Szczegółowe warunki i tryb udzielania kobietom pomocy de minimis na podjęcie własnej działalności gospodarczej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY
z dnia 21 września 2004 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania kobietom pomocy de minimis na podjęcie własnej działalności gospodarczej

Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb udzielania w ramach Działania 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1743), pomocy dla kobiet podejmujących własną działalność gospodarczą, zgodnie z rozporządzeniem 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), zwanej dalej "pomocą".
2.
Rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:
1)
udzielanej w sektorze transportu oraz w zakresie działalności związanej z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. WE C 235 z 24.12.2002);
2)
udzielanej na działalność związaną z eksportem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością eksportowanych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej;
3)
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej.
§  2.
Pomoc jest udzielana kobietom, które w dniu ubiegania się o pomoc spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:
1)
są poszukującymi pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001);
2)
w dniu ubiegania się o pomoc nie były zatrudnione i nie poszukiwały pracy lub nie były gotowe do jej podjęcia, nawet jeżeli czyniły starania w celu znalezienia pracy;
3)
posiadają niskie lub zdezaktualizowane kwalifikacje zawodowe, w szczególności zasób wiadomości teoretycznych lub umiejętności praktycznych, które posiadają, jest niewystarczający do wykonywania określonej pracy zarobkowej lub uniemożliwia im znalezienie określonego zatrudnienia;
4)
powracają na rynek pracy po nieobecności na nim, spowodowanej koniecznością opieki nad dzieckiem lub osobą zależną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
5)
są mieszkankami miast do 5 tys. mieszkańców lub terenów położonych poza granicami administracyjnymi miast.
§  3.
Pomoc może być udzielana, jeżeli kwota pomocy de minimis przyznana kobietom, o których mowa w § 2, wraz z inną pomocą de minimis nie przekracza, bez względu na formę i źródło pomocy, równowartości w złotych kwoty brutto 100.000 euro w okresie kolejnych trzech lat, licząc od dnia udzielenia pomocy.
§  4.
Pomoc jest udzielana za pośrednictwem:
1)
ośrodków doradztwa rolniczego,
2)
pracodawców,
3)
jednostek naukowych, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 389 oraz z 2003 r. Nr 39, poz. 335),
4)
instytucji rynku pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
5)
jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych,
6)
ośrodków poradnictwa zawodowego i psychologicznego

- zwanych dalej "beneficjentem".

§  5.
Pomoc jest udzielana w ramach uzyskanego przez beneficjenta bezzwrotnego dofinansowania na realizację projektu, zwanego dalej "dofinansowaniem".
§  6.
1.
Instytucja wdrażająca udziela dofinansowania na realizację projektu na wniosek beneficjenta.
2.
Beneficjent składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu do instytucji wdrażającej, która dokonuje oceny poprawności wniosku pod względem formalnym oraz oceny merytorycznej w oparciu o zasady wyboru projektów zawarte w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2024). W przypadku stwierdzenia we wniosku braków formalnych wniosek jest zwracany do beneficjenta w celu uzupełnienia lub poprawienia, w terminie wyznaczonym przez instytucję wdrażającą.
3.
Instytucja wdrażająca informuje beneficjenta o wynikach oceny formalnej w terminie 14 dni od wyznaczonej daty składania wniosków, a w przypadku gdy termin nadsyłania wniosków nie został wyznaczony - w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
4.
Wniosek, który nie zawiera błędów formalnych, podlega ocenie merytorycznej, która dokonywana jest przez przedstawicieli instytucji wdrażającej w oparciu o zasady wyboru projektów zawarte w przepisach rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2.
5.
Instytucja wdrażająca informuje beneficjenta o zatwierdzeniu jego wniosku do realizacji albo o odrzuceniu jego wniosku w terminie 60 dni od wyznaczonej daty składania wniosków, a w przypadku gdy termin składania wniosków nie został wyznaczony przez instytucję wdrażającą - w terminie 7 dni od dnia dokonania oceny merytorycznej wniosku.
6.
Instytucja wdrażająca podpisuje z beneficjentem, którego wniosek został zatwierdzony do realizacji, umowę, o której mowa w art. 27 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, zwanej dalej "ustawą", oraz udziela mu dofinansowania na realizację projektu, w ramach którego organizowane będzie szkolenie.
7.
Beneficjent realizujący projekt zobowiązuje się do jego wykonania w zakresie i na warunkach określonych w umowie, o której mowa w art. 27 ustawy, a instytucja wdrażająca do przekazywania beneficjentowi dofinansowania, zgodnie z trybem określonym w § 7.
§  7.
1.
Pomoc jest udzielana w ramach dofinansowania realizacji projektu, które przekazywane jest beneficjentowi zgodnie z umową sporządzoną według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 października 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 234, poz. 2348).
2.
Warunkiem ubiegania się przez beneficjenta o ponowne dofinansowanie ze środków publicznych jest wykorzystanie poprzednio przyznanego dofinansowania ze środków publicznych zgodnie z zawartą umową.
§  8.
Beneficjent podpisuje z kobietą, o której mowa w § 2, umowę określającą wysokość oraz warunki udzielenia pomocy uzyskanej ze środków publicznych.
§  9.
Warunkiem udzielenia pomocy jest zobowiązanie się kobiety, o której mowa w § 2, do:
1)
przechowywania dokumentów związanych z udzieloną pomocą de minimis przez okres co najmniej 10 lat od dnia jej przyznania;
2)
udzielania informacji oraz udostępniania dokumentacji związanej z uzyskaną pomocą, przez okres jej przechowywania, na każde żądanie instytucji wdrażającej lub uprawnionych organów kontrolnych;
3)
przedłożenia wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w ciągu 3 ostatnich lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy; jeżeli do daty otrzymania pomocy otrzyma ona inną pomoc de minimis, przedłoży ona dodatkowo zaświadczenie określające wysokość tej pomocy.
§  10.
Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 r.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024