Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 9 maja 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej "Agencją".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
2)
"programie SAPARD" - należy przez to rozumieć Specjalny Program Akcesyjny na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich;
3)
"programie PHARE" - należy przez to rozumieć czasową pomoc finansową ze strony Wspólnoty Europejskiej udzielaną w ramach programu Pomocy gospodarczej dla Polski i Węgier;
4)
"rocznym planie finansowym" - należy przez to rozumieć plan finansowy, o którym mowa w art. 33 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391 i Nr 65, poz. 594);
5)
"wolnych środkach" - należy przez to rozumieć środki finansowe, które w danej chwili nie są wykorzystywane przez Agencję na realizację zadań statutowych.
§  2.
1. 1
 Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznych planów finansowych, ustalanych i uzgadnianych stosownie do przepisów art. 7 ust. 3 ustawy.
2.
Roczny plan finansowy jest ustalany na okres roku kalendarzowego.
§  3.
Projekt rocznego planu finansowego na następny rok budżetowy opracowuje Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów do projektu ustawy budżetowej.
§  4.
Roczny plan finansowy Agencji zawiera w szczególności:
1) 2
 wielkości liczbowe dla wpływów z poszczególnych tytułów przychodów, określonych w art. 7 ust. 2 ustawy, oraz wydatków, związanych z zadaniami ustawowymi Agencji;
2)
zobowiązania przewidywane do uregulowania w roku, na który sporządzany jest plan, wynikające z decyzji podjętych w latach poprzednich;
3)
przewidywane wielkości wydatków na realizację poszczególnych tytułów zobowiązań powstających w roku, na który plan jest sporządzany;
4)
zobowiązania powstałe w roku, na który plan jest sporządzany, przewidziane do realizacji w roku następnym;
5)
wielkość limitów na udzielanie gwarancji i poręczeń kredytów bankowych w roku realizacji planu;
6) 3
 wielkość środków na realizację udzielonych gwarancji i poręczeń spłaty kredytów bankowych;
7)
wielkość rezerwy, o której mowa w art. 7 ust. 3b ustawy, planowanej na realizację zadań programu SAPARD przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 102, poz. 928 i Nr 222, poz. 1866);
8)
stan należności Agencji na początek i koniec roku kalendarzowego;
9)
stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku kalendarzowego.
§  5. 4
 Do planu, o którym mowa w § 4, załącza się szczegółowe zestawienie obejmujące:
1)
zestawienie planowanych wpływów z poszczególnych tytułów;
2)
zestawienie, w układzie kwartalnym, tytułów:
a)
wydatków, odrębnie dla działalności ustawowej i działalności zleconej Agencji,
b)
zobowiązań planowanych do podjęcia, które mają być sfinansowane w roku następnym,
c)
wydatków na pokrycie kosztów utrzymania Centrali Agencji, zwanej dalej "Centralą", oddziałów regionalnych oraz biur powiatowych,
d)
wydatków na pokrycie kosztów środków trwałych w budowie w Centrali, oddziałach regionalnych i biurach powiatowych wraz ze wskazaniem przewidywanych terminów i wielkości kwot płatności dla poszczególnych tytułów,
e)
wpływów i wydatków dotyczących środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej na realizację określonych programów w ramach pomocy z programu PHARE i wielkość przewidywanego współfinansowania krajowego wraz z harmonogramem wydatków;
3)
szczegółowe pisemne uzasadnienie poszczególnych wielkości wpływów i wydatków, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  6. 5
 Zestawienia, o których mowa w § 5 pkt 2 lit. c i d, w podziale na Centralę i poszczególne oddziały regionalne wraz z biurami powiatowymi, powinny zawierać w szczególności:
1)
przewidywane do realizacji w poszczególnych kwartałach roku wydatki na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe;
2)
wydatki na pochodne od wynagrodzeń;
3)
pozostałe wydatki bieżące z wyszczególnieniem przewidywanych tytułów wydatków;
4)
wydatki majątkowe.
§  7.
Realizacja zadań ustawowych i zleconych oraz wydatkowanie środków publicznych przez Agencję są dokonywane w szczególności stosownie do przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
§  8.
Realizacja poszczególnych tytułów wydatków może być dokonywana w granicach kwot ustalonych w rocznym planie finansowym z podziałem na okresy kwartalne.
§  9. 6
 Zwiększenie wydatków i zobowiązań w poszczególnych tytułach lub przyspieszenie wydatkowania środków w stosunku do zatwierdzonego w rocznym planie finansowym harmonogramu wydatków oraz zwiększenie zobowiązań przewidzianych do realizacji w kolejnym roku może nastąpić wyłącznie po zatwierdzeniu zmiany rocznego planu finansowego, w trybie, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy.
§  10.
1.
Agencja lokuje okresowo wolne środki w Narodowym Banku Polskim, w Banku Gospodarstwa Krajowego lub w innym banku. Wyboru banku innego niż Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, na następujących warunkach:
1)
lokowanie wolnych środków nie może powodować opóźnień w realizacji ustawowych zadań Agencji;
2)
lokowania wolnych środków dokonuje się przy zapewnieniu rentowności i bezpieczeństwa lokat;
3)
wolne środki mogą być lokowane na rachunkach lokat terminowych;
4)
bank musi posiadać fundusze własne w wysokości co najmniej 100 mln euro.
2.
Agencja może lokować okresowo wolne środki również w papiery wartościowe o terminie zapadalności do jednego roku, emitowane przez Skarb Państwa.
§  11.
Agencja przesyła ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi, w okresach kwartalnych w terminie 20 dni po zakończeniu każdego kwartału, informacje dotyczące wielkości ulokowanych wolnych środków, terminów zapadalności lokat, uzyskanych warunków oprocentowania dla każdej z lokat w poszczególnych bankach w podziale na lokaty długoterminowe i lokaty krótkoterminowe oraz warunków oprocentowania rachunków bieżących w każdym z banków.
§  12.
1.
Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy;
2)
obowiązkowe fundusze przewidziane odrębnymi ustawami;
3)
inne fundusze, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2.
Fundusz statutowy tworzy się z równowartości składników majątku przekazanych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, stanowiących wyposażenie Agencji w dniu rozpoczęcia przez nią działalności.
3.
Fundusz statutowy zwiększa się o wygospodarowany zysk netto, a zmniejsza się o stratę netto.
§  13. 7
 Księgi rachunkowe, o których mowa w art. 7 ust. 6a ustawy, oraz księgi rachunkowe dla środków przeznaczonych na realizację zadań, o których mowa w art. 3b ustawy, są prowadzone wyłącznie w siedzibie Centrali.
§  14.
Środki pochodzące z funduszy, o których mowa w art. 3a ust. 1 ustawy, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w szczególności w umowach międzynarodowych.
§  15. 8
 
1.
Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego Agencji dokonuje Prezes Agencji, w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
2.
Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania rocznego sprawozdania finansowego Agencji ponosi Agencja.
3.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji Prezes Agencji przedkłada, wraz z opinią i raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania, do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi.
4.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania oraz opinią ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, o której mowa w ust. 3, Prezes Agencji przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu § 10 ust. 1 w zakresie dotyczącym lokowania okresowo wolnych środków w Banku Gospodarstwa Krajowego, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2003 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452, Nr 125, poz. 1363 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 i Nr 143, poz. 1197 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450 i Nr 64, poz. 592.

1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
2 § 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
3 § 4 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
5 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
6 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
7 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
8 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024