Rejestr agencji zatrudnienia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 9 kwietnia 2003 r.
w sprawie rejestru agencji zatrudnienia

Na podstawie art. 37 ust. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb i warunki dokonywania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, odmowy dokonania wpisu oraz przypadki wykreślenia z rejestru, wzory wniosku o dokonanie wpisu do rejestru i formularza certyfikatu, rodzaje dokumentów wymaganych do uzyskania wpisu do rejestru, sposób prowadzenia ewidencji osób przez agencje, zakres składanych informacji oraz treść zawieranych umów w przypadku prowadzenia pośrednictwa poza granicami kraju.
§  2.
1.
Wpis do rejestru agencji zatrudnienia, zwanego dalej "rejestrem", jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z trzech działów dotyczących:
1)
dział pierwszy - agencji pośrednictwa pracy:
a)
w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą;
2)
dział drugi - agencji doradztwa personalnego;
3)
dział trzeci - agencji pracy tymczasowej.
2.
Dane wpisane w rejestrze nie są z niego usuwane.
§  3.
1.
Wpis do rejestru jest dokonywany na podstawie wniosku podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru złożonego wraz z kompletem wymaganych dokumentów.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane dotyczące podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru:
1)
nazwę podmiotu;
2)
adres siedziby podmiotu oraz adresy oddziałów (filii);
3)
oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;
4)
określenie rodzaju agencji zatrudnienia, o wpis której podmiot się ubiega;
5)
wskazanie daty rozpoczęcia działalności agencji zatrudnienia;
6)
informację o wysokości oraz formie zabezpieczenia finansowego - w przypadku ubiegania się o wpis do rejestru jako agencja pracy tymczasowej lub agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą;
7)
numer identyfikacji podatkowej NIP;
8)
numer identyfikacyjny nadany w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON.
3.
Do wniosku dołącza się:
1)
kopię zaświadczenia o wpisie podmiotu do ewidencji działalności gospodarczej albo aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, albo kopię innego właściwego dokumentu określającego rodzaj, zakres działalności i organy lub osoby upoważnione do występowania w imieniu wnioskodawcy;
2)
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON;
3)
zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu przez podmiot z realizacją zobowiązań podatkowych, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
4)
zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez podmiot z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
5)
oświadczenie o niekaralności za naruszenie przepisów ustawy;
6)
potwierdzenie dokonania wpłaty, o której mowa w art. 37 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, zwanej dalej "ustawą", z wyjątkiem:
a)
organizacji pożytku publicznego, o ile działalność w zakresie pośrednictwa pracy jest zgodna z celami statutowymi tych organizacji,
b)
podmiotów wpisanych do rejestru, z wyłączeniem podmiotów, które uzyskały wpis z mocy prawa, ubiegających się o wpis innego rodzaju agencji.
4.
W przypadku ubiegania się o wpis do rejestru jako agencja pracy tymczasowej lub agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą do wniosku dołącza się informację o zabezpieczeniu zobowiązań finansowych w wysokości co najmniej 50-krotności przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy; dane o formach zabezpieczenia finansowego mogą być przekazane w postaci kopii umowy poręczenia udzielonego przez bank, gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umów ubezpieczenia składanych przez podmioty ubiegające się o wpis do rejestru, lub w formie wyciągów wskazujących:
1)
bank lub zakład ubezpieczeniowy udzielający zabezpieczenia finansowego;
2)
sumę gwarancji lub sumę gwarancyjną w umowie ubezpieczenia;
3)
termin ważności zabezpieczenia finansowego oraz termin, do którego jest możliwe składanie żądania wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego.
5.
Podmiot ubiegający się o wpis do rejestru jako agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą dołącza do wniosku umowę uwiarygodniającą zamiar współpracy wnioskodawcy z pracodawcami zagranicznymi w zakresie kierowania obywateli polskich do pracy za granicą, określającą w szczególności:
1)
nazwę pracodawcy zagranicznego;
2)
liczbę miejsc pracy;
3)
okres zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
4)
rodzaj oraz warunki pracy, a także przysługujące osobie podejmującej pracę świadczenia;
5)
zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między pracownikiem a pracodawcą oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń.
6.
Wzór wniosku o wpis do rejestru jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Wpis do rejestru obejmuje dane zawarte we wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2.
2.
Dokumentem potwierdzającym wpis do rejestru jest certyfikat, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
Podmioty wpisane do rejestru informują ministra właściwego do spraw pracy o zmianach danych, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-3 i 6-8, o otwarciu i likwidacji oddziałów (filii), zaprzestaniu działalności, o postawieniu podmiotu w stan upadłości lub likwidacji - nie później niż w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmian oraz składają odpowiednie dokumenty potwierdzające te zmiany.
§  6.
1.
Błędy pisarskie lub inne oczywiste omyłki w rejestrze prostuje się z urzędu lub na wniosek podmiotu.
2.
W przypadku sprostowania zamieszcza się adnotację o treści i dacie sprostowania.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku wprowadzenia zmian w treści wpisu do rejestru oraz wykreślenia agencji z rejestru.
§  7.
1.
Minister właściwy do spraw pracy odmawia dokonania wpisu do rejestru w przypadku:
1)
stwierdzenia, że wniosek lub dołączone do niego dokumenty nie odpowiadają wymogom określonym w § 3 ust. 2 i 3 i gdy ich uzupełnienie nie nastąpiło w terminie wyznaczonym przez ministra właściwego do spraw pracy;
2)
stwierdzenia prawomocnym wyrokiem prowadzenia przez podmiot nielegalnej działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, przez okres jednego roku od uprawomocnienia się wyroku.
2.
Minister właściwy do spraw pracy może odmówić dokonania wpisu do rejestru, jeżeli wynika to z zobowiązań międzynarodowych związanych z realizacją umów, porozumień i programów o zatrudnieniu.
3.
Minister właściwy do spraw pracy, wydając decyzję o wpisie do rejestru, może ograniczyć terytorialny zasięg działania agencji zatrudnienia w przypadku prowadzenia pośrednictwa do pracy za granicą, jeżeli jest to konieczne z uwagi na bezpieczeństwo obywateli polskich.
§  8.
Informacja, o której mowa w art. 37 ust. 15 ustawy, zawiera:
1)
w przypadku agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, wpisanych do ewidencji,
b)
liczbę pozyskanych ofert pracy,
c)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, podejmujących pracę za pośrednictwem agencji według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zwaną dalej "klasyfikacją",
d)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, podejmujących pracę za pośrednictwem agencji na podstawie umowy o pracę;
2)
w przypadku agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą - liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, które podjęły pracę za granicą, według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, na okres do 3 miesięcy, do 1 roku i powyżej 1 roku, z podaniem nazw państw zatrudnienia;
3)
w przypadku agencji doradztwa personalnego:
a)
liczbę zrealizowanych poszczególnych usług, o których mowa w art. 37 ust. 3 ustawy,
b)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, poddanych weryfikacji według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją;
4)
w przypadku agencji pracy tymczasowej:
a)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych do wykonywania pracy czasowej według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, w tym u pracodawców zagranicznych,
b)
liczbę pracowników ogółem, z uwzględnieniem płci, zatrudnionych w agencji na podstawie umowy o pracę na poszczególne okresy: do 10 dni, 11-30 dni, powyżej 30 dni, w tym wykonujących pracę u pracodawców zagranicznych,
c)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych do pracy w ramach umów cywilnoprawnych, w tym wykonujących pracę u pracodawców zagranicznych,
d)
liczbę pozyskanych ofert pracy czasowej, w tym u pracodawców zagranicznych,
e)
liczbę przedsiębiorców-użytkowników, do których kierowano osoby do wykonywania pracy czasowej, w tym pracodawców zagranicznych.
§  9.
Prowadzenie ewidencji osób zgłaszających się do agencji zatrudnienia odbywa się w sposób czytelny i umożliwiający kontrolę, o której mowa w art. 60 ustawy, oraz sporządzanie informacji dla potrzeb ministra właściwego do spraw pracy.
§  10.
Minister właściwy do spraw pracy może wykreślić podmiot z rejestru w przypadku:
1)
pisemnego wniosku podmiotu;
2)
nieprzestrzegania warunków określonych w certyfikacie;
3)
prawomocnego wyroku sądu stwierdzającego naruszenie przepisów ustawy;
4)
niezłożenia informacji, o której mowa w § 5;
5)
postawienia podmiotu w stan upadłości lub likwidacji.
§  11.
Podmiot, który wykreślono z rejestru z przyczyn, o których mowa w § 10 pkt 2-4, może wystąpić z wnioskiem o ponowny wpis do rejestru nie wcześniej niż po upływie roku od dnia wykreślenia podmiotu z rejestru.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK

o wpis do rejestru agencji zatrudnienia

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

CERTYFIKAT

wzór

Strona 2

Warunki prowadzenia działalności agencji zatrudnienia

1. Agencja zatrudnienia nie posiada uprawnień do prowadzenia rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy w rozumieniu art. 13 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514).

2. Agencja zatrudnienia prowadzi ewidencję osób zgłaszających się do agencji w sposób czytelny. Dane wpisywane dotyczą jedynie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego zainteresowanych osób.

3. Przetwarzanie danych osobowych przez agencję zatrudnienia odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).

4. Agencja zatrudnienia informuje osobę, której dane osobowe są lub mogą być przetwarzane, o prawie wglądu do swoich danych oraz zgłaszania ich poprawek.

5. Agencja zatrudnienia nie może dyskryminować pracowników, osób bezrobotnych i poszukujących pracy ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania, zwłaszcza polityczne i religijne, lub ze względu na przynależność związkową.

6. Agencja zatrudnienia nie może pobierać od osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, opłat innych niż wymienione w art. 47 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Opłat za wyszukiwanie i wskazanie pracodawcy zagranicznego nie zalicza się do opłat, o których mowa w art. 47 ust. 2 pkt 8 wymienionej ustawy.

7. Agencja zatrudnienia powiadamia pisemnie ministra właściwego do spraw pracy o każdej zmianie nazwy podmiotu, adresu siedziby podmiotu, adresu oddziału (filii), formy prawnej, numeru identyfikacji podatkowej NIP, numeru identyfikacyjnego REGON, otwarciu i likwidacji oddziałów (filii), zaprzestaniu działalności, postawieniu podmiotu w stan upadłości lub likwidacji oraz o zmianie wysokości i formy zabezpieczenia finansowego. Zmiany te potwierdza się stosownymi dokumentami.

8. Agencja zatrudnienia dostarcza wszelkich informacji wymaganych przez ministra właściwego do spraw pracy.

9. Agencja zatrudnienia współpracuje z organami zatrudnienia w zakresie realizacji polityki rynku pracy.

10. Agencja zatrudnienia udostępnia upoważnionym organom kontroli wszelkie dokumenty i udziela wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli, o której mowa w art. 60 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

11. Agencja pracy tymczasowej w dokumentach, ogłoszeniach i publikowanych ofertach podaje, wraz z nazwą własną, określenia "agencja pracy tymczasowej". Oferty pracy ogłaszane przez agencję pracy tymczasowej oznacza się jako oferty pracy czasowej.

12. Agencja zatrudnienia przedstawia ministrowi właściwemu do spraw pracy oraz marszałkowi województwa i wojewodzie informacje o działalności w okresach rocznych, w terminach do dnia 15 stycznia.

1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024