Usługa dzierżawy łączy telekomunikacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
w sprawie usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych

Na podstawie art. 61 ust. 8 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
minimalny zestaw rodzajów łączy telekomunikacyjnych, jaki powinien być oferowany przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, wraz z wymaganiami techniczno-eksploatacyjnymi dla tego zestawu;
2)
zasady rozliczeń i kalkulacji opłat z tytułu świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej;
3)
minimalny zakres oferty określającej ramowe warunki zawierania z innymi operatorami umów o świadczenie usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych.
§  2.
Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:
1)
analogowe łącza telekomunikacyjne specjalnej jakości - łącza telekomunikacyjne, które spełniają wymagania określone w normach przenoszących normy ETSI EN 300 449 V1.2.1:2002U i ETSI EN 300 452 V1.2.1:2002U;
2)
analogowe łącza telekomunikacyjne zwykłej jakości - łącza telekomunikacyjne, które spełniają wymagania określone w normach przenoszących normy ETSI EN 300 448 V1.2.1:2002U i ETSI EN 300 451 V1.2.1:2002U;
3)
bitowa stopa błędów - stosunek liczby błędnych bitów odebranych do liczby wszystkich odebranych bitów;
4)
blok - grupę następujących po sobie bitów, przy czym każdy bit może należeć tylko do jednego bloku;
5)
blok uszkodzony - blok, w którym którykolwiek z należących do niego bitów jest błędny;
6)
maksymalny czas odtwarzania usługi - maksymalny czas, w którym funkcje spełniane przez uszkodzone cyfrowe łącze telekomunikacyjne przejęte zostaną przez inny element sieci telekomunikacyjnej lub uszkodzone łącze zostanie naprawione;
7)
okres niedostępności - okres następujących po sobie kolejno co najmniej dziesięciu sekund ze znaczącym błędem;
8)
sekunda z błędem - sekunda, w której wystąpił co najmniej jeden błędny bit;
9)
sekunda ze znaczącym błędem - sekunda, w której wartość bitowej stopy błędów przekroczyła 10-3 lub co najmniej 30 % bloków jest uszkodzonych;
10)
termin przekazania łącza do eksploatacji - okres od daty złożenia przez użytkownika zamówienia na łącze dzierżawione do daty realizacji tego zamówienia;
11)
transmisja przeźroczysta - transmisja, w której ciąg bitów pojawiający się na wyjściu jest identyczny z ciągiem bitów wprowadzonym na wejściu, w granicach dopuszczalnej stopy błędów.
§  3.
Minimalny zestaw rodzajów łączy telekomunikacyjnych, oferowany przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, powinien zawierać:
1)
cyfrowe łącza telekomunikacyjne klasy standardowej, o przepływnościach: 64 kbit/s, 34 Mbit/s, 140 Mbit/s lub 155 Mbit/s;
2)
cyfrowe łącze telekomunikacyjne klasy standardowej, o przepływności 2048 kbit/s, podzielonej na kanały po 64 kbit/s (łącza strukturalne 2 Mbit/s);
3)
cyfrowe łącze telekomunikacyjne klasy standardowej, o przepływności 2048 kbit/s, niepodzielonej na kanały (łącza niestrukturalne 2 Mbit/s);
4)
dwuprzewodowe i czteroprzewodowe analogowe łącza telekomunikacyjne dla pasma 300 Hz-3.400 Hz o zwykłej i specjalnej jakości - w przypadku operatorów publicznych stacjonarnych sieci telefonicznych.
§  4.
Cyfrowe łącza telekomunikacyjne powinny zapewnić transmisję przeźroczystą między punktami końcowymi łącza.
§  5.
Wymagania techniczno-eksploatacyjne dla cyfrowych łączy telekomunikacyjnych określa się przez standardy jakościowe i wymagania dotyczące dostępności.
§  6.
1.
Standardy jakościowe cyfrowych łączy telekomunikacyjnych określa się za pomocą:
1)
bitowej stopy błędów, zwanej dalej "BER";
2)
sekundy z błędem, zwanej dalej "ES";
3)
sekundy ze znaczącym błędem, zwanej dalej "SES".
2.
Wartość maksymalna BER dla łącza cyfrowego wynosi 10-6.
3.
Wartości ES i SES pozwalające na przekazanie cyfrowego łącza telekomunikacyjnego do eksploatacji oraz maksymalne wartości ES i SES w trakcie eksploatacji cyfrowego łącza telekomunikacyjnego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Dostępność cyfrowych łączy dzierżawionych klasy standardowej w zależności od ich długości (L) określa się przez wyznaczenie maksymalnej długości okresu niedostępności i liczby okresów niedostępności dla pojedynczego łącza, średniej długości okresu niedostępności i liczby okresów niedostępności wszystkich łączy tej klasy wydzierżawianych przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych oraz przez maksymalny czas odtwarzania usługi.
2.
Ustala się średnią długość okresu niedostępności wszystkich cyfrowych łączy telekomunikacyjnych klasy standardowej, wydzierżawianych przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych w roku kalendarzowym:
Długość łącza L ≤ 500 km 500 km < L ≤ 1.000 km 1.000 km < L
Długość okresu niedostępności 20 x 10-4 40 x 10-4 60 x 10-4
3.
Ustala się maksymalną długość okresu niedostępności w okresie kolejnych 12 miesięcy dla pojedynczego cyfrowego łącza telekomunikacyjnego klasy standardowej, dzierżawionego przez użytkownika:
Długość łącza L ≤ 500 km 500 km < L ≤ 1.000 km 1.000 km < L
Długość okresu niedostępności 99 x 10-4 146 x 10-4 193 x 10-4
4.
Ustala się średnią liczbę okresów niedostępności wszystkich cyfrowych łączy telekomunikacyjnych klasy standardowej, wydzierżawianych przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych w roku kalendarzowym:
Długość łącza L ≤ 500 km 500 km < L ≤ 1.000 km 1.000 km < L
Liczba okresów niedostępności 99 141 183
5.
Ustala się maksymalną liczbę okresów niedostępności w okresie kolejnych 12 miesięcy dla pojedynczego cyfrowego łącza telekomunikacyjnego klasy standardowej, dzierżawionego przez użytkownika:
Długość łącza L ≤ 500 km 500 km < L ≤ 1.000 km 1.000 km < L
Liczba okresów niedostępności 501 559 617
6.
Maksymalny czas odtwarzania usługi w przypadku łącza cyfrowego klasy standardowej wynosi 24 godziny od momentu zgłoszenia usterki lub awarii.
  8.
1.
Opłaty, o których mowa w § 1 pkt 2, powinny być możliwie szczegółowo rozdzielone na poszczególne elementy składowe usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych i powinny składać się w szczególności z:
1)
jednorazowej opłaty z tytułu zestawienia łącza telekomunikacyjnego;
2)
okresowej opłaty o zryczałtowanej wysokości pobieranej z tytułu eksploatacji wydzierżawionego łącza.
2.
Operator o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych:
1)
nie może żądać opłat, na podstawie kosztów, które nie są ściśle powiązane z usługą dzierżawy łączy telekomunikacyjnych;
2)
przy ustalaniu wysokości opłat, o których mowa w § 1 pkt 2, uwzględnia wysokość wskaźnika zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału, który jest ustalany w sposób określony w odrębnych przepisach.
3.
W przypadku łączy telekomunikacyjnych wydzierżawianych operatorom opłata, o której mowa w § 1 pkt 2:
1)
powinna być skalkulowana wyłącznie na podstawie uzasadnionych, zorientowanych przyszłościowo, długookresowych kosztów przyrostowych ponoszonych przez efektywnie działającego operatora, przypadających na określoną jednostkę fizyczną usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych;
2)
nie może być uzależniona od wysokości opłat wymaganych od użytkowników końcowych.
4.
W przypadku łączy telekomunikacyjnych wydzierżawianych użytkownikom końcowym opłata, o której mowa w § 1 pkt 2, powinna być kalkulowana na podstawie zorientowanych przyszłościowo, w pełni alokowanych kosztów, przypadających na jednostkę fizyczną usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych.
5.
Koszty, o których mowa w ust. 3 pkt 1, powinny być kalkulowane w sposób określony dla kosztów stanowiących podstawę rozliczeń wynikających z umów o połączeniu sieci, w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i sposobów kalkulacji kosztów przez operatora telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej (Dz. U. Nr 213, poz. 2087), zwanego dalej "rozporządzeniem kosztowym ".
6.
Koszty, o których mowa w ust. 4, powinny być kalkulowane w sposób określony w rozporządzeniu kosztowym.
7.
W zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu do kalkulacji opłat z tytułu świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych stosuje się przepisy rozporządzenia kosztowego.
§  9.
1.
Minimalny zakres oferty określającej ramowe warunki umów o świadczenie usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych powinien zawierać:
1)
tryb zawierania, zmiany i rozwiązywania umowy, w tym zasady realizacji przez użytkownika prawa do jednostronnego częściowego odstąpienia od umowy w przypadku zwrotu pojedynczych łączy;
2)
przedmiot oferty, określający:
a)
rodzaje łączy telekomunikacyjnych wraz z przywołaniem numeru dokumentu normalizacyjnego określającego ich parametry fizyczne i elektryczne,
b)
zasady zmiany miejsca zakończenia łącza telekomunikacyjnego, przy zachowaniu jego standardów jakościowych,
c)
oferowane w trakcie eksploatacji wartości ES i SES - dla cyfrowych łączy dzierżawionych,
d)
dostępność cyfrowych łączy telekomunikacyjnych dzierżawionych,
e)
typowy czas odtworzenia usługi, liczony od momentu, w którym operator, o którym mowa w § 1 pkt 1, powziął wiadomość o usterce lub awarii, do chwili gdy 80 % wszystkich łączy dzierżawionych tego samego typu zostało naprawionych i ponownie przekazanych do eksploatacji;
3)
terminy przekazywania łączy do eksploatacji ustalone:
a)
jak dla realizacji 95% zamówień na łącza telekomunikacyjne tego samego typu w okresie roku poprzedzającego przygotowanie ramowej oferty, uwzględniając zamówienia złożone przez jednostki organizacyjne operatora i jego podmioty zależne,
b)
na podstawie własnych danych, jednak nie dłuższe niż 30 dni - w przypadku gdy nie jest możliwe ich ustalenie w sposób określony w lit. a;
4)
warunki świadczenia oferowanych usług:
a)
zasady przekazywania łączy telekomunikacyjnych do eksploatacji,
b)
zasady eksploatacji łączy telekomunikacyjnych, a w szczególności procedury postępowania i współpracy z użytkownikami związane z awariami, usterkami, przerwami w pracy oraz planowanymi pracami,
c)
zasady zwrotu łączy telekomunikacyjnych w okresie obowiązywania umowy i po jej rozwiązaniu;
5)
wysokość opłaty z tytułu świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych;
6)
warunki płatności, w tym terminy wnoszenia należności za usługi;
7)
tryb zwrotu pobranych należności;
8)
tryb reklamacji oraz zasady odpowiedzialności operatora wydzierżawiającego łącze telekomunikacyjne:
a)
wysokość kar umownych i bonifikat związanych z niewywiązaniem się z warunków określonych w umowie,
b)
zdarzenia, z którymi wiążą się kary umowne i bonifikaty;
9)
zasady udostępniania powierzchni kolokacyjnej i dostępu do pomieszczeń w przypadku, gdy zakończenie łącza telekomunikacyjnego znajduje się w obiekcie znajdującym się w posiadaniu operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych;
10)
zasady rozstrzygania sporów;
11)
czas trwania umowy, w tym wymagany minimalny czas trwania umowy;
12)
wzory zamówienia i protokołu odbioru łącza telekomunikacyjnego.
2.
Do terminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, nie wlicza się opóźnień w realizacji zamówień wynikających z wniosków użytkowników.
3.
Dla oferowanych po raz pierwszy typów łączy telekomunikacyjnych oferta, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać planowany termin realizacji zamówienia oraz planowany czas odtwarzania usługi.
4.
W ofercie, o której mowa w ust. 1, określa się:
1)
wymagania, jakie powinny spełniać urządzenia końcowe, aby mogły zostać przyłączone do określonego łącza telekomunikacyjnego;
2)
tryb postępowania w przypadku niespełniania przez urządzenia końcowe użytkownika zasadniczych wymagań, o których mowa w art. 88 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne, oraz określa się zasady zawieszenia świadczenia usługi dzierżawy łącza telekomunikacyjnego do czasu odłączenia urządzeń końcowych od punktu zakończenia sieci, zasady powiadomienia użytkownika o zawieszeniu i jego przyczynach oraz ponownego udostępnienia łącza telekomunikacyjnego po ustąpieniu przyczyn zawieszenia.
5.
Operator o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, określając standardy jakościowe oferowanych analogowych i cyfrowych łączy telekomunikacyjnych, kieruje się wymaganiami zawartymi w dokumentach wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  10.
Przepis § 3 pkt 1, w zakresie oferowania cyfrowego łącza telekomunikacyjnego o przepływności 155 Mbit/s, stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.
§  11.
Do usług dzierżawy łączy telekomunikacyjnych świadczonych na podstawie umów zawartych przed wejściem w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 113, poz.1070, Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1652.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 74), które zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 113, poz. 1070) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WARTOŚCI ES I SES POZWALAJĄCE NA PRZEKAZANIE CYFROWEGO ŁĄCZA TELEKOMUNIKACYJNEGO DO EKSPLOATACJI ORAZ MAKSYMALNE WARTOŚCI ES I SES W TRAKCIE EKSPLOATACJI CYFROWEGO ŁĄCZA TELEKOMUNIKACYJNEGO

1. Wartości ES i SES pozwalające na przekazanie cyfrowego łącza telekomunikacyjnego do eksploatacji określa tabela 1:
Długość łącza (L) L ≤500km 500km<L≤ 1.000km 1.000km<L
Długość okresu pomiarowego 24 h 24 h 24 h
Rodzaj łącza

Wartość S1 dla

ES SES ES SES ES SES
64 kbit/s 9 0 16 0 23 0
2 Mbit/s 9 0 16 0 23 0
34 Mbit/s 21 0 35 0 49 0
140/155 Mbit/s 52 0 83 0 115 0

Tabela 1 - wartości ES i SES pozwalające na przekazanie cyfrowego łącza telekomunikacyjnego do eksploatacji

1) łącze telekomunikacyjne może zostać przekazane do eksploatacji, gdy wartości ES i SES są mniejsze lub równe S1;

2) łącze telekomunikacyjne nie może zostać przekazane do eksploatacji, gdy wartości ES i SES przekraczają wartość S1.

2. Maksymalne wartości ES i SES w trakcie eksploatacji cyfrowego łącza telekomunikacyjnego określa tabela 2:

Długość łącza (L) L ≤500km 500km<L≤1.000km 1.000km<L
Długość okresu pomiarowego 7 dni 7 dni 7 dni
Rodzaj łącza

Wartość maksymalna

ES SES ES SES ES SES
n x 64 kbit/s, gdzie n=1...31 121 6 181 9 242 12
2 Mbit/s 121 6 181 9 242 12
34 Mbit/s 227 6 340 9 454 12
140/155 Mbit/s 484 6 726 9 968 12

Tabela 2 - Maksymalne wartości ES i SES w trakcie eksploatacji cyfrowego łącza telekomunikacyjnego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ POLSKICH NORM ZAWIERAJĄCYCH STANDARDY JAKOŚCIOWE DLA CYFROWYCH I ANALOGOWYCH ŁĄCZY TELEKOMUNIKACYJNYCH

Lp. Numer normy Tytuł normy
1 PN-ETSI EN 300 247 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Cyfrowe łącze dzierżawione o przepływności 2.048 kbit/s pracujące w trybie nieramkowym (D2048U) - Parametry połączenia
2 PN-ETSI EN 300 452 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Analogowe czteroprzewodowe łącze dzierżawione specjalnej jakości, wykorzystujące pasmo mowy (A2S) - Parametry połączenia i prezentacja interfejsu sieciowego
3 PN-ETSI EN 300 289 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Cyfrowe łącza dzierżawione o przepływności 64 kbit/s bez ograniczeń z integralnością oktetową (D64U) - Parametry połączenia
4 PN-ETSI EN 300 418 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Cyfrowe łącza dzierżawione o przepływności 2.048 kbit/s pracujące w trybie nieramkowym i w trybie ramkowym (D2048U i D2048S) - Prezentacja interfejsu sieciowego
5 PN-ETSI EN 300 419 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Cyfrowe łącze dzierżawione o przepływności 2.048 kbit/s pracujące w trybie ramkowym (D2048S) - Parametry połączenia
6 PN-ETSI EN 300 448 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Analogowe dwuprzewodowe łącze dzierżawione zwykłej jakości, wykorzystujące pasmo mowy (A2O) - Parametry połączenia i prezentacja interfejsu sieciowego
7 PN-ETSI EN 300 449 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Analogowe dwuprzewodowe łącze dzierżawione specjalnej jakości, wykorzystujące pasmo mowy (A2S) - Parametry połączenia i prezentacja interfejsu sieciowego
8 PN-ETSI EN 300 451 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Analogowe czteroprzewodowe łącze dzierżawione zwykłej jakości, wykorzystujące pasmo mowy (A4O) - Parametry połączenia i prezentacja interfejsu sieciowego
9 PN-ETSI EN 300 288 V1.2.1:2002U Dostęp i urządzenia końcowe (AT) - Cyfrowe łącze dzierżawione o przepływności 64 kbit/s bez ograniczeń z integralnością oktetową (D64U) - Prezentacja interfejsu sieciowego

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024