Przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 sierpnia 2004 r.
w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i sposób przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
2)
właściwość organów władzy publicznej w sprawach, o których mowa w pkt 1.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
obronne systemy łączności - systemy łączności przygotowane do wykorzystania na potrzeby obronne;
2)
dedykowane sieci telekomunikacyjne - sieci telekomunikacyjne wydzielone lub wydzierżawione z infrastruktury operatorów telekomunikacyjnych lub wybudowane wyłącznie na potrzeby użytkowników specjalnych, przeznaczone do zapewnienia telekomunikacji w razie zagrożenia bezpieczeństwa państwa;
3) 1
 inwestycja postulowana - inwestycję realizowaną na wniosek organu administracji rządowej przez:
a)
ministra właściwego do spraw informatyzacji, który przygotowuje obronne systemy łączności w zakresie telekomunikacji,
b)
ministra właściwego do spraw łączności, który przygotowuje obronne systemy łączności w zakresie poczty;
4)
preferencyjna obsługa - przedsięwzięcia organizacyjno-techniczne umożliwiające priorytetowe zapewnienie telekomunikacji lub poczty użytkownikom specjalnym, w tym w warunkach zakłóceń funkcjonowania systemów łączności;
5)
resortowe sieci telekomunikacyjne - sieci telekomunikacyjne eksploatowane przez organy władzy publicznej na własne potrzeby;
6)
system łączności specjalnej - system łączności zabezpieczony przed nieuprawnionym dostępem do przekazywanej w nim informacji przez zastosowanie urządzeń i narzędzi kryptograficznych;
7)
użytkownik specjalny - organ władzy publicznej, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej lub przedsiębiorcę o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571).
§  3.
Obronne systemy łączności powinny cechować się w szczególności:
1)
niezawodnością;
2)
odpornością na zakłócenia;
3)
zdolnością zapewnienia użytkownikom specjalnym bezpiecznego przekazywania informacji;
4)
zdolnością zachowania ciągłości łączności podczas zmian miejsc pracy, w ramach stanowisk kierowania;
5)
zdolnością do elastycznej rekonfiguracji systemu;
6)
zdolnością do preferencyjnej obsługi użytkowników specjalnych.
§  4.
Przygotowanie i wykorzystanie obronnych systemów łączności obejmuje planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć umożliwiających kierowanie państwem w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny lub dowodzenie Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej.
§  5.
1.
Przygotowanie obronnych systemów łączności realizuje się w szczególności przez:
1)
precyzowanie potrzeb w zakresie łączności;
2)
analizę możliwości przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów pocztowych w zakresie ich wykorzystania na potrzeby obronne państwa;
3)
planowanie wykorzystania istniejących systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
4)
wytypowanie osób odpowiedzialnych za planowanie, wdrażanie, zarządzanie i eksploatację obronnych systemów łączności;
5)
utworzenie bazy danych o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych i operatorach pocztowych, niezbędnej do przygotowania i wykorzystania obronnych systemów łączności;
6)
precyzowanie standardów wyposażenia stanowisk kierowania;
7)
wykonywanie inwestycji;
8)
wykonywanie inwestycji postulowanych.
2.
Przygotowanie obronnych systemów łączności w zakresie telekomunikacji realizuje się w szczególności przez:
1)
opracowywanie zasad współpracy sieci przedsiębiorców telekomunikacyjnych z resortowymi sieciami telekomunikacyjnymi;
2)
dostosowywanie obiektów i infrastruktury telekomunikacyjnej przedsiębiorców telekomunikacyjnych do współpracy z ruchomymi urządzeniami telekomunikacyjnymi zgodnie z potrzebami określanymi w szczególności przez Ministra Obrony Narodowej lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
3)
wskazywanie potrzeb w zakresie rozbudowy infrastruktury telekomunikacyjnej przedsiębiorców telekomunikacyjnych w ramach inwestycji postulowanych;
4)
zapewnianie bezpieczeństwa systemów łączności specjalnej.
3.
Przygotowanie obronnych systemów łączności w zakresie poczty realizuje się w szczególności przez precyzowanie potrzeb w zakresie współdziałania operatorów pocztowych z wojskową pocztą polową, z pocztą specjalną podległą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz z pocztą kurierską podległą ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§  6.
Obronne systemy łączności przygotowuje się z wykorzystaniem w szczególności:
1)
resortowych sieci telekomunikacyjnych;
2)
sieci telekomunikacyjnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
3)
dedykowanych sieci telekomunikacyjnych;
4)
infrastruktury operatorów pocztowych;
5)
wojskowej poczty polowej, poczty specjalnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz poczty kurierskiej podległej ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§  7.
Przygotowanie obronnych systemów łączności dokonuje się w czasie pokoju, przy uwzględnieniu konieczności ich rozwinięcia, rozbudowy i rekonfiguracji w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
§  8.
Sieci wewnętrzne stanowiska kierowania wykonuje organ władzy publicznej, który przygotowuje i utrzymuje dane stanowisko.
§  9.
Organy władzy publicznej przy planowaniu, budowie, rozbudowie, eksploatacji lub łączeniu systemów łączności uwzględniają potrzeby wynikające z zapewnienia bezpieczeństwa państwa.
§  10.
1.
Obronne systemy łączności wykorzystywane są na potrzeby:
1)
systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
2)
zapewnienia funkcjonowania państwa w razie zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny;
3)
dowodzenia Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
współpracy z systemami łączności państw sojuszniczych;
5)
utrzymywania w stałej gotowości jednolitych systemów obserwacji, pomiarów, analiz, prognozowania i powiadamiania, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Obronne systemy łączności mogą być wykorzystywane także w czasie pokoju, w tym w razie wystąpienia działań terrorystycznych lub innych szczególnych zdarzeń.
§  11.
1.
W ramach przygotowania i wykorzystania obronnych systemów łączności organy władzy publicznej, według swojej właściwości, zaspokajają potrzeby dotyczące funkcjonowania obronnych systemów łączności w szczególności na stanowiskach kierowania, realizując przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 7, a ponadto:
1) 2
 minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia, na wniosek organów administracji rządowej, połączenie sieci, o których mowa w § 8, z sieciami telekomunikacyjnymi przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a także realizuje przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 6 oraz ust. 2 pkt 1 i 3, oraz:
a)
koordynuje przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności w zakresie telekomunikacji na potrzeby obronne państwa,
b)
powołuje ekspertów w zakresie zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego i współpracy cywilno-wojskowej w dziale administracji rządowej - informatyzacja,
c)
precyzuje wymagania eksploatacyjne w zakresie telekomunikacji dla urządzeń łączności wykorzystywanych na potrzeby obronnych systemów łączności oraz nadzoruje ich wdrażanie przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
d)
opracowuje plany i realizuje inwestycje postulowane w zakresie telekomunikacji;
1a) 3
 minister właściwy do spraw łączności realizuje w zakresie poczty przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 6 oraz ust. 3, a także:
a)
koordynuje przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności w zakresie poczty na potrzeby obronne państwa,
b)
powołuje ekspertów w zakresie zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego i współpracy cywilno-wojskowej w dziale administracji rządowej - łączność,
c)
precyzuje wymagania eksploatacyjne w zakresie poczty dla urządzeń łączności wykorzystywanych na potrzeby obronnych systemów łączności oraz nadzoruje ich wdrażanie przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
d)
opracowuje plany i realizuje inwestycje postulowane w zakresie poczty;
2)
Minister Obrony Narodowej zapewnia:
a)
wskazywanie potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie telekomunikacji i poczty,
b)
opracowywanie warunków wykonywania działalności telekomunikacyjnej i pocztowej, w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej oraz przez jednostki sił zbrojnych państw sojuszniczych przebywające czasowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów, których Rzeczpospolita Polska jest stroną;
3) 4
 minister właściwy do spraw wewnętrznych zapewnia, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, ministrem właściwym do spraw łączności, Ministrem Obrony Narodowej, Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, opracowywanie wykazu organów administracji rządowej uprawnionych do preferencyjnej obsługi oraz przekazanie tego wykazu przedsiębiorcom telekomunikacyjnym i operatorom pocztowym za pośrednictwem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
4)
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Szef Wojskowych Służb Informacyjnych, każdy w zakresie swojej właściwości, zapewnia bezpieczeństwo systemów łączności specjalnej;
5) 5
 Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zapewnia realizację przedsięwzięć, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz ust. 2 pkt 2, oraz kontrolę realizacji zadań na rzecz obronności wykonywanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów pocztowych;
6)
wojewoda zapewnia:
a)
opracowywanie potrzeb w zakresie łączności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych, przedsiębiorców, dla których jest organem założycielskim, oraz przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministrów,
b)
planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć związanych z przygotowaniem systemów łączności stanowisk kierowania podmiotów, o których mowa w lit. a,
c) 6
 opracowywanie, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, wykazu podmiotów, o których mowa w lit. a, uprawnionych do preferencyjnej obsługi oraz przekazywanie go przedsiębiorcom telekomunikacyjnym i operatorom pocztowym za pośrednictwem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
2. 7
 Przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, c i d, pkt 1a lit. a, c i d oraz § 5 ust. 1 pkt 3, 5 i 6, ust. 2 pkt 1-3 i ust. 3, są realizowane w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej i ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
2 § 11 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
3 § 11 ust. 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
4 § 11 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
5 § 11 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret czwarte rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
6 § 11 ust. 1 pkt 6 lit. c zmieniona przez art. 11 pkt 2 lit a tiret piąte rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
7 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024