Opłaty uiszczane na podstawie ustawy o giełdach towarowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 29 marca 2004 r.
w sprawie opłat uiszczanych na podstawie ustawy o giełdach towarowych

Na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. Nr 103, poz. 1099, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wysokość, szczegółowy sposób naliczania oraz warunki i terminy uiszczania opłat:
1)
za udzielenie zezwolenia przewidzianego w ustawie z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, zwanej dalej "ustawą";
2)
od spółek prowadzących giełdy towarowe, pobieranych od każdej transakcji zawieranej na giełdzie towarowej.
§  2.
1.
Udzielenie zezwolenia towarowemu domowi maklerskiemu lub zagranicznej osobie prawnej, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy, podlega następującym opłatom:
1)
w zakresie oferowania towarów giełdowych w obrocie giełdowym - równowartości w złotych 1.000 euro;
2)
w zakresie nabywania lub zbywania towarów giełdowych na cudzy rachunek w ramach świadczenia usług brokerskich - równowartości w złotych 1.500 euro;
3)
w zakresie prowadzenia rachunków lub rejestrów towarów giełdowych w obrocie giełdowym, z wyłączeniem towarów giełdowych będących oznaczonymi co do gatunku rzeczami - równowartości w złotych 1.000 euro;
4)
w zakresie doradztwa w zakresie obrotu giełdowego - równowartości w złotych 500 euro;
5)
w zakresie zarządzania cudzym pakietem praw majątkowych na zlecenie, w zakresie inwestycji dokonywanych na giełdach towarowych - równowartości w złotych 4.500 euro;
6)
w zakresie pośrednictwa w nabywaniu lub zbywaniu praw majątkowych, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. d-e ustawy, będących w obrocie na zagranicznych giełdach towarowych - równowartości w złotych 4.500 euro.
2.
W przypadku gdy wniosek o udzielenie zezwolenia dotyczy więcej niż jednej czynności, o których mowa w ust. 1, łączna wysokość pobieranych opłat nie może być wyższa niż równowartość w złotych 4.500 euro.
3.
Udzielenie towarowemu domowi maklerskiemu lub zagranicznej osobie prawnej, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy, zezwolenia, o którym mowa w art. 38 ust. 3 ustawy, podlega opłacie w równowartości w złotych 4.500 euro.
4.
Przepisy ust. 1 pkt 3 stosuje się odpowiednio do podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 3 pkt 4 ustawy.
§  3.
1.
Udzielenie spółce zezwolenia na prowadzenie giełdy towarowej podlega opłacie w równowartości w złotych 4.500 euro.
2.
Udzielenie spółce prowadzącej giełdę towarową zezwolenia na dopuszczenie do obrotu na tej giełdzie praw majątkowych, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. d i e ustawy, podlega opłacie w równowartości w złotych 3.000 euro.
§  4.
1.
Od spółek prowadzących giełdy towarowe pobiera się opłatę naliczaną od wartości transakcji kupna oraz wartości transakcji sprzedaży w wysokości:
1)
0,014 % wartości transakcji, jeżeli przedmiotem transakcji jest towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. a-c ustawy;
2)
0,1 zł za każde prawo majątkowe, nie więcej jednak niż 0,014 % wartości transakcji, jeżeli przedmiotem transakcji jest prawo majątkowe, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d lub e ustawy.
2.
Wartość transakcji, o której mowa w ust. 1, ustala się odrębnie dla:
1)
rynku kasowego jako iloczyn ceny (za jednostkę towaru) i wolumenu transakcji;
2)
kontraktów terminowych jako iloczyn kursu, wolumenu i wielkości kontraktu lub nominału kontraktu;
3)
transakcji opcyjnych jako iloczyn ceny opcji i wolumenu transakcji.
3.
Jeżeli stroną transakcji jest spółka prowadząca giełdę, o której mowa w art. 5 ust. 3a ustawy, opłaty nie pobiera się od transakcji zawartych przez tę spółkę wyłącznie w celu dokonania rozliczeń transakcji zawartych przez członków giełdy.
4.
Spółki prowadzące giełdy towarowe wpłacają do dziesiątego dnia każdego miesiąca opłatę, o której mowa w ust. 1, liczoną w sposób, o którym mowa w ust. 1, od wartości transakcji zawartych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który opłata jest uiszczana.
5.
W terminie, o którym mowa w ust. 4, podmiot dokonujący wpłaty przekazuje Komisji Papierów Wartościowych i Giełd dokumenty lub oświadczenia potwierdzające podstawę wyliczenia wysokości opłaty.
§  5.
Wysokość opłat, o których mowa w § 2 i 3, w złotych określana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień wydania decyzji udzielającej zezwolenia.
§  6.
1.
Opłaty, o których mowa w § 2 i 3, uiszcza się w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, o której mowa w § 5.
2.
Opłaty uiszcza się na rachunek bieżący - subkonto dochodów Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
§  7.
1.
Opłaty, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy, należne za zezwolenia wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uiszcza się w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Opłaty, o których mowa w art. 26 ust. 2 ustawy, należne od transakcji zawartych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uiszcza się w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu wejścia w życie rozporządzenia.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 marca 2004 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1686 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 84, poz. 774 i Nr 223, poz. 2216.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024