Wniosek o udzielenie finansowego wsparcia, kryteria i tryb jego oceny oraz wzór formularza rozliczenia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 13 lipca 2004 r.
w sprawie wniosku o udzielenie finansowego wsparcia, kryteriów i trybu jego oceny oraz wzoru formularza rozliczenia

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 29 kwietnia 2004 r. o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. Nr 145, poz. 1533) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie finansowego wsparcia;
2)
szczegółowe kryteria i tryb oceny wniosków o udzielenie finansowego wsparcia;
3)
wzór formularza rozliczenia udzielonego finansowego wsparcia.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Zespole - należy przez to rozumieć zespół, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 2004 r. o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych, zwanej dalej "ustawą";
2)
Banku - należy przez to rozumieć Bank Gospodarstwa Krajowego;
3)
bezrobotnym - należy przez to rozumieć bezrobotnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001);
4)
ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
§  3.
1.
Zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie finansowego wsparcia, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Do wniosku załącza się:
1)
koncepcję architektoniczno-budowlaną przedsięwzięcia wraz z opisami i szkicami, zawierającą w szczególności:
a)
informację o podstawowych rozwiązaniach architektoniczno-budowlanych przedsięwzięcia, określających formę i funkcje obiektu po zakończeniu przedsięwzięcia,
b)
dane dotyczące instalacji grzewczych i sanitarnych oraz wyposażenia technicznego obiektu po zakończeniu przedsięwzięcia,
c)
ekspertyzę aktualnego stanu technicznego budynku - w przypadku przedsięwzięć, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy;
2)
odpis z księgi wieczystej albo inny dokument potwierdzający własność lub użytkowanie wieczyste nieruchomości albo oświadczenie o zamiarze nabycia własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości.
3.
Jeżeli wnioskodawca dysponuje projektem budowlanym przedsięwzięcia, dopuszcza się możliwość załączenia, zamiast koncepcji architektoniczno-budowlanej, projektu budowlanego spełniającego wymogi określone w art. 34 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.2)), wraz z dokumentami i informacjami, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a-c, niezawartymi w tym projekcie.
4.
Jeżeli wnioskodawca załączył do wniosku oświadczenie o zamiarze nabycia własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości, przed zawarciem umowy o udzielenie finansowego wsparcia przekazuje Bankowi odpis z księgi wieczystej albo inny dokument potwierdzający własność lub użytkowanie wieczyste nieruchomości.
§  4.
1.
Jeżeli wniosek o udzielenie finansowego wsparcia nie spełnia wymagań określonych w § 3, minister wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia, wskazując wymagania, których wniosek nie spełnia, oraz wyznacza termin na uzupełnienie wniosku.
2.
Minister zwraca bez rozpatrzenia wnioski złożone z naruszeniem terminu, o którym mowa w art. 6 ustawy, oraz wnioski nieuzupełnione w terminie wyznaczonym zgodnie z ust. 1.
§  5.
1.
Po upływie terminu na składanie i uzupełnianie wniosków Zespół określa wynikające z nich łączne zapotrzebowanie na finansowe wsparcie.
2.
Jeżeli wynikające z wniosków łączne zapotrzebowanie na finansowe wsparcie nie przekracza kwoty określonej w planie finansowym Funduszu Dopłat na 2004 r. na udzielanie finansowego wsparcia, Zespół udziela rekomendacji wszystkim wnioskom spełniającym wymogi ustawy i rozporządzenia.
3.
Jeżeli wynikające z wniosków zapotrzebowanie na finansowe wsparcie przekracza kwotę, o której mowa w ust. 2, Zespół dokonuje oceny wniosków spełniających wymogi ustawy i rozporządzenia, przyznając wnioskom określoną liczbę punktów.
4.
W granicach kwoty, o której mowa w ust. 2, Zespół udziela rekomendacji wnioskom spełniającym wymogi ustawy i rozporządzenia, w kolejności uzyskanych przez nie ocen punktowych.
5.
Łączna kwota zapotrzebowania na finansowe wsparcie, wynikająca z wniosków, które uzyskały rekomendację Zespołu, nie może być wyższa od kwoty określonej w ust. 2. W przypadku uzyskania takiej samej liczby punktów o przyznaniu rekomendacji wnioskowi przesądza większa liczba tworzonych lokali socjalnych lub miejsc w noclegowni, lub domu dla bezdomnych w ramach przedsięwzięcia objętego wnioskiem.
6.
Wnioski spełniające wymogi ustawy i rozporządzenia, które nie uzyskały rekomendacji Zespołu, Zespół przekazuje Bankowi z warunkową rekomendacją, wskazującą, że Bank powinien udzielić finansowego wsparcia na przedsięwzięcia nimi objęte w wypadku niezawarcia umowy z gminą o finansowe wsparcie przedsięwzięcia objętego wnioskiem, który uzyskał rekomendację Zespołu, lub w przypadku uzyskania przez Fundusz Dopłat dodatkowych środków na cele określone w ustawie. Zespół przekazuje również Bankowi opinię w zakresie zasad pierwszeństwa w udzielaniu finansowego wsparcia na przedsięwzięcia objęte wnioskami, które uzyskały warunkową rekomendację Zespołu.
§  6.
1.
Zespół dokonuje oceny wniosków o udzielenie finansowego wsparcia w terminie 40 dni od dnia upływu terminu na składanie wniosków.
2.
Zespół po dokonaniu oceny wniosków o udzielenie finansowego wsparcia przekazuje je w terminie 3 dni Bankowi wraz z rekomendacją wybranych przedsięwzięć do udzielenia finansowego wsparcia lub warunkową rekomendacją.
§  7.
Zespół ocenia wnioski i przyznaje im punkty zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  8.
Wzór formularza rozliczenia udzielonego wsparcia finansowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 92, poz. 881, Nr 93, poz. 888 i Nr 96, poz. 959.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAKRES INFORMACJI, JAKIE POWINIEN ZAWIERAĆ WNIOSEK O UDZIELENIE FINANSOWEGO WSPARCIA

I.

 DANE WNIOSKODAWCY

A. Nazwa

B. Adres korespondencyjny wnioskodawcy

II.

 DANE DOTYCZĄCE REALIZOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

A. Wnioskowana kwota finansowego wsparcia (w zł)

B. Data zakończenia przedsięwzięcia

III.

 RODZAJ PRZEDSIĘWZIĘCIA (NALEŻY PODAĆ WŁAŚCIWE)

A. Budowa budynku (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy)

B. Remont lub przebudowa budynku (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy)

C. Zmiana sposobu użytkowania budynku (art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy)

IV.

 RODZAJ BUDYNKU POWSTAJĄCEGO W WYNIKU PRZEDSIĘWZIĘCIA (NALEŻY PODAĆ WŁAŚCIWE)

A. Budynek z lokalami socjalnymi (liczba lokali)

B. Noclegownia (liczba miejsc)

C. Dom dla bezdomnych (liczba miejsc)

IV.

 A. CHARAKTERYSTYKA BUDYNKU Z LOKALAMI SOCJALNYMI POWSTAŁYMI W WYNIKU REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA

1. Lokalizacja budynku (adres; charakterystyka lokalizacji - dostępność handlu, usług, usług publicznych, miejsc pracy /bliskość w przestrzeni, dostępność transportem publicznym)

2. Łączna powierzchnia użytkowa budynku

3. Łączna powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych w budynku

4. Łączna powierzchnia użytkowa lokali niemieszkalnych w budynku

5. Łączna powierzchnia użytkowa lokali socjalnych w budynku

6. Powierzchnie użytkowe lokali socjalnych w budynku (np. 1 lokal o powierzchni 40 m2; 3 lokale, każdy o powierzchni 50 m2)

7. Charakterystyka budynku pod względem dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo (podjazdy dla wózków inwalidzkich, ciągi komunikacyjne w budynku, rozwiązania architektoniczne w mieszkaniach)

8. Zwięzły opis efektów społecznych i ekonomicznych (rozwiązanych problemów w skali społeczności lokalnej), jakie gmina chce osiągnąć poprzez realizację przedsięwzięcia, w tym ewentualne wskazanie szczególnych walorów, jakie w opinii wnioskodawcy cechują przedsięwzięcie na tle typowych przedsięwzięć tego rodzaju

9. Charakterystyka budynku pod względem energooszczędności (przewidywana wartość wskaźnika E)

IV.

 B. CHARAKTERYSTYKA DOMU DLA BEZDOMNYCH LUB NOCLEGOWNI POWSTAŁYCH W WYNIKU REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA

1. Lokalizacja budynku (adres; charakterystyka lokalizacji - dostępność handlu, usług, usług publicznych, miejsc pracy /bliskość w przestrzeni, dostępność transportem publicznym)

2. Łączna powierzchnia użytkowa budynku

3. Łączna powierzchnia użytkowa domu dla bezdomnych/noclegowni

4. Łączna powierzchnia użytkowa lokali i pomieszczeń w budynku niewchodzących w skład domu dla bezdomnych/noclegowni

5. Charakterystyka domu dla bezdomnych/noclegowni pod względem zadań, jakie będą realizowane przez placówkę (np. udzielanie noclegu, wydawanie posiłków, doraźna opieka medyczna, doraźna pomoc psychologa itp.), i przystosowania obiektu do realizowania tych zadań

6. Charakterystyka budynku pod względem dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo (podjazdy dla wózków inwalidzkich, ciągi komunikacyjne w budynku, rozwiązania architektoniczne)

7. Zwięzły opis efektów społecznych i ekonomicznych (rozwiązanych problemów w skali społeczności lokalnej), jakie gmina chce osiągnąć poprzez realizację przedsięwzięcia, w tym ewentualne wskazanie szczególnych walorów, jakie w opinii wnioskodawcy cechują przedsięwzięcie na tle typowych przedsięwzięć tego rodzaju

8. Charakterystyka budynku pod względem energooszczędności (przewidywana wartość wskaźnika E)

V.

 CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA I FINANSOWA PRZEDSIĘWZIĘCIA

1. Zwięzły opis stanu technicznego obiektu (dotyczy przedsięwzięć, o których mowa w art. 3 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy)

2. Zwięzły opis zakresu prac

3. Przewidywany koszt przedsięwzięcia

4. Przewidywany koszt przedsięwzięcia w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu socjalnego, noclegowni lub domu socjalnego

5. Udział poszczególnych źródeł finansowania przedsięwzięcia - środki własne gminy (w %), wsparcie finansowe na podstawie ustawy (w %), inne (jakie? - określić procentowy udział dla każdego z pozostałych źródeł)

6. Czy przy realizacji przedsięwzięcia wykorzystana zostanie praca bezrobotnych zatrudnianych w ramach robót publicznych, a jeżeli tak, to ilu?

VI.

 OSOBA WYPEŁNIAJĄCA WNIOSEK

1. Imię i nazwisko

2. Adres poczty elektronicznej

3. Telefon

VII.

 OŚWIADCZENIE O PRAWDZIWOŚCI DANYCH ZAWARTYCH WE WNIOSKU PODPISANE PRZEZ OSOBĘ UPOWAŻNIONĄ DO SKŁADANIA OŚWIADCZEŃ W IMIENIU GMINY

ZAŁĄCZNIK Nr  2

KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWE WSPARCIE

Lp. Nazwa kryterium Definicja i norma kryterium Ocena w punktach
1 2 3 4
1.A. Koszt realizacji przedsięwzięcia (dla przedsięwzięć zlokalizowanych w powiatach, gdzie wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych przekracza co najmniej o 20 % cenę 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłaszanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na potrzeby obliczania premii gwarancyjnej) - według stanu na dzień 30 czerwca 2004 r. Stosunek kosztu przedsięwzięcia w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych lub domu dla bezdomnych/noclegowni do wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującego na terenie powiatu, w którym zlokalizowane jest przedsięwzięcie (x w %, 0 pkt, jeżeli x jest równy bądź wyższy od 70 %) (x - 70 %)

---------- * 20 pkt

-20 %

1.B. Koszt realizacji przedsięwzięcia (dla przedsięwzięć zlokalizowanych w powiatach, gdzie wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych jest mniejszy od wielkości określonej pod lp. 1.A) - według stanu na dzień 30 czerwca 2004 r. Stosunek kosztu przedsięwzięcia w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych lub domu dla bezdomnych/noclegowni do wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującego na terenie powiatu, w którym zlokalizowane jest przedsięwzięcie (x w %, 0 pkt, jeżeli x jest równy bądź wyższy od 90 %) (x - 90 %)

---------- * 20 pkt

-20 %

2. Lokalna stopa bezrobocia - według stanu na dzień 30 czerwca 2004 r. Stopa bezrobocia w powiecie, w którym zlokalizowane jest przedsięwzięcie (x w %). Jeżeli stopa jest równa lub mniejsza od 10 %, ocena wynosi 0 pkt (x - 10 %) * 50 pkt
3. Intensywność wsparcia finansowego Stosunek oczekiwanego finansowego wsparcia do kosztów przedsięwzięcia (x w %). Jeżeli x jest równy 35 %, ocena wynosi 0 pkt (x - 35 %)

---------- * 20 pkt

-20 %

4. Dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych Budynek mieszkalny z lokalami socjalnymi, dom dla bezdomnych lub noclegownia będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo Jeśli tak, 10 pkt
5. Integracja w przestrzeni Lokalizacja przedsięwzięcia zapewnia dostępność handlu, usług, usług publicznych, miejsc pracy (bliskość w przestrzeni, dostępność transportem publicznym) Jeśli tak, 10 pkt
6. Praca bezrobotnych Przy realizacji przedsięwzięcia znajdzie zatrudnienie przynajmniej 10 osób bezrobotnych Jeśli tak, 10 pkt
7.A. Standard powierzchniowy lokali socjalnych Średnia powierzchnia użytkowa lokali socjalnych (x). Jeżeli powierzchnia użytkowa jest mniejsza lub równa 35 m2, ocena wynosi 0 pkt. Maksymalna ocena wynosi 10 pkt (x - 35)

-------- * 10 pkt

10

7.B. Standard powierzchniowy miejsc w domu dla bezdomnych/noclegowni Przeciętna powierzchnia użytkowa noclegowni/domu dla bezdomnych przypadająca na jedno miejsce (x). Jeżeli powierzchnia użytkowa jest mniejsza niż 5 m2, ocena wynosi 0 pkt. Maksymalna ocena wynosi 10 pkt (x - 5)

-------- * 10 pkt

5

8. Energooszczędność Przewidywana wartość wskaźnika E, określającego obliczeniowe zapotrzebowanie na energię końcową (ciepło) do ogrzewania budynku w sezonie grzewczym, wyznaczonego zgodnie z Polską Normą dotyczącą obliczania sezonowego zapotrzebowania na ciepło do ogrzewania budynków mieszkalnych, jest mniejsza co najmniej o 15 % od wartości granicznej Eo, określonej w przepisach techniczno-budowlanych Jeśli tak, 10 pkt
9. Ocena pod kątem efektywności przedsięwzięcia w zakresie rozwiązywania problemu bezdomności w skali lokalnej oraz pod kątem jego szczególnych walorów na tle typowych przedsięwzięć tego typu Członkowie Zespołu oceniają indywidualnie przedsięwzięcie w skali od 1 do 10 Średnia ocen członków Zespołu

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR FORMULARZA ROZLICZENIA UDZIELONEGO WSPARCIA FINANSOWEGO

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024