Szczegółowy tryb przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 czerwca 2004 r.
w sprawie szczegółowego trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego

Na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przekazywania mienia, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "ustawą", Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "Agencją", z uwzględnieniem:
1)
sposobu opracowywania i zatwierdzania planu przekazywania mienia Agencji;
2)
sposobu dokonywania korekt planu przekazywania mienia i ich zatwierdzania;
3)
sposobu ustalania w protokołach zdawczo-odbiorczych wartości przekazywanego mienia;
4)
organu uprawnionego do zgłoszenia wniosku do właściwego sądu rejonowego o dokonanie wpisu Agencji jako podmiotu władającego nieruchomością stanowiącą własność Skarbu Państwa;
5)
sposobu przekazywania Agencji mienia Skarbu Państwa w użyczenie na podstawie art. 22 ustawy.
§  2.
1.
Upoważniony przez Ministra Obrony Narodowej organ wojskowy oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych lub upoważniony przez niego organ opracowują plany przekazywania mienia Agencji, zwane dalej "planami", w terminie do dnia 31 maja roku poprzedzającego przekazanie.
2.
Plan składa się z odrębnych części sporządzonych oddzielnie dla:
1)
nieruchomości;
2)
rzeczy ruchomych, na obrót których nie są wymagane zezwolenia i koncesje, w tym dla posiadających numery identyfikacyjne, nieposiadających numerów oraz stanowiących odpady;
3)
rzeczy ruchomych, na obrót których wymagane są zezwolenia i koncesje, w tym dla posiadających numery identyfikacyjne, nieposiadających numerów oraz stanowiących odpady.
3.
Plan zawiera w szczególności:
1)
nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej przekazującej mienie;
2)
rodzaj, nazwę, indeks materiałowy, numer katalogowy, kategorię, ilość i miejsce przechowywania rzeczy ruchomych;
3)
określenie nieruchomości z podaniem oznaczeń według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz ewidencji gruntów i budynków;
4)
wartość mienia;
5)
dotychczasowy sposób wykorzystania mienia, a w odniesieniu do nieruchomości ponadto stan jej zagospodarowania oraz określenie osób, którym przysługują ograniczone prawa rzeczowe;
6)
okres, na który mogą być zawarte umowy określone w art. 22 ustawy;
7)
termin przekazania mienia;
8)
wysokość środków finansowych planowanych w roku zgłoszenia na utrzymanie mienia przewidywanego do przekazania w roku następnym;
9)
identyfikację szkód ekologicznych, które wymagają przeprowadzenia prac rekultywacyjnych;
10)
identyfikację mienia ruchomego skażonego środkami chemicznymi i promieniotwórczymi, które wymaga przeprowadzenia odkażania i dezaktywacji;
11)
informacje o czynnościach określonych w art. 19 ust. 2 ustawy;
12)
informacje o wymogach wynikających z art. 19 pkt 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, z późn. zm.2)).
4.
Plan sporządza się również w formie elektronicznej.
§  3.
1.
Organy, o których mowa w § 2 ust. 1, przedstawiają Prezesowi Agencji plany w celu uzgodnienia zawartych w nim terminów przekazywania mienia oraz wysokości środków finansowych planowanych w roku zgłoszenia na utrzymanie mienia, przewidywanego do przekazania w roku następnym.
2.
Prezes Agencji przedstawia swoje stanowisko, w zakresie określonym w ust. 1, organom, o których mowa w § 2 ust. 1, w terminie 15 dni od dnia jego otrzymania.
§  4.
1.
Organy, o których mowa w § 2 ust. 1, uwzględniając stanowisko Prezesa Agencji, przedstawiają plany do zatwierdzenia właściwym ministrom w terminie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego przekazanie.
2.
Zatwierdzone, w terminie do dnia 15 lipca, plany stanowią podstawę do podjęcia prac zapewniających przygotowanie mienia do przekazania, zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy, oraz do opracowania rocznego planu finansowego Agencji.
§  5.
1.
Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ wojskowy oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych lub upoważniony przez niego organ może dokonać korekty planu, jeżeli przemawiają za tym interes państwowy związany z obronnością, bezpieczeństwem państwa lub inne ważne względy publiczne albo ekonomiczne.
2.
Do korekty planu stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 2, § 3 i 4.
§  6.
Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ wojskowy oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych lub upoważniony przez niego organ, zarządzając, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy, przekazanie Agencji składników mienia ujętych w planie, określa w szczególności terminy sporządzenia protokołów zdawczo-odbiorczych, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy, oraz wysokość dotacji, o których mowa w art. 27 ust. 2, 3 i 4 ustawy.
§  7.
1.
Protokół zdawczo-odbiorczy, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy, powinien zawierać w szczególności spis z natury przyjmowanego mienia, jego wartość oraz niezbędne informacje o jego stanie prawnym i techniczno-użytkowym, w tym informacje o rozmiarze szkód ekologicznych, szacunkowych kosztach rekultywacji środowiska, a także o kosztach odkażania i dezaktywacji skażonych rzeczy ruchomych.
2.
Do protokołów zdawczo-odbiorczych przekazywanych nieruchomości i rzeczy ruchomych należy dołączyć posiadaną właściwą dokumentację techniczną, prawną i eksploatacyjną.
§  8.
1.
Wartość mienia w protokole, o którym mowa w § 7 ust. 1, określają:
1)
właściwe organy wojskowe odpowiedzialne za prowadzenie gospodarki mieniem będącym w trwałym zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej oraz właściwe organy odpowiedzialne za prowadzenie gospodarki mieniem będącym w trwałym zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
likwidator lub syndyk likwidowanej osoby prawnej, dla której organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej lub minister właściwy do spraw wewnętrznych.
2.
Określenie wartości przekazywanych rzeczy ruchomych odbywa się według wartości księgowej netto albo według ceny sprzedaży netto możliwej do uzyskania, zależnie od tego, która z nich jest niższa, z uwzględnieniem zużycia fizycznego lub ekonomicznego wynikającego z postępu techniczno-ekonomicznego.
3.
Rzeczy ruchome po przekroczeniu obowiązujących norm eksploatacyjnych lub całkowicie zamortyzowane, przeznaczone do likwidacji lub wycofania z eksploatacji, wycenia się według szacunkowej wartości rynkowej netto.
4.
Wartość przekazywanych nieruchomości przyjmuje się jako równą:
1)
wartości ujętej w ewidencji ilościowo-wartościowej prowadzonej przez właściwe organy wojskowe oraz organy spraw wewnętrznych;
2)
wartości ujętej w ewidencji państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy, jeżeli grunty te stanowiły ich własność;
3)
wartości rynkowej, określonej przez rzeczoznawcę majątkowego, o ile Agencja zakwestionuje wartość nieruchomości przyjmowaną zgodnie z zasadami, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  9.
Po otrzymaniu decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, Prezes Agencji występuje z wnioskiem do właściwego sądu rejonowego o dokonanie wpisu w dziale drugim księgi wieczystej przez wykreślenie wpisanego uprzednio organu reprezentującego Skarb Państwa i wpisanie w to miejsce Agencji.
§  10.
1.
Do przekazania mienia na podstawie umów, o których mowa w art. 22 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 2-5 oraz 7 i 8.
2.
W umowach, o których mowa w ust. 1, określa się w szczególności:
1)
okres, na jaki przekazuje się mienie na przechowanie lub użycza Agencji;
2)
termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy;
3)
warunki związane z przechowaniem lub użyczeniem mienia;
4)
wykaz załączników do umowy.
3.
W wykazie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, umieszcza się protokół zdawczo-odbiorczy wymieniony w ust. 2 pkt 2 oraz, w miarę potrzeby, instrukcje dotyczące przechowywania mienia i zabiegów konserwacyjnych.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 80, poz. 509 i Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 95, poz. 1041, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 1, poz. 15 i Nr 180, poz. 1759 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1203.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 129, poz. 1447 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 126, poz. 1070, Nr 130, poz. 1112, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1682 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 1, poz. 15, Nr 80, poz. 717, 720 i 721, Nr 96, poz. 874, Nr 124, poz. 1152, Nr 162, poz. 1568, Nr 203, poz. 1966 i Nr 217, poz. 2124 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 19, poz. 177, Nr 91, poz. 870 i Nr 92, poz. 880.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1997 r. w sprawie szczegółowego trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 100, poz. 620), które utraciło moc wraz z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 września 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 180, poz. 1759), to jest z dniem 7 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024