Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci gazowych, ruchu i eksploatacji tych sieci.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci gazowych, ruchu i eksploatacji tych sieci

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 34, poz. 293, Nr 91, poz. 875 i Nr 96, poz. 959) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki:
1)
przyłączenia podmiotów do sieci gazowych oraz tryb ich przyłączania, kryteria podziału przyłączanych podmiotów albo odbiorców na grupy;
2)
obrotu paliwami gazowymi;
3)
świadczenia usług przesyłowych;
4)
prowadzenia ruchu sieciowego i eksploatacji sieci gazowych, w tym zadania przedsiębiorstw energetycznych odpowiedzialnych za ruch sieciowy i eksploatację sieci.
2.
Rozporządzenie określa także:
1)
podstawowe elementy umowy o przyłączenie, umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłowych;
2)
standardy jakościowe obsługi odbiorców paliw gazowych, parametry jakościowe paliw gazowych oraz zakres informacji przekazywanych między przedsiębiorstwami energetycznymi, a także między przedsiębiorstwami energetycznymi a odbiorcami.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedsiębiorstwie gazowniczym - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się co najmniej jedną z wymienionych działalności w zakresie: przesyłania, dystrybucji, obrotu oraz magazynowania paliw gazowych;
2)
sieci gazowej - należy przez to rozumieć gazociągi wraz ze stacjami gazowymi, układami pomiarowymi, tłoczniami gazu i podziemnymi magazynami gazu, połączone i współpracujące ze sobą, służące do przesyłania i dystrybucji paliw gazowych, należące do przedsiębiorstwa gazowniczego;
3)
układzie pomiarowym - należy przez to rozumieć gazomierze i inne urządzenia pomiarowe lub rozliczeniowo-pomiarowe, a także układy połączeń między nimi, służące do pomiaru ilości pobranych lub dostarczonych do sieci paliw gazowych i dokonywania rozliczeń w jednostkach objętości lub energii;
4)
przyłączu - należy przez to rozumieć odcinek sieci gazowej od gazociągu zasilającego do kurka głównego wraz z zabezpieczeniem włącznie, służący do przyłączania instalacji gazowej znajdującej się na terenie i w obiekcie odbiorcy;
5)
instalacji gazowej - należy przez to rozumieć urządzenia gazowe z układami połączeń między nimi, zasilane z sieci gazowej, znajdujące się na terenie i w obiekcie odbiorcy;
6)
mocy umownej - należy przez to rozumieć maksymalną godzinową możliwość odebrania w danym roku paliwa gazowego, określoną w umowie sprzedaży paliw gazowych lub umowie o świadczenie usług przesyłowych.

Rozdział  2

Przyłączenie podmiotów do sieci gazowej

§  3.
Przyłączenie do sieci gazowej następuje z uwzględnieniem zasady równoprawnego traktowania podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na podstawie umowy o przyłączenie, po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia określonych przez przedsiębiorstwo gazownicze, zwanych dalej "warunkami przyłączenia".
§  4.
Podmioty przyłączane do sieci gazowej dzielą się na następujące grupy przyłączeniowe, zwane dalej "grupami przyłączeniowymi":
1)
grupa I - podmioty deklarujące pobór paliwa gazowego w ilości nie większej niż 10 m3/h w przeliczeniu na gaz ziemny wysokometanowy o cieple spalania 39,5 MJ/m3;
2)
grupa II - podmioty deklarujące pobór paliwa gazowego w ilości powyżej 10 m3/h w przeliczeniu na gaz ziemny wysokometanowy o cieple spalania 39,5 MJ/m3.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych określa warunki przyłączenia, o których mowa w § 3, na wniosek podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci.
2.
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie spełnia wymogów określonych w § 6, przedsiębiorstwo gazownicze w terminie 7 dni od daty wpłynięcia wniosku zawiadamia wnioskodawcę, wyznaczając termin do uzupełnienia wniosku nie dłuższy niż 21 dni. Jeżeli wniosek nie zostanie uzupełniony w wyznaczonym terminie, przedsiębiorstwo gazownicze pozostawia wniosek bez rozpoznania.
3.
Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci gazowej, który nie posiada tytułu prawnego do korzystania z obiektu przyłączanego do tej sieci, może wystąpić do przedsiębiorstwa gazowniczego o przedstawienie możliwości przyłączenia.
4.
Przedsiębiorstwo gazownicze udziela odpowiedzi o istniejących możliwościach przyłączenia w terminie 21 dni od dnia wpływu wystąpienia, o którym mowa w ust. 3.
§  6.
1.
Wniosek o określenie warunków przyłączenia dla wnioskodawcy zaliczanego do I grupy przyłączeniowej powinien zawierać:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
określenie rodzaju paliwa gazowego, zgodnie z wymaganiami określonymi w § 22;
3)
określenie:
a)
terminu rozpoczęcia odbioru paliwa gazowego,
b)
celu wykorzystania paliwa gazowego,
c)
wielkości mocy umownej.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
oświadczenie dotyczące tytułu prawnego wnioskodawcy do korzystania z obiektu lub nieruchomości, w którym będą użytkowane urządzenia i instalacje;
2)
mapę archiwalną terenu lub inną mapę do celów projektowych.
3.
Wniosek o określenie warunków przyłączenia dla wnioskodawcy zaliczanego do II grupy przyłączeniowej powinien zawierać dodatkowo:
1)
określenie:
a)
minimalnego i maksymalnego godzinowego, dobowego oraz rocznego zapotrzebowania na paliwo gazowe,
b)
wymaganego ciśnienia w punkcie dostawy i odbioru paliwa gazowego;
2)
opis wymagań dotyczących warunków pracy przyłączanych urządzeń i instalacji gazowych w okresie rozruchu tych urządzeń;
3)
określenie możliwości korzystania z innych źródeł energii w przypadku przerw lub ograniczeń w dostarczaniu paliwa gazowego;
4)
opis wymagań dotyczących odmiennych od wymienionych w § 22 parametrów jakościowych paliwa gazowego lub warunków jego dostarczania.
4.
W przypadku gdy o przyłączenie do sieci gazowej ubiega się podmiot zajmujący się przesyłaniem, dystrybucją albo magazynowaniem paliw gazowych, wniosek o określenie warunków przyłączenia powinien zawierać:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
określenie:
a)
rodzaju paliwa gazowego,
b)
terminu rozpoczęcia przesyłania lub magazynowania paliw gazowych;
3)
określenie mocy umownej;
4)
przewidywaną ilość odbioru paliwa gazowego;
5)
parametry ciśnienia paliw gazowych oraz charakterystykę pracy magazynu paliwa gazowego;
6)
wymagane ciśnienia w punkcie dostawy i odbioru paliw gazowych;
7)
opis wymagań w okresie rozruchu podłączonej sieci gazowej lub podłączonego magazynu paliwa gazowego.
5.
Wzory wniosków, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, ustala przedsiębiorstwo gazownicze.
§  7.
1.
Jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania paliwa gazowego, przedsiębiorstwo gazownicze określa warunki przyłączenia w terminie nie dłuższym niż:
1)
30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 6 ust. 1;
2)
60 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 6 ust. 3;
3)
90 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 6 ust. 4.
2.
Warunki przyłączenia są ważne przez okres roku od dnia ich wydania. W przypadku rezygnacji, przed upływem roku, z ubiegania się o przyłączenie do sieci gazowej podmiot niezwłocznie informuje o tym przedsiębiorstwo gazownicze.
§  8.
Warunki przyłączenia, w zależności od danych zgłoszonych we wniosku o określenie warunków przyłączenia, powinny określać w szczególności:
1)
miejsce podłączenia gazociągów lub instalacji gazowych do sieci gazowej i jej parametry techniczne, w tym średnicę gazociągu;
2)
zakres niezbędnej budowy lub rozbudowy sieci gazowej w związku z przyłączeniem;
3)
parametry techniczne przyłącza;
4)
rodzaj paliwa gazowego zgodnie z wymaganiami określonymi w § 22;
5)
minimalne i maksymalne ciśnienie dostawy i odbioru paliw gazowych;
6)
wymagania dotyczące dokonywania pomiaru i kontroli dostawy i odbioru paliw gazowych oraz miejsce zainstalowania układu pomiarowego;
7)
charakterystykę dostawy i odbioru paliw gazowych, w tym minimalne i maksymalne godzinowe, dobowe oraz roczne zapotrzebowanie na paliwa gazowe, a także charakterystykę pracy magazynu paliw gazowych;
8)
miejsce dostawy i odbioru paliw gazowych;
9)
granicę własności sieci przedsiębiorstwa gazowniczego i instalacji gazowej;
10)
zasady korzystania przez odbiorcę z innych źródeł energii, w przypadku przerw lub ograniczeń w dostarczaniu paliwa gazowego;
11)
projektowany koszt wykonania przyłączenia;
12)
wymagania dotyczące wyposażenia stacji gazowej, rodzaju układu pomiarowego i warunków technicznych ochrony antykorozyjnej.
§  9.
Umowa o przyłączenie, o której mowa w § 3, określa w szczególności:
1)
strony zawierające umowę;
2)
termin realizacji przyłączenia;
3)
wysokość opłaty za przyłączenie oraz sposób jej regulowania;
4)
miejsce rozgraniczenia własności sieci i instalacji między przedsiębiorstwem zajmującym się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych a przyłączanym podmiotem;
5)
warunki udostępnienia przedsiębiorstwu gazowniczemu przez podmiot przyłączany nieruchomości należącej do tego podmiotu, w celu budowy lub rozbudowy sieci niezbędnej do realizacji przyłączenia;
6)
przewidywany termin zawarcia umowy sprzedaży paliw gazowych lub umowy o świadczenie usługi przesyłowej;
7)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie, a w szczególności za opóźnienie terminu realizacji prac w stosunku do ustalonych w umowie.

Rozdział  3

Obrót paliwami gazowymi

§  10.
Przedsiębiorstwo gazownicze prowadzi obrót paliwami gazowymi na warunkach określonych w koncesji oraz umowie sprzedaży paliw gazowych lub umowie o świadczenie usługi przesyłowej.
§  11.
Umowa sprzedaży paliw gazowych powinna określać w szczególności:
1)
strony zawierające umowę;
2)
ilość paliwa gazowego niezbędną do utrzymania ruchu technologicznego urządzeń gazowych znajdujących się w obiekcie odbiorcy;
3)
grupę taryfową, według której będą dokonywane rozliczenia z tytułu sprzedaży paliw gazowych, sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności oraz terminy regulowania należności;
4)
terminy rozpoczęcia dostarczania paliw gazowych do obiektu oraz odczytów wskazań urządzeń pomiarowych;
5)
szczegółowe warunki ustalania terminów przerywania dostarczania paliw gazowych i rozpoczynania dostarczania tych paliw po przerwie w ich dostarczaniu;
6)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, a w szczególności standardów jakościowych obsługi odbiorców;
7)
termin ważności umowy oraz postanowienia dotyczące zmiany warunków umowy i jej wypowiedzenia.
§  12.
Przedsiębiorstwo gazownicze prowadzące obrót paliwami gazowymi:
1)
uwzględnia w przypadku zakupu paliw gazowych:
a)
źródła oferujące najkorzystniejsze warunki,
b)
maksymalny poziom dostaw paliw gazowych z zagranicy, określony w odrębnych przepisach;
2)
uzgadnia z odbiorcą:
a)
zmiany warunków dostarczania paliwa gazowego, w szczególności gdy urządzenia gazowe wymagają przystosowania do nowych warunków,
b)
planowane przerwy lub ograniczenia w dostarczaniu paliwa gazowego, wprowadzane na podstawie odrębnych przepisów lub umowy;
3)
udziela odbiorcom informacji o przewidywanych terminach przywrócenia normalnych warunków dostarczania paliwa gazowego w przypadku zakłóceń w jego dostarczaniu;
4)
niezwłocznie likwiduje przerwy i zakłócenia w dostarczaniu paliwa gazowego;
5)
umożliwia odbiorcy dostęp do układu pomiarowego oraz kontrolę prawidłowości wskazań układu pomiarowego;
6)
przekazuje operatorom systemów gazowych informacje pozwalające na sporządzanie bilansów paliw gazowych w sieciach.
§  13.
Odbiorca paliw gazowych:
1)
odbiera i użytkuje paliwa gazowe zgodnie z obowiązującymi przepisami i warunkami umowy sprzedaży paliw gazowych lub umowy o świadczenie usługi przesyłowej;
2)
zapewnia:
a)
przedstawicielom przedsiębiorstwa gazowniczego dostęp do instalacji, układu pomiarowego oraz możliwość kontroli prawidłowości wskazań układu pomiarowego,
b)
możliwość wykonywania prac związanych z eksploatacją urządzeń i instalacji gazowych przedsiębiorstwa gazowniczego, znajdujących się na terenie i w obiekcie odbiorcy;
3)
wykonuje polecenia w zakresie przerw i ograniczeń w odbiorze paliwa gazowego, wprowadzanych na podstawie odrębnych przepisów lub umowy;
4)
zabezpiecza przed uszkodzeniem plomb w układzie pomiarowym;
5)
niezwłocznie informuje przedsiębiorstwo gazownicze o zauważonych wadach lub usterkach w układzie pomiarowym, a także o stwierdzonych przerwach i zakłóceniach w odbiorze paliwa gazowego;
6)
terminowo reguluje należności za dostarczone paliwo gazowe.

Rozdział  4

Świadczenie usług przesyłowych

§  14.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze realizuje usługi przesyłowe na warunkach określonych w koncesji oraz umowie o świadczenie usług przesyłowych.
2.
Świadczenie usług przesyłowych, o których mowa w ust. 1, odbywa się z uwzględnieniem zasady równoprawnego traktowania podmiotów korzystających z tych usług.
§  15.
Umowa o świadczenie usług przesyłowych określa w szczególności:
1)
strony zawierające umowę;
2)
rodzaj paliwa gazowego, zgodnie z wymaganiami określonymi w § 22;
3)
termin rozpoczęcia świadczenia usługi przesyłowej;
4)
miejsce dostarczania i odbioru paliwa gazowego przeznaczonego do przesyłania;
5)
ilość paliwa gazowego, w tym przeznaczonego na potrzeby technologiczne i straty sieciowe, oraz zasady pomiaru paliwa gazowego;
6)
jakość, niezawodność i terminowość dostaw i odbioru paliwa gazowego;
7)
grupę taryfową, według której będą dokonywane rozliczenia z tytułu świadczenia usług przesyłowych, warunki wprowadzania zmian stawek, sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności oraz terminy regulowania należności;
8)
wielkość mocy umownej oraz warunki i terminy jej zmiany;
9)
określenie punktu, w którym następuje przekazanie paliwa gazowego do przesyłania przez dostawcę tego paliwa;
10)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, w szczególności przekroczenie mocy umownej oraz niedostarczenie paliwa gazowego przez dostawcę tego paliwa, a także postanowienia w zakresie sposobu prowadzenia rozliczeń w przypadku świadczenia usług odmiennych od świadczonych w warunkach standardowych, których dotyczą postanowienia taryfowe;
11)
termin ważności umowy oraz postanowienia dotyczące zmiany warunków umowy i jej wypowiedzenia.
§  16.
Przedsiębiorstwo gazownicze nie może odmówić zawarcia umowy, o której mowa w § 14, jeżeli spełnione są równocześnie następujące warunki:
1)
odbiorca uzyskał prawo do korzystania z usług przesyłowych;
2)
istnieją techniczne możliwości przesyłania paliwa gazowego istniejącą siecią gazową, bez pogorszenia, poniżej poziomu określonego w odrębnych przepisach, niezawodności oraz jakości dostarczanego paliwa gazowego, do odbiorców przyłączonych do sieci;
3)
istnieją układy pomiarowe umożliwiające określenie ilości paliwa dostarczanego i odbieranego z sieci gazowej;
4)
świadczenie usług przesyłowych przez przedsiębiorstwo gazownicze nie będzie powodowało niekorzystnej zmiany opłat za dostarczanie paliwa gazowego, ponoszonych przez odbiorców przyłączonych do sieci gazowej.

Rozdział  5

Prowadzenie ruchu sieciowego i eksploatacja sieci

§  17.
Ruch sieciowy prowadzi:
1)
operator systemu przesyłowego gazowego - w sieci przesyłowej;
2)
operator systemu dystrybucyjnego gazowego - w sieci rozdzielczej.
§  18.
Operator systemu przesyłowego gazowego, w celu realizacji zadań określonych w art. 9c ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej "ustawą", w szczególności:
1)
dysponuje przepływem paliw gazowych w źródłach i magazynach;
2)
decyduje o terminie i czasie trwania planowanych robót w sieci przesyłowej;
3)
przekazuje innym operatorom informacje o pracy sieci przesyłowej zgodnie z zawartymi umowami;
4)
opracowuje plany ograniczeń w dostarczaniu paliw gazowych dla odbiorców przyłączonych bezpośrednio do sieci przesyłowej;
5)
wprowadza ograniczenia w dostarczaniu paliw gazowych;
6)
prowadzi optymalizację pracy sieci przesyłowej;
7)
sporządza raporty przepływu paliw gazowych w sieci przesyłowej;
8)
zbiera informacje dotyczące zdarzeń występujących w sieci przesyłowej.
§  19.
Operator systemu dystrybucyjnego gazowego, w celu realizacji zadań określonych w art. 9c ust. 2 ustawy, w szczególności:
1)
dysponuje paliwami gazowymi w źródłach i magazynach gazu przyłączonych do sieci rozdzielczej;
2)
decyduje o terminie i czasie trwania planowanych robót w sieci rozdzielczej;
3)
przekazuje operatorowi systemu przesyłowego informacje dotyczące pracy sieci rozdzielczej, zgodnie z zawartymi umowami;
4)
opracowuje plany ograniczeń w dostarczaniu paliw gazowych dla odbiorców przyłączonych bezpośrednio do sieci rozdzielczej i uzgadnia je z właściwym operatorem systemu przesyłowego;
5)
wprowadza ograniczenia w dostarczaniu paliw gazowych;
6)
prowadzi optymalizację pracy sieci rozdzielczej;
7)
sporządza raporty przepływu paliw gazowych w sieci rozdzielczej;
8)
zbiera informacje dotyczące zdarzeń występujących w sieci rozdzielczej;
9)
sporządza bieżące bilanse w sieci rozdzielczej.
§  20.
Plany remontów urządzeń mających wpływ na ruch sieci, do której urządzenia są przyłączone, wymagają uzgodnienia z operatorem prowadzącym ruch i eksploatację tej sieci.
§  21.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze eksploatuje sieć gazową i zapewnia utrzymanie zdolności sieci gazowej do realizacji dostarczania paliw gazowych, w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowych tych paliw.
2.
Eksploatację sieci, o której mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo energetyczne prowadzi na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
3.
Przedsiębiorstwo gazownicze w przypadku awarii sieci gazowej przebiegającej w pobliżu lub wzdłuż kanalizacji kablowej powiadamia operatorów telekomunikacyjnych o zaistniałej awarii i możliwości przeniknięcia gazu do kanalizacji.

Rozdział  6

Standardy jakościowe obsługi odbiorców

§  22.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze dostarcza paliwa gazowe spełniające następujące parametry jakościowe:
1)
zawartość siarkowodoru nie powinna przekraczać 7,0 mg/m3;
2)
zawartość siarki całkowitej nie powinna przekraczać 40,0 mg/m3;
3)
zawartość par rtęci nie powinna przekraczać 30,0 µg/m3;
4)
intensywność zapachu gazu powinna być wyczuwalna w powietrzu po osiągnięciu stężenia:
a)
1,5 % V/V - dla nominalnej liczby Wobbego wynoszącej 25-35,
b)
1,0 % V/V - dla nominalnej liczby Wobbego wynoszącej 41,5-50;
5)
ciepło spalania powinno wynosić nie mniej niż:
a)
18 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 25,
b)
22 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 30,
c)
26 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 35,
d)
30 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 41,5,
e)
34 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 50.
2.
Liczbę Wobbego, o której mowa w ust. 1, określa się jako stosunek ciepła spalania, odniesionego do jednostki objętości paliwa gazowego, do pierwiastka kwadratowego jego gęstości względnej, w tych samych warunkach odniesienia.
3.
Parametry określone w ust. 1 wynoszą:
1)
dla procesu spalania:
a)
ciśnienie - 101,325 kPa,
b)
temperatura - 298,15 K (25 °C);
2)
dla pomiaru objętości:
a)
ciśnienie - 101,325 kPa,
b)
temperatura - 273,15 K (0 °C).
4.
Przedsiębiorstwo gazownicze wykonuje badania poszczególnych parametrów jakościowych, o których mowa w ust. 1, w zakresie:
1)
zawartości siarkowodoru - raz na 12 miesięcy;
2)
zawartości siarki całkowitej - raz na 12 miesięcy;
3)
zawartości par rtęci - tylko dla złóż paliwa gazowego zawierających rtęć - raz na 6 miesięcy;
4)
stopnia nawonienia paliwa gazowego w sieci rozdzielczej - raz na 14 dni;
5)
ciepła spalania - raz na 24 godziny.
§  23.
W razie zastrzeżeń dotyczących jakości dostarczanych paliw gazowych, o której mowa w § 22, odbiorca może zażądać wykonania badania ich jakości w laboratorium badawczym posiadającym akredytację jednostki certyfikującej, uzyskaną na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 166, poz. 1360, z 2003 r. Nr 80, poz. 718, Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1652 i Nr 229, poz. 2275 oraz z 2004 r. Nr 70, poz. 631, Nr 92, poz. 881, Nr 93, poz. 896 i 899 i Nr 96, poz. 959).
§  24.
Przedsiębiorstwo gazownicze, w zakresie standardów jakościowych obsługi odbiorców:
1)
przyjmuje od odbiorców przez całą dobę zgłoszenia i reklamacje dotyczące dostaw paliw gazowych z sieci;
2)
bezzwłocznie przystępuje do usuwania zakłóceń w dostarczaniu paliw gazowych, spowodowanych nieprawidłową pracą sieci;
3)
udziela odbiorcom informacji o przewidywanym terminie wznowienia dostarczania paliw gazowych, przerwanego z powodu awarii sieci;
4)
powiadamia odbiorców o terminach i czasie trwania planowanych przerw w dostarczaniu paliw gazowych w formie ogłoszeń prasowych, komunikatów radiowych lub telewizyjnych albo w inny sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie, lub indywidualnych zawiadomień pisemnych, telefonicznych bądź za pomocą innego środka telekomunikacji, co najmniej na 14 dni przed datą planowanej przerwy;
5)
uwzględnia propozycje odbiorcy dotyczące przebiegu przyłącza i jego usytuowania, jeżeli propozycja ta jest zgodna z obowiązującymi przepisami i warunkami przyłączenia;
6)
odpłatnie podejmuje stosowne czynności w sieci w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania przez odbiorcę lub inny podmiot prac w obszarze tej sieci;
7)
pokrywa koszty badań, o których mowa w § 23, oraz wypłaca odbiorcy odszkodowania w wysokości ustalonej w taryfie lub umowie, w przypadku stwierdzenia niezgodności jakości paliw gazowych, o której mowa w § 22;
8)
nieodpłatnie udziela informacji dotyczących rozliczeń oraz aktualnych taryf;
9)
rozpatruje wnioski lub reklamacje odbiorcy w sprawie rozliczeń i udziela odpowiedzi, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub zgłoszenia reklamacji, chyba że w umowie między stronami określono inny termin.
§  25.
1.
Po zakończeniu dostarczania paliw gazowych, a także w razie wymiany układu pomiarowego w trakcie dostarczania paliw gazowych, przedsiębiorstwo gazownicze wydaje odbiorcy dokument zawierający dane identyfikujące układ pomiarowy i stany wskazań liczydeł w chwili zakończenia dostarczania tych paliw lub demontażu układu pomiarowego.
2.
Odbiorca może uczestniczyć przy odczycie wskazań urządzenia pomiarowego przed jego demontażem.
§  26.
1.
Na żądanie odbiorcy zaliczanego do I grupy przyłączeniowej przedsiębiorstwo gazownicze dokonuje sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.
2.
Odbiorca ma prawo żądać laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza. Badanie laboratoryjne przeprowadza się w ciągu 30 dni od dnia poinformowania odbiorcy o wyniku sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza oraz badania laboratoryjnego tylko w przypadku, gdy w wyniku badania laboratoryjnego nie stwierdzono nieprawidłowości w działaniu gazomierza.
4.
W każdym przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu gazomierza przedsiębiorstwo gazownicze dokonuje korekty uprzednio wystawionych faktur, na zasadach i w terminach określonych w taryfach.
§  27.
W stosunku do odbiorców zaliczanych do II grupy przyłączeniowej szczegółowe wymagania i obowiązki stron dotyczące układu pomiarowego określa umowa sprzedaży paliw gazowych lub umowa o świadczenie usługi przesyłowej.

Rozdział  7

Przepis przejściowy i końcowy

§  28.
Warunki przyłączenia określone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność przez okres w nich oznaczony, o ile nie są sprzeczne z przepisami niniejszego rozporządzenia.
§  29.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej -gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024