Ryczałt z tytułu zajmowania lokalu mieszkalnego przez żołnierzy odbywających czynną służbę wojskową oraz ich małżonków.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 2004 r.
w sprawie ryczałtu z tytułu zajmowania lokalu mieszkalnego przez żołnierzy odbywających czynną służbę wojskową oraz ich małżonków

Na podstawie art. 131 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 i Nr 277, poz. 2742) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wysokość ryczałtu, o którym mowa w art. 131 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "ryczałtem";
2)
organy upoważnione do wydawania decyzji o przyznaniu ryczałtu;
3)
dokumenty wymagane do wydania decyzji o przyznaniu ryczałtu;
4)
sposób przekazywania ryczałtu.
§  2.
1.
Ryczałt ustala się w kwocie odpowiadającej trzykrotnej wysokości czynszu ustalonego przez organ wykonawczy gminy dla lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w trybie określonym w przepisach o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy.
2.
Jeżeli właścicielem mieszkaniowego zasobu jest inna niż gmina jednostka samorządu terytorialnego, do ustalenia ryczałtu przyjmuje się trzykrotną wysokość czynszu ustalonego przez organ wykonawczy tej jednostki w trybie określonym w przepisach o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy.
3.
W stosunku do lokali mieszkalnych niewchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy lub innych jednostek samorządu terytorialnego ryczałt ustala się w kwocie, o której mowa w ust. 1.
§  3.
Do obliczenia ryczałtu przyjmuje się wysokość czynszu, o której mowa w § 2, dla lokalu mieszkalnego o takiej samej powierzchni użytkowej, nie większej niż normatywna powierzchnia, o której mowa w art. 131 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu mieszkalnego.
§  4.
Jeżeli należność uiszczana przez żołnierza z tytułu zajmowania lokalu mieszkalnego na podstawie umowy najmu, o której mowa w art. 131 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, jest niższa niż ryczałt obliczony w sposób określony w § 3, kwotę ryczałtu ustala się w wysokości należności określonej w umowie najmu.
§  5.
Ryczałt za okres krótszy niż miesiąc ustala się za każdy dzień w wysokości 1/30 ryczałtu miesięcznego.
§  6.
Decyzję o przyznaniu ryczałtu, na udokumentowany wniosek żołnierza, wydaje wójt lub burmistrz (prezydent miasta) właściwy dla miejsca położenia lokalu mieszkalnego zajmowanego przez żołnierza.
§  7.
Do wniosku, o którym mowa w § 6, załącza się odpowiednio:
1)
umowę najmu lokalu mieszkalnego, a także oświadczenie wynajmującego wskazujące wysokość należności uiszczanych przez żołnierza z tytułu zajmowania tego lokalu oraz określające termin i formę płatności tych należności, jeżeli postanowień tych nie zawiera umowa najmu;
2)
zaświadczenie dowódcy jednostki wojskowej, w której żołnierz odbywa czynną służbę wojskową, stwierdzające odbywanie służby przez żołnierza oraz podające okres, na jaki został on powołany do odbycia tej służby;
3)
decyzję o uznaniu żołnierza za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny albo za osobę samotną;
4)
oświadczenie żołnierza, że zajmowany przez niego lokal mieszkalny nie jest oddany do bezpłatnego używania albo w najem lub podnajem;
5)
zaświadczenie o zameldowaniu żołnierza na pobyt stały w zajmowanym lokalu mieszkalnym;
6)
oświadczenie wynajmującego o jego miejscu zamieszkania i adresie lub rachunku bankowym.
§  8.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia wynajmującego lokal mieszkalny o przejęciu obowiązku pokrywania należności z tytułu zajmowania tego lokalu przez żołnierza, podając adres lokalu, imię i nazwisko żołnierza oraz okres, przez który ryczałt będzie przekazywany, a także o ustaniu obowiązku przekazywania ryczałtu. Odpis zawiadomienia doręcza się żołnierzowi.
§  9.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) przekazuje ryczałt wynajmującemu w formie bezgotówkowej przelewem bankowym albo przekazem pocztowym.
2.
Ryczałt przekazuje się w okresach miesięcznych albo w innych okresach określonych w umowie najmu lokalu mieszkalnego, z zachowaniem terminów płatności należności z tytułu zajmowania tego lokalu przez żołnierza.
§  10.
Postępowania w sprawach określonych w rozporządzeniu, niezakończone ostateczną decyzją do dnia jego wejścia w życie, toczą się w dalszym ciągu na zasadach określonych w niniejszym rozporządzeniu.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia1).
______

1) Niniejsze rozporządzenie w części dotyczącej ustalania wysokości ryczałtu z tytułu zajmowania przez żołnierza lokalu mieszkalnego na podstawie umowy najmu było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu pokrywania należności i opłat mieszkaniowych osobom spełniającym powszechny obowiązek obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz członkom ich rodzin (Dz. U. Nr 116, poz. 1238 oraz z 2003 r. Nr 70, poz. 640), które w tej części traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024