Formularz ewidencyjny stosowany w transporcie morskim.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie formularza ewidencyjnego stosowanego w transporcie morskim2)

Na podstawie art. 37a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wzór formularza ewidencyjnego stosowanego w transporcie morskim, zwanego dalej "formularzem";
2)
sposób postępowania ze złożonymi formularzami.
§  2.
Ustala się wzór formularza, który określa załącznik do rozporządzenia.
§  3.
1.
Formularz złożony do kapitanatu lub bosmanatu, pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej, przed wyjściem z portu lub przystani morskiej statku, na którym dokonuje się przeładunku ładunków, zaokrętowania bądź wyokrętowania pasażerów, jest weryfikowany i przekazywany niezwłocznie drogą elektroniczną do właściwych urzędów morskich.
2.
Urzędy morskie, raz w miesiącu w terminie do 15. roboczego dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni, przesyłają drogą elektroniczną dane ewidencyjne przekazane z kapitanatów lub bosmanatów do właściwego ośrodka informatycznego Głównego Urzędu Statystycznego lub urzędu statystycznego.
3.
Kopie przekazanych formularzy jednostki, o których mowa w ust. 1, przechowują przez okres 3 lat.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).

2) Niniejsze rozporządzenie wdraża postanowienia dyrektywy 95/64/WE z dnia 8 grudnia 1995 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. WE L 320 z 30.12.95 r., z późn. zm.).

Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2060, z 2003 r. Nr 199, poz. 1936 i Nr 229, poz. 2277 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 41 i Nr 93 poz. 895 i 899).

ZAŁĄCZNIK

Formularz ewidencyjny w transporcie morskim

wzór

OBJAŚNIENIA

do formularza ewidencyjnego w transporcie morskim

Badaniem objęte są:

a) statki o pojemności brutto (GT) co najmniej 100:

- które zawinęły do portu meldunkowego (portu, którego dotyczy zgłoszenie) lub wyszły z portu meldunkowego (lub z innego miejsca załadunku lub wyładunku, znajdującego się na wodach morskich), jeżeli ich podróż całkowicie lub częściowo odbywała się na morzu;

- które z powodu swojego zanurzenia, albo z innych względów nie mogły zawinąć do portu i których odlichtunek albo dolichtunek prowadzony był poza obszarem portu i miejscem przeznaczenia ładunku był port meldunkowy lub z portu meldunkowego prowadzony był ich załadunek,

b) ładunki wyładowane z tych statków lub na nie załadowywane, włączając w to:

- ładunki przywiezione/wywiezione z/do usytuowanych na morzu instalacji, (ang. offshore installation) np. platform wiertniczych,

- ładunki pozyskane z dna morskiego i wyładowane w porcie, jeżeli są one przedmiotem handlu,

c) pasażerowie, którzy w porcie meldunkowym rozpoczęli lub zakończyli podróż.

Uwaga:

a) badaniem należy objąć statki zaopatrzeniowe i bunkierki oraz załadowane na nie produkty zaopatrzeniowe i paliwo, jeżeli dokonują one przewozu z portu meldunkowego do statku zacumowanego w innym porcie lub na otwartym morzu. Jako miejsce wyładunku należy wówczas podać nazwę właściwego portu lub "morze",

b) w dziale l pkt 5 Kod i typ statku w grupie "Inny (wpisać jaki)" powinny zostać uwzględnione wyłącznie te statki, które pomimo iż nie zostały wymienione w klasyfikacji statków objętych badaniem, przewożą ładunki będące przedmiotem handlu, np.: statki łowcze, przybrzeżne statki serwisowe (pomocnicze), holowniki, różnorodne (nie wymienione wcześniej) oraz dopuszczono możliwość wpisania hasła - nieznane. Badaniem należy objąć zarówno te statki jak i przewożone przez nie ładunki i pasażerów.

Przykłady:

- rybackie statki łowcze i statki-przetwórnie ryb, jeżeli przewożone przez nie ryby są przedmiotem handlu (zostały sprzedane /kupione) lub jeżeli przewożą one inne towary, np. mrożone mięso,

- pogłębiarki, jeżeli przywieziony przez nie i wyładowany urobek jest przedmiotem handlu.

Badaniem nie są objęte:

a) statki, które zakotwiczone są na redzie, bez załadowywania albo wyładowywania ładunków, jak również bez zaokrętowania lub wyokrętowania pasażerów,

b) rybackie statki łowcze i statki-przetwórnie ryb, statki wiertnicze i poszukiwawcze, holowniki, pchacze, statki czerpalne (pogłębiarki), statki naukowo-badawcze, wojenne i statki, które wykorzystywane są wyłącznie do celów niehandlowych,

c) wewnątrzportowe, manipulacyjne przewozy statkiem, dokonywane na obszarze portu meldunkowego,

d) załadowane na statek zapasy własne oraz bunkier.

INFORMACJE PORZĄDKOWE

Pkt 3 Numer ewidencyjny nowego lub korygowanego formularza:

- w przypadku nowego formularza - kolejny numer formularza w roku sprawozdawczym dla danego sprawozdawcy,

- w przypadku korekty - numer ewidencyjny formularza korygowanego przez sprawozdawcę.

Pkt 4 Nazwa portu meldunkowego - polski port, do którego wszedł lub z którego wyszedł statek.

Dział 1. INFORMACJE O STATKU

Klasyfikacja statków objętych badaniem

Kod Typ statku Kategoria statku
10 Do ładunków masowych ciekłych Tankowiec - ropowiec

Tankowiec - chemikaliowiec

Tankowiec - gazowiec (do gazu ciekłego)

Barka - tankowiec

Pozostałe tankowce

20 Do ładunków masowych suchych Ropomasowiec

Masowiec

31 Kontenerowiec (oprócz ro-ro) Pełnokontenerowiec
32 Specjalistyczny Barkowiec

Chemikaliowiec

Statek do transportu materiałów radioaktywnych (Irradiated fuel)

Bydłowiec (statek do przewozu żywego inwentarza)

Pojazdowiec

Pozostałe statki specjalistyczne

33 Drobnicowiec niespecjalistyczny Chłodniowiec

Statek ro-ro pasażerski

Statek ro-ro kontenerowy

Statek ro-ro do przewozu innych ładunków tocznych

Statek drobnicowo - pasażerski

Statek drobnicowo - kontenerowy

Statek jednopokładowy

Statek wielopokładowy

34 Barka do ładunków suchych Barka pokładowa

Barka samowyładowcza (szalanda)

Barka do przewozu w systemie Lash- Seabee

Barka otwarta (odkryta) do ładunków suchych

Barka kryta do ładunków suchych

Pozostałe barki do ładunków suchych

35 Pasażerski

(oprócz wycieczkowców)

Statek przeznaczony wyłącznie do przewozu pasażerów, łącznie ze statkami prowadzącymi jednodniowe lub krótsze rejsy turystyczne
36 Wycieczkowiec Statek pasażerski przewożący pasażerów wyłącznie w celach turystycznych, posiadający kabiny dla wszystkich przewożonych pasażerów. Nie są wliczane statki dokonujące przewozów promowych oraz statki przewożące pasażerów w ramach jednodniowych wycieczek

Dział 2. INFORMACJE O RUCHU STATKU I PRZEWOZACH

Pkt 2 Łączna liczba wejść / wyjść ujętych w formularzu

Określenie "wejście statku z ładunkiem" oznacza wejście statku z ładunkiem przeznaczonym do wyładowania w porcie meldunkowym lub / i z pasażerami kończącymi podróż w tym porcie. Analogicznie "wyjście statku z ładunkiem" oznacza wyjście statku z ładunkiem załadowanym w porcie meldunkowym lub / i z pasażerami, którzy rozpoczęli swoją podróż w tym porcie. Określenie "wejście / wyjście typu balast / balast" odnosi się do sytuacji, gdy zawinięcie statku nie jest związane z załadunkiem (ani z wyładunkiem) ładunków lub zaokrętowaniem (ani wyokrętowaniem) pasażerów, np.: statek wchodzi tylko po dostawy bunkru i zapasów na potrzeby własne, w celu schronienia przy niesprzyjającej pogodzie, w przypadku awarii, w celu wysadzenia chorego na brzeg, w celach postojowych itp.

Osobny formularz powinien być sporządzony dla wejścia statku do portu meldunkowego, osobny - dla wyjścia.

W jednym formularzu łączna liczba wejść lub wyjść statku może być większa od l tylko dla rejsów cyklicznych żeglugi regularnej.

Dla rejsów cyklicznych żeglugi regularnej typu: balast / ładunek, ładunek / balast, ładunek / ładunek można podać dane zbiorcze za miesiąc kalendarzowy na osobnym formularzu dla wejść, osobnym dla wyjść statku. W dziale 2 wpisuje się wówczas odpowiednio zbiorcze dane dotyczące przewiezionych w tych podróżach ładunków oraz pasażerów.

Dla rejsów cyklicznych żeglugi regularnej typu: balast / balast należy wypełnić odrębne formularze.

Dla pojedynczych podróży należy wpisać "1" (odpowiednio w polu "z ładunkiem" lub "pod balastem").

Pkt 3 Data wejścia / wyjścia

Przy podróżach cyklicznych żeglugi regularnej podać tylko miesiąc i rok.

Pkt 4 Pasażerowie kończący / rozpoczynający podróż w porcie meldunkowym

Dla pasażerów kończących podróż w porcie meldunkowym (dotyczy wejścia statku) należy podać port albo porty rozpoczęcia ich podróży danym statkiem. Dla pasażerów rozpoczynających podróż w porcie meldunkowym (dotyczy wyjścia statku) należy podać przewidywany port albo porty zakończenia ich podróży tym statkiem.

Port meldunkowy może być portem rozpoczęcia i zakończenia podróży wyłącznie w przypadku rejsów okrężnych.

Za pasażerów uznaje się także kierowców samochodów ciężarowych i autokarów przewożonych statkami. Za pasażerów nie uznaje się obsługi statku. Nie należy uwzględniać pasażerów statków odwiedzających port w trakcie morskiej podróży wycieczkowej, tzn. pasażerów odwiedzających porty pośrednie między portem rozpoczęcia i zakończenia ich podróży statkiem. Zmiana jednego statku na drugi przez pasażera uważana jest za jego zaokrętowanie po wyokrętowaniu.

Jeżeli pasażerowie wyjeżdżają ze statku lub wjeżdżają na statek pojazdem (np. autokarem, samochodem osobowym) należy w punkcie 4 rubryce 4 podać dane dotyczące liczby pasażerów, natomiast w punkcie 5 w rubrykach 4 i 7 dane o używanych przez te osoby pojazdach.

Pkt 5 Wyładunek / załadunek w porcie meldunkowym

Dla ładunków wyładowanych w porcie meldunkowym (dotyczy wejścia statku) należy podać port albo porty ich załadowania na dany statek. Dla ładunków załadowanych w porcie meldunkowym (dotyczy wyjścia statku) należy podać przewidywany port albo porty wyładowania tych ładunków.

Przemieszczanie ładunków z jednego statku morskiego na drugi uważane jest za załadunek po wyładunku.

Dla każdej przewożonej grupy ładunkowej należy podać:

w rubrykach 1 i 2:

nazwy portów i krajów, w których zostały załadowane ładunki wyładowywane w porcie meldunkowym (w przypadku wejścia statku) lub porty i kraje, w których zostaną wyładowane ładunki załadowane w porcie meldunkowym (w przypadku wyjścia statku).

w rubryce 4:

2-cyfrowy kod dla poszczególnych rodzajów grup ładunkowych (również w przypadku pustych jednostek ładunkowych) według tabeli Grupy ładunkowe. W tabeli tej dla poszczególnych grup ładunkowych symbolem "grafika" zaznaczono, jak należy wypełnić rubryki 5, 6, 7, 8 w pkt 5 formularza.

w rubrykach 5, 6 i 7:

liczbę jednostek ładunkowych dla wszystkich ładunków zjednostkowanych, tzn. grup ładunkowych należących do kategorii 3, 5, 6 zgodnie z zasadą podaną w tabeli Grupy ładunkowe. Dla kategorii ładunkowych 1, 2 i 9 nie wypełnia się pól "Liczba jednostek ładunkowych".

w rubryce 8:

wagę brutto towarów w tonach wliczając opakowanie, jednak bez ciężaru własnego jednostek ładunkowych (bez wagi kontenerów ≥ 20' i jednostek tocznych nie będących przedmiotem handlu).

Grupy ładunkowe

grafika

Uwagi do tabeli Grupy ładunkowe

Zawsze podaje się "zewnętrzną" grupę ładunkową, np.: kontener na wagonie kolejowym powinien otrzymać kod 63.

Wyjątek:

W przypadku kontenerów na rolltrailerach, jako grupę ładunkową wpisuje się kod kontenera (odpowiednio 31, 32, 33 albo 34).

Do ładunków tocznych (samobieżnych lub niesamobieżnych - kategorie 5 i 6) należy zaliczyć:

- pojazdy i jednostki ładunkowe, które są przewożone na jednostkach ro - ro,

- przyczepy i naczepy z samochodem ciężarowym lub ciągnikiem mają kod grupy ładunkowej 51,

- pojazdy, które są przedmiotem handlu, mają kod grupy ładunkowej 54,

- żywe zwierzęta kopytne np. krowy, konie, owce mają kod grupy ładunkowej 56,

- przyczepy i naczepy bez samochodu ciężarowego lub ciągnika mają kod grupy ładunkowej 61,

- pojazdy, które z reguły nie jeżdżą po drogach publicznych (np. pojazdy rolnicze lub przemysłowe) mają kod grupy ładunkowej 62,

- barki, które jako jednostki ładunkowe są transportowane przez statek morski - mają kod grupy ładunkowej 66.

Pojazdy i żywe zwierzęta, przeładowane w systemie lo-lo zaliczane są do grupy ładunkowej o kodzie 99.

W przypadku używania pojazdów (nie będących przedmiotem handlu) do przewozu osób, wpisuje się tylko kod grupy ładunkowej (w zależności od rodzaju pojazdu), liczbę jednostek ładunkowych ogółem, a w dziale 2 w punkcie 4 należy uzupełnić tabelkę dotyczącą pasażerów.

Kategoria 9 obejmuje ładunki drobnicowe nie opakowane, w opakowaniu konwencjonalnym lub w kontenerach < 20' (bez drobnicy w kontenerach 20' lub większych i bez drobnicy na jednostkach ro-ro).

Grupa ładunkowa "Produkty leśne" zawiera zarówno nieprzetworzone jak i przetworzone produkty przemysłu drzewnego, tj. logi (pnie, kloce), tarcicę, pulpę papierową i makulaturę oraz produkty papierowe. Przewożone są one najczęściej jako ładunki cało-statkowe lub wypełniające całą ładownię, pakowane są w duże unosy (jednostki), które umożliwiają bardziej specjalistyczną obsługę i składowanie niż drobnica konwencjonalna w różnych opakowaniach.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024