Sprawozdania beneficjentów pomocy publicznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 sierpnia 2004 r.
w sprawie sprawozdań beneficjentów pomocy publicznej

Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
kategorie beneficjentów pomocy, o których mowa w art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zobowiązanych do składania sprawozdań dotyczących otrzymanej pomocy publicznej;
2)
organ, któremu są składane sprawozdania, o których mowa w pkt 1;
3)
zakres obowiązków sprawozdawczych i okresy sprawozdawcze;
4)
terminy składania sprawozdań, o których mowa w pkt 1;
5)
wzór formularza sprawozdań, o których mowa w pkt 1.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
2)
sprawozdaniu - należy przez to rozumieć sprawozdanie dotyczące otrzymanej pomocy publicznej.
§  3.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do podmiotów zobowiązanych do składania sprawozdań dotyczących wykorzystania pomocy publicznej, określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 40 ust. 4 ustawy, z wyjątkiem beneficjentów pomocy, których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
§  4.
Obowiązek składania sprawozdań dotyczy beneficjentów pomocy:
1)
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie:
a)
transportu lądowego oznaczonego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33, poz. 289 i Nr 165, poz. 1727), jako sekcja I grupa 60.1 i 60.2, z wyłączeniem klasy 60.22,
b)
transportu wodnego oznaczonego, zgodnie z PKD, jako sekcja I dział 61,
c)
transportu lotniczego oznaczonego, zgodnie z PKD, jako sekcja I grupa 62.1 i 62.2,
d)
usług pocztowych i telekomunikacyjnych oznaczonych, zgodnie z PKD, jako sekcja I dział 64,
e)
pośrednictwa finansowego oznaczonego, zgodnie z PKD, jako sekcja J,
f)
produkcji włókienniczej oznaczonej, zgodnie z PKD, jako podsekcja DB dział 17,
g)
produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oznaczonej, zgodnie z PKD, jako podsekcja DM dział 34,
h)
produkcji i naprawy statków oznaczonych, zgodnie z PKD, jako podsekcja DM dział 35 grupa 35.1 klasa 35.11,
i)
produkcji metali oznaczonej, zgodnie z PKD, jako podsekcja DJ dział 27 grupa 27.1, 27.2 i 27.3;
2)
prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm. 1 );
3)
prowadzących zakłady pracy chronionej w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm. 2 ), bez względu na rodzaj prowadzonej działalności;
4)
otrzymujących pomoc horyzontalną przeznaczoną na restrukturyzację oraz pomoc doraźną lub pomoc na ratowanie.
§  5.
Sprawozdania zawierają w szczególności następujące informacje:
1)
pełną nazwę (firmę) lub imię i nazwisko oraz siedzibę i adres beneficjenta pomocy;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) beneficjenta pomocy;
3)
numer identyfikacyjny REGON;
4)
oznaczenie wykonywanej działalności według PKD;
5)
wielkość beneficjenta pomocy;
6)
formę prawną beneficjenta pomocy;
7)
strukturę własności beneficjenta pomocy;
8)
średnioroczne zatrudnienie;
9)
rachunek zysków i strat;
10)
wielkość i strukturę produkcji lub wartość i strukturę świadczonych usług;
11)
strukturę sprzedaży;
12)
głównych wierzycieli;
13)
podstawę prawną udzielonej pomocy publicznej;
14)
wielkość, formę i przeznaczenie udzielonej pomocy publicznej;
15)
nazwę i siedzibę podmiotu udzielającego pomocy publicznej;
16)
dane szczegółowe dotyczące beneficjentów pomocy prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
§  6.
1.
Beneficjenci pomocy, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. h, do sprawozdania dołączają dodatkowe informacje dotyczące maksymalnych zdolności produkcyjnych i poziomu ich wykorzystania w tysiącach CGT.
2.
Beneficjenci pomocy, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. i, do sprawozdania dołączają dodatkowe informacje dotyczące:
1)
maksymalnych zdolności produkcyjnych i poziomu ich wykorzystania, z podziałem na wytwarzane wyroby hutnictwa żelaza i stali;
2)
udziału wartości pomocy publicznej w kosztach produkcji, z podziałem na wytwarzane wyroby hutnictwa żelaza i stali.
3.
Beneficjenci pomocy, o których mowa w § 4 pkt 4, do sprawozdania dołączają dodatkowo:
1)
sprawozdanie z działalności, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm. 3 ), a w przypadku beneficjentów pomocy, którzy nie mają obowiązku jego opracowania, opis sytuacji ekonomiczno-finansowej beneficjenta pomocy według stanu na koniec roku obrotowego;
2)
bilans na koniec roku obrotowego;
3)
rachunek przepływów pieniężnych za rok obrotowy;
4)
opis przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych.
§  7.
1.
Sprawozdania składa się Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za każdy rok kalendarzowy w terminie do dnia 31 lipca roku następnego.
2.
Obowiązek sprawozdawczy powstaje za każdy rok kalendarzowy, w którym nastąpiło przekroczenie wartości pomocy publicznej otrzymanej w okresie i w kwocie, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001).
3.
Beneficjenci pomocy otrzymujący pomoc horyzontalną na restrukturyzację, o których mowa w § 4 pkt 4, składają sprawozdania za każdy rok kalendarzowy, w którym jest prowadzona restrukturyzacja.
4.
Sprawozdania składa się na formularzu, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
§  8.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie sprawozdań przedsiębiorców korzystających z pomocy publicznej (Dz. U. Nr 99, poz. 905).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR FORMULARZA SPRAWOZDANIA SKŁADANEGO PRZEZ BENEFICJENTA POMOCY PREZESOWI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW

wzór

G.

Objaśnienia

I.

Dotyczy części A

9. Średnioroczne zatrudnienie:

Przy obliczaniu średniorocznego zatrudnienia należy dodać średnie liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę podzielić przez 12. Średnie zatrudnienie w miesiącu należy ustalić, dodając stany zatrudnienia (pełnozatrudnionych w osobach fizycznych oraz niepełnozatrudnionych po przeliczeniu na pełne etaty) w poszczególnych dniach pracy w danym miesiącu, łącznie z przypadającymi w tym czasie niedzielami, świętami oraz dniami wolnymi od pracy (przyjmuje się dla tych dni stan zatrudnienia z dnia poprzedniego lub następnego, jeśli miesiąc rozpoczyna się dniem wolnym od pracy), i otrzymaną sumę dzieląc przez liczbę dni kalendarzowych miesiąca sprawozdawczego.

Do zatrudnionych zalicza się osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania, w tym również osoby zatrudnione przy pracach interwencyjnych i robotach publicznych, finansowanych z Funduszu Pracy, osoby młodociane pracujące na podstawie umowy o pracę, a nie o naukę zawodu, osoby przebywające za granicą na podstawie delegacji służbowej. Do zatrudnionych nie zalicza się:

- osób wykonujących pracę nakładczą,

- uczniów, którzy zawarli z zakładem pracy umowę o naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy,

- osób korzystających w dniu 31 grudnia z urlopów wychowawczych bezpłatnych w wymiarze powyżej 3 miesięcy,

- osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

II.

Dotyczy części B

1. Podmiot udzielający pomocy publicznej:

- pełna nazwa i siedziba organu udzielającego pomocy publicznej.

2. Podstawa prawna otrzymanej pomocy publicznej - w przypadku gdy:

- pomoc publiczna została udzielona na podstawie ustawy, należy podać: tytuł aktu prawnego, datę aktu i ogólne określenie przedmiotu aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym została opublikowana, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy publicznej (w kolejności: artykuł ustawy, ustęp, punkt, literę, tiret),

- pomoc publiczna została udzielona na podstawie aktu wykonawczego do ustawy, należy podać: oznaczenie rodzaju aktu, tytuł aktu prawnego, nazwę organu wydającego akt, datę aktu i oznaczenie przedmiotu aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym został opublikowany, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy publicznej (w kolejności: paragraf, ustęp, punkt, literę, tiret),

- pomoc publiczna została udzielona na podstawie uchwały, należy podać według kolejności: oznaczenie rodzaju aktu, nazwę organu wydającego akt, datę aktu i tytuł aktu,

- pomoc publiczna została udzielona na podstawie umowy, należy dodatkowo podać: przedmiot umowy, datę jej zawarcia oraz strony umowy.

3. Dzień udzielenia pomocy publicznej:

- należy podać dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy publicznej, a w przypadku gdy udzielenie pomocy publicznej w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy publicznej, z zastrzeżeniem lit. b,

b) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy publicznej w formie ulgi w podatku dochodowym,

c) dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy publicznej.

4. Numer programu pomocowego, decyzji lub umowy:

- w przypadku gdy pomoc publiczna była udzielona na podstawie programu pomocowego, należy podać numer programu pomocowego (numery obowiązujących programów pomocowych publikowane są na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów). W przypadku programu pomocy de minimis nie podaje się numeru,

- w przypadku pomocy indywidualnej należy podać numer decyzji lub umowy będącej podstawą udzielenia pomocy publicznej.

5. Okres, na jaki została udzielona pomoc publiczna:

- w przypadku pomocy publicznej udzielanej w transzach bądź polegającej na rozłożeniu płatności na raty należy podać okres, przez jaki pomoc publiczna była świadczona,

- w przypadku gdy udzielenie pomocy publicznej było uzależnione od spełnienia warunków w określonym czasie (np. od wzrostu zatrudnienia w okresie 5 lat), należy podać okres, w którym te warunki powinny być spełnione.

Kolumny tej nie należy wypełniać, gdy pomoc publiczna była udzielona jednorazowo.

6. Wartość nominalna pomocy publicznej:

- całkowita wielkość środków finansowych będących podstawą do obliczania wielkości udzielonej pomocy publicznej, np. kwota udzielonej pożyczki lub kwota odroczonego podatku.

7. Wartość pomocy publicznej brutto:

- należy ją przedstawić jako ekwiwalent dotacji brutto obliczony zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

8. Wartość pomocy publicznej netto:

- należy ją przedstawić jako ekwiwalent dotacji netto obliczony zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

9. Forma pomocy publicznej:

- należy podać wyłącznie kod oznaczający właściwą formę pomocy publicznej.

Forma pomocy publicznej Kod
dotacja A1.1
dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (bezpośrednio dla przedsiębiorców) A1.2
inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych lub realizacją ich zadań statutowych A1.3
refundacja A1.4
zwolnienie z podatku A2.1
odliczenie od podatku A2.2
obniżka lub zmniejszenie, powodujące obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku A2.3
obniżenie wysokości opłaty A2.4
zwolnienie z opłaty A2.5
zaniechanie poboru podatku A2.6
zaniechanie poboru opłaty A2.7
umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami A2.8
umorzenie odsetek od zaległości podatkowej A2.9
umorzenie opłaty (składki, wpłaty) A2.10
umorzenie odsetek za zwłokę z tytułu opłaty (składki, wpłaty) A2.11
umorzenie kar A2.12
oddanie do korzystania mienia będącego własnością Skarbu Państwa albo jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków na warunkach korzystniejszych dla przedsiębiorcy od oferowanych na rynku A2.13
zbycie mienia będącego własnością Skarbu Państwa albo jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku A2.14
kontyngenty taryfowe A2.15
wniesienie kapitału B1.1
konwersja wierzytelności na akcje lub udziały B2.1
pożyczka preferencyjna C1.1
kredyt preferencyjny C1.2
dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (dla banków) C1.3
pożyczki warunkowo umorzone C1.4
odroczenie terminu płatności podatku C2.1
odroczenie terminu płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami C2.1.2
rozłożenie na raty płatności podatku C2.2
rozłożenie na raty płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami C2.3.1
odroczenie terminu płatności opłaty (składki, wpłaty) C2.4
rozłożenie na raty opłaty (składki, wpłaty) C2.5
odroczenie terminu płatności kary C2.6
rozłożenie na raty kary C2.7
poręczenie D1.1
gwarancja D1.2
inne E

10. Przeznaczenie pomocy publicznej:

- należy podać kod wskazujący przeznaczenie pomocy publicznej.

Tab. 1 Lista przeznaczeń pomocy publicznej, które mają zastosowanie do pomocy publicznej udzielonej do dnia 30 kwietnia 2004 r.

Wyszczególnienie Kod
1. Pomoc horyzontalna
prace badawczo-rozwojowe 1.1
ochrona środowiska 1.2
rozwój małych i średnich przedsiębiorców 1.3
utrzymanie poziomu zatrudnienia lub tworzenie nowych miejsc pracy 1.5
szkolenia specjalistyczne na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw 1.6.1
szkolenia ogólne na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw 1.6.2
pomoc na restrukturyzację 1.7.1
pomoc doraźna 1.7.2
2. Sektor hutnictwa żelaza i stali
prace badawczo-rozwojowe 2.1
ochrona środowiska 2.2
całkowite zaprzestanie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę 2.3
pomoc na restrukturyzację 2.4
szkolenia na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw 2.5
utrzymanie poziomu zatrudnienia lub utworzenie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach 2.6
pokrycie wypłat dla zwalnianych pracowników, którzy wyrazili zgodę na przejście na wcześniejszą emeryturę 2.7
3. Sektor budownictwa okrętowego
pomoc na restrukturyzację 3.1
pomoc doraźna 3.2
całkowite lub częściowe zaprzestanie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę 3.3
inwestycje na innowacje 3.4
pomoc inwestycyjna na modernizację lub racjonalizację 3.5
ochrona środowiska 3.6
prace badawczo-rozwojowe 3.7
pomoc na pokrycie kosztów bieżącej działalności 3.8
szkolenia na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw 3.9
4. Sektor górnictwa węgla
pomoc na restrukturyzację 4.1
prace badawczo-rozwojowe 4.2
ochrona środowiska 4.3
szkolenia na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw 4.4
pomoc inwestycyjna na zapewnienie dostępu do złóż 4.5
5. Sektor włókien syntetycznych
pomoc doraźna 5.1
prace badawczo-rozwojowe 5.2
ochrona środowiska 5.3
szkolenia na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw 5.4
pomoc na restrukturyzację 5.5
utrzymanie poziomu zatrudnienia lub tworzenie nowych miejsc pracy 5.6
pomoc na pokrycie kosztów bieżącej działalności 5.7
6. Sektor motoryzacyjny
pomoc na restrukturyzację 6.1
pomoc doraźna 6.2
pomoc na nowe inwestycje 6.3
ochrona środowiska 6.4
prace badawczo-rozwojowe 6.5
szkolenia na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw 6.6
rozwój małych i średnich przedsiębiorców 6.7
utrzymanie poziomu zatrudnienia i tworzenie nowych miejsc pracy 6.8
pomoc na pokrycie kosztów bieżącej działalności 6.9
7. Sektor żeglugi morskiej
pomoc na restrukturyzację 7.1
utrzymanie poziomu zatrudnienia 7.2
pomoc inwestycyjna 7.3
szkolenia specjalistyczne 7.4
ochrona środowiska morskiego 7.5
prace badawczo-rozwojowe 7.6
8. Pomoc regionalna
pomoc na wspieranie nowych inwestycji 8.1
pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją 8.2
9. Inne przeznaczenia
pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia 9.1
pomoc wspierająca rozwój eksportu 9.2
pomoc udzielana w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym 9.3
pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim 9.4
pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego 9.5
pomoc stanowiąca rekompensatę dla przedsiębiorcy z tytułu realizacji zadań publicznych 9.6
pomoc udzielana w rolnictwie, przetwórstwie rolno-spożywczym, łowiectwie, leśnictwie, rybołówstwie i rybactwie 9.7
pomoc udzielana na skup i przechowywanie produktów rolnych oraz zapasów przetworów z tych produktów, a także na skup i przechowywanie zapasów ryb morskich 9.8
pomoc udzielana przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne 9.9
pomoc przeznaczona na pokrycie kosztów bieżącej działalności 9.10
inne 9.11

Tab. 2 Lista przeznaczeń pomocy publicznej, które mają zastosowanie do pomocy publicznej udzielonej o dnia 1 maja 2004 r.

Wyszczególnienie Kod
A. POMOC HORYZONTALNA
Prace badawczo-rozwojowe a1
Ochrona środowiska a2
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
nowe inwestycje a3
tworzenie nowych miejsc pracy a4
usługi doradcze a5
udział w targach i wystawach a6
prace badawczo-rozwojowe a7
techniczne studium wykonalności a8
koszty patentowe a9
Pomoc na zatrudnienie
tworzenie nowych miejsc pracy a10
rekrutacja pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji a11
rekrutacja pracowników niepełnosprawnych a12
rekompensata dla przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne a13
Szkolenia a14
Pomoc na ratowanie a15
Pomoc na restrukturyzację a16
B. POMOC REGIONALNA
pomoc na wspieranie nowych inwestycji b1
pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją b2
duże projekty inwestycyjne b3
pomoc operacyjna b4
C. INNE PRZEZNACZENIA
pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia c1
pomoc udzielana w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym c2
pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim c3
pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego c4
pomoc stanowiąca rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym c5
inne c6
D. POMOC W SEKTORACH
1. SEKTOR HUTNICTWA ŻELAZA I STALI
Pomoc horyzontalna
Prace badawczo-rozwojowe d1.1
Ochrona środowiska d1.2
Pomoc na zatrudnienie
tworzenie nowych miejsc pracy d1.3
rekrutacja pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji d1.4
rekrutacja pracowników niepełnosprawnych d1.5
rekompensata dla zatrudniających osoby niepełnosprawne d1.6
Pomoc na szkolenia d1.7
Inne przeznaczenia
pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia d1.8
pomoc udzielana w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym d1.9
pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim d1.10
pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego d1.11
pomoc stanowiąca rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym d1.12
inne d1.13
Inne przeznaczenia dopuszczalne w sektorze hutnictwa żelaza i stali
całkowite zaprzestanie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę d1.14
pokrycie wypłat dla zwalnianych pracowników lub pracowników, którzy wyrazili zgodę na przejście na wcześniejszą emeryturę d1.15
2. SEKTOR BUDOWNICTWA OKRĘTOWEGO
Pomoc horyzontalna
Prace badawczo-rozwojowe d2.1
Ochrona środowiska d2.2
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
nowe inwestycje d2.3
tworzenie nowych miejsc pracy d2.4
usługi doradcze d2.5
udział w targach i wystawach d2.6
prace badawczo-rozwojowe d2.7
techniczne studium wykonalności d2.8
koszty patentowe d2.9
Pomoc na zatrudnienie
tworzenie nowych miejsc pracy d2.10
rekrutacja pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji d2.11
rekrutacja pracowników niepełnosprawnych d2.12
rekompensata dla przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne d2.13
Pomoc na szkolenia d2.14
Pomoc na ratowanie d2.15
Pomoc na restrukturyzację d2.16
Pomoc regionalna
pomoc na wspieranie nowych inwestycji związanych z modernizacją lub unowocześnieniem stoczni d2.17
Inne przeznaczenia
pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia d2.18
pomoc udzielana w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym d2.19
pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim d2.20
pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego d2.21
pomoc stanowiąca rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym d2.22
inne d2.23
Inne przeznaczenia dopuszczalne w sektorze budownictwa okrętowego
pomoc na przedsięwzięcia innowacyjne d2.24
pomoc związana z kredytami eksportowymi d2.25
pomoc na rozwój d2.26
całkowite zaprzestanie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę d2.27
częściowe zaprzestanie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę d2.28
pomoc na wsparcie kontraktów na budowę statków d2.29
3. SEKTOR GÓRNICTWA WĘGLA
Pomoc horyzontalna
Prace badawczo-rozwojowe d3.1
Ochrona środowiska d3.2
Pomoc na szkolenia d3.3
Inne przeznaczenia
pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia d3.4
pomoc udzielana w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym d3.5
pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim d3.6
pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego d3.7
pomoc stanowiąca rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym d3.8
inne d3.9
Inne przeznaczenia dopuszczalne w sektorze górnictwa węgla
pomoc na pokrycie kosztów nadzwyczajnych d3.10
pomoc na pokrycie strat bieżących dla jednostek objętych planem likwidacji d3.11
Pomoc na zapewnienie dostępu do zasobów węgla
pomoc na pokrycie kosztów produkcji bieżącej d3.12
pomoc na inwestycje początkowe d3.13
4. SEKTOR WŁÓKIEN SYNTETYCZNYCH
Pomoc horyzontalna
Prace badawczo-rozwojowe d4.1
Ochrona środowiska d4.2
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
nowe inwestycje d4.3
tworzenie nowych miejsc pracy d4.4
usługi doradcze d4.5
udział w targach i wystawach d4.6
prace badawczo-rozwojowe d4.7
techniczne studium wykonalności d4.8
koszty patentowe d4.9
Pomoc na zatrudnienie
tworzenie nowych miejsc pracy d4.10
rekrutacja pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji d4.11
rekrutacja pracowników niepełnosprawnych d4.12
rekompensata dla przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne d4.13
Pomoc na szkolenia d4.14
Pomoc na ratowanie d4.15
Pomoc na restrukturyzację d4.16
Inne przeznaczenia
pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia d4.17
pomoc udzielana w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym d4.18
pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim d4.19
pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego d4.20
pomoc stanowiąca rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym d4.21
inne d4.22
5. SEKTOR MOTORYZACYJNY
Pomoc horyzontalna
Prace badawczo-rozwojowe d5.1
Ochrona środowiska d5.2
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
nowe inwestycje d5.3
tworzenie nowych miejsc pracy d5.4
usługi doradcze d5.5
udział w targach i wystawach d5.6
prace badawczo-rozwojowe d5.7
techniczne studium wykonalności d5.8
koszty patentowe d5.9
Pomoc na zatrudnienie
tworzenie nowych miejsc pracy d5.10
rekrutacja pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji d5.11
rekrutacja pracowników niepełnosprawnych d5.12
rekompensata dla przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne d5.13
Pomoc na szkolenia d5.14
Pomoc na ratowanie d5.15
Pomoc na restrukturyzację d5.16
Pomoc regionalna
pomoc na wspieranie nowych inwestycji d5.17
pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją d5.18
duże projekty inwestycyjne d5.19
pomoc operacyjna d5.20
Inne przeznaczenia
pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia d5.21
pomoc udzielana w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym d5.22
pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim d5.23
pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego d5.24
pomoc stanowiąca rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym d5.25
inne d5.26
6. SEKTOR ŻEGLUGI MORSKIEJ
Pomoc horyzontalna
Prace badawczo-rozwojowe d6.1
Ochrona środowiska d6.2
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
nowe inwestycje d6.3
tworzenie nowych miejsc pracy d6.4
usługi doradcze d6.5
udział w targach i wystawach d6.6
prace badawczo-rozwojowe d6.7
techniczne studium wykonalności d6.8
koszty patentowe d6.9
Pomoc na zatrudnienie
tworzenie nowych miejsc pracy d6.10
rekrutacja pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji d6.11
rekrutacja pracowników niepełnosprawnych d6.12
rekompensata dla przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne d6.13
Pomoc na szkolenia d6.14
Pomoc na restrukturyzację d6.15
Pomoc regionalna
pomoc na wspieranie nowych inwestycji d6.16
pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją d6.17
duże projekty inwestycyjne d6.18
pomoc operacyjna d6.19
Inne przeznaczenia
pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia d6.20
pomoc udzielana w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym d6.21
pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim d6.22
pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego d6.23
pomoc stanowiąca rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym d6.24
inne d6.25
Inne przeznaczenia dopuszczalne w sektorze żeglugi morskiej
pomoc inwestycyjna d6.26
pomoc na poprawę konkurencyjności d6.27
pomoc na repatriację marynarzy d6.28
pomoc na wsparcie żeglugi bliskiego zasięgu d6.29
E. POMOC DE MINIMIS
pomoc de minimis e1

11. Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną:

- należy podać zsumowaną wielkość kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu, które uwzględniono przy obliczaniu intensywności pomocy publicznej.

12. Intensywność pomocy publicznej:

- intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek wartości otrzymanej pomocy publicznej do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną (należy uwzględnić całą wartość pomocy publicznej uzyskanej na realizację danego projektu).

III.

Dotyczy części C

1. Szacunkowy udział beneficjenta pomocy w rynku właściwym:

Rynek właściwy jest to rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz oferowane na obszarze, na którym ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu panują zbliżone warunki konkurencji.

W ujęciu geograficznym może mieć bardzo różny zasięg, np. światowy, regionalny, krajowy czy lokalny.

IV.

Dotyczy części E

1. Średnioroczne zatrudnienie:

Przy obliczaniu średniorocznego zatrudnienia należy dodać przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę podzielić przez 12. Przeciętne zatrudnienie w miesiącu ustala się zgodnie z art. 28 ust. l i 3 oraz art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) przy zastosowaniu metody arytmetycznej, dodając stany zatrudnienia (pełnozatrudnionych w osobach fizycznych oraz niepełnozatrudnionych po przeliczeniu na pełne etaty) w poszczególnych dniach pracy w danym miesiącu, łącznie z przypadającymi w tym czasie niedzielami, świętami oraz dniami wolnymi od pracy (przyjmuje się dla tych dni stan zatrudnienia z dnia poprzedniego lub następnego, jeśli miesiąc rozpoczyna się dniem wolnym od pracy), i otrzymaną sumę dzieląc przez liczbę dni kalendarzowych miesiąca sprawozdawczego. Do zatrudnienia wlicza się osoby niepełnosprawne wykonujące pracę nakładczą. Z zatrudnienia wyłącza się osoby zatrudnione, jeżeli nie są to osoby niepełnosprawne:

- na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,

- przebywające na urlopach wychowawczych,

- nieświadczące pracy w związku z odbywaniem służby wojskowej albo zastępczej służby wojskowej,

- będące uczestnikami Ochotniczych Hufców Pracy,

- nieświadczące pracy w związku z uzyskaniem świadczenia rehabilitacyjnego,

- przebywające na urlopach bezpłatnych, których obowiązek udzielenia określają odrębne ustawy.

V.

Dotyczy części F

Dane osoby upoważnionej do udzielania informacji - osoba wskazana przez beneficjenta pomocy do sporządzenia sprawozdania.
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 100, poz. 1080, Nr 125, poz. 1368, Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1792 i 1800, z 2002 r. Nr 169, poz. 1387, Nr 200, poz. 1679 i 1683 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 90, poz. 844, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2262 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1001.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535 i Nr 146, poz. 1546.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024