Homologacja tramwajów i trolejbusów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 30 grudnia 2003 r.
w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów

Na podstawie art. 68 ust. 13 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu tramwaju, typu trolejbusu oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części;
2)
jednostkę upoważnioną do:
a)
przeprowadzania badań homologacyjnych,
b)
kontroli zgodności produkcji z warunkami homologacji;
3)
zakres i sposób przeprowadzania:
a)
badań homologacyjnych,
b)
kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji;
4)
wzory dokumentów związanych z homologacją typu.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2)
homologacji typu - rozumie się przez to procedurę, za pomocą której stwierdza się, że typ tramwaju, typ trolejbusu oraz przedmioty ich wyposażenia lub części spełniają wymagania określone w art. 68 ust. 4 ustawy;
3)
wielostopniowej homologacji typu - rozumie się przez to procedurę, za pomocą której stwierdza się, że w danym stanie kompletacji (niekompletny lub kompletny) typ tramwaju albo typ trolejbusu spełnia wymagania określone w art. 68 ust. 4 ustawy;
4)
typie tramwaju albo typie trolejbusu - rozumie się przez to tramwaje albo trolejbusy jednej kategorii, w ramach danego rodzaju, które nie różnią się pod względem istotnych cech;
5)
jednostce badawczej - rozumie się przez to jednostkę upoważnioną, przez ministra właściwego do spraw transportu, do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz kontroli zgodności produkcji lub montażu tramwajów i trolejbusów z warunkami homologacji;
6)
badaniach homologacyjnych - rozumie się przez to badania przeprowadzone przez upoważnioną przez ministra właściwego do spraw transportu jednostkę badawczą, stwierdzające zgodność badanego tramwaju albo trolejbusu z wymaganiami określonymi w art. 68 ust. 4 ustawy;
7)
dokumentacji technicznej - rozumie się przez to dokumenty opisujące budowę, działanie i proces produkcji danego typu tramwaju albo danego typu trolejbusu;
8)
wyposażeniu - rozumie się przez to układ lub zespół tramwaju albo trolejbusu, w szczególności hamulce, część wnętrza lub silnik;
9)
części - rozumie się przez to urządzenie, które może być homologowane niezależnie od tramwaju albo trolejbusu.
§  3. 
1. 
Minister właściwy do spraw transportu, zwany dalej "ministrem", wydaje świadectwo homologacji typu na pisemny wniosek producenta lub importera nowego typu tramwaju albo nowego typu trolejbusu, przedmiotu ich wyposażenia lub części.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
protokół i sprawozdanie z badań homologacyjnych;
2)
opis techniczny tramwaju albo trolejbusu według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
3)
oryginały wzorów podpisów osób upoważnionych do wydawania wyciągów ze świadectwa homologacji.
3. 
W przypadku wielostopniowej homologacji typu do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się ponadto:
1)
w etapie pierwszym - fragmenty opisu technicznego oraz wydane świadectwa homologacji typu, zgodne ze stanem kompletacji podstawowego tramwaju albo podstawowego trolejbusu;
2)
w kolejnych etapach - fragmenty opisu technicznego typu tramwaju albo typu trolejbusu, świadectwa homologacji typu elementów odpowiadających aktualnemu etapowi wykonania oraz świadectwa homologacji typu dla niekompletnego tramwaju albo niekompletnego trolejbusu;
3)
informacje dotyczące wprowadzonych przez producenta lub importera zmian lub uzupełnień do niekompletnego typu tramwaju albo niekompletnego typu trolejbusu oraz zgodności z wytycznymi konstrukcyjnymi określonymi przez producenta tramwaju lub trolejbusu homologowanego we wcześniejszych etapach, potwierdzonych przez tego producenta.
§  4. 
1. 
Minister wydaje świadectwo homologacji typu tramwaju albo trolejbusu, przedmiotu ich wyposażenia lub części, jeżeli w załączonym protokole i sprawozdaniu z badań homologacyjnych został potwierdzony pozytywny wynik tych badań.
2. 
Minister odmawia wydania świadectwa homologacji typu tramwaju albo trolejbusu, przedmiotu ich wyposażenia lub części, jeżeli w załączonym protokole i sprawozdaniu z badań homologacyjnych nie został potwierdzony pozytywny wynik tych badań lub brak jest któregokolwiek z dokumentów wymienionych w § 3 ust. 2.
3. 
Jeżeli w czasie badań homologacyjnych tramwaju albo trolejbusu stwierdzono, że może on być używany z ograniczeniami, to ograniczenia te należy wskazać w wydanym świadectwie homologacji typu oraz w wyciągu ze świadectwa homologacji typu.
4. 
Wzór świadectwa homologacji typu tramwaju, typu trolejbusu, przedmiotu ich wyposażenia lub części określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
Wzór wyciągu ze świadectwa homologacji typu tramwaju oraz typu trolejbusu określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Minister cofa świadectwo homologacji typu z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli typ tramwaju albo typ trolejbusu, przedmioty ich wyposażenia lub części wykonane zostały niezgodnie z warunkami określonymi w świadectwie homologacji typu, co zostało potwierdzone w trakcie badania technicznego tramwaju lub trolejbusu.
2. 
Minister odstąpi od cofnięcia świadectwa homologacji typu, jeśli producent lub importer usunie w terminie 14 dni od dnia cofnięcia świadectwa homologacji typu wszelkie niezgodności wykonania z warunkami określonymi w tym świadectwie i podejmie niezbędne środki do zapewnienia dalszej produkcji w zgodzie z wydaną homologacją.
§  7. 
1. 
Badania homologacyjne tramwaju i trolejbusu oraz kontrolę zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji przeprowadza Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie.
2. 
Jednostka badawcza, o której mowa w ust. 1, przeprowadza badania homologacyjne na pisemny wniosek producenta lub importera, do którego producent lub importer dołącza:
1)
opis techniczny tramwaju albo trolejbusu;
2)
dokumenty techniczne niezbędne jednostce badawczej do przeprowadzenia badań homologacyjnych;
3)
instrukcję obsługi dla użytkownika tramwaju lub trolejbusu.
3. 
Na żądanie jednostki badawczej producent lub importer przedstawia kopie wydanych świadectw homologacji typu części tramwaju lub trolejbusu, wraz z ich dokumentacją techniczną.
§  8. 
1. 
Jednostka badawcza przeprowadza badania homologacyjne w zakresie i w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. 
Po przeprowadzeniu badań homologacyjnych jednostka badawcza sporządza, co najmniej w trzech egzemplarzach, protokół badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem z badań, z czego jeden egzemplarz przechowuje w prowadzonej przez siebie dokumentacji, a dwa egzemplarze wydaje producentowi lub importerowi.
3. 
Jednostka badawcza wydaje protokół badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem z badań, z wynikiem pozytywnym, jeżeli tramwaj albo trolejbus, przedmioty ich wyposażenia lub części spełniają wymagania określone w art. 68 ust. 4 ustawy.
§  9. 
1. 
Kontrolę zgodności produkcji lub montażu tramwaju, trolejbusu oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części z warunkami homologacji, zwaną dalej "kontrolą zgodności", przeprowadza się w sposób i w zakresie określonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
2. 
Z przeprowadzonej kontroli zgodności sporządza się protokół kontroli zgodności, co najmniej w trzech egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz przeznaczony jest dla kontrolowanego, drugi egzemplarz przekazuje się ministrowi, a trzeci egzemplarz przechowywany jest w dokumentacji prowadzonej przez jednostkę badawczą.
§  10. 
Świadectwa homologacji typu tramwaju, trolejbusu, przedmiotów ich wyposażenia lub części, oraz dopuszczenie do eksploatacji wydane do dnia wejścia w życie rozporządzenia, zachowują swoją ważność w zakresie, na jaki zostały wydane.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

OPIS TECHNICZNY DLA CELÓW HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU

(Rysunki powinny być wykonane w odpowiedniej skali i stopniu szczegółowości na formacie A4 lub złożone do tego formatu. Fotografie powinny przedstawiać odpowiednie szczegóły. Jeżeli wyposażenie i części mają sterowanie elektroniczne, należy to opisać.)

0. DANE OGÓLNE

0.1. Marka: ................................................

0.2. Typ i oznaczenie handlowe: ............................

0.3. Nazwa i adres producenta lub importera: ...............

0.4. Rodzaj nadwozia: ......................................

0.5. Miejsca mocowań tabliczek i oznaczeń:

0.5.1. nadwozie: .............................................

0.5.2. wózek: ................................................

0.5.3. silniki: ..............................................

1. WYMIARY I MASY1)

1.1. Rozstaw toru: ...................................... mm

1.2. Długość pojazdu: ................................... mm

1.3. Szerokość pojazdu: ................................. mm

1.4. Wysokość pojazdu:

1.4.1. ze złożonym odbierakiem prądu: ..................... mm

1.4.2. do najwyższego stałego punktu na dachu: ............ mm

1.5. Rozstaw czopów skrętu (jeżeli występują): .......... mm

1.6. Rozstaw osi wózków: ................................ mm

1.7. Liczba wózków:

1.7.1. napędowych: ...........................................

1.7.2. tocznych: .............................................

1.8. Zwis przedni: ...................................... mm

1.9. Zwis tylny: ........................................ mm

1.10. Najmniejszy prześwit elementów nienastawnych:

1.10.1. pudła pojazdu: .................................... mm

1.10.2. wózka: ............................................ mm

1.11. Masa własna pojazdu: ............................... kg

1.12. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu: ............... kg

1.13. Maksymalny nacisk osi na tor dla dopuszczalnej masy

całkowitej: ........................................ kN

1.14. Liczba miejsc do siedzenia:

1.14.1. dla obsługi: .........................................

1.14.2. dla pasażerów: .......................................

1.15. Liczba miejsc stojących

(przy standardzie 0,20 m2/osobę): .....................

1.16. Nominalna liczba miejsc: ..............................

1.17. Nominalna wysokość podłogi

(największa/najmniejsza): .......................... mm

1.18. Drzwi wejściowe dla pasażerów:

1.18.1. liczba: ..............................................

1.18.2. szerokość efektywna: .............................. mm

2. SILNIKI TRAKCYJNE

2.1. Nazwa wytwórcy: .......................................

2.2. Rodzaj: ...............................................

2.3. Typ: ..................................................

2.4. Moc znamionowa / moc godzinna: ..................... kW

2.5. Wysokość i rodzaj napięcia: ......................... V

2.6. Prąd znamionowy: .................................... A

3. UKŁAD NAPĘDOWO-ROZRUCHOWY

3.1. Liczba osi pędnych / liczba wszystkich osi: ...........

3.2. Rodzaj rozruchu: ......................................

3.3. Średnie deklarowane przyspieszenie pojazdu bez

obciążenia do 30 km/h: ....................... m/s2

4. OSADZENIE PUDŁA POJAZDU

4.1. Sposób osadzenia pudła na wózkach,

zespołach jezdnych lub osiach: ........................

4.2. Rodzaj elementów usprężynowienia pudła: ...............

5. KOŁA

5.1. Cechy konstrukcyjne koła: .............................

5.2. Średnica koła nowego: .............................. mm

6. UKŁAD HAMULCOWY

6.1. Hamulec roboczy:

6.1.1. rodzaj: ...............................................

6.1.2. sterowanie: ...........................................

6.1.3. działa na oś: .........................................

6.1.4. współdziała z innym na osiach: ........................

6.2. Hamulec awaryjny:

6.2.1. rodzaj: ...............................................

6.2.2. zyskiwane opóźnienie: ............................ m/s2

6.2.3. napięcie zasilania: ................................. V

6.2.4. pobór prądu: ........................................ A

6.2.5. liczba hamulców: ......................................

6.3. Hamulec postojowy:

6.3.1. rodzaj: ...............................................

6.3.2. sterowanie: ...........................................

6.3.3. działa na oś: .........................................

6.4. Deklarowane parametry hamowania (średnie) dla pojazdu

bez obciążenia z prędkością 30 km/h:

6.4.1. wartość opóźnienia hamulcem roboczym: ............ m/s2

6.4.2. wartość opóźnienia hamulcem awaryjnym: ........... m/s2

6.4.3. wartość opóźnienia hamulcem postojowym: .......... m/s2

6.4.4. wartość opóźnienia hamowania nagłego

(wszystkimi hamulcami razem): .................... m/s2

6.4.5. wartość opóźnienia hamowania hamulcem

bezpieczeństwa: .................................. m/s2

7. INSTALACJA ELEKTRYCZNA

7.1. Napięcie znamionowe zasilania: ...................... V

7.2. Biegun połączony z masą: ..............................

7.3. Napięcie sterujące: ................................. V

7.4. Liczba / pojemność baterii akumulatorów: ........... Ah

7.5. Rodzaj zabezpieczenia nadmiarowo-prądowego: ...........

7.6. Stycznik liniowy:

7.6.1. producent: ............................................

7.6.2. typ: ..................................................

8. DANE EKSPLOATACYJNE

8.1. Najmniejszy dopuszczalny poziomy łuk toru jazdy: ... mm

8.2. Najmniejszy dopuszczalny pionowy łuk toru jazdy: ... mm

8.3. Deklarowany poziom hałasu zewnętrznego podczas

jazdy przy prędkości 50 km/h: ................... dB(A)

8.4. Rodzaj sprzęgu: .......................................

1) Wszystkie wymiary odnoszą się do poziomu główki szyny, a dla trolejbusu do powierzchni jezdni.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR 3)

minister ds. transportu

Pieczęć

dotyczące:

Homologacji 1),

Odmowy homologacji 1),

Cofnięcia homologacji 1)

typu tramwaju/ typu trolejbusu1) wydane na podstawie art. 68

ust. 4 i ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o

ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.).

Numer homologacji2): .........................................

Powód rozszerzenia: ..........................................

0.1. Marka pojazdu: ..........................................

0.2. Typ oraz oznaczenie handlowe pojazdu: ...................

0.3. Nazwa producenta (importera): ...........................

0.4. Rodzaj nadwozia: ........................................

Na podstawie wyniku przeprowadzonego badania homologacyjnego,

potwierdzonego w protokóle i sprawozdaniu jednostki badającej,

niżej podpisany poświadcza zgodność danych zawartych

w świadectwie homologacji z wynikami badań homologacyjnych.

Homologacja jest udzielona / odmówiona / cofnięta 1) (podać

przyczyny).

Pouczenie

Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do ...........

(minister właściwy do spraw transportu) z wnioskiem o ponowne

rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia

(art. 127 § 3 K.p.a.)

................... .............

(miejscowość) (data)

................

(podpis)

Załączniki: 1) Opis techniczny

2) Protokół i sprawozdanie z badań homologacyjnych jednostki upoważnionej

3) Imię i nazwisko oraz wzory podpisów osób upoważnionych do podpisywania wyciągu ze świadectwa homologacji z podaniem zajmowanego przez te osoby stanowiska.

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Zasady numeracji świadectw homologacji System numerowania homologacji składa się z trzech pól oddzielonych znakiem "*": Pole 1: symbol "PL". Pole 2: czterocyfrowy numer homologacji (z zerami na początku, o ile potrzeba, aby numer był czterocyfrowy). Pole 3: dwucyfrowy kolejny numer rozszerzenia (z zerem na początku, o ile potrzeba, aby numer był dwucyfrowy), ukośnik (łamane) litera "T". Przykład - PL*0004*02/T - drugie rozszerzenie do czwartej homologacji udzielonej dla tramwaju lub trolejbusu.

3) Maksymalny format: A4 (210 x 297 mm).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR1)

(Pieczęć firmowa lub nagłówek)

..............................................................

(pełna nazwa i adres producenta lub importera)

zaświadcza, że pojazd:

0.1. Marka pojazdu: ......................................

0.2. Typ oraz oznaczenie handlowe pojazdu: ...............

0.3. Nazwa producenta (importera): .......................

0.4. Rodzaj nadwozia: ....................................

1.11. Masa własna pojazdu: ................................ kg

1.12. Masa całkowita dopuszczalna pojazdu: ................ kg

1.13. Maksymalny nacisk osi na tor przy maksymalnym

obciążeniu: .......................................... N

1.14. Liczba miejsc do siedzenia dla pasażerów: ............

1.15. Nominalna liczba miejsc: .............................

Numer identyfikacyjny pojazdu: .............................

Rok produkcji: .............................................

Odpowiada typowi opisanemu w świadectwie homologacji Nr ......

z dnia ..................

....................... ..............

(miejscowość) (data)

............................ .............................

(imię, nazwisko i stanowisko (podpis osoby upoważnionej)

osoby upoważnionej)

__________________

1) Maksymalny format: A4 (210 x 297 mm).

2) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH TRAMWAJU I TROLEJBUSU

OCENA WSTĘPNA

1. Sprawdzenie przez jednostkę badawczą istniejących u producenta lub importera warunków przedsięwzięć i procedur zapewniających dostarczenie tramwaju lub trolejbusu zgodnego z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

2. Szczegółowe zapoznanie się przez jednostkę badawczą z dostarczoną przez producenta lub importera dokumentacją techniczną i obowiązującymi przepisami technicznymi dotyczącymi tramwaju i trolejbusu.

BADANIA HOMOLOGACYJNE

1. Jednostka badawcza sprawdza, czy wszystkie podzespoły i części tramwaju lub trolejbusu są wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami technicznymi i posiadają stosowne homologacje typu.

2. Jednostka badawcza sprawdza, czy przedstawiony do badań homologacyjnych pojazd spełnia parametry i wymagania, o których mowa w przepisach dotyczących warunków technicznych tramwajów i trolejbusów.

3. Z przeprowadzonych badań homologacyjnych jednostka badawcza sporządza protokół i sprawozdanie końcowe.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI LUB MONTAŻU TRAMWAJU I TROLEJBUSU Z WARUNKAMI HOMOLOGACJI

OCENA WSTĘPNA

Przed przeprowadzeniem kontroli zgodności produkcji należy sprawdzić, czy istnieją u producenta zadowalające przedsięwzięcia i procedury zapewniające zgodność produkcji z wydanym świadectwem homologacji.

ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

1. Jednostka badawcza sprawdza dokumentację techniczną i kontroluje przebieg poszczególnych etapów produkcji lub montażu tramwajów albo trolejbusów.

2. Producent powinien w szczególności:

1) zapewnić istnienie procedur dla skutecznej kontroli zgodności produkcji lub montażu pojazdu z typem określonym w homologacji;

2) mieć dostęp do aparatury kontrolnej niezbędnej do sprawdzania zgodności poszczególnych operacji z warunkami określonymi w homologacji;

3) zapewnić rejestrację wyników kontroli międzyoperacyjnych i udostępnić te dokumenty jednostce badawczej;

4) prowadzić analizę wyników każdego rodzaju kontroli w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności parametrów wyrobu;

5) umożliwić, w razie stwierdzenia jakiejkolwiek niezgodności wyników badania z obowiązującą normą, pobranie następnej próbki i ponowne przeprowadzenie badania;

6) podjąć czynności w celu niezwłocznego przywrócenia zgodności produkcji z typem homologowanym.

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302 i Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów (Dz. U. Nr 91, poz. 1039, z 2000 r. Nr 74, poz. 863 oraz z 2001 r. Nr 26, poz. 295), które na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1798, z 2002 r. Nr 216, poz. 1825 oraz z 2003 r. Nr 149, poz. 1452) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024