Egzamin uzupełniający dla agentów celnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 9 kwietnia 2004 r.
w sprawie egzaminu uzupełniającego dla agentów celnych

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres i sposób przeprowadzenia egzaminu uzupełniającego dla agentów celnych, zwanego dalej "egzaminem", oraz wysokość opłat egzaminacyjnych przeznaczonych na pokrycie kosztów działalności i wynagrodzenia członków Komisji Egzaminacyjnej, powołanej przepisami prawa celnego, zwanej dalej "Komisją".
§  2.
1.
Egzamin odbywa się w terminie i miejscu wyznaczonym przez przewodniczącego Komisji; informacje o egzaminie podaje się do wiadomości w drodze ogłoszenia w siedzibach izb celnych, nie później niż na miesiąc przed terminem egzaminu.
2.
Wniosek o przystąpienie do egzaminu składa się do Komisji; do wniosku należy dołączyć uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisie na listę agentów celnych.
§  3.
1.
Egzamin przeprowadza się w wydzielonej sali, w warunkach umożliwiających i zapewniających samodzielną pracę osób, które do niego przystąpiły.
2.
Przed rozpoczęciem egzaminu osoba do niego przystępująca jest obowiązana okazać dokument potwierdzający tożsamość.
3.
Przewodniczący oraz członkowie Komisji sprawują nadzór nad prawidłowym przebiegiem egzaminu.
4.
W czasie składania egzaminu osoba, która do niego przystąpiła, może opuścić salę po uzyskaniu zgody osoby sprawującej nadzór nad prawidłowym przebiegiem egzaminu; przed opuszczeniem sali osoba ta przekazuje pracę członkowi Komisji.
5.
Przewodniczący Komisji może wykluczyć z egzaminu osobę, która podczas jego trwania korzysta z cudzej pomocy, posługuje się niedozwolonymi materiałami pomocniczymi, pomaga innym uczestnikom egzaminu lub w inny sposób rażąco zakłóca przebieg egzaminu.
6.
Wykluczenie zostaje stwierdzone protokołem podpisanym przez przewodniczącego i członków Komisji.
7.
Przewodniczący Komisji jest obowiązany poinformować osoby przystępujące do egzaminu o przepisach ust. 4-6.
8.
Obsługę administracyjną Komisji zapewnia sekretarz.
§  4.
1.
Egzamin składa się z dwóch części.
2.
Pierwsza część egzaminu jest przeprowadzana w formie testu.
3.
Test składa się z 50 pytań i obejmuje tematykę z zakresu przepisów dotyczących podatku akcyzowego, niezbędną do prawidłowego wykonywania czynności określonych dla agentów celnych, w szczególności:
1)
sposobu obliczania podatku akcyzowego;
2)
obrotu wyrobami akcyzowymi;
3)
zwolnień;
4)
zabezpieczeń akcyzowych;
5)
przepisów prawa podatkowego, stosowanych w zakresie podatku akcyzowego;
6)
kontroli podatkowej;
7)
zasad wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.
4.
Pierwsza część egzaminu trwa nie dłużej niż 75 minut.
5.
Ocenę pozytywną z testu otrzymuje osoba, która prawidłowo odpowie na co najmniej 40 pytań.
6.
W razie negatywnej oceny z pierwszej części egzaminu osoba egzaminowana nie jest dopuszczana do drugiej części egzaminu.
7.
Druga część egzaminu polega na wypełnieniu:
1)
administracyjnego dokumentu towarzyszącego i uproszczonego dokumentu towarzyszącego;
2)
deklaracji podatkowych i innych dokumentów związanych z podatkiem akcyzowym.
8.
Druga część egzaminu trwa nie dłużej niż 90 minut.
9.
Ocenę pozytywną z drugiej części egzaminu otrzymuje osoba, która wypełniła dokumenty w sposób zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i należycie chroniący interesy Skarbu Państwa i podmiotu gospodarczego.
§  5.
1.
W przypadku negatywnej oceny z pierwszej części egzaminu ponowne do niego przystąpienie jest możliwe nie wcześniej niż po upływie 2 miesięcy od dnia poprzedniego egzaminu.
2.
Osoba, która uzyskała ocenę negatywną z drugiej części egzaminu, może ponownie przystąpić do zdawania tej części egzaminu po złożeniu wniosku w tej sprawie do przewodniczącego Komisji.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien być złożony nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia uzyskania negatywnej oceny z drugiej części egzaminu.
4.
W przypadku uzyskania ponownie oceny negatywnej z drugiej części egzaminu egzamin powinien być powtórzony w całości; przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  6.
Prace egzaminacyjne są udostępniane do wglądu na żądanie osoby, która przystąpiła do egzaminu.
§  7.
Złożenie egzaminu z wynikiem pozytywnym jest potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez Przewodniczącego Komisji lub osobę przez niego upoważnioną.
§  8.
1.
Opłatę egzaminacyjną ustala się w wysokości 20 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym został złożony wniosek o przystąpienie do egzaminu, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2.
Opłatę egzaminacyjną, o której mowa w ust. 1, przeznacza się na:
1)
obsługę administracyjną egzaminów - w wysokości 20 % opłaty;
2)
wynagrodzenie przewodniczącego, członków i sekretarza Komisji - w wysokości 80 % opłaty.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024