Szczegółowe wymagania weterynaryjne mające zastosowanie do drobiu i jaj wylęgowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 16 września 2004 r.
w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do drobiu i jaj wylęgowych2)

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 18 oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe wymagania weterynaryjne:
a)
dla prowadzenia zakładu drobiu,
b)
przy przywozie drobiu i jaj wylęgowych,
c)
w handlu drobiem i jajami wylęgowymi;
2)
szczegółowe wymagania dla świadectw zdrowia drobiu i jaj wylęgowych, sposób ich wystawiania oraz wzory tych świadectw.
§  2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do drobiu przeznaczonego na targi, wystawy, pokazy lub konkursy.
§  3.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
jaja wylęgowe - jaja zniesione przez drób przeznaczone do inkubacji;
2)
drób rozpłodowy - drób mający powyżej 72 godzin życia, przeznaczony do produkcji jaj wylęgowych;
3)
drób produkcyjny - drób mający powyżej 72 godzin życia, przeznaczony do produkcji mięsa lub jaj przeznaczonych do spożycia przez ludzi albo przeznaczony do odtworzenia zasobów ptactwa łownego;
4)
drób do uboju - drób przeznaczony do uboju przeprowadzanego w rzeźni, niezwłocznie po jego przybyciu, jednak nie później niż przed upływem 72 godzin.
§  4.
Szczegółowe wymagania weterynaryjne dla prowadzenia zakładu drobiu są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Rozdział  2

Wymagania weterynaryjne dla handlu drobiem i jajami wylęgowymi

§  5.
Jaja wylęgowe, pisklęta jednodniowe, drób rozpłodowy i drób produkcyjny będące przedmiotem handlu powinny:
1)
spełniać wymagania określone w przepisach o kontroli weterynaryjnej w handlu;
2)
pochodzić z zatwierdzonych, po spełnieniu wymagań, które są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia, zakładów drobiu, zwanych dalej "zakładami":
a)
w których stosuje się i przestrzega programu kontroli chorób określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
b)
które podlegają nadzorowi urzędowego lekarza weterynarii w związku z kontrolą stanu zdrowia zwierząt, w tym:
-
co najmniej jednej w roku kontroli powiatowego lekarza weterynarii, uzupełnianej kontrolami przeprowadzanymi przez urzędowego lekarza weterynarii, stosownie do stanu higieny i działania zakładu,
-
rejestrują informacje niezbędne do kontroli stanu zdrowia zwierząt,
c)
które zapewniają odpowiednie warunki do przeprowadzania czynności wymienionych w lit. b,
d)
które przetrzymują wyłącznie drób.
§  6.
Jaja wylęgowe będące przedmiotem handlu powinny:
1)
być pozyskane ze stad:
a)
które przebywały w okresie co najmniej 6 tygodni przed wysyłką w jednym lub więcej zakładach położonych na terenie Unii Europejskiej,
b)
które zostały zaszczepione, jeżeli miało to miejsce, zgodnie z warunkami szczepień określonymi w decyzji 93/152/EWG z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiającej kryteria dla szczepionek stosowanych przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu w kontekście programów rutynowych szczepień (Dz. Urz. WE L 059 z 12.03.1993),
c)
które zostały zbadane przez urzędowego lekarza weterynarii w czasie 72 godzin poprzedzających wysyłkę i podczas tego badania nie wykazywały żadnych objawów klinicznych lub innych objawów uzasadniających podejrzenie wystąpienia choroby zakaźnej drobiu albo
d)
były poddawane comiesięcznym kontrolom zdrowia przeprowadzanym przez urzędowego lekarza weterynarii, przy czym ostatnia kontrola została przeprowadzona w okresie 31 dni poprzedzających wysyłkę;
2)
być oznakowane przez umieszczenie na nich czarnym niezmywalnym tuszem weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego nadanego producentowi jaj; litery i liczby powinny mieć co najmniej 2 mm wysokości i 1 mm szerokości;
3)
zostać odkażone w sposób określony przez urzędowego lekarza weterynarii.
§  7.
Pisklęta jednodniowe będące przedmiotem handlu powinny:
1)
pochodzić z jaj wylęgowych spełniających wymagania określone w § 5 i 6;
2)
spełniać warunki szczepień, jeżeli zostały zaszczepione, określone w decyzji, o której mowa w § 6 pkt 1 lit. b;
3)
przed wysyłką nie wykazywać żadnych objawów klinicznych uzasadniających podejrzenie chorób, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  8.
Drób rozpłodowy i produkcyjny będący przedmiotem handlu powinien:
1)
przebywać od wylęgu lub w okresie co najmniej 6 tygodni przed wysyłką w jednym lub więcej zakładach położonych na terenie Unii Europejskiej;
2)
spełniać warunki szczepień, jeżeli został zaszczepiony, określone w decyzji, o której mowa w § 6 pkt 1 lit. b;
3)
być zbadany przez urzędowego lekarza weterynarii w czasie 48 godzin poprzedzających wysyłkę i podczas tego badania nie wykazywać żadnych objawów klinicznych lub innych objawów uzasadniających podejrzenie wystąpienia choroby zakaźnej drobiu.
§  9.
Drób do uboju będący przedmiotem handlu powinien pochodzić z gospodarstw:
1)
w których przebywał od wylęgu lub w okresie co najmniej 21 dni od dnia wprowadzenia do tego gospodarstwa;
2)
których nie dotyczą nakazy lub zakazy wydane na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, stosowane do drobiu;
3)
w których stado, z którego ma zostać wysłana partia drobiu, zostało zbadane przez urzędowego lekarza weterynarii w okresie 5 dni poprzedzających wysyłkę i badanie to nie wykazało w tym stadzie żadnych objawów klinicznych lub innych objawów uzasadniających podejrzenie wystąpienia choroby zakaźnej drobiu;
4)
które nie znajdują się na obszarze poddanym środkom określonym w przepisach o zwalczaniu wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz o zwalczaniu rzekomego pomoru drobiu.
§  10.
1.
Drób i pisklęta jednodniowe, przeznaczone do odtworzenia zasobów ptactwa łownego, będące przedmiotem handlu, powinny pochodzić z gospodarstw:
1)
w których przebywały od wylęgu lub w okresie co najmniej 21 dni od dnia wprowadzenia do tego gospodarstwa i w których nie miały kontaktu z nowo przybyłym do tego gospodarstwa drobiem w okresie 2 tygodni poprzedzających wysyłkę;
2)
których nie dotyczą nakazy lub zakazy wydane na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, stosowane do drobiu;
3)
w których stado, z którego ma zostać wysłana partia drobiu, zostało zbadane przez urzędowego lekarza weterynarii w czasie 48 godzin poprzedzających wysyłkę i podczas tego badania nie wykazało żadnych objawów klinicznych lub innych objawów uzasadniających podejrzenie wystąpienia choroby zakaźnej drobiu;
4)
które nie znajdują się na obszarze poddanym środkom określonym w przepisach o zwalczaniu wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz o zwalczaniu rzekomego pomoru drobiu.
2.
Wymagań określonych w § 5 nie stosuje się do drobiu, o którym mowa w ust. 1.
§  11.
1.
Partie zawierające drób i jaja wylęgowe w liczbie poniżej 20, przeznaczone do wysyłki lub handlu, powinny pochodzić ze stad, które:
1)
przebywały na terytorium Unii Europejskiej od wylęgu lub przez okres co najmniej 3 miesięcy;
2)
nie wykazywały żadnych objawów klinicznych choroby zakaźnej drobiu przed wysyłką;
3)
spełniają warunki szczepień, jeżeli zostały zaszczepione, określone w decyzji, o której mowa w § 6 pkt 1 lit. b;
4)
nie podlegają nakazom lub zakazom wydanym na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
5)
nie znajdują się na obszarze poddanym środkom określonym w przepisach o zwalczaniu wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz o zwalczaniu rzekomego pomoru drobiu.
2.
Wszystkie sztuki drobiu z wysyłanej partii, w miesiącu poprzedzającym wysyłkę, powinny mieć ujemne wyniki testów serologicznych na obecność przeciwciał Salmonella pullorum i Salmonella gallinarum, które są przeprowadzane w sposób określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3.
Stado, z którego pochodzą jaja wylęgowe lub pisklęta jednodniowe, powinno zostać poddane testom serologicznym w kierunku Salmonella pullorum i Salmonella gallinarum w okresie 3 miesięcy poprzedzających wysyłkę.
4.
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do wysyłek zawierających bezgrzebieniowce lub ich jaja wylęgowe.
§  12.
Przy wysyłce drobiu i jaj wylęgowych określonych w § 5, z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego części, na których stosuje się szczepienia drobiu przeciw rzekomemu pomorowi drobiu, do państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub regionu tego państwa, które posiada, zatwierdzony przez Komisję Europejską, status państwa nieprzeprowadzającego szczepień przeciw rzekomemu pomorowi drobiu, powinny być spełnione następujące wymagania:
1)
jaja wylęgowe powinny być pozyskane ze stad, które:
a)
nie są szczepione lub
b)
są szczepione przy użyciu:
-
szczepionki inaktywowanej lub
-
żywej szczepionki, jeżeli szczepienie to miało miejsce co najmniej na 30 dni przed zebraniem jaj wylęgowych;
2)
pisklęta jednodniowe łącznie z pisklętami przeznaczonymi do odnowy stada:
a)
nie powinny być szczepione przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu;
b)
powinny pochodzić z:
-
jaj wylęgowych spełniających wymagania określone w pkt 1,
-
zakładu wylęgu drobiu, w którym jaja te były inkubowane w innym czasie i miejscu niż jaja niespełniające wymagań określonych w pkt 1;
3)
drób rozpłodowy i produkcyjny nie powinien być szczepiony przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu; drób ten ponadto powinien:
a)
być odizolowany przez 14 dni przed wysyłką w gospodarstwie albo w stacji kwarantanny pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii, przy czym w okresie 21 dni poprzedzających wysyłkę:
-
drobiu tego nie szczepi się przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu w gospodarstwie pochodzenia lub w stacji kwarantanny,
-
niedopuszczalne jest wprowadzanie na teren gospodarstwa lub stacji kwarantanny drobiu nieprzeznaczonego do wysyłki,
-
w stacji kwarantanny nie przeprowadza się żadnych szczepień,
b)
przejść, w okresie 14 dni poprzedzających wysyłkę, reprezentatywne testy serologiczne, z ujemnymi wynikami, w celu wykrycia przeciwciał rzekomego pomoru drobiu;
4)
drób do uboju powinien pochodzić ze stad, które w przypadku gdy:
a)
nie są szczepione przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu - powinny przejść, w okresie 14 dni poprzedzających wysyłkę, reprezentatywne testy serologiczne, z ujemnymi wynikami,
b)
są szczepione przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu - powinny przejść, w okresie 14 dni poprzedzających wysyłkę, test przeprowadzony na reprezentatywnej próbce, w celu wyizolowania wirusa rzekomego pomoru drobiu.
§  13.
Pisklęta jednodniowe i jaja wylęgowe przewozi się:
1)
w zaprojektowanych do tego celu pojemnikach jednorazowych, które po użyciu niszczy się, albo
2)
w pojemnikach, które mogą być ponownie użyte, jeżeli zostaną przedtem oczyszczone i odkażone.
§  14.
1.
W pojemnikach, o których mowa w § 13, przewozi się wyłącznie pisklęta jednodniowe lub jaja wylęgowe tego samego gatunku, kategorii i typu drobiu, pochodzące z tego samego zakładu.
2.
Na pojemnikach umieszcza się:
1)
nazwę państwa członkowskiego Unii Europejskiej i region pochodzenia;
2)
weterynaryjny numer identyfikacyjny zakładu pochodzenia;
3)
nazwę i adres zakładu produkcyjnego;
4)
liczbę piskląt lub jaj w pojemniku;
5)
gatunek drobiu, do którego należą jaja lub pisklęta;
6)
kategorię i typ produkcji, do jakiej są przeznaczone;
7)
nazwę państwa członkowskiego Unii Europejskiej - miejsca przeznaczenia.
§  15.
1.
Pojemniki, w których przewozi się pisklęta jednodniowe lub jaja wylęgowe, powinny być pogrupowane w kontenerach służących do tego celu.
2.
Liczbę pojemników oraz ich oznaczenie, o którym mowa w § 14 ust. 2, umieszcza się na kontenerach.
§  16.
Drób rozpłodowy i produkcyjny przewozi się w skrzyniach lub klatkach:
1)
które mieszczą tylko drób tego samego gatunku, kategorii i typu, pochodzący z tego samego zakładu;
2)
na których umieszcza się weterynaryjny numer identyfikacyjny zakładu pochodzenia.
§  17.
1.
Drób rozpłodowy i produkcyjny oraz pisklęta jednodniowe, będące przedmiotem wysyłki, niezwłocznie dostarcza się do zakładu przeznaczenia, przy czym w czasie wysyłki drób ten nie powinien mieć kontaktu z innymi żywymi ptakami, z wyłączeniem drobiu rozpłodowego i produkcyjnego oraz piskląt jednodniowych spełniających te same wymagania.
2.
Drób do uboju, będący przedmiotem wysyłki, niezwłocznie dostarcza się do rzeźni przeznaczenia, przy czym w czasie wysyłki drób ten nie powinien mieć kontaktu z innymi żywymi ptakami, z wyłączeniem drobiu do uboju spełniającego te same wymagania.
3.
Drób przeznaczony do odtworzenia zasobów ptactwa łownego, będący przedmiotem wysyłki, niezwłocznie dostarcza się do miejsca przeznaczenia, przy czym w czasie wysyłki drób ten nie powinien mieć kontaktu z innymi żywymi ptakami, z wyłączeniem drobiu przeznaczonego do odtworzenia zasobów ptactwa łownego spełniającego te same wymagania.
4.
Niedopuszczalne jest przewożenie piskląt jednodniowych i drobiu, o których mowa w ust. 1-3, przez obszar poddany środkom określonym w przepisach o zwalczaniu wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz o zwalczaniu rzekomego pomoru drobiu, z wyłączeniem przewozów drogą główną lub koleją.
§  18.
Skrzynie, klatki oraz środki transportu powinny być zaprojektowane w sposób:
1)
zabezpieczający przed wydostawaniem się odchodów drobiu i minimalizujący możliwość utraty piór przez transportowany drób;
2)
umożliwiający:
a)
wzrokową kontrolę drobiu,
b)
ich oczyszczanie i odkażanie.
§  19.
Pojemniki, skrzynie, klatki i kontenery, jeżeli nie są jednorazowego użytku, oraz środki transportu przed załadowaniem drobiu lub jaj wylęgowych oczyszcza się i odkaża w sposób określony przez urzędowego lekarza weterynarii.
§  20. 1
 Drób i jaja wylęgowe podczas przewozu do miejsca przeznaczenia powinny być zaopatrzone w świadectwo zdrowia, którego wzór jest określony w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 599/2004 z dnia 30 marca 2004 r. dotyczącym przyjęcia zharmonizowanego wzoru świadectwa i sprawozdania z kontroli związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. WE L 94 z 31.03.2004).

Rozdział  3

Wymagania weterynaryjne przy przywozie drobiu i jaj wylęgowych

§  21.
Dopuszcza się przywóz drobiu i jaj wylęgowych z państw trzecich, jeżeli:
1)
znajdują się one na listach ogłaszanych przez Komisję Europejską;
2)
są one wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków i rzekomego pomoru drobiu lub które, w przypadku gdy nie są wolne od tych chorób, stosują środki określone w przepisach o zwalczaniu wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz o zwalczaniu rzekomego pomoru drobiu;
3)
pochodzą ze stad, które:
a)
przed wysyłką przebywały nieprzerwanie na terytorium państwa trzeciego lub jego części przez czas określony w decyzji 96/482/WE z dnia 12 lipca 1996 r. określającej warunki zdrowotne zwierząt oraz wzory świadectw weterynaryjnych wymaganych przy imporcie, pochodzących z krajów trzecich, drobiu i jaj wylęgowych, włączając w to środki związane ze zdrowiem zwierząt, które mają być wprowadzone po dokonaniu takiego importu, z wyjątkiem ptaków należących do bezgrzebieniowych oraz ich jaj (Dz. Urz. WE L 196 z 07.08.1996),
b)
spełniają wymagania zdrowotne dla zwierząt określone w decyzji, o której mowa w lit. a.
§  22.
1.
Każda partia drobiu i jaj wylęgowych powinna być zaopatrzona w wystawiony przez urzędowego lekarza weterynarii państwa trzeciego wysyłki oryginał świadectwa zdrowia, którego wzór jest określony w decyzji, o której mowa w § 21 pkt 3 lit. a.
2.
Świadectwo zdrowia, o którym mowa w ust. 1, jest ważne przez 5 dni i powinno:
1)
stanowić pojedynczą kartkę papieru;
2)
być wystawione dla jednego odbiorcy;
3)
być sporządzone w dniu wysyłki co najmniej w jednym z języków urzędowych państwa członkowskiego Unii Europejskiej miejsca przeznaczenia drobiu lub jaj wylęgowych oraz opatrzone pieczęcią i podpisem urzędowego lekarza weterynarii, w kolorze innym niż kolor druku.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 134, poz. 1433).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 90/539/EWG z dnia 15 października 1990 r. w sprawie warunków dotyczących zdrowia zwierząt w handlu drobiem i jajami wylęgowymi w ramach Wspólnoty i w importcie tych produktów z kajów trzecich (Dz. Urz. WE L 303 z 31.10.1990).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA WETERYNARYJNE DLA PROWADZENIA ZAKŁADU DROBIU

Rozdział  1

Wymagania weterynaryjne dla zatwierdzenia zakładu drobiu

I.

Zakład hodowli zarodowej, zakład reprodukcyjny oraz zakład odchowu drobiu

A.

 Wymagania dla pomieszczeń zakładu

1. Położenie zakładu oraz układ pomieszczeń w tym zakładzie powinny być zgodne z typem prowadzonej produkcji i zapobiegać przeniesieniu choroby. W przypadku gdy w zakładzie znajduje się kilka gatunków drobiu, zapewnia się wyraźne ich oddzielenie.

2. W pomieszczeniach zakładu zapewnia się warunki higieniczne dostosowane do typu prowadzonej produkcji oraz umożliwia prowadzenie kontroli dotyczącej stanu zdrowia drobiu.

3. Wyposażenie zakładu powinno być zgodne z typem prowadzonej produkcji oraz umożliwiać oczyszczanie i odkażanie pomieszczeń, środków transportu, pojemników i kontenerów przeznaczonych do przewozu drobiu i jaj.

B.

 Wymagania dla hodowli

1. Przy hodowli drobiu zapewnia się spełnienie następujących wymagań:

1) nie wprowadza się nowej partii drobiu do stada już hodowanego (zasada hodowli zamkniętej);

2) przed każdym umieszczeniem drobiu w zakładzie pomieszczenia zakładu:

a) opróżnia się całkowicie z drobiu,

b) oczyszcza się i odkaża.

2. W zakładzie hodowli zarodowej, zakładzie reprodukcyjnym i zakładzie odchowu drobiu, utrzymującym drób w celach produkcyjnych, powinien znajdować się wyłącznie drób:

1) z tego samego zakładu lub

2) z innych zatwierdzonych zakładów prowadzących hodowlę zarodową, reprodukcyjną, utrzymujących drób w celach produkcyjnych;

3) przywieziony z państw trzecich po spełnieniu wymagań określonych w rozdziale 3 rozporządzenia.

3. W zakładzie powinny być przestrzegane zasady higieny; osoby w nim zatrudnione powinny nosić obuwie i ubrania robocze, a osoby odwiedzające - ubrania ochronne.

4. Budynki i wyposażenie zakładu utrzymuje się w dobrym stanie technicznym.

5. Jaja powinny być:

1) zbierane kilka razy dziennie;

2) możliwie jak najszybciej oczyszczane i odkażane.

6. Posiadacz drobiu powiadamia powiatowego lekarza weterynarii o każdej zmianie w prowadzonej produkcji.

7. Posiadacz drobiu prowadzi dokumentację dla każdego stada, którą przechowuje przez co najmniej 2 lata od dnia rozdysponowania stada.

8. Dokumentacja, o której mowa w ust. 7, zawiera informacje o:

1) dacie przywozu do zakładu i wywozu z zakładu drobiu i jaj;

2) przebiegu i przeznaczeniu produkcji;

3) zachorowalności i śmiertelności drobiu z określeniem ich przyczyn;

4) wykonywanych laboratoryjnych badaniach diagnostycznych i ich wynikach;

5) miejscu pochodzenia drobiu, firmie lub nazwie producenta, a w przypadku osoby fizycznej o jej imieniu, nazwisku oraz miejscu zamieszkania i adresie;

6) miejscu przeznaczenia jaj lub drobiu.

II.

Zakład wylęgu drobiu

1. Wylęg drobiu prowadzi się w budynku lub jego części.

2. Budynek, w którym prowadzi się wylęg drobiu, powinien:

1) znajdować się na terenie ogrodzonym;

2) być zabezpieczony przed ptakami, gryzoniami i owadami.

3. Pomieszczenia, w których prowadzi się wylęg drobiu, powinny być wyraźnie oddzielone od pomieszczeń, w których odbywa się chów i hodowla drobiu.

4. Zakład wylęgu drobiu powinien posiadać odrębne, niekrzyżujące się, utwardzone drogi przeznaczone do:

1) dojazdu do pomieszczeń przyjęcia jaj wylęgowych;

2) wywozu piskląt.

5. Na terenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, wyznacza się miejsce przeznaczone do:

1) mycia i odkażania środków transportu;

2) przechowywania produktów ubocznych z cyklu produkcyjnego przed ich wywozem.

6. W zakładzie wylęgu drobiu zapewnia się:

1) oświetlenie naturalne lub sztuczne;

2) bieżącą wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;

3) instalację kanalizacyjną;

4) sprawną wentylację.

7. W zakładzie wylęgu drobiu:

1) podłogi, ściany, drzwi i okna powinny być wykonane z materiałów nieprzepuszczalnych, nienasiąkliwych i łatwo zmywalnych;

2) urządzenia i sprzęt używany do wylęgu drobiu powinny być wykonane z materiału nierdzewnego i posiadać gładkie powierzchnie.

8. W zakładzie wylęgu drobiu wyodrębnia się pomieszczenia przeznaczone do:

1) przyjmowania, segregowania i magazynowania jaj wylęgowych;

2) odkażania jaj wylęgowych;

3) inkubacji jaj wylęgowych;

4) klucia piskląt;

5) brakowania, segregowania, szczepienia, seksowania, magazynowania i wydawania piskląt.

9. Układ pomieszczeń w zakładzie wylęgu drobiu:

1) dostosowuje się do jednokierunkowego cyklu produkcyjnego, podczas którego każda partia jaj wylęgowych, a następnie partia wyklutych z tych jaj piskląt, jest przemieszczana kolejno przez pomieszczenia wymienione w ust. 8 pkt 1-5;

2) powinien uniemożliwiać kontakt przyjmowanych jaj wylęgowych z wydawanymi pisklętami.

10. Do wylęgu mogą być przeznaczone jaja wylęgowe, które spełniają następujące wymagania:

1) są pozyskane ze stada:

a) w którym prowadzi się program badań w kierunku:

- Salmonella pullorum, Salmonella gallinarum i Mycoplasma gallisepticum - w przypadku kur,

- Salmonella arizonae, Salmonella pullorum, Salmonella gallinarum, Mycoplasma meleagridis, Mycoplasma gallisepticum - w przypadku indyków,

- Salmonella pullorum, Salmonella gallinarum - w przypadku perliczek, przepiórek, bażantów, kuropatw i kaczek,

b) dla którego zostało wystawione świadectwo zdrowia;

2) zostały:

a) przywiezione w zamkniętych pojemnikach jednorazowego użytku albo oczyszczonych i odkażonych pojemnikach wielokrotnego użytku, zawierających jaja wylęgowe tego samego gatunku pochodzące z tego samego zakładu,

b) odkażone:

- przed wysyłką do zakładu wylęgu drobiu,

- po dostarczeniu do zakładu wylęgu drobiu.

11. W zakładzie wylęgu drobiu w tym samym czasie mogą być inkubowane jaja wylęgowe tylko jednego gatunku drobiu, z zastrzeżeniem ust. 12.

12. Dopuszcza się jednoczesną inkubację jaj wylęgowych kaczych i gęsich.

13. W zakładzie wylęgu drobiu pomieszczenia, o których mowa w ust. 8 pkt 1-5, oraz urządzenia i sprzęt używane do wylęgu drobiu myje się i odkaża, jeżeli to konieczne oraz po zakończeniu każdego cyklu produkcyjnego.

14. Pracownicy zatrudnieni przy wylęgu drobiu, wykonujący pracę w pomieszczeniach, o których mowa w ust. 8 pkt 1-5, powinni używać:

1) odzieży roboczej zmienianej w przypadku zabrudzenia, jednak nie rzadziej niż co 3 dni;

2) obuwia roboczego, które myje się i odkaża co najmniej 2 razy w tygodniu.

15. Pracownicy, o których mowa w ust. 14, wykonujący pracę w pomieszczeniach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 i 2, nie powinni mieć kontaktu z pracownikami wykonującymi pracę w pomieszczeniach, o których mowa w ust. 8 pkt 3-5.

16. Osoby niebędące pracownikami mogą wejść do pomieszczeń, o których mowa w ust. 8 pkt 1-5, wyłącznie w odzieży ochronnej.

17. Osoba, która ma zostać zatrudniona przy wylęgu drobiu, przed podjęciem pracy w zakładzie wylęgu drobiu przedstawia zaświadczenie, że nie jest nosicielem pałeczki Salmonelli.

18. W zakładzie wylęgu drobiu przeprowadza się, nie rzadziej niż raz w miesiącu, badania stanu sanitarnego.

19. Jeżeli w wyniku przeprowadzenia badań, o których mowa w ust. 18, zostaną stwierdzone uchybienia w tym zakresie, zakład poddaje się oczyszczaniu i odkażaniu, a następnie powtarza się badanie stanu sanitarnego.

20. Wyniki badań, o których mowa w ust. 18, przechowuje się przez 2 lata od dnia wykonania tego badania.

21. W zakładzie wylęgu drobiu prowadzi się kartę wylęgu drobiu zawierającą informacje dotyczące każdej partii jaj wylęgowych umieszczonych w komorze lęgowej, w tym:

1) firmę lub nazwę producenta jaj wylęgowych, jego siedzibę i adres oraz oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności, a w przypadku osoby fizycznej - jej imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres;

2) datę dostarczenia jaj do zakładu wylęgu drobiu;

3) liczbę jaj wylęgowych dostarczonych do zakładu wylęgu drobiu;

4) datę umieszczenia jaj w komorze lęgowej;

5) liczbę jaj wylęgowych umieszczonych w komorze lęgowej;

6) liczbę jaj przemieszczonych z komory lęgowej do komory klujnikowej;

7) liczbę wylężonych piskląt;

8) procentowy stosunek liczby wylężonych piskląt do liczby jaj umieszczonych w komorze lęgowej;

9) liczbę zdrowych piskląt;

10) daty przeprowadzonych szczepień piskląt oraz rodzaj szczepionki użytej w tym celu;

11) miejsce przeznaczenia piskląt.

22. Kartę wylęgu drobiu prowadzi się oddzielnie dla jaj wylęgowych pochodzących z poszczególnych stad drobiu i przechowuje się przez 2 lata od dnia dokonania w niej wpisu.

Rozdział  2

Szczegółowe warunki, po zaistnieniu których wydaje się decyzje: nakazującą usunięcie uchybień, nakazującą wstrzymanie działalności zakładu i zakazującą prowadzenia zakładu

1. Powiatowy lekarz weterynarii wydaje decyzję nakazującą usunięcie uchybień w określonym terminie - w przypadku niespełnienia wymagań określonych w § 5 rozporządzenia.

2. Powiatowy lekarz weterynarii wydaje decyzję nakazującą wstrzymanie działalności zakładu do czasu usunięcia uchybień:

1) w przypadku, gdy wymagania określone w rozdziale 1 nie są spełniane;

2) do czasu zakończenia badania w przypadku, gdy:

a) w zakładzie podejrzewa się wysoce zjadliwą grypę ptaków lub rzekomy pomór drobiu,

b) zakład otrzymał drób lub jaja wylęgowe z zakładu, w którym wystąpiło podejrzenie lub w którym stwierdzono wysoce zjadliwą grypę ptaków lub rzekomy pomór drobiu,

c) między zakładem i ogniskiem wysoce zjadliwej grypy ptaków lub rzekomego pomoru drobiu miał miejsce kontakt, w wyniku którego mogło nastąpić przeniesienie zakażenia;

3) do czasu wykonania nowych testów, jeżeli wyniki kontroli przeprowadzonej zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 1 oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia, dla zakażenia Salmonella pullorum, Salmonella gallinarum, Salmonella arizonae, Mycoplasma gallisepticum czy Mycoplasma meleagridis, uzasadniają podejrzenie zakażenia;

4) do czasu zastosowania odpowiednich środków wymaganych przez powiatowego lekarza weterynarii, w przypadku gdy zakład nie spełnia wymagań określonych w rozdziale 1 oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

3. Powiatowy lekarz weterynarii wydaje decyzję zakazującą prowadzenia zakładu w przypadku:

1) wystąpienia w zakładzie wysoce zjadliwej grypy ptaków lub rzekomego pomoru drobiu;

2) gdy drugi test potwierdzi obecność zakażenia Salmonella pullorum, Salmonella gallinarum, Salmonella arizonae, Mycoplasma gallisepticum czy Mycoplasma meleagridis;

3) gdy w wyniku powtórnej decyzji powiatowego lekarza weterynarii nakazującej usunięcie uchybień wymagań określonych w § 5 rozporządzenia nie podjęto działań w celu ich usunięcia.

4. Jeżeli decyzja, o której mowa w ust. 3, została wydana z powodu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 - zakład może zostać ponownie zatwierdzony po upływie 21 dni od dnia przeprowadzenia oczyszczania i odkażania po zabiciu wszystkich sztuk drobiu w ognisku choroby.

5. Jeżeli decyzja, o której mowa w ust. 3, została wydana z powodu zakażenia wywołanego przez:

1) Salmonella pullorum, Salmonella gallinarum lub Salmonella arizonae - zakład może zostać ponownie zatwierdzony, jeżeli otrzymano ujemne wyniki w 2 testach wykonanych w zakładzie w odstępie co najmniej 21 dni i po odkażeniu przeprowadzonym w tym zakładzie po zabiciu wszystkich sztuk drobiu;

2) Mycoplasma gallisepticum lub Mycoplasma meleagridis - zakład może zostać ponownie zatwierdzony, jeżeli otrzymano ujemne wyniki w 2 testach wykonanych w odstępie co najmniej 60 dni na całym stadzie.

6. W przypadku gospodarstw, w których znajdują się dwa lub więcej oddzielne stada, powiatowy lekarz weterynarii może nie wydawać decyzji, o której mowa w ust. 2, w stosunku do zdrowych stad w gospodarstwie zarażonym, jeżeli urzędowy lekarz weterynarii potwierdzi, że:

1) stada te są utrzymywane i karmione w oddzielnych pomieszczeniach dostosowanych do struktury i wielkości tych stad;

2) czynności tam wykonywane uniemożliwiają przenoszenie się chorób z jednego stada do drugiego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROGRAM KONTROLI CHORÓB

I.

Minimalny zakres programu kontroli chorób w przypadku zakażenia Salmonella pullorum, Salmonella gallinarum i Salmonella arizonae

W przypadku zakażenia Salmonella pullorum lub Salmonella gallinarum kur, indyków, perliczek, przepiórek, bażantów, kuropatw i kaczek lub zakażenia Salmonella arizonae indyków - program kontroli chorób powinien być prowadzony w następujący sposób:

1) do stwierdzenia zakażenia stosuje się testy serologiczne lub badania bakteriologiczne;

2) próbki do przeprowadzenia testów pobiera się odpowiednio z krwi, piskląt drugiego gatunku, puchu lub pyłu pobranego z wylęgarni, wymazów pobieranych ze ścian zakładu wylęgu drobiu, ściółki lub wody z poideł;

3) w przypadku pobierania ze stada próbek krwi do testu serologicznego w kierunku Salmonella pullorum lub Salmonella arizonae, przy określaniu liczby próbek, jakie powinny być pobrane, bierze się pod uwagę rozpowszechnienie zakażenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przypadki poprzedniego występowania tego zakażenia w zakładzie;

4) stado poddaje się kontroli podczas każdego okresu składania jaj, w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia choroby.

II.

Minimalny zakres programu kontroli chorób w przypadku zakażenia Mycoplasma gallisepticum i Mycoplasma meleagridis

W przypadku zakażenia Mycoplasma gallisepticum kur i indyków lub zakażenia Mycoplasma meleagridis indyków - program kontroli chorób powinien być prowadzony w następujący sposób:

1) do stwierdzenia zakażenia stosuje się testy serologiczne lub badania bakteriologiczne lub wykonuje sekcję u jednodniowych piskląt kur i indyczek w celu stwierdzenia obecności zmian chorobowych w worku powietrznym;

2) próbki do przeprowadzenia testów pobiera się odpowiednio z krwi, jednodniowych piskląt kur i indyczek, nasienia lub wymazów pobieranych z tchawicy, kloaki lub worków powietrznych;

3) testy na wykrycie Mycoplasma gallisepticum albo Mycoplasma meleagridis powinny być przeprowadzone na reprezentatywnej próbce w celu umożliwienia stałej kontroli zakażenia w czasie chowu i w okresie nieśności, tuż przed jej rozpoczęciem, a następnie co 3 miesiące.

III.

Wyniki przeprowadzonych testów oraz środki, jakie stosuje się w przypadku stwierdzenia zakażenia

1. Test uważa się za ujemny, jeżeli w wyniku jego przeprowadzenia nie stwierdzono żadnych reakcji i zmian u badanego drobiu.

2. W przypadku gdy wynik testu jest inny niż określony w ust. 1, stado uważa się za podejrzane o chorobę i stosuje się do niego przepisy rozdziału 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  2 (uchylony).

1 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2004 r. (Dz.U.04.281.2792) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2004 r.
2 Załącznik nr 3 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2004 r. (Dz.U.04.281.2792) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024