Formy, metody, tryb i warunki wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez organy celne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 28 grudnia 2004 r.
w sprawie form, metod, trybu i warunków wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez organy celne

Na podstawie art. 6zk ust. 5 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz.1641 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
formy, metody, tryb i warunki wykonywania przez organy celne czynności operacyjno-rozpoznawczych, zwanych dalej "czynnościami";
2)
sposób pokrywania z funduszu operacyjnego kosztów czynności, w tym wynagrodzeń dla osób niezatrudnionych w administracji celnej, udzielających pomocy funkcjonariuszom celnym, zwanym dalej "funkcjonariuszami".
§  2.
Czynności wykonuje się w następujących formach:
1)
rozpoznanie;
2)
rozpracowanie.
§  3.
1.
Przy wykonywaniu czynności stosuje się następujące metody:
1)
wywiad operacyjny;
2)
penetrację terenu;
3)
obserwację;
4)
zasadzkę;
5)
pułapkę;
6)
wykorzystanie zbiorów ewidencyjnych i archiwalnych;
7)
eksperyment;
8)
analizę;
9)
korzystanie z pomocy osób niezatrudnionych w administracji celnej;
10)
niejawne nadzorowanie przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa;
11)
kombinację operacyjną;
12)
korzystanie z obiektów specjalnych.
2.
Sposób przeprowadzania i dokumentowania czynności z zastosowaniem metody, o której mowa w ust. 1 pkt 10, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez organy celne czynności niejawnego nadzorowania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa oraz sposobu dokumentowania czynności operacyjno-rozpoznawczych (Dz. U. Nr 286, poz. 2880).
§  4.
Czynności wykonuje się w sposób jawny, albo zapewniający ich niejawność, w szczególności z wykorzystaniem obiektów specjalnych.
§  5.
1.
Czynności są wykonywane zgodnie z zatwierdzonymi przez bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza planami, zawierającymi cele proponowanych działań, terminy ich wykonania, wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację oraz analizę i ocenę posiadanych materiałów.
2.
Przed podjęciem czynności dokonuje się sprawdzeń we właściwych zbiorach ewidencyjnych organów celnych i innych zbiorach informacji, do korzystania z których Służba Celna jest uprawniona na podstawie odrębnych przepisów.
§  6.
1.
Wszczęcie, przekazanie w celu wykonywania czynności i zakończenie rozpoznania albo rozpracowania następuje na wniosek funkcjonariusza, zatwierdzony przez bezpośredniego przełożonego, lub na polecenie przełożonego.
2.
Wszczęcie rozpracowania dokonuje się na podstawie materiałów uzyskanych w formie rozpoznania.
§  7.
Koszty poniesione w związku z wykonaniem czynności, mających na celu zapewnienie:
1)
niejawności działań związanych z przygotowaniem lub realizacją czynności, jeśli od tego zależy ich skuteczność,
2)
warunków korzystania z pomocy osób niezatrudnionych w administracji celnej,

- pokrywane są ze środków funduszu operacyjnego, zwanego dalej "funduszem".

§  8.
1.
Kwoty przeznaczone na pokrycie kosztów wykonania czynności, w tym na wynagrodzenia osób niezatrudnionych w administracji celnej, z których pomocy korzystali funkcjonariusze, wypłaca się na podstawie pisemnych wniosków funkcjonariusza wyznaczonego do wykonywania czynności, z którymi związane są wypłaty.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu przez właściwego dyrektora izby celnej za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza.
3.
Do wniosków o wypłatę kwot przeznaczonych na pokrycie kosztów czynności załącza się dokumentację zawierającą opis rodzaju i zakresu tych czynności oraz dane dotyczące ich wyceny.
4.
Do wniosków o wypłatę wynagrodzeń załącza się dokumentację zawierającą dane dotyczące rodzaju i zakresu pomocy udzielanej funkcjonariuszom.
5.
Jeżeli wycena, o której mowa w ust. 3, następuje przed wykonaniem czynności, po ich wykonaniu należy dołączyć do wniosku informację o zakresie i przyczynach ewentualnej zmiany wyceny oraz dokumenty potwierdzające faktyczną kwotę poniesionych kosztów.
§  9.
Funkcjonariusz dokonujący wypłat wynagrodzeń jest obowiązany niezwłocznie przedkładać potwierdzenia odbioru wynagrodzeń właściwemu dyrektorowi izby celnej za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza.
§  10.
1.
Czynności związane z dokonywaniem wydatków z funduszu są dokumentowane w prowadzonych jednolicie oddzielnych ewidencjach:
1)
wypłat na pokrycie kosztów wykonywania czynności przez funkcjonariusza;
2)
wypłat wynagrodzeń osobom niezatrudnionym w administracji celnej, które udzieliły pomocy funkcjonariuszom.
2.
Ewidencje, o których mowa w ust. 1, powinny w szczególności zawierać następujące dane:
1)
daty dokonania wypłat oraz wysokości pokrytych kosztów;
2)
oznaczenia spraw, w ramach których dokonano wypłaty, oraz określenie rodzaju wykonywanych czynności;
3)
wskazanie osób, na których rzecz dokonano wypłaty lub otrzymujących wynagrodzenie;
4)
dane identyfikacyjne funkcjonariuszy podejmujących decyzje o wypłatach lub przyznaniu wynagrodzenia, dokonujących wypłat oraz wykonujących związane z wypłatami czynności.
§  11.
1.
Określoną w przepisach o rachunkowości dokumentację i dowody księgowe, związane z dokonywanymi z funduszu wypłatami wynagrodzeń i kwot przeznaczonych na pokrycie kosztów wykonywania czynności, sporządza się z zachowaniem zasad wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2.
Ewidencje, o których mowa w § 10 ust. 1, wnioski, o których mowa w § 8 ust. 1, a także pozostała dokumentacja związana z przyznawaniem i wypłacaniem wynagrodzeń oraz pokrywaniem kosztów wykonywania czynności, mogą być udostępnione wyłącznie funkcjonariuszom wykonującym czynności objęte ewidencjonowaniem i ich przełożonym oraz osobom uprawnionym do rozliczeń lub kontroli w tym zakresie.
§  12.
Szef Służby Celnej, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych roczne sprawozdania za rok ubiegły, dotyczące pokrytych z funduszu kosztów wykonywania czynności, w tym wypłat wynagrodzeń.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie form, metod, trybu i warunków wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez organy celne (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 70 ), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024