Formy, metody, tryb i warunki wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez organy celne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie form, metod, trybu i warunków wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez organy celne

Na podstawie art. 27722 § 5 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
formy, metody, tryb i warunki wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez organy celne, zwanych dalej "czynnościami";
2)
sposób pokrywania z funduszu operacyjnego kosztów czynności, w tym wynagrodzeń dla osób niezatrudnionych w administracji celnej, udzielających pomocy funkcjonariuszom celnym, zwanym dalej "funkcjonariuszami".
§  2.
Czynności wykonuje się w następujących formach:
1)
rozpoznanie osobowe;
2)
rozpoznanie problemowe;
3)
rozpracowanie.
§  3.
1.
Przy wykonywaniu czynności stosuje się następujące metody:
1)
wywiad;
2)
obserwację;
3)
analizę;
4)
kombinację;
5)
niejawne nadzorowanie przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa;
6)
korzystanie z pomocy osób niezatrudnionych w administracji celnej.
2.
Sposób przeprowadzania i dokumentowania czynności z zastosowaniem metody, o której mowa w ust. 1 pkt 5, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez organy celne czynności niejawnego nadzorowania przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa oraz sposobu dokumentowania czynności operacyjno-rozpoznawczych (Dz. U. Nr 6, poz. 72).
§  4.
Czynności wykonuje się w sposób jawny albo w sposób zapewniający niejawność czynności, w szczególności z wykorzystaniem lokali specjalnych oraz dokumentów specjalnych.
§  5.
1.
Czynności są wykonywane zgodnie z zatwierdzonymi przez bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza planami, zawierającymi cele proponowanych działań, terminy ich wykonania, wskazanie osób odpowiedzialnych za ich realizację oraz analizę i ocenę posiadanych materiałów.
2.
Przed podjęciem czynności należy dokonywać ustaleń we właściwych zbiorach ewidencyjnych organów celnych lub w innych zbiorach informacji, do korzystania z których organy celne są uprawnione na podstawie odrębnych przepisów.
§  6.
1.
Wszczęcie, przekazanie w celu wykonywania czynności i zakończenie rozpoznania osobowego lub problemowego albo rozpracowania następuje na wniosek funkcjonariusza, podlegający akceptacji bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza albo na polecenie przełożonego.
2.
Wszczęcie rozpracowania następuje z inicjatywy funkcjonariusza albo na polecenie jego bezpośredniego przełożonego, w oparciu o materiały uzyskane w formie rozpoznania osobowego lub problemowego.
§  7.
Przy pokrywaniu kosztów wykonywania czynności ze środków funduszu operacyjnego uwzględnia się w szczególności wydatki poniesione z tytułu zapewnienia:
1)
niejawności działań związanych z przygotowywaniem lub wykonywaniem czynności, jeżeli od tego zależy ich skuteczność;
2)
warunków korzystania z pomocy osób niezatrudnionych w administracji celnej.
§  8.
1.
Kwoty przeznaczone na pokrycie kosztów wykonania czynności, w tym na wynagrodzenia osób niezatrudnionych w administracji celnej, z których pomocy korzystali funkcjonariusze, wypłaca się na podstawie pisemnych wniosków funkcjonariusza wyznaczonego do wykonywania czynności, z którymi związane są wypłaty.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu przez właściwego dyrektora izby celnej za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza.
3.
Do wniosków o wypłatę kwot przeznaczonych na pokrycie kosztów czynności załącza się dokumentację zawierającą opis rodzaju i zakresu tych czynności oraz dane dotyczące ich wyceny.
4.
Do wniosków o wypłatę wynagrodzeń załącza się dokumentację zawierającą dane dotyczące rodzaju i zakresu pomocy udzielonej funkcjonariuszom.
5.
Jeżeli wycena, o której mowa w ust. 3, następuje przed wykonaniem czynności, po ich wykonaniu należy dołączyć do wniosku informację o zakresie i przyczynach ewentualnej zmiany wyceny oraz dokumenty potwierdzające faktyczną wysokość poniesionych kosztów.
§  9.
Funkcjonariusz dokonujący wypłat wynagrodzeń jest obowiązany niezwłocznie przedkładać potwierdzenia odbioru wynagrodzeń właściwemu dyrektorowi izby celnej za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza.
§  10.
1.
Czynności związane z dokonywaniem wydatków z funduszu operacyjnego są dokumentowane w prowadzonych jednolicie oddzielnych ewidencjach:
1)
wypłat na pokrycie kosztów wykonywania czynności przez funkcjonariusza;
2)
wypłat wynagrodzeń osobom niezatrudnionym w administracji celnej, które udzieliły pomocy funkcjonariuszom.
2.
Ewidencje, o których mowa w ust. 1, powinny w szczególności zawierać następujące dane:
1)
daty dokonania wypłat oraz wysokość pokrytych kosztów;
2)
oznaczenia spraw, w ramach których dokonano wypłaty, oraz określenie rodzaju wykonanych czynności;
3)
wskazanie osób, na których rzecz dokonano wypłaty lub otrzymujących wynagrodzenie;
4)
dane identyfikacyjne funkcjonariuszy podejmujących decyzje o wypłatach lub przyznaniu wynagrodzenia, dokonujących wypłat oraz wykonujących związane z wypłatami czynności.
§  11.
1.
Określoną w przepisach o rachunkowości dokumentację i dowody księgowe, związane z dokonywanymi z funduszu operacyjnego wypłatami wynagrodzeń i kwot przeznaczonych na pokrycie kosztów wykonywania czynności, sporządza się z zachowaniem zasad wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2.
Ewidencje, o których mowa w § 10 ust. 1, wnioski, o których mowa w § 8 ust. 1, a także pozostała dokumentacja związana z przyznawaniem i wypłacaniem wynagrodzeń oraz pokrywaniem kosztów wykonywania czynności, mogą być udostępnione wyłącznie funkcjonariuszom wykonującym czynności objęte ewidencjonowaniem i ich przełożonym oraz osobom uprawnionym do rozliczeń lub kontroli w tym zakresie.
§  12.
Szef Służby Celnej, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych roczne sprawozdania za rok miniony, dotyczące pokrytych z funduszu operacyjnego kosztów wykonywania czynności, w tym wypłat wynagrodzeń.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 89, poz. 972, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 128, poz. 1403 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804, Nr 112, poz. 974, Nr 141, poz. 1178, Nr 169, poz. 1387 i Nr 188, poz. 1572.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024