Tryb udzielania zamówień na badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 7 czerwca 2004 r.
w sprawie trybu udzielania zamówień na badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne

Na podstawie art. 29 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa tryb udzielania zamówień na badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne dla potrzeb orzekania przez wojskowe komisje lekarskie.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) 1
 placówce medycznej - należy przez to rozumieć podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 711, 1773 i 2120);
2)
dowódcy jednostki wojskowej - należy przez to rozumieć dowódcę, szefa, komendanta, dyrektora lub kierownika posiadającego uprawnienia dysponenta środków budżetowych;
3)
świadczeniach - należy przez to rozumieć badania diagnostyczne lub konsultacje specjalistyczne realizowane dla potrzeb orzekania przez wojskowe komisje lekarskie;
4)
umowie - należy przez to rozumieć umowę o realizacji badań diagnostycznych i konsultacji specjalistycznych dla potrzeb orzekania przez wojskowe komisje lekarskie.
§  3. 
Upoważniony przez Ministra Obrony Narodowej dowódca jednostki wojskowej udziela zamówienia na realizację świadczenia placówce medycznej wybranej po przeprowadzeniu konkursu ofert.
§  4. 
1.  2
 Dowódca jednostki wojskowej wysyła zaproszenie do składania ofert, zwane dalej "zaproszeniem", co najmniej do trzech placówek medycznych w miejscowości, w której siedzibę ma wojskowa komisja lekarska.
1a.  3
 W przypadku gdy w miejscowości, o której mowa w ust. 1, nie funkcjonują co najmniej trzy placówki medyczne, dowódca jednostki wojskowej może wysłać zaproszenie do placówek medycznych, które działają na obszarze określonym zasięgiem działania wojskowej komisji lekarskiej.
2. 
W zaproszeniu zamieszcza się:
1)
nazwę i adres jednostki wojskowej zapraszającej do składania ofert;
2)
przedmiot konkursu ofert oraz jego wartość;
3)
wskazanie miejsca i terminu składania i otwarcia ofert;
4)
informację o możliwości zwrócenia się oferenta do dowódcy jednostki wojskowej o wyjaśnienie treści postanowień zawartych w zaproszeniu;
5)
warunki zamówienia.
3. 
Warunki zamówienia, o których mowa w ust. 2 pkt 5, zawierają:
1)
formularz oferty;
2)
formularz umowy;
3)
informację o szczegółowych warunkach konkursu ofert;
4)
wskazanie okresu, na jaki zostanie zawarta umowa;
5)
informację o obowiązku złożenia oferty na udostępnionym formularzu oferty;
6)
informację o obowiązku załączenia do oferty następujących dokumentów:
a)
aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, z rejestru właściwego wojewody albo dokumentów z rejestrów podmiotów gospodarczych państw członkowskich Unii Europejskiej albo państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert,
b)
polisy lub innego dokumentu potwierdzającego, że oferent jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności;
7)
informacje określające wymagania dla placówek medycznych dotyczące:
a)
lokalizacji placówki medycznej,
b)
kadry lekarsko-pielęgniarskiej i specjalistycznej,
c)
wyposażenia w aparaturę diagnostyczną;
8)
informację o możliwości i terminie składania protestów dotyczących rozstrzygnięcia konkursu ofert.
4. 
Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 7, dowódca jednostki wojskowej określa w porozumieniu z przewodniczącym właściwej wojskowej komisji lekarskiej.
5. 
Warunki zamówienia mogą być podzielone na poszczególne rodzaje badań.
§  5.  4
 Przedmiot konkursu ofert opisuje się zgodnie z art. 99 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25), a jeżeli wartość netto przedmiotu konkursu przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 200 000 euro - również zgodnie z art. 101 tej ustawy.
§  6. 
Ofertę składa się, pod rygorem odrzucenia, w zamkniętej kopercie na udostępnionym formularzu w miejscu i czasie określonym w zaproszeniu.
§  7. 
Konkurs ofert rozpoczyna się otwarciem ofert w miejscu i terminie określonym w zaproszeniu.
§  8. 
1. 
Konkurs ofert przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dowódcę jednostki wojskowej.
2. 
Komisja konkursowa składa się z trzech członków:
1)
przewodniczącego wyznaczonego przez dowódcę jednostki wojskowej;
2)
osoby wyznaczonej przez dowódcę jednostki wojskowej;
3) 5
 osoby wyznaczonej przez przewodniczącego właściwej komisji lekarskiej.
3. 
Członkiem komisji konkursowej nie może być osoba, która:
1)
jest oferentem, jego przedstawicielem lub pełnomocnikiem albo członkiem organu osoby prawnej występującej jako oferent;
2)
pozostaje z osobą, o której mowa w pkt 1:
a)
w związku małżeńskim,
b)
w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej albo w linii bocznej do drugiego stopnia, przysposobienia, opieki lub kurateli,
c)
w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności, lub w takim stosunku pozostaje jej małżonek.
4. 
Członkowie komisji konkursowej przed otwarciem ofert składają oświadczenie, że nie zachodzą wobec nich przesłanki określone w ust. 3.
5. 
Wyłączenia członka komisji konkursowej i powołania nowego dokonuje dowódca jednostki wojskowej z urzędu albo na wniosek członka komisji konkursowej lub oferenta.
6. 
Komisja konkursowa rozwiązuje się z dniem zawarcia umowy albo unieważnienia konkursu.
§  9. 
1. 
Komisja konkursowa:
1)
stwierdza, czy zaproszenie zostało wysłane co najmniej do trzech placówek medycznych, oraz liczbę otrzymanych ofert;
2)
odrzuca oferty złożone po wyznaczonym terminie;
3)
otwiera koperty z ofertami;
4)
ustala, które z ofert spełniają warunki określone w § 4 ust. 3 pkt 6 i 7 oraz § 6, oraz sporządza ich wykaz;
5)
odrzuca oferty nieodpowiadające wymaganiom, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 6 i 7 oraz § 6, oraz sporządza ich wykaz;
6)
dokonuje oceny ofert;
7)
może dokonać wyboru takiej liczby ofert, aby zamówienie zostało zrealizowane w całości, albo może odrzucić wszystkie oferty.
2. 
W toku postępowania komisja konkursowa może żądać dostarczenia dokumentów potwierdzających dane i informacje wynikające z oferty.
3. 
Posiedzenia komisji konkursowej mają charakter zamknięty, bez udziału oferentów, z wyjątkiem czynności określonych w ust. 1 pkt 1 i 3.
4. 
Za najlepszą uznaje się ofertę najkorzystniejszą ze względu na rozpatrywane łącznie następujące kryteria:
1)
koszt jednego świadczenia;
2)
lokalizację placówki medycznej;
3)
stan obsady lekarsko-pielęgniarskiej i specjalistycznej;
4)
wyposażenie w aparaturę diagnostyczną.
5. 
Komisja konkursowa dokonuje wyboru najlepszej oferty (ofert) spośród ofert, które spełniły wymagania dla placówek medycznych wskazane w ust. 4. Wybór może być dokonywany do wyczerpania przedmiotu zamówienia.
6.  6
 Jeżeli do konkursu została zgłoszona tylko jedna ważna oferta, komisja konkursowa może ją przyjąć, jeśli spełnia wymagania dla placówek medycznych, o których mowa w ust. 4 pkt 2-4, a koszt jednego świadczenia nie odbiega od kosztów takich samych świadczeń wykonywanych przez inne placówki medyczne działające na obszarze, o którym mowa w § 4 ust. 1.
7.  7
 Oceny kosztu świadczenia, o którym mowa w ust. 6, dokonuje się metodą porównawczą na podstawie jednostkowych cen wolnorynkowych świadczeń wykonywanych przez placówki medyczne działające na obszarze określonym zasięgiem działania danej wojskowej komisji lekarskiej.
§  10. 
Komisja konkursowa sporządza protokół z przebiegu konkursu ofert, który zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie miejsca, czasu rozpoczęcia oraz zakończenia konkursu ofert;
2)
imiona i nazwiska członków komisji konkursowej;
3)
liczbę zgłoszonych ofert;
4)
wykaz ofert, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 4;
5)
wykaz ofert, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 5, wraz z uzasadnieniem;
6)
wykaz wybranych najlepszych ofert albo stwierdzenie, że żadna z ofert nie została wybrana - wraz z uzasadnianiem;
7)
odrębne stanowisko członka komisji konkursowej;
8)
wzmiankę o odczytaniu protokołu;
9)
podpisy członków komisji konkursowej.
§  11. 
1. 
Dowódca jednostki wojskowej niezwłocznie zawiadamia na piśmie oferentów o rozstrzygnięciu konkursu i jego wyniku.
2. 
Oferent może złożyć do dowódcy jednostki wojskowej umotywowany pisemny protest, dotyczący rozstrzygnięcia konkursu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Pisemny protest składa się osobiście lub przesyła w formie przesyłki kurierskiej - za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
4. 
Dowódca jednostki wojskowej rozpatruje protest w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
5. 
W przypadku uwzględnienia protestu dowódca jednostki wojskowej powtarza oprotestowane czynności.
6. 
O sposobie rozpatrzenia protestu, a także o czynnościach powtarzanych w wyniku uwzględnienia protestu, dowódca jednostki wojskowej informuje niezwłocznie na piśmie wszystkich oferentów.
7. 
Protest nie przysługuje w przypadku unieważnienia konkursu ofert.
§  12. 
1. 
Dowódca jednostki wojskowej unieważnia konkurs ofert, jeżeli:
1)
nie wpłynęła żadna oferta;
2)
wszystkie oferty zostały odrzucone;
3)
w postępowaniu komisji konkursowej stwierdzono naruszenie prawa mogące mieć wpływ na wynik konkursu ofert.
2. 
O unieważnieniu konkursu ofert, z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3, dowódca jednostki wojskowej zawiadamia na piśmie oferentów biorących w nim udział.
§  13. 
W przypadku unieważnienia konkursu ofert dowódca jednostki wojskowej niezwłocznie organizuje nowy konkurs ofert.
§  14. 
Wynik rozstrzygniętego konkursu ofert, którego wartość przedmiotu netto przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 200.000 euro, dowódca jednostki wojskowej przekazuje Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
§  15. 
1. 
Dowódca jednostki wojskowej zawiera umowę z placówką (placówkami) medyczną, której oferta została wybrana przez komisję konkursową jako najlepsza.
2. 
Umowę zawiera się w terminie 30 dni od dnia powiadomienia oferentów o wyniku konkursu, jednakże nie wcześniej niż po upływie terminu do składania protestów, a w przypadku złożenia protestu - nie wcześniej niż po jego rozpatrzeniu.
3.  8
 Umowa może być zawarta na okres nie dłuższy niż 3 lata.
4. 
Umowa może być rozwiązana przez każdą ze stron:
1)
bez wypowiedzenia - w przypadku zdarzeń spowodowanych siłą wyższą lub niedotrzymaniem warunków umowy przez drugą stronę;
2)
za trzymiesięcznym wypowiedzeniem.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1203.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382, 1383 i 1384 i Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 124, poz. 1151 i 1152, Nr 171, poz. 1663, Nr 213, poz. 2081 i Nr 223, poz. 2215.

1 § 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.2022.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2022 r.
2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.2022.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2022 r.
3 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.2022.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2022 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.2022.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2022 r.
5 § 8 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.2022.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2022 r.
6 § 9 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.2022.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2022 r.
7 § 9 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.2022.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2022 r.
8 § 15 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.2022.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2022 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024