Udzielanie pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY
z dnia 3 grudnia 2004 r.
w sprawie udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości

Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb udzielania mikroprzedsiębiorcy pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości w ramach działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), zwanej dalej "pomocą".
2.
Pomoc ma charakter de minimis i jest udzielana zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001).
§  2. 1
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o mikroprzedsiębiorcy, należy przez to rozumieć beneficjenta ostatecznego określonego w działaniu 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości w załączniku do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 i Nr 238, poz. 2402 oraz z 2005 r. Nr 87, poz. 745 i Nr 198, poz. 1644), który zarejestrował działalność gospodarczą w trakcie korzystania ze wsparcia doradczo-szkoleniowego w ramach działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości i spełnia kryteria określone dla mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w działaniu 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości.
§  3.
Pomoc może być udzielana na:
1) 2
 specjalistyczne usługi doradczo-szkoleniowe umożliwiające nabywanie umiejętności niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej i służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych;
2)
zapewnienie opieki indywidualnego doradcy;
3)
uczestnictwo w przedsięwzięciach grupowych o charakterze szkoleniowym;
4)
uczestnictwo w przedsięwzięciach służących rozprzestrzenianiu dobrych praktyk i metod rozwoju;
5) 3
 wsparcie pomostowe:
a)
podstawowe - przysługujące przez okres pierwszych 6 miesięcy od dnia zarejestrowania przez mikroprzedsiębiorcę działalności gospodarczej,
b)
przedłużone - przysługujące przez okres 6 miesięcy od dnia zakończenia korzystania z podstawowego wsparcia pomostowego, o którym mowa w lit. a, nie dłużej niż do 12. miesiąca od dnia zarejestrowania przez mikroprzedsiębiorcę działalności gospodarczej, w celu ułatwienia mikroprzedsiębiorcy osiągnięcia płynności finansowej;
6) 4
 jednorazową dotację inwestycyjną na rozwój działalności gospodarczej, w celu ułatwienia sfinansowania pierwszych wydatków inwestycyjnych związanych z prowadzoną przez mikroprzedsiębiorcę działalnością gospodarczą.
§  4.
1.
Pomocy nie udziela się na działalność:
1)
przedsiębiorstw z sektora transportu oraz na działalność związaną z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. WE C 235 z 24.12.2002);
2)
związaną z eksportem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością eksportowanych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności;
3)
uwarunkowaną pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej.
2.
Pomoc może być udzielona, jeżeli łącznie z inną pomocą de minimis uzyskaną przez mikroprzedsiębiorcę w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień jej udzielenia nie przekracza równowartości w złotych kwoty 100.000 euro brutto.
3.
Pomoc jest udzielana w formie dotacji.
§  5.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki zgodne z:
1)
rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1645/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004);
2)
załącznikiem do rozporządzenia, o którym mowa w § 2.
2.
Pomoc, o której mowa w § 3 pkt 1-5, przeznaczona jest na pokrycie 100 % wydatków kwalifikowalnych.
3. 5
 Pomoc, o której mowa w § 3 pkt 6, przeznaczona jest na pokrycie nie więcej niż 75 % wydatków inwestycyjnych. Pozostałe wydatki inwestycyjne pokrywa mikroprzedsiębiorca ze środków własnych.
§  6. 6
 Pomoc jest udzielana za pośrednictwem:
1)
ośrodków Krajowego Systemu Usług,
2)
instytucji rynku pracy w zakresie realizowanych działań:
a)
publicznych służb zatrudnienia,
b)
Ochotniczych Hufców Pracy,
c)
agencji zatrudnienia,
d)
instytucji szkoleniowych,
e)
instytucji dialogu społecznego i partnerstwa lokalnego (organizacji związków zawodowych, pracodawców i bezrobotnych, organizacji pozarządowych współpracujących z publicznymi służbami zatrudnienia),
3)
szkół wyższych,
4)
organizacji pozarządowych,
5)
agencji rozwoju regionalnego i lokalnego,
6)
jednostek naukowych,
7)
ośrodków poradnictwa zawodowego i psychologicznego,
8)
partnerstw podmiotów wymienionych w pkt 1-7

- zwanych dalej "ostatecznymi odbiorcami (beneficjentami)".

§  7. 7
 
1.
Ostateczny odbiorca (beneficjent) składa do Beneficjenta Końcowego (Instytucji Wdrażającej) wniosek o dofinansowanie projektu, sporządzony zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie trybu składania i wzorów wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 257, poz. 2575 oraz z 2005 r. Nr 37, poz. 335 i Nr 102, poz. 853).
2.
Beneficjent Końcowy (Instytucja Wdrażająca) dokonuje oceny formalnej wniosków.
3.
W przypadku stwierdzenia we wnioskach braków formalnych wzywa się ostatecznego odbiorcę (beneficjenta) do ich usunięcia w terminie określonym przez Beneficjenta Końcowego (Instytucję Wdrażającą).
4.
Wniosek złożony w terminie, o którym mowa w ust. 3, który nadal nie spełnia wymogów formalnych, podlega odrzuceniu.
5.
Beneficjent Końcowy (Instytucja Wdrażająca) informuje ostatecznych odbiorców (beneficjentów) o wynikach oceny formalnej.
6.
Wnioski, które nie zawierają braków formalnych, podlegają ocenie merytorycznej dokonywanej przez członków Komisji Oceny Projektów.
7.
Beneficjent Końcowy (Instytucja Wdrażająca) informuje ostatecznego odbiorcę (beneficjenta) o zatwierdzeniu jego wniosku do realizacji lub o jego odrzuceniu:
1)
w terminie 60 dni od dnia upływu terminu składania wniosków, w przypadku gdy Beneficjent Końcowy (Instytucja Wdrażająca) wyznaczył końcowy termin nadsyłania wniosków;
2)
w terminie 5 dni od dnia zakończenia oceny merytorycznej wniosków, w przypadku gdy Beneficjent Końcowy (Instytucja Wdrażająca) nie wyznaczył końcowego terminu składania wniosków.
8.
Beneficjent Końcowy (Instytucja Wdrażająca), po zatwierdzeniu wniosków do realizacji, zawiera z ostatecznym odbiorcą (beneficjentem) umowę o dofinansowanie projektu w ramach działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości, sporządzaną zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 137, poz. 1153) oraz udziela dofinansowania na realizację projektu.
§  8.
1. 8
 W przypadku złożenia przez Beneficjenta Końcowego (Instytucję Wdrażającą) wniosku sporządzonego zgodnie z wzorem, o którym mowa w § 7 ust. 1, podlega on ocenie formalnej i merytorycznej zgodnie z zasadami wyboru projektów określonymi w załączniku do rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1.
2.
Wniosek, który został pozytywnie zweryfikowany pod względem formalnym i merytorycznym, przekazywany jest do zaopiniowania i rekomendacji właściwemu komitetowi sterującemu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju.
3.
Regionalny komitet sterujący rekomenduje Instytucji Zarządzającej:
1)
zatwierdzenie wniosku;
2)
zwrócenie wniosku w celu dokonania zmiany pod względem merytorycznym w wyznaczonym terminie;
3)
odrzucenie wniosku.
4. 9
 Instytucja Zarządzająca dokonuje zatwierdzenia wniosku i przekazuje informację o jego zatwierdzeniu Beneficjentowi Końcowemu (Instytucji Wdrażającej).
§  9. 10
 
1.
Warunkiem udzielenia pomocy, o której mowa w § 3 pkt 5 i 6, jest złożenie przez mikroprzedsiębiorcę do ostatecznego odbiorcy (beneficjenta) wniosku o przyznanie:
1)
wsparcia pomostowego podstawowego, o którym mowa w § 3 pkt 5 lit. a;
2)
wsparcia pomostowego przedłużonego, o którym mowa w § 3 pkt 5 lit. b;
3)
jednorazowej dotacji inwestycyjnej, o której mowa w § 3 pkt 6.
2.
Mikroprzedsiębiorca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, do ostatecznego odbiorcy (beneficjenta), który dokonuje oceny wniosku i zatwierdza przyznanie pomocy.
3.
Mikroprzedsiębiorca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, do ostatecznego odbiorcy (beneficjenta), który wydaje opinię dotyczącą zasadności udzielenia pomocy.
4.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, wraz z opinią, o której mowa w ust. 3, jest przekazywany członkom Komisji Oceny Projektów, o której mowa w § 7 ust. 6, którzy dokonują oceny wniosku. Zatwierdzenia przyznania pomocy dokonuje upoważniony przedstawiciel Beneficjenta Końcowego (Instytucji Wdrażającej).
5.
Beneficjent Końcowy (Instytucja Wdrażająca) informuje ostatecznego odbiorcę (beneficjenta) o przyznaniu pomocy, o której mowa w § 3 pkt 5 i 6.
§  10. 11
 Pomoc, o której mowa w § 3, jest udzielana mikroprzedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z ostatecznym odbiorcą (beneficjentem).
§  11.
1. 12
 Mikroprzedsiębiorca przed udzieleniem pomocy przedstawia ostatecznemu odbiorcy (beneficjentowi):
1)
zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w ciągu 3 kolejnych lat poprzedzających dzień przyznania pomocy, o której mowa w § 3 pkt 1-4, lub dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w § 3 pkt 5 i 6, wydane na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
2)
dane o pomocy de minimis otrzymanej przed dniem 31 maja 2004 r.
2.
Jeżeli do dnia otrzymania pomocy mikroprzedsiębiorca otrzyma inną pomoc de minimis, obowiązany jest dołączyć zaświadczenie określające wysokość tej pomocy.
3.
Do czasu przekazania przez mikroprzedsiębiorcę zaświadczeń i danych pomoc nie może być udzielona.
§  12.
Mikroprzedsiębiorca, który otrzymał pomoc, jest obowiązany:
1)
przechowywać dokumentację związaną z otrzymaną pomocą przez okres 10 lat, licząc od dnia jej przyznania;
2) 13
 udzielać ostatecznemu odbiorcy (beneficjentowi) lub uprawnionym organom kontrolnym informacji oraz udostępniać dokumentację związaną z pomocą przez okres jej przechowywania.
§  13.
1.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 r.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
2 § 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
3 § 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
4 § 3 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
5 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
6 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
7 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 i 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
8 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
9 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
10 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
11 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
12 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.
13 § 12 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U.05.232.1971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2005 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024