Organizmy szkodliwe oraz rośliny, produkty roślinne lub przedmioty pochodzące z Republiki Portugalskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 1 lipca 2004 r.
w sprawie organizmów szkodliwych oraz roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów pochodzących z Republiki Portugalskiej2)

Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2004 r. Nr 11, poz. 94 i Nr 96, poz. 959) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa rośliny, produkty roślinne lub przedmioty pochodzące z Republiki Portugalskiej, wprowadzane lub przemieszczane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakres, w jakim stosuje się do nich przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin dotyczące organizmów kwarantannowych w celu ochrony przed wprowadzaniem i rozprzestrzenianiem się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
podatne drewno lub podatna kora - drewno lub oddzieloną korę drzew iglastych (Coniferales), z wyjątkiem drewna lub kory roślin z rodzaju Thuja L.;
2)
podatne rośliny - rośliny inne niż owoce i nasiona rodzajów: Abies Mill., Cedras Trew, Larix Mill., Picea A. Dietr., Pinus L., Pseudotsuga Carr. i Tsuga Carr.
§  3.
Podatne rośliny, podatne drewno lub podatna kora pochodzące z obszarów położonych na terytorium Republiki Portugalskiej, porażonych przez Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. oraz ze strefy buforowej wokół tych obszarów obejmującej powierzchnię o szerokości co najmniej 20 km od granicy obszaru porażonego, mogą być wprowadzane lub przemieszczane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
1)
są zaopatrzone w paszport roślin wystawiony:
a)
w przypadku podatnych roślin - po spełnieniu łącznie następujących warunków:
przeprowadzeniu urzędowej kontroli, na podstawie której zostały one uznane za wolne od oznak i objawów wskazujących na występowanie Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al., oraz
stwierdzeniu, że od początku ostatniego, pełnego cyklu wegetacyjnego, w miejscu produkcji tych roślin i jego bezpośrednim sąsiedztwie, nie zaobserwowano objawów występowania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al.,
b)
w przypadku podatnego drewna lub podatnej kory, z wyłączeniem drewna w postaci: wiórów, cząstek, ścinków, odpadów uzyskanych w całości lub częściowo z roślin iglastych, skrzynek do pakowania, klatek, beczek, bębnów, palet, skrzyniopalet oraz płyt załadunkowych, rozpórek, wsporników oraz drewna, które nie zachowało naturalnie zaokrąglonej powierzchni - po uprzednim poddaniu drewna lub kory obróbce cieplnej, w czasie której w rdzeniu drewna osiągnięto temperaturę co najmniej 56 °C przez okres 30 minut,
c)
w przypadku podatnego drewna w postaci: wiórów, cząstek, ścinków, odpadów uzyskanych w całości lub częściowo z roślin iglastych - po uprzednim poddaniu drewna lub kory zabiegowi fumigacji, w wyniku którego drewno lub kora będą wolne od żywych osobników Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al.;
2)
w przypadku podatnego drewna w postaci: wyściółek pod ładunek, rozpórek oraz wsporników, wraz z drewnem, które nie zachowało naturalnie zaokrąglonej powierzchni - zostały spełnione łącznie następujące warunki:
a)
drewno zostało pozbawione kory,
b)
drewno jest wolne od chodników larwalnych o średnicy przekraczającej 3 mm,
c)
w czasie wytwarzania wilgotność drewna nie przekroczyła 20 % suchej masy;
3)
w przypadku podatnego drewna w postaci: skrzynek do pakowania, klatek, beczek, bębnów i podobnych opakowań, palet, skrzyniopalet oraz płyt załadunkowych i nadstawek paletowych - zostały spełnione następujące warunki:
a)
drewno podlegało obróbce cieplnej, w czasie której w rdzeniu drewna osiągnięto temperaturę co najmniej 56 °C przez okres 30 minut, albo impregnacji ciśnieniowej lub fumigacji, w wyniku których drewno stało się wolne od żywych Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al.; przeprowadzenie zabiegu potwierdza się znakiem pozwalającym na identyfikację tego zabiegu, lub
b)
drewno zostało zaopatrzone w paszport roślin.
§  4.
Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa przeprowadza urzędowe kontrole podatnych roślin, podatnego drewna i podatnej kory w celu stwierdzenia występowania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 134, poz. 1433).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia decyzji 2001/218/WE z dnia 12 marca 2001 r. wymagającej od państw członkowskich tymczasowego podjęcia dodatkowych środków przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w odniesieniu do obszarów w Portugalii innych niż te, na których nie występuje (Dz. Urz. WE L 81 z 21.03.2001).

Dane dotyczące ogłoszenia aktu prawa Unii Europejskiej dotyczą ogłoszenia tego aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024