Zm.: rozporządzenie w sprawie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 grudnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych

Na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 554, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984 i Nr 216, poz. 1826) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2000 r. w sprawie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych (Dz. U. Nr 32, poz. 393 oraz z 2001 r. Nr 69, poz. 722) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4:
a)
w ust. 1 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) drogi powiatowe - liczba czterocyfrowa i wyróżnik literowy województwa, określony w przepisach Prawa o ruchu drogowym,

4) drogi gminne - liczba sześciocyfrowa i wyróżnik literowy województwa, określony w przepisach Prawa o ruchu drogowym.",

b)
uchyla się ust. 4 i 5;
2)
w § 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Numer ewidencyjny składa się:

1) dla dróg krajowych:

a) autostrad i dróg ekspresowych - z: odpowiednio, litery A lub S, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, trzech zer oraz liczby dwucyfrowej,

b) dróg krajowych w miastach na prawach powiatu - z: litery K, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,

c) pozostałych dróg krajowych - z: litery K, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, trzech zer oraz liczby dwucyfrowej,

2) dla dróg wojewódzkich:

a) dróg wojewódzkich w miastach na prawach powiatu - z: litery W, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,

b) pozostałych dróg wojewódzkich - z: litery W, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, oraz pięciu zer,

3) dla dróg powiatowych:

a) dróg powiatowych w miastach na prawach powiatu - z: litery P, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,

b) pozostałych dróg powiatowych - z: litery P, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej, czterocyfrowego identyfikatora powiatu, określonego w przepisach o statystyce publicznej, oraz trzech zer,

4) dla dróg gminnych:

a) dróg gminnych w miastach na prawach powiatu - z: litery G, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,

b) pozostałych dróg gminnych - z: litery G, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora gminy, określonego w przepisach o statystyce publicznej.";

3)
w § 6 ust. 1-6 otrzymują brzmienie:

"1. Ustala się sposób numeracji obiektów mostowych i promów przez zastosowanie jednolitego numeru inwentarzowego, zwanego dalej "JNI".

2. JNI jest liczbą ośmiocyfrową, służącą do identyfikacji obiektów mostowych oraz promów i prowadzenia ewidencji.

3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad nadaje JNI:

1) nowym obiektom mostowym i promom - po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na ich użytkowanie,

2) obiektom użytkowanym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia - w trakcie zakładania ewidencji.

4. JNI nie ulega zmianie w okresie użytkowania obiektu mostowego lub promu.

5. JNI nadawane są dla obiektów mostowych i promów zlokalizowanych w ciągach dróg wszystkich kategorii.

6. Obiekty mostowe przedzielone podłużną szczeliną zarówno w przęsłach, jak i na podporach stanowią w ewidencji oddzielne obiekty mostowe, o ile każdy z wydzielonych obiektów będzie budowlą, stanowiącą całość techniczno-użytkową.";

4)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Wprowadza się jednolity sposób lokalizacji w ciągu drogi: elementów drogi, zmian parametrów technicznych drogi, obiektów mostowych, promów, urządzeń technicznych związanych z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu i innych urządzeń niezwiązanych z funkcjonowaniem drogi poprzez:

1) kilometraż - dla wszystkich kategorii dróg, oraz dodatkowo,

2) system referencyjny - dla dróg krajowych i innych kategorii dróg publicznych, dla których ten system został wprowadzony.";

5)
w § 8:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Ewidencję zakłada się i prowadzi dla użytkowanych oraz czasowo wyłączonych z użytkowania odcinków dróg publicznych, obiektów mostowych i promów.

2. Ewidencję prowadzi się na potrzeby zarządzania drogami publicznymi, obiektami mostowymi i promami oraz gromadzenia i przekazywania danych o sieci dróg publicznych.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dokumenty ewidencyjne przechowuje się do czasu rozbiórki, w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, drogi publicznej, obiektu mostowego lub promu.";

6)
w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kartę obiektu mostowego sporządza się i prowadzi w pięciu egzemplarzach osobno dla: mostów, wiaduktów i estakad, gdy rozpiętość teoretyczna przynajmniej jednego z przęseł jest większa niż 20 m lub całkowita długość obiektu jest równa 50 m lub większa.";

7)
w § 18:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dla dróg publicznych, obiektów mostowych i promów użytkowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zarówno posiadających, jak i nieposiadających ewidencji na podstawie dotychczasowych przepisów, należy założyć ewidencję zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, obejmującą: wykazy dróg, wykazy obiektów mostowych i promów oraz mapy techniczno-eksploatacyjne dróg publicznych - w terminie 72 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2-4.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dla dróg i obiektów mostowych użytkowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dla których nie założono ewidencji na podstawie dotychczasowych przepisów w zakresie, o którym mowa w ust. 3, należy założyć ewidencję zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, obejmującą: książki dróg, książki obiektów mostowych i karty obiektów mostowych - w terminie 60 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.";

8)
w § 19 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) 36 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia - dla dróg powiatowych i gminnych.";

9)
użyte w różnych przypadkach wyrazy "Generalny Dyrektor Dróg Publicznych" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad".
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024