Zm.: rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 7 września 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych 2

Na podstawie art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm. 3 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 8, poz. 104) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Sposoby, o których mowa w ust. 1, prowadzi się z zachowaniem parametrów procesu zapewniających, że powstały odpad nie jest odpadem niebezpiecznym.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dopuszczalne jest łączne stosowanie dwóch lub więcej sposobów, wymienionych w ust. 1, do unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych pod warunkiem uzyskania celu, o którym mowa w ust. 1a. W przypadku gdy stosowany jest sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, postępowanie z pozostałościami po procesie termicznego przekształcania odpadów regulują odrębne przepisy.";

2)
po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:

"§ 6a. Proces obróbki fizykochemicznej odpadów, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 5, w odniesieniu do odpadów oznaczonych kodem 18 01 80* w załączniku nr 1 do rozporządzenia, prowadzi się z zachowaniem parametrów procesu zapewniających pozbawienie tych odpadów właściwości zakaźnych (D9).";

3)
§ 8 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. 1. Każde urządzenie lub instalację, o których mowa w § 4-6, wyposaża się w graficzny lub komputerowy system do ciągłej rejestracji podstawowych parametrów procesu.

2. Przepis ust. 1 stosuje się do obróbki fizykochemicznej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 5, jeżeli jest to możliwe z uwagi na warunki techniczne stosowanej metody.

3. Każde urządzenie lub instalację, o których mowa w § 4-6a, poddaje się, co najmniej raz na 3 miesiące, kontroli skuteczności procesu metodami mikrobiologicznymi wskazanymi przez Głównego Inspektora Sanitarnego, w tym określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 maja 2004 r. w sprawie warunków, w których uznaje się, że odpady nie są niebezpieczne (Dz. U. Nr 128, poz. 1347).";

4)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. 1. Dla autoklawów służących do unieszkodliwiania odpadów pochodzących z laboratoriów mikrobiologicznych, wprowadzonych do użytku przed dniem 15 września 2004 r. i znajdujących się na terenie laboratorium pod kontrolą mikrobiologiczną kierownika laboratorium, opinię, o której mowa w § 7 ust. 1, należy uzyskać najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r.

2. Opinię, o której mowa w ust. 1, z zachowaniem wymagań określonych w § 7 ust. 2 i 3, wydaje państwowy wojewódzki inspektor sanitarny.";

5)
po § 9 dodaje się § 9a i 9b w brzmieniu:

"§ 9a. Do autoklawów służących do unieszkodliwiania odpadów, o których mowa w § 9, przepis § 8 ust. 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r.

§ 9b. Przepis ust. 3 pkt 2 i ust. 13 załącznika nr 2 do rozporządzenia w stosunku do istniejących instalacji w rozumieniu przepisów dotyczących standardów emisyjnych z instalacji stosuje się od dnia 28 grudnia 2005 r.";

6)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 września 2004 r.

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI PRZEPROWADZANIA PROCESÓW TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW MEDYCZNYCH I WETERYNARYJNYCH

1. Termiczny proces przekształcania odpadów, zwany dalej "procesem", prowadzi się w sposób zapewniający, aby temperatura gazów powstających w wyniku spalania, zmierzona w pobliżu wewnętrznej ściany lub innym reprezentatywnym punkcie komory spalania lub dopalania, wynikającym ze specyfikacji technicznej instalacji, po ostatnim doprowadzeniu powietrza, nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach, utrzymywana była przez co najmniej 2 sekundy na poziomie nie niższym niż 1.100 °C.

2. Zakaźne odpady medyczne, podczas termicznego przekształcania, umieszcza się bezpośrednio w piecu, bez wcześniejszego mieszania z innymi kategoriami odpadów.

3. Instalacje lub urządzenia do termicznego przekształcania odpadów wyposaża się w:

1) co najmniej jeden włączający się automatycznie palnik pomocniczy do stałego utrzymywania wymaganej temperatury procesu oraz wspomagania jego rozruchu i zatrzymania; palnik wspomaga proces tak długo, aż w komorze spalania będą pozostawały nieprzekształcone odpady;

2) automatyczny system zapobiegania podawaniu odpadów, w instalacjach o działaniu ciągłym lub półciągłym, pozwalający na zatrzymanie ich podawania podczas:

a) rozruchu do czasu osiągnięcia wymaganej temperatury,

b) procesu, w razie nieosiągnięcia wymaganej temperatury lub przekroczenia dopuszczalnych wartości emisji,

3) urządzenia techniczne do odprowadzania gazów spalinowych, gwarantujące dotrzymanie norm emisyjnych, określonych w odrębnych przepisach;

4) urządzenia techniczne do odzysku ciepła powstającego w procesie termicznego przekształcania odpadów, jeżeli stosowany rodzaj instalacji lub urządzenia umożliwia taki odzysk;

5) urządzenia techniczne do ochrony gleby oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

6) urządzenia techniczne do gromadzenia suchych pozostałości poprocesowych.

4. Podczas procesu przeprowadza się ciągły pomiar:

1) temperatury w komorze spalania, mierzonej w pobliżu jej ściany wewnętrznej, w sposób eliminujący wpływ promieniowania cieplnego płomienia;

2) zawartości tlenu w gazach spalinowych;

3) ciśnienia gazów spalinowych.

5. W przypadku gdy techniki pomiarowe zastosowane do poboru i analizy składu gazów spalinowych nie obejmują osuszania gazów przed ich analizą, proces monitoruje się także w zakresie zawartości pary wodnej w gazach spalinowych.

6. Do przeprowadzania wymaganych pomiarów stosuje się urządzenia do ciągłego pomiaru parametrów procesu, które należy poddawać corocznym przeglądom technicznym oraz nie rzadziej niż raz na 3 lata - kalibracji.

7. Dopuszczalne do wprowadzenia do powietrza ilości gazów lub pyłów oraz dopuszczalne ilości substancji zawartych w ściekach z procesu oraz wymagania dotyczące prowadzenia pomiarów określają odrębne przepisy.

8. W przypadku wystąpienia zakłóceń w prowadzonym procesie termicznego przekształcania odpadów lub w pracy technicznych urządzeń ochronnych, ograniczających wprowadzanie substancji zanieczyszczających do środowiska, wstrzymuje się dalsze prowadzenie procesu, nie później niż po czterech godzinach trwania zakłóceń. Łączny czas trwania zakłóceń prowadzenia procesu dla ciągów technologicznych podłączonych do jednego technicznego urządzenia ochronnego nie może przekroczyć 60 godzin rocznie.

9. Pozostałości po termicznym przekształcaniu odpadów poddaje się odzyskowi, a w przypadku braku takiej możliwości unieszkodliwia się, ze szczególnym uwzględnieniem unieszkodliwienia frakcji metali ciężkich.

10. Dopuszcza się wykorzystanie pozostałości po termicznym przekształceniu odpadów do sporządzania mieszanek betonowych na potrzeby budownictwa, z wyłączeniem budynków przeznaczonych do stałego przebywania ludzi lub zwierząt oraz do produkcji lub magazynowania żywności.

11. Stężenie metali ciężkich w wyciągach wodnych z badania wymywalności tych metali z próbek mieszanek betonowych nie może przekroczyć 10 mg/dm3 łącznie w przeliczeniu na masę pierwiastków.

12. Badanie wymywalności metali ciężkich z wyrobów betonowych zawierających unieszkodliwione odpady niebezpieczne przeprowadza się przez całkowite zanurzenie w wodzie próbki badanego materiału i utrzymanie jej przez 48 godzin przy stałym mieszaniu; do badania używa się wody niezawierającej chloru, o temperaturze w granicach od 18°C do 22°C i twardości w granicach od 3 do 6 mval/dm3; stosunek wagowy wody do materiału badanego powinien wynosić 10:1.

13. Przekształcanie termiczne odpadów ma w efekcie końcowym zapewniać odpowiedni poziom ich przekształcenia, wyrażony jako maksymalna zawartość nieutlenionych związków organicznych, której miernikiem mogą być oznaczane zgodnie z Polskimi Normami:

1) całkowita zawartość węgla organicznego w żużlach i popiołach paleniskowych nieprzekraczająca 3 % lub

2) udział części palnych w żużlach i popiołach paleniskowych nieprzekraczający 5 %.

14. Magazynowanie, transport i unieszkodliwianie pozostałości po procesie termicznego przekształcania odpadów regulują odrębne przepisy.

15. Wymagania w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości substancji lub energii wprowadzanej do środowiska przez prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia regulują odrębne przepisy.

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają do prawa polskiego postanowienia dyrektywy nr 2000/76/EC z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (Dz. Urz. UE L 332 z dnia 28 grudnia 2000 r., s. 91-111).
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671, z 2003 r. Nr 7, poz. 78 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1208 i Nr 191, poz. 1956.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024