Świadczenia związane z przeniesieniem funkcjonariusza celnego do pełnienia służby w innej miejscowości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 maja 2004 r.
w sprawie świadczeń związanych z przeniesieniem funkcjonariusza celnego do pełnienia służby w innej miejscowości

Na podstawie art. 20 ust. 3 i art. 20a ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 72, poz. 802, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki przyznawania lokali mieszkalnych lub tymczasowych kwater funkcjonariuszom celnym przeniesionym do pełnienia służby w innej miejscowości, z której dojazd jest znacznie utrudniony;
2)
wysokość świadczeń związanych z przeniesieniem funkcjonariusza do pełnienia służby w innej miejscowości;
3)
szczegółowe warunki zwrotu kosztów przeniesienia, w tym kosztów podróży;
4)
wysokość, warunki przyznawania i zwracania równoważnika pieniężnego, wzory wymaganych dokumentów, podmioty właściwe do jego przyznawania i wypłaty lub odmowy przyznawania, a także sposób postępowania w przypadku wystąpienia zbiegu uprawnień do jego otrzymania.
§  2.
1. 1
 Funkcjonariuszowi celnemu, zwanemu dalej "funkcjonariuszem", przeniesionemu do pełnienia służby w innej miejscowości, z której dojazd jest znacznie utrudniony, przyznaje się lokal mieszkalny lub tymczasową kwaterę w miejscowości, w której stale lub czasowo pełni służbę, lub w miejscowości pobliskiej, albo równoważnik pieniężny.
2.
Za miejscowość pobliską uważa się miejscowość, do której czas dojazdu publicznymi środkami transportu, przewidziany w rozkładzie jazdy, łącznie z przesiadkami, nie przekracza w obie strony dwóch godzin, licząc od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania, bez uwzględnienia dojazdu do i od stacji (przystanku) w obrębie miejscowości, z której funkcjonariusz dojeżdża, oraz miejscowości, w której wykonuje obowiązki służbowe.
3.
W przypadku gdy z miejscowości, o których mowa w ust. 2, istnieją różne możliwości dojazdu, do obliczenia czasu dojazdu przyjmuje się czas jazdy ze stacji (przystanku) o najdogodniejszym połączeniu.
§  3. 2
 
1.
Na lokale mieszkalne dla funkcjonariuszy przeznacza się lokale będące w dyspozycji Służby Celnej, w szczególności:
1)
uzyskane w wyniku własnej działalności inwestycyjnej;
2)
uzyskane od terenowych organów administracji rządowej lub samorządowej;
3)
wynajęte lub zakupione na potrzeby Służby Celnej.
2.
Wysokość czynszu za najem lokalu, pokrywanego przez Służbę Celną, nie może przekroczyć sumy maksymalnej wysokości czynszu pokrywanego przez funkcjonariusza, o którym mowa w § 11 ust. 3, i wysokości równoważnika pieniężnego przysługującego funkcjonariuszowi.
§  4.
Tymczasową kwaterą w rozumieniu rozporządzenia jest:
1)
pokój w lokalu mieszkalnym, z dostępem do urządzeń sanitarnych znajdujących się w lokalu;
2)
pokój w hotelu;
3)
pokój gościnny w budynku przeznaczonym na cele służbowe.
§  5.
1.
Lokal mieszkalny jest przyznawany funkcjonariuszowi przeniesionemu na stałe do pełnienia służby w innej miejscowości, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1 i ust. 5.
2.
Tymczasową kwaterę przyznaje się:
1)
funkcjonariuszowi przeniesionemu na stałe do pełnienia służby w innej miejscowości, oczekującemu na lokal mieszkalny;
2)
funkcjonariuszowi przeniesionemu czasowo do pełnienia służby w innej miejscowości.
3.
Przyznany lokal mieszkalny lub tymczasowa kwatera powinny znajdować się w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
4. 3
 (uchylony).
5.
Lokalu mieszkalnego, tymczasowej kwatery lub równoważnika pieniężnego nie przyznaje się funkcjonariuszowi, jeżeli w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej on sam lub członek jego rodziny, o którym mowa w § 7, posiada lokal mieszkalny odpowiadający normom, o których mowa w § 8 ust. 2.
6.
Lokal mieszkalny, tymczasową kwaterę lub równoważnik pieniężny przyznaje się po złożeniu przez funkcjonariusza oświadczenia, zwanego dalej "oświadczeniem mieszkaniowym". Wzór oświadczenia mieszkaniowego określa załącznik do rozporządzenia.
7. 4
 Funkcjonariusz składa kierownikowi urzędu, do którego został przeniesiony, oświadczenie mieszkaniowe:
1)
w terminie 7 dni od dnia przeniesienia do pełnienia służby w innej miejscowości;
2)
dwa razy w roku, według stanu na ostatni dzień pierwszego i czwartego kwartału, w terminie 14 dni po upływie tych kwartałów.
§  6.
Obowiązek zapewnienia lokalu mieszkalnego lub tymczasowej kwatery należy do kierownika urzędu, do którego funkcjonariusz został przeniesiony.
§  7.
Za członków rodziny funkcjonariusza, zwanych dalej "członkami rodziny", których uwzględnia się przy ustalaniu powierzchni lokalu mieszkalnego, uważa się pozostających z funkcjonariuszem we wspólnym gospodarstwie domowym:
1)
małżonka;
2)
dzieci (własne lub małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie) pozostające na jego utrzymaniu, jeżeli nie ukończyły 25 lat życia, a także bez względu na wiek, jeżeli są to dzieci, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny na podstawie przepisów odrębnych;
3)
rodziców funkcjonariusza i jego małżonka, będących na jego wyłącznym utrzymaniu lub jeżeli, ze względu na wiek albo niepełnosprawność, albo inne okoliczności, są niezdolni do samodzielnego utrzymania; za rodziców uważa się również ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające.
§  8.
1.
Funkcjonariuszowi przyznaje się lokal mieszkalny o powierzchni mieszkalnej ustalonej zgodnie z normą powierzchni mieszkalnej, zwanej dalej "normą", mierzoną powierzchnią pokoi.
2.
Norma ustalona dla funkcjonariusza oraz każdego członka rodziny, wynosi od 7 do 10 m2 powierzchni mieszkalnej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3.
Bezdzietnemu małżeństwu przysługuje dodatkowo jedna norma.
4.
Funkcjonariuszowi celnemu nieposiadającemu rodziny przyznaje się lokal o powierzchni mieszkalnej od 14 do 20 m2.
5.
W razie zbiegu uprawnień funkcjonariusza i członków rodziny do norm z różnych tytułów, uwzględnia się normy tylko z jednego tytułu.
§  9.
1.
Funkcjonariuszowi może być przyznany lokal o powierzchni mieszkalnej mniejszej od przysługującej zgodnie z normami, jeżeli wyrazi na to zgodę lub wystąpi z takim wnioskiem. Przyznanie takiego lokalu nie pozbawia funkcjonariusza prawa do uzyskania lokalu o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym normom.
2.
Kierownik urzędu może przyznać funkcjonariuszowi, jeżeli wyrazi na to zgodę, lokal o powierzchni mieszkalnej większej od przysługującej zgodnie z normami, gdy brak jest możliwości przyznania lokalu zgodnie z obowiązującymi normami.
§  10.
Kolejność przyznawania lokali mieszkalnych funkcjonariuszom ustala się, biorąc pod uwagę ich sytuację rodzinną, okres oczekiwania na przyznanie lokalu mieszkalnego oraz okres służby.
§  11. 5
 
1.
Szczegółowe warunki korzystania z przyznanego lokalu mieszkalnego lub tymczasowej kwatery określa umowa zawarta między funkcjonariuszem a kierownikiem urzędu, do którego funkcjonariusz został przeniesiony.
2.
Ustalony w umowie czynsz za najem lokalu mieszkalnego oraz opłaty niezależne od właściciela opłaca funkcjonariusz, z zastrzeżeniem ust. 3. Za opłaty niezależne od właściciela rozumie się opłaty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266).
3.
Ustalony w umowie czynsz za najem lokalu mieszkalnego, opłacany przez funkcjonariusza, nie może przekroczyć wartości odtworzeniowej lokalu, którą oblicza się zgodnie z art. 9 ust. 8 ustawy, o której mowa w ust. 2.
4.
Koszty zakwaterowania w tymczasowej kwaterze ponosi urząd, do którego funkcjonariusz został przeniesiony.
§  12.
Równoważnik pieniężny przyznaje się funkcjonariuszowi do czasu przyznania lokalu mieszkalnego lub tymczasowej kwatery.
§  13.
Równoważnik pieniężny przyznaje się funkcjonariuszowi, jeżeli:
1)
nie utracił lub nie zrzekł się prawa do zajmowanego dotychczas lokalu mieszkalnego lub tymczasowej kwatery, o których mowa w § 5 ust. 5;
2)
nie odmówił bezzasadnie przyjęcia lokalu mieszkalnego lub tymczasowej kwatery, które odpowiadały przysługującym mu normom oraz znajdowały się w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
§  14.
W przypadku wystąpienia zbiegu uprawnień do otrzymywania równoważnika pieniężnego przez funkcjonariusza lub jego małżonka, który jest także funkcjonariuszem, kierownik urzędu, o którym mowa w § 16, przyznaje każdemu z nich równoważnik pieniężny w wysokości określonej w § 15 ust. 1 pkt 2.
§  15.
1. 6
 Wysokość równoważnika pieniężnego wynosi dziennie:
1)
dla funkcjonariusza przenoszącego się z co najmniej jednym członkiem rodziny - 28,80 zł;
2)
dla pozostałych funkcjonariuszy - 14,40 zł.
2.
Wypłaty równoważnika pieniężnego dokonuje kierownik urzędu, w którym funkcjonariusz pełni służbę, w terminie 14 dni po upływie miesiąca, za który równoważnik pieniężny przysługuje.
§  16.
Kierownik urzędu, do którego funkcjonariusz celny został przeniesiony, pisemnie potwierdza nabycie przez funkcjonariusza prawa do równoważnika pieniężnego.
§  17.
Funkcjonariusz jest obowiązany powiadomić niezwłocznie o każdej zmianie okoliczności, mających wpływ na uprawnienie do otrzymania równoważnika pieniężnego. Zawiadomienia dokonuje się poprzez złożenie oświadczenia mieszkaniowego.
§  18.
1.
Kwoty równoważnika pieniężnego podlegają zwrotowi w razie ich nienależnego pobrania lub pobrania w nadmiernej wysokości, na skutek:
1)
podania nieprawdziwych danych w oświadczeniu mieszkaniowym, mających wpływ na powstanie uprawnienia do wypłaty równoważnika pieniężnego lub na jego wysokość;
2)
niewykonania obowiązku, o którym mowa w § 17;
3)
zaistnienia innych okoliczności, uzasadniających zwrot nienależnie otrzymanego równoważnika pieniężnego.
2.
W razie nienależnego pobrania przez funkcjonariusza równoważnika pieniężnego lub pobrania go w nadmiernej wysokości, kierownik urzędu, o którym mowa w § 16, zobowiązuje funkcjonariusza celnego do jego zwrotu.
§  19.
1. 7
 Funkcjonariuszowi przeniesionemu na stałe do pełnienia służby w innej miejscowości, z zastrzeżeniem ust. 3, przysługują:
1)
zwrot kosztów podróży jego i członków rodziny;
2)
diety dla niego i członków rodziny;
3)
zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego.
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1, zwraca urząd, do którego funkcjonariusz został przeniesiony.
3. 8
 Funkcjonariuszowi posiadającemu rodzinę, przeniesionemu na stałe do pełnienia służby w innej miejscowości, któremu nie zapewniono lokalu mieszkalnego, a jedynie tymczasową kwaterę do zamieszkania bez rodziny lub równoważnik pieniężny, o którym mowa w § 15 ust. 1 pkt 2, dodatkowo przysługują świadczenia, o których mowa w § 23 ust. 2.
§  20.
1.
Zwrot kosztów podróży funkcjonariusza i członków rodziny, następuje na podstawie przedstawionego biletu na środek transportu komunikacji publicznej lub pisemnego oświadczenia funkcjonariusza o wykorzystaniu w podróży samochodu stanowiącego jego własność lub członka rodziny.
2.
W przypadku wykorzystania przez funkcjonariusza w podróży samochodu, stanowiącego jego własność lub członka rodziny, zwrot kosztów podróży następuje na podstawie przepisów określających zasady dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów, niebędących własnością pracodawcy.
§  21.
1.
Diety przysługują za czas przejazdu i za pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu zamieszkania.
2.
Wysokość i wypłata diet dla funkcjonariusza następuje na podstawie przepisów określających wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
3.
Diety dla członków rodziny wynoszą 75 % diet przysługujących funkcjonariuszowi.
§  22.
1.
Zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego obejmuje koszty transportu, opakowania oraz prac załadunkowych i wyładunkowych.
2.
Zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego następuje na podstawie przedstawionych rachunków lub biletów bagażowych.
§  23. 9
 
1.
Funkcjonariuszowi przeniesionemu czasowo do pełnienia służby w innej miejscowości przysługują:
1)
jednorazowy zwrot kosztów podróży funkcjonariusza do miejsca pełnienia służby;
2)
jednorazowy zwrot kosztów podróży funkcjonariusza powracajacego po upływie okresu czasowego przeniesienia do urzędu, w którym funkcjonariusz pełnił służbę przed przeniesieniem;
3)
diety.
2.
Funkcjonariuszowi posiadającemu rodzinę, przeniesionemu czasowo do pełnienia służby w innej miejscowości, przysługują ponadto:
1)
dodatek za rozłąkę;
2)
zwrot kosztów przejazdu, raz w miesiącu, środkiem transportu określonym przez kierownika urzędu, do miejsca stałego zamieszkania i z powrotem w celu odwiedzenia członków rodziny.
3.
Koszty podróży, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zwraca urząd, w którym funkcjonariusz pełnił służbę przed przeniesieniem.
4.
Przepisy § 19 ust. 2 oraz § 20 i 21 stosuje się odpowiednio.
§  23a. 10
 Świadczenia, o których mowa w § 23 ust. 2, nie przysługują:
1)
funkcjonariuszowi przeniesionemu na stałe lub czasowo do pełnienia służby w innej miejscowości, posiadającemu rodzinę, który przeniósł się przynajmniej z jednym członkiem rodziny, o którym mowa w § 7;
2)
funkcjonariuszowi, któremu w wyniku zdarzeń wymienionych w § 13 równoważnik pieniężny nie został przyznany.
§  24.
1. 11
 Dodatek, o którym mowa w § 23 ust. 2 pkt 1, przysługuje za każdy dzień rozłąki, w wysokości 95 % stawki diety, określonej w przepisach, o których mowa w § 21 ust. 2.
2.
Dodatek za rozłąkę nie przysługuje za czas:
1)
nieusprawiedliwionej nieobecności w służbie;
2)
pobytu w szpitalu;
3)
zwolnień od służby bez prawa do uposażenia;
4)
urlopu wypoczynkowego lub zdrowotnego;
5)
podróży służbowej, z tytułu której funkcjonariusz otrzymał diety w pełnej wysokości;
6) 12
 pobytu u członków rodziny, w miejscu stałego zamieszkania w ramach odwiedzin, o których mowa w § 23 ust. 2 pkt 2;
7) 13
 nieobecności funkcjonariusza w służbie, trwającej dłużej niż 14 dni, spowodowanej chorobą lub sprawowaniem opieki nad członkiem rodziny, w rozumieniu przepisów o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.
§  25.
1.
Przepisy dotyczące równoważnika pieniężnego mają odpowiednio zastosowanie do funkcjonariuszy, spełniających warunki do jego otrzymania, przeniesionych do pełnienia służby w innej miejscowości po dniu 31 października 2003 r.
2.
Wypłaty równoważnika pieniężnego, o którym mowa w ust. 1, dokonuje kierownik urzędu, w którym funkcjonariusz pełni służbę, na dzień wejścia w życie rozporządzenia.
§  26.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2000 r. w sprawie przyznawania świadczeń związanych z przeniesieniem funkcjonariusza celnego do pełnienia służby w innej miejscowości (Dz. U. Nr 36, poz. 403).
§  27.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 106, poz. 1119).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 110, poz. 1255, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 120, poz. 1122, Nr 137, poz. 1302, Nr 199, poz. 1934 i Nr 217, poz. 2124 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623.

ZAŁĄCZNIK  14

WZÓR

OŚWIADCZENIE MIESZKANIOWE

...................................

(stopień, imię i nazwisko)

...................................

(miejsce pełnienia służby)

...................................

(data wstąpienia do służby)

...................................

(data zwolnienia ze służby

- izba celna)

...................................

(data przeniesienia do obecnej

jednostki, poprzednia izba celna)

...................................

(numer telefonu służbowego)

Oświadczam, że:

1. Od dnia .................. nie posiadam lokalu

mieszkalnego (tymczasowej kwatery)*), położonego w miejscu

pełnienia służby bądź w miejscowości pobliskiej, oraz

członek mojej rodziny, o którym mowa w § 7 rozporządzenia

Ministra Finansów z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie świadczeń

związanych z przeniesieniem funkcjonariusza celnego do

pełnienia służby winnej miejscowości, nie posiada lokalu

mieszkalnego(tymczasowej kwatery)*).

2. Zameldowanie na pobyt stały posiadam w ...............

przy ul. ...................................................

3. Przed dniem przeniesienia zamieszkiwałem(am) w .......

przy ul. ...................................................

4. Od dnia .................. zamieszkuję w .............

przy ul. ..................... w lokalu stanowiącym własność

............................................................

(stopień pokrewieństwa osoby będącej właścicielem lokalu)

5. Dojazd od miejsca zamieszkania, o którym mowa w ust.

3, do miejsca pełnienia służby jest dojazdem znacznie

utrudnionym, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 24

lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641, z późn. zm.)

Uzasadnienie: ..............................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

.......................................................... .

6. Członkami rodziny są:

- żona/mąż*),

- dzieci - pozostające na moim wyłącznym utrzymaniu,

- moi rodzice oraz rodzice mojego małżonka, których jestem

prawnym opiekunem lub których prawnym opiekunem jest mój

małżonek,

- ojczym, macocha i osoby przysposabiające, których jestem

prawnym opiekunem lub których prawnym opiekunem jest mój

małżonek.

7. Przenoszę się z następującymi członkami rodziny:

- żona/mąż*),

- dzieci - pozostające na moim wyłącznym utrzymaniu, w

liczbie osób ............................................,

- moi rodzice oraz rodzice mojego małżonka, których jestem

prawnym opiekunem lub których prawnym opiekunem jest mój

małżonek, w liczbie osób ...............................,

- ojczym, macocha i osoby przysposabiające, których jestem

prawnym opiekunem lub których prawnym opiekunem jest mój

małżonek.

8. Zamieszkujący ze mną członkowie rodziny - będący

funkcjonariuszami celnymi - pobierają/nie pobierają*)

równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego lub kwatery tymczasowej.

9. Nie zrzekłem(am) się/zrzekłem(am) się*) i nie

utraciłem(am)/utraciłem(am)*) prawa do zajmowanego

dotychczas lokalu mieszkalnego lub kwatery tymczasowej.

10. Nie odmówiłem(am)/odmówiłem(am)*) przyjęcia lokalu

mieszkalnego lub kwatery tymczasowej, które odpowiadały

przysługującym mi normom oraz znajdowały się w należytym

stanie technicznym i sanitarnym.

11. Prawdziwość powyższych danych potwierdzam własnoręcznym podpisem.

Jednocześnie zobowiązuję się poinformować o każdej zmianie mającej wpływ na uprawnienie do równoważnika pieniężnego.

.....................

(data i podpis)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
3 § 5 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
4 § 5 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
5 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
6 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 lutego 2009 r. (Dz.U.09.22.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lutego 2009 r., z tym że równoważnik pieniężny, w wysokości określonej w § 2 rozporządzenia zmieniającego, przysługuje od dnia 1 stycznia 2009 r.
7 § 19 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
8 § 19 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
9 § 23 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
10 § 23a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
11 § 24 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
12 § 24 ust. 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
13 § 24 ust. 2 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 8 lit. b) tiret drugie rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
14 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024