Szkolenie obronne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 stycznia 2004 r.
w sprawie szkolenia obronnego

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
organizację szkolenia obronnego w państwie, zwanego dalej "szkoleniem";
2)
podmioty podlegające szkoleniu;
3)
zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia;
4)
właściwość organów realizujących szkolenie.
§  2.
Szkolenie obejmuje:
1)
przygotowanie osób, którym powierzono wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, zwanych dalej "zadaniami obronnymi", a także osób uczestniczących w wykonywaniu tych zadań;
2)
kształtowanie umiejętności współdziałania organów i jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne z odpowiednimi dowództwami i jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;
3)
przygotowanie elementów systemu obronnego państwa do działania podczas podwyższania gotowości obronnej i w czasie wojny;
4)
kształtowanie świadomości obronnej osób podlegających szkoleniu.
§  3.
1.
W szkoleniu uczestniczą:
1)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w administracji publicznej, a w szczególności:
a)
ministrowie, sekretarze stanu, podsekretarze stanu i dyrektorzy generalni ministerstw, osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i ich zastępcy, kierownicy urzędów centralnych i ich zastępcy, kierownicy i ich zastępcy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne, a także wojewodowie i wicewojewodowie,
b)
marszałkowie województw, starostowie, wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast oraz ich zastępcy,
c)
dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów w urzędach obsługujących ministrów, urzędach centralnych i innych państwowych jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania obronne, a także dyrektorzy wydziałów w urzędach wojewódzkich i ich zastępcy;
2)
kierownicy jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez osoby zajmujące stanowiska, o których mowa w pkt 1 lit. a i b, oraz pracownicy tych jednostek zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych;
3)
przedsiębiorcy wykonujący zadania obronne, a także wyznaczeni przez nich pracownicy;
4)
osoby, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji.
2.
W szkoleniu mogą uczestniczyć:
1)
posłowie i senatorowie - za ich zgodą;
2)
inne osoby niewymienione w ust. 1:
a)
skierowane przez organy władzy publicznej - za zgodą tych osób,
b)
zgłoszone do organu, o którym mowa w § 10 ust. 1, przez władze związków zawodowych, samorządów zawodowych, organizacji przedsiębiorców i pracodawców, partii politycznych, stowarzyszeń i fundacji, a także przez redaktorów naczelnych dzienników i czasopism, nadawców programów radiowych i telewizyjnych oraz ośrodki opiniotwórcze i inne instytucje.
3.
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uczestniczą, a osoby, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć w szczególności w szkoleniu prowadzonym w formie wyższych kursów obronnych.
§  4.
1.
Szkolenie prowadzi się w celu nabycia umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań obronnych oraz podniesienia kwalifikacji w zakresie wykonywania tych zadań, a także poznania zasad i procedur kierowania wykonywaniem zadań obronnych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
2.
Szkolenie prowadzi się w formie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz ćwiczeń, w tym treningów i gier, o zasięgu terenowym, wojewódzkim, regionalnym, działowym, krajowym i międzynarodowym. Szkolenie prowadzi się również w formie wyższych kursów obronnych i innych form kształcenia w państwowych szkołach wyższych, w tym w akademiach wojskowych.
§  5.
Organizatorami szkolenia są:
1) 2
Prezes Rady Ministrów - w odniesieniu do szkolenia prowadzonego w formie ćwiczeń o zasięgu międzynarodowym i krajowym, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na pięć lat;
1a) 3
Minister Obrony Narodowej - w odniesieniu do szkolenia prowadzonego w formie:
a)
ćwiczeń regionalnych, obejmujących obszar dwóch lub więcej województw, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata,
b)
wyższych kursów obronnych;
2)
właściwy minister - w odniesieniu do szkolenia organizowanego w ramach kierowanego przez niego działu administracji rządowej, prowadzonego w formie:
a)
zajęć teoretycznych i praktycznych realizowanych w cyklu rocznym,
b)
ćwiczeń działowych, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata;
3)
wojewoda - w odniesieniu do szkolenia organizowanego w województwie, prowadzonego w formie:
a)
zajęć teoretycznych i praktycznych, realizowanych w cyklu rocznym,
b)
ćwiczeń wojewódzkich, obejmujących dwa lub więcej powiatów na obszarze województwa, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata;
4)
marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta - w odniesieniu do szkolenia w samorządzie terytorialnym, odpowiednio województwa, powiatowym i gminnym, prowadzonego w formie:
a)
zajęć teoretycznych i praktycznych realizowanych w cyklu rocznym,
b)
ćwiczeń terenowych lub wojewódzkich, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata.
§  6.
1.
Do obowiązków organizatora szkolenia należy:
1)
opracowywanie planów szkolenia oraz uzgadnianie tych planów w zakresie terminów i tematów szkolenia z organem, o którym mowa w § 10 ust. 1;
2)
opracowywanie programów szkolenia;
3)
kwalifikowanie osób podlegających szkoleniu;
4)
zapewnianie właściwych warunków do realizacji procesu szkolenia;
5)
prowadzenie dokumentacji szkoleniowej;
6) 4
zapewnienie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją szkolenia, z wyjątkiem szkoleń, o których mowa w § 5 pkt 1 i 4, finansowanych na zasadach określonych w § 9 ust. 1a i 2.
2.
Plan szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, określa w szczególności:
1)
tematy szkolenia;
2)
formę szkolenia;
3)
termin i miejsce szkolenia;
4)
uczestników szkolenia.
§  7.
Szkolenie realizuje się zgodnie z programem szkolenia, w którym ujmuje się w szczególności problematykę:
1)
międzynarodowych i wewnętrznych uwarunkowań bezpieczeństwa państwa;
2)
procesów integracyjnych z międzynarodowymi strukturami bezpieczeństwa;
3)
podstawowych zasad funkcjonowania Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i innych międzynarodowych organizacji bezpieczeństwa;
4)
polityki bezpieczeństwa, w tym strategii bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
zasad funkcjonowania państwa w czasie zewnętrznego zagrożenia jego bezpieczeństwa i w czasie wojny;
6)
organizacji i funkcjonowania systemu obronnego państwa i jego elementów;
7)
utrzymywania stałej gotowości obronnej państwa i jej podwyższania;
8)
planowania operacyjnego i programowania obronnego;
9)
przygotowań gospodarczo-obronnych;
10)
realizacji zadań na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;
11)
współpracy cywilno-wojskowej;
12)
przygotowań do militaryzacji;
13)
ochrony ludności w warunkach prowadzonych działań obronnych;
14)
ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
15)
ochrony obiektów kultury szczególnie cennych dla dziedzictwa narodowego;
16)
ochrony informacji niejawnych w prowadzonych przygotowaniach obronnych.
§  8.
1.
Szkolenie może być prowadzone przy udziale wyższych szkół wojskowych, szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych oraz ośrodków szkolenia dysponujących infrastrukturą i kadrą dydaktyczną niezbędną do jego realizacji.
2.
Do realizacji szkolenia prowadzonego w formie ćwiczeń włącza się elementy infrastruktury państwa przewidywane do wykorzystania w czasie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny, a także etatowe lub doraźnie tworzone zespoły funkcjonalne przeznaczone do wykonywania zadań obronnych.
§  9.
1.
Zadania związane z planowaniem i organizacją szkolenia są finansowane przez dysponentów części budżetowych organizujących szkolenie.
1a. 5
Szkolenia, których organizatorem jest Prezes Rady Ministrów, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
2.
Szkolenie realizowane przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast finansuje się z budżetu państwa, którego dysponentem części budżetowej jest wojewoda.
§  10.
1.
Koordynację szkolenia sprawują:
1)
Prezes Rady Ministrów za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej - w odniesieniu do szkolenia organizowanego przez ministrów i wojewodów;
2)
ministrowie - w odniesieniu do szkolenia organizowanego w kierowanych przez nich działach administracji rządowej oraz przez kierowników jednostek organizacyjnych im podległych i przez nich nadzorowanych;
3)
wojewodowie - w odniesieniu do szkolenia organizowanego przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
2.
Do zadań koordynatorów szkolenia, o których mowa w ust. 1, należy w szczególności:
1)
wytyczanie głównych kierunków szkolenia, odpowiednio dla ministrów i wojewodów raz na sześć lat, a dla pozostałych organów raz na rok;
2)
uzgadnianie planów szkolenia w zakresie ich terminów i tematów.
11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217.
2 § 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 czerwca 2007 r. (Dz.U.07.106.722) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2007 r.
3 § 5 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 czerwca 2007 r. (Dz.U.07.106.722) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2007 r.
4 § 6 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.U.05.92.768) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
5 § 9 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.U.05.92.768) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024