Szczegółowe wymagania techniczne i organizacyjne w zakresie prowadzenia obrotu środkami żywienia zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 22 grudnia 2003 r.
w sprawie szczegółowych wymagań technicznych i organizacyjnych w zakresie prowadzenia obrotu środkami żywienia zwierząt

Na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o środkach żywienia zwierząt (Dz. U. Nr 123, poz. 1350 oraz z 2003 r. Nr 122, poz. 1144 i Nr 208, poz. 2020) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania techniczne i organizacyjne w zakresie prowadzenia obrotu:
1)
dodatkami paszowymi z grup:
a)
antybiotyków,
b)
kokcydiostatyków i innych produktów leczniczych,
c)
stymulatorów wzrostu,
d)
witamin i innych chemicznie zdefiniowanych substancji o podobnym działaniu,
e)
pierwiastków śladowych,
f)
karotenoidów i ksantofili,
g)
enzymów,
h)
mikroorganizmów,
i)
przeciwutleniaczy, dla których jest określona maksymalna zawartość w mieszankach paszowych pełnoporcjowych;
2)
dodatkami paszowymi innymi niż określone w pkt 1, dla których została ustalona ich maksymalna zawartość w mieszankach paszowych pełnoporcjowych;
3)
materiałami paszowymi:
a)
białkiem uzyskiwanym z mikroorganizmów należących do grupy bakterii, drożdży, glonów i grzybów, z wyjątkiem drożdży hodowanych na substancjach pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego,
b)
produktami ubocznymi uzyskiwanymi w procesie wytwarzania aminokwasów w drodze fermentacji,
c)
aminokwasami i ich solami,
d)
hydroksyanalogami aminokwasów;
4)
premiksami zawierającymi dodatki paszowe, o których mowa w pkt 1.
§  2.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu środkami żywienia zwierząt, o których mowa w § 1, zwany dalej "przedsiębiorcą", zapewnia, aby:
1)
środki żywienia zwierząt były:
a)
oznakowane zgodnie z przepisami dotyczącymi oznakowania środków żywienia zwierząt,
b)
przechowywane zgodnie z warunkami określonymi przez producenta na opakowaniu środków żywienia zwierząt lub etykiecie dołączonej do opakowania albo w dokumentach przewozowych;
2)
opakowania środków żywienia zwierząt były nieuszkodzone;
3)
dokumenty przewozowe były zgodne z zamówieniem.
§  3.
Środki żywienia zwierząt przeznaczone do stosowania w żywieniu przeżuwaczy:
1)
nie mogą być przechowywane ze środkami żywienia zwierząt przeznaczonymi dla innych gatunków zwierząt;
2)
przemieszcza się oddzielnymi drogami transportu wewnętrznego.
§  4.
Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu środkami żywienia zwierząt odbywa się w pomieszczeniach, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o środkach żywienia zwierząt, zwanej dalej "ustawą", lub wydzielonych częściach tych pomieszczeń.
§  5.
1.
Do zakładu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu środkami żywienia zwierząt doprowadza się wodę, w ilości wystarczającej do prowadzenia działalności gospodarczej w danym zakresie, a urządzenia, w których woda jest używana, łączy się z instalacją kanalizacyjną.
2.
Pomieszczenia do przechowywania środków żywienia zwierząt wyposaża się w:
1)
systemy wentylacji awaryjnej i ciągłej;
2)
wagi, które posiadają aktualne świadectwa legalizacji.
§  6.
1.
Budynki i pomieszczenia w zakładzie prowadzącym działalność w zakresie obrotu środkami żywienia zwierząt projektuje się i wykonuje w sposób:
1)
zapewniający możliwość wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działalności w tych samych lub w przyległych budynkach i pomieszczeniach;
2)
uniemożliwiający przedostawanie się do nich zwierząt.
2.
Wielkość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, powinna pozwalać na rozmieszczenie środków żywienia zwierząt w sposób:
1)
ograniczający możliwość ich pomylenia lub pomieszania;
2)
zapobiegający ich zanieczyszczeniu innymi substancjami;
3)
zmniejszający możliwość błędów w procesie technologicznym lub przy wykonywaniu kontroli jakości.
§  7.
1.
Pomieszczenia do przechowywania środków żywienia zwierząt spełniające wymagania określone w § 6 powinny posiadać wykonane z materiałów niepalnych:
1)
ściany i sufity, łatwe do czyszczenia;
2)
podłogi, łatwo zmywalne oraz odporne na działanie substancji żrących.
2.
Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1, utrzymuje się w sposób zabezpieczający środki żywienia zwierząt przed uszkodzeniem mechanicznym oraz dostępem osób nieupoważnionych.
§  8.
W zakładzie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie obrotu środkami żywienia zwierząt wydziela się strefy przyjęcia dodatków paszowych, materiałów paszowych i premiksów.
§  9.
Przyjęcie i wydanie środków żywienia zwierząt odbywa się w sposób gwarantujący:
1)
ich identyfikację;
2)
identyfikację nadawcy i odbiorcy środka żywienia zwierząt;
3)
zabezpieczenie przed:
a)
wzajemnym skażeniem, zanieczyszczeniem oraz uszkodzeniem mechanicznym,
b)
działaniem wysokiej i niskiej temperatury, światła i wilgoci oraz innych czynników atmosferycznych.
§  10.
1.
Opakowane środki żywienia zwierząt nie powinny stykać się z posadzkami lub ścianami.
2.
Środki żywienia zwierząt, o których mowa w § 1 pkt 1, przechowuje się w:
1)
warunkach określonych przez producenta;
2)
oryginalnych opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych.
§  11.
1.
Przedsiębiorca przechowuje dokumentację dotyczącą posiadanych dodatków paszowych, materiałów paszowych i premiksów.
2.
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
nazwę dodatku paszowego, materiału paszowego lub premiksu;
2)
datę dostawy;
3)
okres trwałości.
3.
Dokumentacja dotycząca dodatków paszowych albo materiałów paszowych oprócz informacji określonych w ust. 2 zawiera:
1)
nazwę i adres zakładu produkcyjnego lub handlowego, który dostarczył dodatki paszowe albo materiały paszowe;
2)
rodzaj i ilość dostarczonego dodatku paszowego albo materiału paszowego;
3)
numer partii;
4)
rodzaj i ilość dostarczonego premiksu oraz numer partii, jeżeli jest to niezbędne.
4.
Dokumentacja dotycząca premiksów, oprócz informacji określonych w ust. 2, zawiera:
1)
nazwę i adres zakładu produkcyjnego lub handlowego, który dostarczył premiksy;
2)
rodzaj i ilość dostarczonego premiksu;
3)
numer partii;
4)
rodzaj i ilość dostarczonego premiksu oraz numer partii, jeżeli jest to niezbędne.
§  12.
Przedsiębiorca opracowuje w formie pisemnej schemat postępowania ze środkami żywienia zwierząt zapewniający ich:
1)
identyfikację;
2)
zgodność z wymaganiami jakościowymi przed wprowadzeniem do obrotu;
3)
przechowywanie w widocznie oznakowanych miejscach;
4)
widoczne oznakowanie i bezzwłoczne zniszczenie lub zwrócenie dostawcy, w przypadku środka żywienia zwierząt nieodpowiadającego wymaganiom jakościowym określonym w ustawie.
§  13.
1.
W zakładzie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie obrotu środkami żywienia zwierząt znajduje się komórka kontroli jakości.
2.
Osoba odpowiedzialna za kontrolę jakości opracowuje plan działania zapewniający kontrolę środków żywienia zwierząt.
§  14.
Działalność komórki kontroli jakości obejmuje:
1)
ocenę prawidłowości warunków przechowywania środków żywienia zwierząt;
2)
ocenę jakości przechowywanych środków żywienia zwierząt;
3)
przestrzeganie warunków i trybu wprowadzania do obrotu środków żywienia zwierząt zgodnie z okresami ich trwałości.
§  15.
Komórka kontroli jakości przeprowadza badania kontrolne środków żywienia zwierząt we własnym laboratorium lub korzysta z usług laboratorium zewnętrznego.
§  16.
System wewnętrznej kontroli jakości przechowywanych środków żywienia zwierząt opracowuje, wdraża się i realizuje z uwzględnieniem opracowanego w formie pisemnej schematu działania w zakresie:
1)
działalności dystrybucyjnej, mającej wpływ na jakość środków żywienia zwierząt;
2)
postępowania:
a)
pracownika przyjmującego i wydającego środki żywienia zwierząt,
b)
dotyczącego środków żywienia zwierząt nieodpowiadających wymaganiom jakościowym, w tym zwróconych lub wycofanych z obrotu,
c)
ze środkami żywienia zwierząt będącymi przedmiotem reklamacji.
§  17.
1.
Schemat działania, o którym mowa w § 16 pkt 1, obejmuje:
1)
odbiór i sprawdzenie dostaw;
2)
przechowywanie środków żywienia zwierząt;
3)
nadzór nad czystością i konserwację pomieszczeń;
4)
rejestrowanie warunków przechowywania;
5)
zabezpieczenie środków żywienia zwierząt, w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieupoważnionym;
6)
wstrzymywanie obrotu, wycofywanie z obrotu oraz sposób postępowania ze środkami żywienia zwierząt będącymi przedmiotem reklamacji;
7)
rejestrowanie środków żywienia zwierząt będących przedmiotem reklamacji.
2.
Schemat działania, o którym mowa w § 16 pkt 2 lit. a, obejmuje sprawdzenie, czy:
1)
środek żywienia zwierząt jest:
a)
opakowany zgodnie z przepisami dotyczącymi środków żywienia zwierząt,
b)
przygotowany do transportu zgodnie z warunkami określonymi w przepisach o środkach żywienia zwierząt;
2)
informacje zamieszczone na opakowaniu środka żywienia zwierząt lub w dokumencie przewozowym są zgodne z przepisami dotyczącymi oznakowania środków żywienia zwierząt.
3.
Schemat działania, o którym mowa w § 16 pkt 2 lit. b, obejmuje:
1)
składowanie w wydzielonych miejscach środków żywienia zwierząt, które zostały zwrócone przez odbiorcę;
2)
określenie warunków, które powinny spełniać środki żywienia zwierząt wymienione w pkt 1, aby mogły być ponownie przedmiotem sprzedaży, w tym zapewnienie:
a)
opakowania oryginalnego i nienaruszonego,
b)
magazynowania we właściwych warunkach,
c)
okresu trwałości wystarczającego dla redystrybucji,
d)
ponownego sprawdzenia środków żywienia zwierząt przez osobę do tego upoważnioną, z uwzględnieniem rodzaju środka żywienia zwierząt, warunków magazynowania i czasu, jaki upłynął od wydania środka żywienia zwierząt.
4.
Schemat działania, o którym mowa w § 16 pkt 2 lit. c, obejmuje:
1)
system rejestracji dostaw;
2)
rejestrację zwrotu, nieprzyjęcia zwrotu lub reklamacji środków żywienia zwierząt sfałszowanych oraz potwierdzenie przyjęcia tych środków.
§  18.
Przedsiębiorca przechowuje dokumentację, o której mowa w § 11, przez rok od upływu okresu trwałości środka żywienia zwierząt, nie krócej jednak niż przez 3 lata.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024