu operacyjnego lub sektorowego programu operacyjnego, o których mowa w art. 2 pkt 12 i 13 ustawy, przed konsultacjami z partnerami społecznymi i gospodarczymi, opracowany w trybie i terminie określonym w art. 17 ust. 1 ustawy;
3)
wstępny projekt strategii wykorzystania Funduszu Spójności - projekt strategii wykorzystania Funduszu Spójności, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy, przed konsultacjami z partnerami społecznymi i gospodarczymi, opracowany w trybie i terminie określonym w art. 17 ust. 1 ustawy.
§  3.
1.
Termin rozpoczęcia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 1, wyznacza minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego zgodnie z harmonogramem prac nad przygotowaniem Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.
2.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego ogłasza w dzienniku o zasięgu krajowym oraz na stronie internetowej urzędu go obsługującego informację o konsultacjach, a w szczególności: zaproszenie do uczestnictwa w procesie konsultacji, terminy konsultacji, miejsca spotkań i konferencji, temat spotkań i konferencji oraz adres strony internetowej, na której zamieszczono wstępny projekt NPR.
§  4.
Konsultacje, o których mowa w § 1 pkt 1, przeprowadza się nie później niż do dnia 1 marca 2006 r.
§  5.
1.
Konsultacje, o których mowa w § 1 pkt 1, w szczególności polegają na:
1)
organizowaniu spotkań i konferencji na temat wstępnego projektu NPR;
2)
upowszechnianiu wstępnego projektu NPR na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i umożliwieniu zgłaszania uwag przy użyciu kwestionariusza internetowego zamieszczonego na tych stronach;
3)
innych działaniach, umożliwiających przedstawienie instytucjom i środowiskom oraz opinii publicznej treści wstępnego projektu NPR oraz uzyskanie ich opinii i uwag.
2.
Przy prowadzeniu konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 1, podejmuje się działania polegające w szczególności na:
1)
rozpowszechnianiu prognoz, strategii i innych dokumentów programowych niezbędnych do przygotowania Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 w formie pisemnej albo elektronicznej;
2)
współpracy ze środkami masowego przekazu i innymi środowiskami oraz instytucjami zainteresowanymi promocją i wsparciem procesu konsultacji.
§  6.
1.
Spotkania i konferencje, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, są organizowane jako ogólnokrajowe i wojewódzkie przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego we współpracy z:
1)
samorządami województw;
2)
właściwymi ministrami lub w porozumieniu z nimi;
3)
partnerami społecznymi i gospodarczymi;
4)
jednostkami samorządu terytorialnego.
2.
Spotkania i konferencje dotyczące zagadnień związanych z Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007-2013 mogą być organizowane stosownie do potrzeb oraz z inicjatywy partnerów społecznych i gospodarczych albo jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Spotkania i konferencje przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień związanych z Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007-2013.
§  7.
1.
W terminie 10 dni roboczych od dnia zakończenia spotkań i konferencji, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zorganizowanych przy współudziale samorządu województwa, właściwy zarząd województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego pisemną informację zawierającą w szczególności:
1)
uwagi zgłaszane w trakcie konsultacji dotyczące zmiany lub uzupełnienia wstępnego projektu NPR;
2)
listę instytucji oraz listę osób biorących udział w konsultacjach, obejmującą w szczególności partnerów społecznych i gospodarczych, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy.
2.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 1, przygotowuje informację dotyczącą przebiegu i wyników konsultacji, zawierającą w szczególności ustosunkowanie się do uwag zgłaszanych w trakcie konsultacji wraz z uzasadnieniem, oraz dołącza listy, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, jest przekazywana wszystkim zarządom województw w formie pisemnej i podawana do publicznej wiadomości na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz przedkładana do rozpatrzenia Radzie Ministrów wraz z projektem Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.
§  8.
1.
Instytucje zarządzające w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego opracowują harmonogram prac nad przygotowaniem programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności, zgodnie z harmonogramem prac nad przygotowaniem Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.
2.
Instytucje zarządzające przekazują harmonogram prac nad przygotowaniem programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności:
1)
zarządom województw i właściwym organom administracji rządowej - w przypadku sektorowych programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
2)
właściwym jednostkom samorządu terytorialnego - w przypadku regionalnych programów operacyjnych.
§  9.
1.
Współpraca instytucji zarządzających z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego polega w szczególności na:
1)
zapewnieniu zgodnie z harmonogramami, o których mowa w § 8 ust. 1, przygotowania przez właściwe organy administracji rządowej albo jednostki samorządu terytorialnego materiałów i dokumentów programowych niezbędnych do przygotowania programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
2)
udzielaniu instytucji zarządzającej doraźnej pomocy merytorycznej, w szczególności przez udostępnianie informacji niezbędnych do realizacji jej zadań;
3)
opiniowaniu materiałów i dokumentów mających znaczenie do przygotowania albo realizacji programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
4)
opiniowaniu przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego projektów programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
5)
opiniowaniu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego projektów sektorowych programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
6)
przekazaniu przez instytucje zarządzające regionalnymi programami operacyjnymi projektów tych programów do wiadomości Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
7)
odbywaniu, stosownie do potrzeb, wspólnych spotkań służących zapewnieniu terminowego i sprawnego przebiegu prac nad przygotowaniem programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
8)
organizowaniu i uczestniczeniu w procesie konsultacji.
2.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, instytucje zarządzające, organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego wymieniają informacje związane z przygotowaniem programów operacyjnych w formie pisemnej.
3.
Instytucje zarządzające informują Międzyresortowy Zespół do przygotowania Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 o stanie prac nad programami operacyjnymi i strategią wykorzystania Funduszu Spójności, stosownie do potrzeb i nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§  10.
O terminie rozpoczęcia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3, postanawia właściwa instytucja zarządzająca w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, zgodnie z harmonogramem prac nad przygotowaniem programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności, o których mowa w § 8 ust. 1.
§  11.
Właściwa instytucja zarządzająca ogłasza w dzienniku o zasięgu krajowym, a w przypadku programów regionalnych w dzienniku o zasięgu regionalnym, oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego właściwą instytucję zarządzającą i ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego informację o konsultacjach, zawierającą w szczególności: zaproszenie do uczestnictwa w procesie konsultacji, terminy konsultacji, miejsca spotkań i konferencji, informację o temacie spotkań i konferencji oraz adres strony internetowej ze wstępnym projektem programu operacyjnego albo strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
§  12.
Konsultacje, o których mowa w § 1 pkt 3, przeprowadza się nie później niż do dnia 1 czerwca 2006 r.
§  13.
Instytucja zarządzająca zapewnia prawidłowy i sprawny przebieg konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3.
§  14.
Konsultacje, o których mowa w § 1 pkt 3, polegają w szczególności na:
1)
upowszechnianiu wstępnego projektu programu operacyjnego albo wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności na stronach internetowych właściwej instytucji zarządzającej i umożliwieniu zgłaszania uwag przy użyciu kwestionariusza internetowego zamieszczonego na tych stronach;
2)
organizowaniu spotkań i konferencji na temat wstępnego projektu programu operacyjnego albo wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności oraz innych dokumentów programowych niezbędnych do przygotowania programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
3)
innych działaniach, umożliwiających przedstawienie instytucjom i środowiskom oraz opinii publicznej treści wstępnego projektu programu operacyjnego lub strategii wykorzystania Funduszu Spójności oraz uzyskanie ich opinii i uwag.
2.
Przy prowadzeniu konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3, podejmuje się działania polegające w szczególności na:
1)
rozpowszechnianiu materiałów i innych dokumentów programowych niezbędnych do przygotowania programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności, w formie pisemnej albo elektronicznej;
2)
współpracy ze środkami masowego przekazu i innymi środowiskami oraz instytucjami zainteresowanymi promocją i wsparciem procesu konsultacji.
§  15.
1.
Spotkania i konferencje, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, są organizowane jako spotkania i konferencje ogólnokrajowe - w przypadku wstępnych projektów sektorowych programów operacyjnych lub wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
2.
Spotkania i konferencje, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, są organizowane jako spotkania i konferencje wojewódzkie - w przypadku wstępnych projektów regionalnych programów operacyjnych. Spotkania i konferencje dotyczące wstępnych projektów sektorowych programów operacyjnych lub wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności mogą również odbywać się jako spotkania i konferencje wojewódzkie.
3.
W spotkaniach i konferencjach dotyczących wstępnych projektów regionalnych programów operacyjnych może uczestniczyć minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego lub osoba przez niego upoważniona.
§  16.
1.
W terminie 10 dni roboczych od dnia zakończenia spotkań i konferencji, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, dotyczących wstępnych projektów sektorowych programów operacyjnych i wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności, organizowanych w województwach, właściwy zarząd województwa przekazuje właściwej instytucji zarządzającej programem operacyjnym i strategią wykorzystania Funduszu Spójności pisemną informację zawierającą w szczególności dane, o których mowa w § 7 ust. 1.
2.
W terminie 10 dni roboczych od dnia zakończenia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3, właściwa instytucja zarządzająca regionalnym programem operacyjnym przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego sprawozdanie na temat przebiegu i wyników konsultacji regionalnego programu operacyjnego, zawierające w szczególności uwagi zgłaszane w trakcie konsultacji wraz z ustosunkowaniem się do nich i uzasadnieniem oraz wnioskami dotyczącymi dalszych prac nad dokumentem, oraz dołącza listy, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2.
3.
W terminie 30 dni od zakończenia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3, właściwa instytucja zarządzająca sektorowym programem operacyjnym i strategią wykorzystania Funduszu Spójności przygotowuje sprawozdanie na temat przebiegu i wyników konsultacji, zawierające w szczególności ustosunkowanie się do uwag zgłaszanych w trakcie konsultacji wraz z uzasadnieniem, oraz dołącza listy, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2.
4.
Instytucje zarządzające przekazują sprawozdania, o których mowa w ust. 2 i 3, zainteresowanym uczestnikom konsultacji oraz podają do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej.
§  17.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego w porozumieniu z właściwymi ministrami i zarządami województw, po przyjęciu Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 w trybie i terminie określonym w art. 14 ust. 1 ustawy, opracowuje plan negocjacji prowadzonych na podstawie tego dokumentu z Komisją Europejską.
§  18.
1.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego informuje właściwych ministrów i zarządy województw o terminach i zakresie negocjacji z Komisją Europejską.
2.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego prowadzi z Komisją Europejską negocjacje, informując o postępach w negocjacjach i ich ustaleniach właściwych ministrów i zarządy województw.
3.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może zapraszać do udziału w negocjacjach właściwych ministrów albo właściwe zarządy województw.
4.
Właściwi ministrowie i zarządy województw współdziałają z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego w zakresie negocjacji.
§  19.
Niezwłocznie po zakończeniu negocjacji minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego informuje o wynikach negocjacji właściwych ministrów i zarządy województw.
§  20.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego podaje do publicznej wiadomości na stronach internetowych urzędu go obsługującego ostateczne wyniki negocjacji z Komisją Europejską, prowadzonych na podstawie Narodowego Planu Rozwoju.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.10.74

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb i terminy konsultacji, współdziałania i współpracy przy opracowywaniu Narodowego Planu Rozwoju, programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
Data aktu: 13/01/2005
Data ogłoszenia: 17/01/2005
Data wejścia w życie: 17/01/2005