Wykonywanie funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacnianie obronności na czas pokoju.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW INFRASTRUKTURY 1 I OBRONY NARODOWEJ
z dnia 13 stycznia 2004 r.
w sprawie wykonywania funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacniania obronności na czas pokoju

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wykonywania funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacniania obronności państwa na czas pokoju, uwzględniając związane z tym obowiązki odpowiednich służb i organów oraz określone zasady współpracy państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z odpowiednimi służbami wojskowymi.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o państwowym organie zarządzania ruchem lotniczym, rozumie się przez to jednostkę organizacyjną przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze" - Agencję Ruchu Lotniczego.
§  2.
1.
Wykonywanie funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej polega na:
1)
zapewnieniu bezpieczeństwa i płynności ruchu lotniczego, w rozumieniu art. 127 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
ochronie granicy państwowej w przestrzeni powietrznej;
3)
zarządzaniu ruchem lotniczym;
4)
zapewnieniu służby poszukiwawczo-ratowniczej.
2.
Funkcje, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, są wykonywane przez właściwe organy i w sposób określony w odrębnych przepisach.
§  3.
1.
Funkcje państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym wynikające z umacniania obronności państwa w czasie pokoju obejmują współpracę z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie:
1)
zapewnienia suwerenności i obrony polskiej przestrzeni powietrznej;
2)
reagowania w sytuacjach kryzysowych.
2.
Funkcje państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym wynikające ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej w czasie pokoju obejmują współpracę z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie:
1)
zarządzania przestrzenią powietrzną na poziomie strategicznym, taktycznym i przedtaktycznym;
2)
zarządzania przepływem ruchu lotniczego;
3)
zapewniania służb ruchu lotniczego;
4)
zapewniania służb poszukiwania i ratownictwa;
5)
zapewniania służb informacji lotniczej;
6)
szkolenia lotniczego;
7)
wzajemnego zapewniania informacji meteorologicznej;
8)
planowania, organizowania i wykonywania krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów;
9)
wymiany informacji niezbędnych dla efektywnej rutynowej współpracy oraz współdziałania w sytuacjach szczególnych;
10)
wspólnego użytkowania przestrzeni powietrznej przez ruch lotniczy ogólny i operacyjny;
11)
realizacji zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych.
§  4.
Współpraca, o której mowa w § 3, z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jest realizowana przez:
1)
powołany, na podstawie art. 121 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, wspólny cywilno-wojskowy organ doradczy odpowiedzialny za kształtowanie zasad zarządzania i wykorzystania przestrzeni powietrznej;
2)
państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym, a w szczególności przez jego następujące jednostki organizacyjne:
a)
ośrodek zarządzania przestrzenią powietrzną,
b)
centralny ośrodek zarządzania ruchem lotniczym,
c)
ośrodki regionalne kontroli ruchu lotniczego,
d)
ośrodki informacji powietrznej i służby alarmowej;
3)
cywilne lotniskowe organy służby ruchu lotniczego.
§  5.
Współpraca, o której mowa w § 3, w części dotyczącej lotnictwa państwowego należy do:
1) 2
Dowództwa Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
3) 3
Centrum Operacji Powietrznych Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego;
5)
stanowisk kierowania lotami na poligonach lotniczych;
6)
ośrodka koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego;
7)
organów dowodzenia lotnictwem podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
§  6.
1. 4
Organizację współpracy i stanowienie jej zasad poza zakresem działań, o których mowa w § 3, mogą określać porozumienia zawierane pomiędzy państwowym organem zarządzania ruchem lotniczym a Szefostwem Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Porozumienia te podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Dowódcę Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Porozumienia, o których mowa w ust. 1, mogą obejmować również zasady współpracy i wymiany informacji pomiędzy sąsiadującymi cywilnymi i wojskowymi organami służb ruchu lotniczego.
§  7.
Państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym i dowództwa rodzajów sił zbrojnych współpracują z uwzględnieniem potrzeb lotnictwa państwowego w celu:
1)
zapewnienia lotnictwu państwowemu wykorzystania przestrzeni powietrznej dla realizacji zadań umacniania obronności oraz zachowania suwerenności i bezpieczeństwa państwa;
2)
udostępniania informacji o ruchu lotniczym statków powietrznych wykonujących loty w polskiej przestrzeni powietrznej;
3)
zapewnienia szkolenia personelu latającego lotnictwa państwowego;
4)
opracowania procedur służb ruchu lotniczego dla lotnisk lotnictwa państwowego;
5)
zapewnienia służb ruchu lotniczego dla lotnictwa państwowego;
6)
prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczych;
7)
zapewnienia służby informacji lotniczej.
§  8.
Z zachowaniem kompetencji właściwych ministrów, państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym oraz jednostki organizacyjne wymienione w § 5 uzgadniają procedury operacyjne współpracy, o której mowa w § 3, dla podległych im jednostek.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2 § 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 października 2005 r. (Dz.U.05.214.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2005 r.
3 § 5 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 października 2005 r. (Dz.U.05.214.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2005 r.
4 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 października 2005 r. (Dz.U.05.214.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2005 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.15.132

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonywanie funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacnianie obronności na czas pokoju.
Data aktu: 13/01/2004
Data ogłoszenia: 03/02/2004
Data wejścia w życie: 18/02/2004