Zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 1 marca 2004 r.
w sprawie zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego

Na podstawie art. 44 ust. 8 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa przypadki, tryb i szczegółowy sposób udzielania i cofania zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, zwanych dalej "zwolnieniem", oraz wzór wniosku o udzielenie takiego zwolnienia.
2. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Zwolnienie jest udzielane w przypadku, gdy podmiot, spełniający warunki określone w art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", dołączy do wniosku o udzielenie zwolnienia następujące dokumenty:
1)
aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
2)
potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
3)
zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON i numeru identyfikacji podatkowej NIP;
4)
zaświadczenie, wydane przez:
a)
naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu - o niezaleganiu przez podmiot w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
b)
właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - o niezaleganiu przez podmiot ze składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
5)
zaświadczenie, wydane przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu, że podmiot nie naruszył w sposób istotny przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat;
6)
pozytywną opinię o sytuacji finansowej podmiotu, wydaną przez bank prowadzący jego rachunek rozliczeniowy;
7)
oświadczenie podmiotu, z którego wynika, iż w stosunku do podmiotu nie jest prowadzone postępowanie likwidacyjne, układowe, upadłościowe lub egzekucyjne;
8)
zobowiązanie do zapłacenia kwoty należnej z tytułu powstania zobowiązania podatkowego.
2. 
Dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, nie dołącza się, jeżeli zostały wcześniej złożone w urzędzie celnym, do którego jest składany wniosek, a dane w nich zawarte są aktualne. W takim przypadku podmiot powinien wskazać we wniosku numer sprawy, przy której złożono te dokumenty.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a oraz pkt 5, powinny być sporządzone nie wcześniej niż miesiąc przed datą złożenia wniosku. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. b oraz pkt 6, powinny być sporządzone nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku.
4. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być dołączone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach.
§  3. 
1. 
Zwolnienie jest wydawane w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest wydawany podmiotowi, a drugi jest zatrzymywany przez naczelnika urzędu celnego, który je wydał, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Naczelnik urzędu celnego może wydać, na uzasadniony wniosek, większą liczbę egzemplarzy zwolnienia.
3. 
Zwolnienie może być wydane na okres nie dłuższy niż 2 lata.
4. 
Na wniosek podmiotu zwolnienie może być przedłużane na kolejne okresy nie dłuższe niż 2 lata. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
5. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 4, powinien określać:
1)
nazwę i siedzibę albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania podmiotu;
2)
numer i datę wydania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1;
3)
termin, na jaki zwolnienie ma być przedłużone.
6. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, należy dołączyć dokumenty określone w § 2 ust. 1 pkt 4-7.
7. 
Do dokumentów, o których mowa w ust. 6, stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 3 i 4.
§  4. 
1. 
Ze zwolnienia można korzystać tylko po przedłożeniu we właściwym urzędzie celnym oryginału zwolnienia lub przedłużenia zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1.
2. 
Naczelnik urzędu celnego, który udzielił zwolnienia, niezwłocznie przesyła jego kopię Dyrektorowi Izby Celnej w Warszawie.
3. 
Dyrektor Izby Celnej w Warszawie prowadzi wykaz podmiotów zwolnionych z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w sposób zapewniający jego bieżącą aktualizację i dostęp zainteresowanych organów celnych do informacji w nim zawartych.
§  5. 
1. 
Naczelnik urzędu celnego, który wydał zwolnienie, w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że nastąpiło naruszenie warunków określonych w art. 44 ust. 2 ustawy, wszczyna postępowanie wyjaśniające, w trakcie którego może wezwać podmiot do aktualizacji danych zawartych w dokumentach wymienionych w § 2 ust. 1.
2. 
Naczelnik urzędu celnego cofa zwolnienie, jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego stwierdzi naruszenie warunków, o których mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku cofnięcia zwolnienia podmiot powinien niezwłocznie zwrócić naczelnikowi urzędu celnego, który wydał zwolnienie, wszystkie posiadane egzemplarze zwolnienia.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR WNIOSKU O ZWOLNIENIE Z OBOWIĄZKU ZŁOŻENIA ZABEZPIECZENIA AKCYZOWEGO

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024