Homologacja sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 24 grudnia 2003 r.
w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem

Na podstawie art. 68 ust. 13 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
2)
jednostki upoważnione do:
a)
przeprowadzania badań homologacyjnych,
b)
kontroli zgodności montażu z warunkami homologacji;
3)
zakres i sposób przeprowadzania:
a)
badań homologacyjnych,
b)
kontroli zgodności montażu z warunkami homologacji;
4)
wzory dokumentów związanych z homologacją sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
2. 
Rozporządzenie nie dotyczy producenta pojazdu, który w ramach homologacji typu pojazdu uzyskał potwierdzenie, że pojazd posiada instalację do zasilania gazem.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2)
elementach instalacji - rozumie się przez to części instalacji do zasilania gazem objęte obowiązkiem uzyskania oddzielnych homologacji zgodnie z Regulaminem nr 67 lub nr 110 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136) - niezależnie od homologacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
§  3. 
1. 
Minister właściwy do spraw transportu, zwany dalej "ministrem", wydaje świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem na pisemny wniosek podmiotu dokonującego montażu instalacji, zwanego dalej "instalatorem".
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust.1, instalator dołącza:
1)
protokół i sprawozdanie z badań homologacyjnych;
2)
wykaz stosowanych elementów instalacji do zasilania gazem;
3)
wykaz zakładów montujących;
4)
oryginały wzorów podpisów osób upoważnionych do wydawania wyciągów ze świadectwa homologacji, z podaniem zajmowanego przez te osoby stanowiska.
3. 
Montaż instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem w zakładach montujących instalatora musi odbywać się zgodnie z warunkami homologacji.
4. 
Każdy zakład instalatora w celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa instalacji musi posiadać wieloskładnikowy analizator spalin i przyrząd do badania szczelności instalacji odpowiadający wymaganiom określonym w przepisach dotyczących wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów.
§  4. 
1. 
Minister wydaje świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, jeżeli w załączonych do wniosku protokole i sprawozdaniu z badań homologacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, potwierdzony został pozytywny wynik tych badań.
2. 
Minister odmawia wydania świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, jeżeli w załączonych do wniosku protokole i sprawozdaniu z badań homologacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, nie został potwierdzony pozytywny wynik tych badań lub brak jest któregokolwiek z tych dokumentów.
3. 
Jeżeli w czasie badań homologacyjnych sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem stwierdzono, że instalacja może być używana z ograniczeniami, to ograniczenia te należy zawrzeć w wydanym świadectwie homologacji i w wyciągu ze świadectwa homologacji.
4. 
Wzór świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Instalator, który uzyskał świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, lub jego zakład montujący wydaje wyciąg ze świadectwa homologacji dla każdego pojazdu, w którym zamontował instalację do zasilania gazem.
2. 
Wzór wyciągu ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Instalator prowadzi wykaz wydawanych wyciągów ze świadectw homologacji, w którym zamieszcza co najmniej informacje dotyczące:
1)
daty wystawienia i numeru wyciągu;
2)
nazwy i adresu zakładu montującego;
3)
marki i cech identyfikacyjnych pojazdu;
4)
numeru rejestracyjnego pojazdu, jeżeli pojazd był zarejestrowany.
§  6. 
1. 
Minister cofa świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, z zastrzeżeniem ust. 2, jeśli instalacja zamontowana w danym typie pojazdu wykonana została niezgodnie z warunkami określonymi w świadectwie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, co zostało stwierdzone w trakcie kontroli drogowej albo w trakcie badania technicznego lub wystawiony został wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, niepotwierdzający montażu tej instalacji w pojeździe.
2. 
Minister odstąpi od cofnięcia świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem w przypadku, gdy instalator usunie w terminie 14 dni od dnia cofnięcia świadectwa homologacji wszelkie niezgodności montażu z warunkami określonymi w świadectwie homologacji i podejmie niezbędne środki zapewniające dalszy montaż instalacji zgodnie z wydaną homologacją oraz zapewni prawidłowe wystawianie wyciągów ze świadectwa homologacji.
§  7. 
1. 
Do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem z warunkami homologacji upoważnia się Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie i Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach, zwane dalej "jednostkami badawczymi".
2. 
Jednostki badawcze przeprowadzają badania homologacyjne na pisemny wniosek instalatora, do którego dołącza on:
1)
opis techniczny dla celów homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2)
instrukcję obsługi pojazdu z zamontowaną instalacją do zasilania gazowego;
3)
dokumenty potwierdzające, że instalator i jego zakłady montujące posiadają przyrządy, o których mowa w § 3 ust. 4.
3. 
Na żądanie jednostki badawczej instalator przedstawia kopie świadectw homologacji na elementy instalacji.
4. 
Jednostki badawcze prowadzą dokumentację przeprowadzonych badań homologacyjnych, w której przechowuje się:
1)
wnioski instalatora wraz z załącznikami;
2)
protokoły z badań homologacyjnych;
3)
sprawozdania z badań homologacyjnych;
4)
protokoły z kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
§  8. 
1. 
Jednostka badawcza przeprowadza badania homologacyjne w zakresie i w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. 
Po przeprowadzeniu badania homologacyjnego jednostka badawcza sporządza po trzy egzemplarze protokółu i sprawozdania z badania homologacyjnego, z czego jeden egzemplarz przechowuje w prowadzonej dokumentacji, o której mowa w § 7 ust. 4, a dwa egzemplarze wydaje instalatorowi.
3. 
Jednostka badawcza wydaje protokół wraz ze sprawozdaniem potwierdzającym pozytywny wynik badania homologacyjnego, jeżeli zamontowana w danym pojeździe instalacja spełnia wymagania określone w art. 68 ust. 2 i 4 ustawy oraz wymagania techniczne określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
Kontrolę zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem z warunkami homologacji, zwaną dalej "kontrolą zgodności", przeprowadza się w sposób i zakresie określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
2. 
Z przeprowadzonej kontroli zgodności sporządza się protokół, w trzech egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz przeznaczony jest dla kontrolowanego, drugi przekazuje się ministrowi, a trzeci przechowywany jest w dokumentacji, o której mowa w § 7 ust. 4, prowadzonej przez jednostkę badawczą.
§  10. 
Świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem i elementów wyposażenia instalacji wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują swoją ważność.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Format: A4 (210 x 297 mm)

minister właściwy ds. transportu

Pieczęć

dotyczące:

homologacji 1),

odmowy homologacji 1),

cofnięcia homologacji 1)

sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania

gazem wydane na podstawie art. 68 ust. 4 i ust. 10 ustawy z

dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003

r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.).

Numer świadectwa homologacji: 2) .......................

Powód rozszerzenia: ....................................

0.1. Marka pojazdu(ów): ................................

0.2. Typ pojazdu(ów): ..................................

0.4. Kategoria / rodzaj pojazdu(ów): ...................

0.5. Nazwa i adres instalatora: ........................

Na podstawie wyniku przeprowadzonego badania homologacyjnego

potwierdzonego w protokóle i sprawozdaniu jednostki badawczej,

niżej podpisany poświadcza zgodność danych zawartych w

świadectwie homologacji z wynikami badań homologacyjnych.

Homologacja została udzielona / odmówiona / cofnięta 1)

(podać przyczyny).

Pouczenie

Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do ............

(minister właściwy do spraw transportu) z wnioskiem o ponowne

rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia

(art. 127 § 3 K.p.a.)

................. ...............

(Miejscowość) (Data)

.............

(Podpis)

Załączniki: 1) Opis techniczny

2) Protokół i sprawozdanie z badań homologacyjnych

jednostki badawczej

3) Imię i nazwisko oraz wzory podpisów osób

upoważnionych do podpisywania wyciągu ze

świadectwa homologacji z podaniem zajmowanego

przez te osoby stanowiska.

______________

1) Niepotrzebne skreślić

2) Zasady numeracji świadectw homologacji System numerowania homologacji składa się z trzech pól oddzielonych znakiem " * ": Pole 1: symbol "PL". Pole 2: czterocyfrowy numer homologacji (z zerami na początku, o ile potrzeba, aby numer był czterocyfrowy). Pole 3: dwucyfrowy kolejny numer rozszerzenia (z zerem na początku, o ile potrzeba, aby numer był dwucyfrowy), ukośnik (łamane) litera "G". Przykład - PL*0004*02/G - drugie rozszerzenie do czwartej homologacji udzielonej na sposób montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazowego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

(Pieczęć firmowa instalatora)

Format: A4 (210 x 297 mm)

.....................................................

(Pełna nazwa i adres instalatora)

zaświadcza, że pojazd:

0.1. marka i rok produkcji pojazdu: .................

0.2. typ pojazdu: ...................................

0.4. kategoria i rodzaj pojazdu: ....................

numer identyfikacyjny pojazdu: ......................

numer silnika pojazdu: ..............................

numer rejestracyjny pojazdu: ........................

wyposażony w instalację do zasilania gazem zamontowaną zgodnie

z udzieloną homologacją numer:

..................., z dnia ..............:

a) posiada następujące elementy instalacji gazowej objęte

oddzielnymi homologacjami, wyszczególnione w rozporządzeniu

Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych

pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia:

Lp. Element wyposażenia instalacji Nr homologacji według Regulaminu nr 67 EKG ONZ lub Regulaminu nr 110 EKG ONZ
1
2
....

b) do zbiornika wyszczególnionego w lit. a) w tabeli w

lp. ...... dołączono protokół nr ..... z badania odbiorczego

wraz z decyzją organu Transportowego Dozoru Technicznego,

zezwalającą na eksploatację tego zbiornika,

c) osiąga przy zasilaniu gazem następujące wyniki emisji

toksycznych składników spalin:

CO / HC przy prędkości obrotowej biegu jałowego (% /

ppm): ...........................

CO / HC przy podwyższonej prędkości obrotowej biegu

jałowego (% / ppm ): ............

oraz współczynniki nadmiaru powietrza λ odpowiednio:

.............../...............

Niniejszy wyciąg stanowi podstawę do dokonania odpowiedniego

wpisu w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

............................. .......................

(Pieczęć instalatora i (Miejscowość, data)

podpis osoby upoważnionej)

---------------------------------------------------------------

Dane zakładu montującego łącznie z numerem na liście zakładów

montujących instalatora.

............................. .............................

(Pieczęć zakładu montującego) (Imię i nazwisko, stanowisko

i podpis pracownika

montującego instalację)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

(Rysunki powinny być wykonane w odpowiedniej skali i stopniu

szczegółowości na formacie A4 lub złożone do tego formatu.

Fotografie powinny przedstawiać odpowiednie szczegóły. Jeżeli

wyposażenie i części mają sterowanie elektroniczne, należy to

opisać.)

0. DANE OGÓLNE

0.1. Marka pojazdu: ..............................

0.2. Typ pojazdu: ................................

0.4. Kategoria/rodzaj pojazdu: ...................

0.5. Nazwa i adres instalatora: ..................

2. MASY

2.1. Masa własna pojazdu: ........../.............*/

2.2. Liczba miejsc: .............../..............*/

2.3. Ładowność: ................../...............*/

3. SILNIK

3.2.1.1. Zasada działania: zapłon iskrowy / zapłon

samoczynny, czterosuwowy / dwusuwowy 1)

3.2.1.2. Liczba i układ cylindrów: ........................

3.2.1.3. Pojemność skokowa: ........ cm3

3.2.1.6. Prędkość obrotowa biegu jałowego: ...... min-1 */

3.2.1.7. Zawartość tlenku węgla CO w spalinach przy

prędkości obrotowej biegu jałowego: ..../.... % */

3.2.1.7.1. Zawartość tlenku węgla CO w spalinach przy

podwyższonej prędkości obrotowej biegu jałowego:

........./......... % przy ............ min-1*/

3.2.1.7.2. Zawartość węglowodorów CH w spalinach przy

prędkości obrotowej biegu jałowego: .../...ppm*/

3.2.1.7.3. Zawartość węglowodorów CH w spalinach przy

podwyższonej prędkości obrotowej biegu jałowego:

......../.......ppm przy ......./........ min-1*/

3.2.2. Paliwo: olej napędowy / benzyna / LPG / inne 1)

3.2.3. Zbiornik(i) paliwa

3.2.4. Rodzaj (system) zasilania

3.2.4.1. Gaźnik(i): tak / nie 1)

3.2.4.2. Wtrysk paliwa (silniki o zapłonie samoczynnym): tak

/ nie 1)

3.2.4.3. Wtrysk paliwa (silniki o zapłonie iskrowym): tak /

nie 1)

3.2.12. Środki ograniczające emisję zanieczyszczeń gazowych

3.2.12.2. Dodatkowe urządzenia ograniczające emisję (jeśli

występują i nie są ujęte w innym punkcie):

3.2.12.2.1. Reaktor katalityczny: tak / nie 1)

3.2.12.2.2. Czujnik zawartości tlenu (sonda λ): tak / nie 1)

RYSUNKI I SCHEMATY:

a) rysunek zestawieniowy całego pojazdu z instalacją do

zasilania gazem oraz z jej opisem,

b) wykaz stosowanych elementów instalacji podlegających

homologacji cząstkowej,

c) wykaz autoryzowanych zakładów montujących.

Odnośniki

1) Niepotrzebne skreślić (w niektórych przypadkach można pozostawić nieskreśloną więcej niż jedną pozycję, jeżeli wynika to z charakteru zgłoszenia).

*/ przed przystosowaniem / po przystosowaniu

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH

OCENA WSTĘPNA

1. Badania homologacyjne sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem rozpoczyna się od sprawdzenia istniejących u instalatora warunków przedsięwzięć i procedur zapewniających montaż instalacji do zasilania gazem zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Przed przystąpieniem do badań pojazdu(ów) jednostka badawcza zapoznaje się szczegółowo z dostarczoną przez instalatora dokumentacją techniczną i obowiązującymi w tym zakresie przepisami technicznymi.

BADANIA HOMOLOGACYJNE

1. Jednostka badawcza sprawdza, czy wszystkie elementy instalacji do zasilania gazem posiadają stosowne homologacje.

2. Jednostka badawcza sprawdza, czy sposób zabudowy instalacji do zasilania gazem wykonany został zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

3. Jednostka badawcza przeprowadza badanie poziomu emisji zanieczyszczeń gazowych.

4. Z przeprowadzonych badań homologacyjnych jednostka badawcza sporządza protokół i sprawozdanie.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WYMAGANIA TECHNICZNE OBOWIĄZUJĄCE W HOMOLOGACJI SPOSOBU MONTAŻU INSTALACJI PRZYSTOSOWUJĄCEJ DANY TYP POJAZDU DO ZASILANIA GAZEM

Lp. Zagadnienie Przepis cząstkowy Stosowalność do pojazdów kategorii
1 Elementy instalacji do zasilania gazem płynnym Regulamin nr 67 EKG ONZ M1, M2, M3, N1, N2, N3
2 Elementy instalacji do zasilania gazem ziemnym sprężonym Regulamin nr 110 EKG ONZ
3 Sposób zabudowy instalacji do zasilania gazem Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
4 Emisja zanieczyszczeń gazowych Regulamin nr 83 EKG ONZ*) M1, N1
5 Emisja z silników o ZS Regulamin nr 49 EKG ONZ*) M2, M3, N1, N2, N3
*) Stosuje się do pojazdów wyposażonych w układ ograniczania emisji spalin zawierający reaktor katalityczny i czujnik składu mieszanki (sonda lambda).

ZAŁĄCZNIK Nr  6

SPOSÓB I ZAKRES PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI MONTAŻU INSTALACJI PRZYSTOSOWUJĄCEJ DANY TYP POJAZDU DO ZASILANIA GAZEM Z WARUNKAMI HOMOLOGACJI

OCENA WSTĘPNA

1. Przed przeprowadzeniem kontroli zgodności montażu należy sprawdzić istnienie u instalatora zadowalających przedsięwzięć i procedur dla zapewnienia sposobu montażu instalacji do zasilania gazem z wydanym świadectwem homologacji.

2. Istnieje możliwość uznania akredytacji instalatora w zakresie spełnienia normy PN-EN ISO 9001:2001 (obejmującej wyrób(y) zgłoszone do homologacji) lub w zakresie równoważnej normy akredytacyjnej jako spełnienie wymagań ust. 1. Instalator powinien przedstawić szczegóły dotyczące takiej rejestracji i zobowiązać się do informowania o jakichkolwiek zmianach jej ważności lub zakresu.

ZGODNOŚĆ PRODUKCJI Z WARUNKAMI HOMOLOGACJI

1. Jednostka badawcza sprawdza dokumentację i sposoby kontroli montażu instalacji do zasilania pojazdów gazem.

2. Instalator powinien w szczególności:

1) zapewnić istnienie procedur dla skutecznej kontroli zgodności sposobu montażu instalacji do zasilania gazem z typem pojazdu określonym w homologacji;

2) mieć dostęp do aparatury badawczej niezbędnej do sprawdzania zgodności każdej instalacji do zasilania gazem z typem pojazdu określonym w homologacji;

3) zapewnić rejestrację wyników badań i dostępność dokumentów jednostce badawczej;

4) prowadzić analizę wyników każdego rodzaju badań w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności charakterystyk wyrobu, określając przy tym dopuszczalne odchyłki wykonawcze;

5) umożliwić w razie stwierdzenia jakiejkolwiek niezgodności wyników badania z obowiązującą normą pobranie następnej próbki i ponowne przeprowadzenie badania;

6) podejmować wszelkie niezbędne kroki w celu niezwłocznego przywrócenia zgodności montażu z warunkami homologacji.

3. Jednostka badawcza może w dowolnej chwili sprawdzać metody kontroli zgodności montażu instalacji do zasilania gazem stosowane w każdym zakładzie montującym.

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów (Dz. U. Nr 91, poz. 1039, z 2000 r. Nr 74, poz. 863 oraz z 2001 r. Nr 26, poz. 295), które na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 129, poz.1444 i Nr 154, poz.1798, z 2002 r. Nr 216, poz. 1825 oraz z 2003 r. Nr 149, poz. 1452), w zakresie uregulowanym w niniejszym rozporządzeniu, traci moc obowiązującą z dniem wejścia w życie tego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024