Formy współdziałania straży ochrony kolei z organami kontroli skarbowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 1 września 2004 r.
w sprawie form współdziałania straży ochrony kolei z organami kontroli skarbowej

Na podstawie art. 62 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Współdziałanie straży ochrony kolei z organami kontroli skarbowej polega w szczególności na:
1)
prowadzeniu wspólnych przedsięwzięć na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
2)
przekazywaniu przez straż ochrony kolei informacji o podejrzeniu naruszenia przepisów prawa w zakresie obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami przywożonymi z zagranicy na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
3)
przekazywaniu przez organy kontroli skarbowej informacji o naruszeniu przepisów porządkowych oraz informacji służących ochronie życia i zdrowia ludzi oraz mienia na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych, uzyskanych w związku z realizowanymi zadaniami z zakresu kontroli skarbowej;
4)
udzielaniu organom kontroli skarbowej pomocy przy prowadzeniu czynności kontrolnych przez inspektorów i pracowników organów kontroli skarbowej na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
5)
udostępnianiu organom kontroli skarbowej podczas wykonywania czynności służbowych pomieszczeń biurowych, składowych, środków łączności, środków transportu i sprzętu biurowego, zwłaszcza sprzętu informatycznego, będących w dyspozycji straży ochrony kolei;
6)
zabezpieczeniu przez straż ochrony kolei miejsca przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu niedopuszczenia do zatarcia śladów i dowodów przed przybyciem organów uprawnionych do prowadzenia śledztwa lub dochodzenia.
§  2.
Czynności, o których mowa w § 1 pkt 4 i 5, są podejmowane na pisemny wniosek organów kontroli skarbowej.
§  3.
1.
W razie zaistnienia okoliczności wymagających natychmiastowego działania organ kontroli skarbowej może zwracać się do właściwego komendanta straży ochrony kolei o podjęcie czynności, o których mowa w § 1 pkt 4 i 5, bez zachowania formy pisemnej.
2.
Na wniosek właściwego komendanta straży ochrony kolei organ kontroli skarbowej niezwłocznie potwierdza w formie pisemnej podjęcie działań, o których mowa w ust. 1, określając w szczególności zakres czynności jednostki straży ochrony kolei oraz uzasadniając konieczność podjęcia natychmiastowego działania.
§  4.
1.
Komendanci straży ochrony kolei i organy kontroli skarbowej, zapewniając koordynację wspólnych przedsięwzięć, o których mowa w § 1 pkt 1 i 4, mogą wyznaczać koordynatorów odpowiedzialnych za prawidłowe prowadzenie tych przedsięwzięć.
2.
Koordynatorzy informują komendantów straży ochrony kolei oraz organy kontroli skarbowej o przeszkodach w prowadzeniu wspólnych przedsięwzięć oraz sporządzają raporty z ich realizacji.
3.
Organy kontroli skarbowej i komendanci straży ochrony kolei mogą zawierać porozumienia, uwzględniając zasady koordynacji, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  5.
1.
Podjęcie czynności, o których mowa w § 1 pkt 4 i 5, nie może zakłócać prawidłowego wykonywania zadań straży ochrony kolei.
2.
Jeżeli jednostka straży ochrony kolei nie może wykonać określonych czynności w zakresie współdziałania lub udzielić pomocy, w tym także technicznej, właściwy komendant jednostki straży ochrony kolei niezwłocznie zawiadamia organ kontroli skarbowej o przyczynach niepodjęcia tych czynności lub nieudzieleniu pomocy.
3.
Jeżeli wymagają tego przepisy prawa lub jest to konieczne z uwagi na interes jednostki współdziałającej albo osób trzecich, jednostka straży ochrony kolei po wykonaniu czynności, o których mowa w § 1 pkt 4, sporządza protokół.
4.
Protokół, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1)
termin i miejsce dokonanych czynności;
2)
zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz warunki realizacji tych czynności;
3)
imię i nazwisko oraz podpis osób w nich uczestniczących, a w razie braku podpisu adnotacje o przyczynach jego braku.
5.
Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron współdziałających.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024