Szczegółowe wymagania weterynaryjne mające zastosowanie do nasienia świń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 27 kwietnia 2004 r.
w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do nasienia świń2)

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 18 pkt 1 lit. b, art. 24 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe wymagania weterynaryjne:
a)
dla prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania, konserwacji, obróbki, przechowywania, prowadzenia obrotu lub wykorzystywania nasienia świń,
b)
przy przywozie nasienia świń,
c)
przy handlu nasieniem świń;
2)
szczegółowe wymagania dla świadectw zdrowia nasienia świń w handlu, sposób ich wystawiania oraz wzór tych świadectw.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
nasienie - poddany obróbce lub rozcieńczony ejakulat knura;
2)
centrum pozyskiwania nasienia - zakład, położony na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państwa trzeciego, w którym pozyskuje się i poddaje obróbce nasienie wykorzystywane do sztucznego unasienniania, zatwierdzony i nadzorowany przez urzędowego lekarza weterynarii;
3)
lekarz weterynarii centrum - lekarz weterynarii posiadający kwalifikacje zawodowe oraz specjalizację w zakresie rozrodu zwierząt lub ukończony specjalistyczny kurs w tym zakresie, upoważniony przez powiatowego lekarza weterynarii, odpowiedzialny za przestrzeganie warunków prowadzenia centrum pozyskiwania nasienia;
4)
przesyłka nasienia - ilość nasienia objęta jednym świadectwem zdrowia;
5)
państwo pozyskania nasienia - państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo trzecie, w którym nasienie zostało pozyskane, poddane obróbce lub przechowywane i z którego jest wysyłane do państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
6)
laboratorium diagnostyczne - laboratorium wyznaczone i zatwierdzone przez właściwą władzę państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa trzeciego, przeznaczone do wykonywania badań diagnostycznych określonych w rozporządzeniu;
7)
pozyskanie - ilość nasienia uzyskana od dawcy w dowolnym czasie.
§  3.
Szczegółowe wymagania weterynaryjne dla centrum pozyskiwania nasienia są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Nasienie będące przedmiotem handlu powinno:
1)
spełniać wymagania określone w przepisach o kontroli weterynaryjnej w handlu oraz o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
2)
być pozyskiwane, poddawane obróbce, przechowywane i transportowane zgodnie z wymaganiami weterynaryjnymi określonymi w rozdziale 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
3)
spełniać wymagania weterynaryjne określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
4)
być pozyskiwane od świń:
a)
spełniających wymagania weterynaryjne określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b)
które są zaopatrzone w orzeczenie lekarsko-weterynaryjne o zdrowiu i przydatności do rozrodu, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) 1
 być zaopatrzone w świadectwo zdrowia wystawione przez powiatowego lekarza weterynarii, którego wzór jest określony w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 599/2004 z dnia 30 marca 2004 r. dotyczącym przyjęcia zharmonizowanego wzoru świadectwa i sprawozdania z kontroli związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. WE L 94 z 31.03.2004).
2.
Świadectwo zdrowia, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, powinno:
1)
w oryginale towarzyszyć przesyłce nasienia do miejsca przeznaczenia;
2)
być sporządzone co najmniej w jednym z języków urzędowych państwa pozyskania nasienia i państwa przeznaczenia;
3)
być sporządzone na pojedynczej kartce papieru;
4)
być wystawione na jednego odbiorcę.
§  5.
1.
Nasienie przywożone z państw trzecich powinno:
1)
spełniać wymagania określone w § 3 i § 4 ust. 1;
2)
spełniać wymagania określone w przepisach o weterynaryjnej kontroli granicznej;
3)
pochodzić od świń, które przez okres 3 miesięcy przed dniem pozyskania nasienia pozostawały na terytorium państwa trzeciego;
4)
być zaopatrzone w świadectwo zdrowia, wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii, którego wzór określa decyzja 2002/613/WE z dnia 19 lipca 2002 r. ustanawiająca warunki importu nasienia zwierząt domowych z trzody chlewnej (Dz. Urz. WE L196 z 25.07.2002).
2.
Świadectwo zdrowia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinno:
1)
w oryginale towarzyszyć przesyłce nasienia do miejsca przeznaczenia;
2) 2
 być sporządzone co najmniej w jednym z języków urzędowych państwa przeznaczenia nasienia i państwa, w którym przeprowadzana jest kontrola graniczna nasienia;
3)
być sporządzone na pojedynczej kartce papieru;
4)
być wystawione na jednego odbiorcę.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 90/429/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. ustalającej wymagania w zakresie zdrowia zwierząt mające zastosowanie w handlu w obrębie wspólnoty europejskiej i w imporcie nasienia trzody chlewnej (Dz. Urz. WE L 224 z 18.08.1990).

Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA WETERYNARYJNE DLA CENTRUM POZYSKIWANIA NASIENIA

Rozdział  1

Szczegółowe wymagania weterynaryjne wymagane do zatwierdzenia centrum pozyskiwania nasienia

1. Centrum pozyskiwania nasienia, powinno:

1) znajdować się pod stałym nadzorem lekarza weterynarii centrum;

2) posiadać wydzielone, zamykane pomieszczenia przeznaczone do:

a) stałego przebywania zwierząt,

b) kwarantanny zwierząt,

c) izolacji zwierząt,

d) pozyskiwania nasienia,

e) czyszczenia, odkażania lub sterylizacji narzędzi i sprzętu,

f) obróbki, konserwacji i przechowywania nasienia, które nie muszą znajdować się w tym samym miejscu;

3) być zabezpieczone przed dostępem zwierząt z zewnątrz.

2. Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby pomieszczenia dla zwierząt były fizycznie oddzielone od pomieszczeń do pozyskiwania, obróbki i przechowywania nasienia i były łatwe do czyszczenia i odkażania.

Rozdział  2

Szczegółowe wymagania weterynaryjne przy kontroli centrum pozyskiwania nasienia

1. Centrum pozyskiwania nasienia powinno być kontrolowane przez powiatowego lekarza weterynarii co najmniej dwa razy w roku w zakresie zatwierdzenia oraz pozyskiwania, obróbki i przechowywania nasienia.

2. Kontrolę centrum pozyskiwania nasienia przeprowadza się w zakresie:

1) przetrzymywania w nim wyłącznie zwierząt jednego gatunku, od których pozyskiwane jest nasienie, z zastrzeżeniem ust. 3;

2) prowadzenia przez lekarza weterynarii centrum rejestru komputerowego, w którym ewidencjonuje się:

a) zwierzęta przebywające w centrum pozyskiwania nasienia, z wyszczególnieniem rasy, daty urodzenia i cech identyfikacyjnych każdego zwierzęcia,

b) informacje o stanie zdrowia zwierzęcia, wyniki weterynaryjnych badań kontrolnych, historię chorób, wyniki wszystkich przeprowadzonych testów, przypadki leczenia i przeprowadzone szczepienia,

c) wszystkie przypadki przemieszczania się zwierząt, przybycie i opuszczenie centrum;

3) przestrzegania zakazu przebywania osób nieupoważnionych na terenie centrum, a w stosunku do osób upoważnionych przestrzegania zaleceń lekarza weterynarii centrum;

4) kwalifikacji zatrudnionych pracowników, z uwzględnieniem szkoleń z zakresu odkażania, higieny i zapobiegania rozprzestrzenianiu chorób zakaźnych zwierząt.

3. W centrum pozyskiwania nasienia dopuszcza się:

1) przetrzymywanie, za zgodą powiatowego lekarza weterynarii, zwierząt niezbędnych do funkcjonowania centrum pozyskiwania nasienia, innych niż zwierzęta, od których pozyskiwane jest nasienie, jeżeli nie stanowią zagrożenia dla zdrowia zwierząt, od których nasienie jest pozyskiwane;

2) przetrzymywanie pszczół.

Rozdział  3

Szczegółowe wymagania weterynaryjne dla pozyskiwania, obróbki, przechowywania i transportu nasienia

1. Podmiot prowadzący centrum pozyskiwania nasienia powinien pozyskiwać, poddawać obróbce i przechowywać nasienie wyłącznie w pomieszczeniach do tego przeznaczonych, zapewniając warunki higieny zapobiegające przenoszeniu chorób zakaźnych.

2. Poddawane obróbce i przechowywane może być tylko nasienie pozyskane w centrum pozyskiwania nasienia, które nie miało kontaktu z nasieniem niespełniającym wymagań weterynaryjnych określonych w rozporządzeniu.

3. Narzędzia i sprzęt używane do pozyskiwania i obróbki nasienia powinny być przed i po zabiegu oczyszczone, odkażone lub wysterylizowane, a w przypadku sprzętu jednorazowego użytku zniszczone po użyciu.

4. Do rozrzedzania i konserwacji nasienia powinno stosować się preparaty i rozrzedzalniki sporządzone z produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących ze źródeł, które nie stanowią zagrożenia dla zdrowia zwierząt lub przed ich użyciem zostały poddane obróbce wykluczającej takie zagrożenie.

5. Pojemniki służące do przechowywania lub transportu nasienia powinny być oczyszczone, odkażone lub wysterylizowane przed każdym ich napełnieniem, a w przypadku pojemników jednorazowego użytku zniszczone po użyciu; stosowany w nich środek chłodzący nie może być uprzednio używany do innych produktów pochodzenia zwierzęcego.

6. Każda pojedyncza dawka nasienia powinna być czytelnie oznakowana na indywidualnym opakowaniu, a oznakowanie powinno zawierać: datę pozyskania nasienia, rasę i cechy identyfikacyjne zwierzęcia, od którego pozyskano nasienie, weterynaryjny numer identyfikacyjny centrum pozyskiwania nasienia nadany przez powiatowego lekarza weterynarii.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA WETERYNARYJNE DLA NASIENIA, KTÓRE MOŻE BYĆ PRZEDMIOTEM HANDLU

1. Nasienie będące przedmiotem handlu powinno:

1) być pozyskiwane wyłącznie od knurów, które:

a) w dniu pozyskania nasienia nie wykazują żadnych objawów chorobowych,

b) nie były używane do krycia naturalnego,

c) nie były szczepione przeciwko pryszczycy,

d) w okresie 30 dni przed dniem pozyskania nasienia przebywały w centrum pozyskiwania nasienia położonym w miejscu, gdzie w promieniu 10 km nie stwierdzono przypadków pryszczycy i pomoru świń,

e) w okresie 30 dni przed dniem pozyskania nasienia przebywały w centrum pozyskiwania nasienia, w którym nie stwierdzono przypadków choroby Aujeszkyego lub innych chorób świń, co do których istnieje obowiązek zwalczania;

2) być zabezpieczone mieszaniną antybiotyków w takiej ilości, aby w końcowo rozcieńczonym nasieniu znajdowało się nie mniej niż:

a) 500 IU w ml streptomycyny,

b) 500 IU w ml penicyliny,

c) 150 μg w ml linkomycyny,

d) 300 μg w ml spektynomycyny;

3) być transportowane w oczyszczonych, odkażonych lub wysterylizowanych i zaplombowanych pojemnikach, oznakowanych w taki sposób, aby widoczny na nich numer odpowiadał numerowi znajdującemu się na świadectwie zdrowia zwierzęcia, w warunkach zabezpieczających przed zanieczyszczeniem; użyty czynnik chłodzący nie powinien być wcześniej używany do chłodzenia innych produktów pochodzenia zwierzęcego.

2. Mieszanina antybiotyków, o której mowa w ust. 1 pkt 2, może być inna, jeżeli zapewnia równoważne działanie przeciw mętwikowi, leptospirom i mykoplazmom, z tym że w przypadku nasienia mrożonego antybiotyki te powinny zostać dodane przed zamrożeniem nasienia.

3. Po dodaniu antybiotyków rozrzedzone nasienie powinno być przetrzymywane w temperaturze co najmniej +15°C przez co najmniej 45 minut.

4. Dopuszcza się do obrotu nasienie pochodzące z centrum pozyskiwania nasienia, w którym knury zostały zaszczepione przeciwko chorobie Aujeszkyego szczepionką delecyjną GI.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYMAGANIA WETERYNARYJNE DLA ŚWIŃ, KTÓRYCH NASIENIE MOŻE BYĆ PRZEDMIOTEM HANDLU

1. Knury, od których pozyskuje się nasienie, wprowadzane na teren centrum pozyskiwania nasienia, powinny pochodzić ze stad lub gospodarstw:

1) których nie dotyczą nakazy lub zakazy wydane na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;

2) urzędowo wolnych od 12 miesięcy od brucelozy;

3) w których nie stwierdzono w okresie 12 miesięcy przed wprowadzeniem do centrum pozyskiwania nasienia żadnych klinicznych, wirusologicznych lub serologicznych dowodów występowania choroby Aujeszkyego;

4) w których w okresie 12 miesięcy przed wprowadzeniem do centrum pozyskiwania nasienia żadne zwierzę nie było szczepione przeciwko pryszczycy.

2. W okresie 30 dni przed wprowadzeniem do pomieszczeń kwarantanny knury powinny zostać poddane, z wynikiem ujemnym, następującym badaniom na:

1) brucelozę - odczynem kwaśnej aglutynacji płytowej (OKAP); w przypadku uzyskania wyników dodatnich lub wątpliwych zwierzęta z ujemnymi wynikami znajdujące się w tym samym gospodarstwie mogą zostać wprowadzone do pomieszczeń kwarantanny pod warunkiem, że stada lub gospodarstwa, z których pochodzą zwierzęta o wynikach dodatnich, są wolne od brucelozy,

2) chorobę Aujeszkyego:

a) w przypadku świń nieszczepionych - testem seroneutralizacji lub testem Elisa przy użyciu antygenów wirusowych choroby Aujeszkyego,

b) w przypadku świń szczepionych szczepionką delecyjną GI - testem ELISA dla antygenów GI choroby Aujeszkyego

3) klasyczny pomór świń - testem ELISA lub seroneutralizacji - i zostać zaopatrzone w orzeczenie lekarsko-weterynaryjne wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii stwierdzające, że zwierzęta te są zdrowe i przydatne do rozrodu.

3. Podczas 30-dniowego okresu kwarantanny w zatwierdzonym pomieszczeniu, w którym powinny przebywać wyłącznie knury posiadające taki sam status zdrowotny, przeprowadza się w ciągu ostatnich 15 dni, z wynikiem ujemnym, następujące badania na:

1) brucelozę - odczynem kwaśnej aglutynacji płytowej (OKAP),

2) chorobę Aujeszkyego:

a) w przypadku świń nieszczepionych - testem seroneutralizacji lub testem ELISA przy użyciu wszystkich antygenów wirusowych choroby Aujeszkyego,

b) w przypadku świń szczepionych szczepionką delecyjną GI - testem ELISA dla antygenów GI choroby Aujeszkyego.

4. W przypadku gdy wynik przynajmniej jednego z badań, o których mowa w ust. 3, był pozytywny, zwierzę powinno zostać usunięte z pomieszczenia kwarantanny; w przypadku kwarantanny grupowej powiatowy lekarz weterynarii podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu w stosunku do pozostałych zwierząt.

5. Jeżeli wynik badania zwierząt w kierunku brucelozy był dodatni:

1) surowicę z wynikiem dodatnim poddaje się badaniu testem seroaglutynacji oraz odczynem kwaśnej aglutynacji płytowej (OKAP);

2) przeprowadza się dochodzenie epidemiologiczne w gospodarstwach, z których pochodzą zwierzęta reagujące dodatnio;

3) przeprowadza się u zwierząt z wynikiem dodatnim na próbkach pobranych po upływie 7 dni od daty pierwszego pobrania próbek drugą serię testów w kierunku brucelozy odczynem kwaśnej aglutynacji płytowej (OKAP), testem seroaglutynacji oraz testem wiązania dopełniacza.

6. Potwierdzenie lub wykluczenie podejrzenia brucelozy należy przeprowadzić na podstawie wyników badań przeprowadzonych w gospodarstwach pochodzenia poprzez porównanie wyników dwóch serii testów.

7. W przypadku wykluczenia podejrzenia brucelozy:

1) zwierzęta z wynikiem ujemnym uzyskanym z pierwszego testu w kierunku brucelozy mogą zostać wprowadzone na teren centrum pozyskiwania nasienia;

2) zwierzęta z wynikiem dodatnim uzyskanym z jednego z testów mogą zostać przyjęte, jeżeli w dwóch kolejnych seriach testów na brucelozę (odczyn kwaśnej aglutynacji płytowej OKAP, test seroaglutynacji, test wiązania dopełniacza) przeprowadzonych w odstępie przynajmniej 7 dni, uzyskają wyniki ujemne.

8. Po upływie okresu kwarantanny i uzyskaniu ujemnych wyników badań zwierzęta mogą zostać wprowadzone, za zgodą lekarza weterynarii centrum, do pomieszczeń stałego przebywania zwierząt oraz do pomieszczeń, w których pozyskiwane jest nasienie, a każde ich przemieszczenie powinno być rejestrowane.

9. Knury przebywające w centrum pozyskiwania nasienia powinny raz w roku zostać poddane, z wynikiem ujemnym, następującym badaniom:

1) klinicznym - stwierdzającym stan zdrowia, a szczególnie prawidłowość budowy zewnętrznych części narządów płciowych;

2) na chorobę Aujeszkyego:

a) w przypadku świń nieszczepionych - testem seroneutralizacji lub testem ELISA na obecność przeciwciał dla glikoproteiny GI wirusa Aujeszkyego,

b) w przypadku świń szczepionych szczepionką delecyjną GI - testem ELISA dla antygenów GI choroby Aujeszkyego;

3) na brucelozę - odczynem kwaśnej aglutynacji płytowej (OKAP);

4) na obecność przeciwciał dla wirusa klasycznego pomoru świń - testem ELISA lub seroneutralizacji.

10. Wszystkie wymagane badania powinny być wykonywane w laboratorium diagnostycznym.

11. Badania, o których mowa w ust. 9, powinny być wykonywane na:

1) wszystkich zwierzętach w chwili opuszczania centrum pozyskiwania nasienia, nie później jednak niż 12 miesięcy po przyjęciu; w przypadku gdy zwierzęta nie opuszczały centrum pozyskiwania nasienia przed upływem tego okresu, pobieranie próbek może być przeprowadzone w rzeźni; lub

2) 25 % zwierząt w centrum pozyskiwania nasienia, co 3 miesiące.

12. Jeżeli wynik przynajmniej jednego z okresowych badań był pozytywny, zwierzęta powinny być izolowane, a pozyskane od nich nasienie, licząc od dnia ostatniego ujemnego wyniku badania, nie może być wprowadzone do obrotu.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

ORZECZENIE LEKARSKO-WETERYNARYJNE O ZDROWIU I PRZYDATNOŚCI DO ROZRODU ŚWIŃ

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  3 (uchylony).

1 § 4 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2004 r. (Dz.U.05.4.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2005 r.
2 § 5 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2004 r. (Dz.U.05.4.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2005 r.
3 Załącznik nr 5 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2004 r. (Dz.U.05.4.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024