Sposób finansowania zbywania akcji oraz forma i warunki zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 2004 r.
w sprawie sposobu finansowania zbywania akcji oraz formy i warunków zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa

Na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób finansowania zbywania akcji Skarbu Państwa;
2)
wymaganą formę zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa;
3)
warunki, w których zapłata za akcje może być rozłożona na raty.
2.
Warunki rozłożenia na raty zapłaty za akcje Skarbu Państwa z zastosowaniem stawki oprocentowania korzystniejszej od oferowanej na rynku określają przepisy odrębne.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
akcjach - rozumie się przez to również udziały;
2)
umowie - rozumie się przez to umowę sprzedaży akcji.
§  3.
Finansowanie kosztów związanych ze zbyciem akcji Skarbu Państwa może następować ze środków:
1)
budżetu państwa;
2)
zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
3)
prywatyzowanej spółki z udziałem Skarbu Państwa, na podstawie umowy zawartej między tą spółką i Skarbem Państwa.
§  4.
1.
Zapłata za nabywane od Skarbu Państwa akcje może być dokonana:
1)
gotówką;
2)
poleceniem przelewu;
3)
czekiem potwierdzonym przez bank;
4)
czekiem rozrachunkowym;
5)
obligacjami lub innymi papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa, o ile warunki emisji tych obligacji lub papierów wartościowych przewidują ich wykorzystanie do zapłaty za akcje zbywane przez Skarb Państwa;
6) 1
 akcjami;
7) 2
 certyfikatami inwestycyjnymi.
2. 3
 Zapłata za nabywane od Skarbu Państwa akcje może być dokonana również w formie zwiększenia funduszy statutowych albo kapitału zakładowego państwowych osób prawnych.
§  5.
1.
Określona w umowie zapłata ceny za nabywane od Skarbu Państwa akcje może być dokonana w ratach, jeżeli zabezpieczenie kwoty pozostałej do zapłaty po uiszczeniu pierwszej raty należności za akcje będzie dokonane w jednej z następujących form:
1)
hipoteką;
2)
zastawem na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa;
3)
poręczeniem bankowym;
4)
gwarancją bankową.
2.
Przy ustalaniu zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa termin zabezpieczenia nie może być dłuższy niż termin wykupu tych papierów wartościowych.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 4
1 § 4 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.69.612) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2005 r.
2 § 4 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 14 października 2015 r. (Dz.U.2015.1754) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2015 r.
3 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.69.612) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2005 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1997 r. w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa, zasad finansowania zbycia akcji oraz formy zapłaty za te akcje (Dz. U. Nr 95, poz. 578, z 1998 r. Nr 74, poz. 478 oraz z 2002 r. Nr 129, poz. 1104).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024