Sposób wyznaczania stacji paliwowych, w których dokonywana będzie kontrola, oraz wzory raportów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 23 grudnia 2003 r.
w sprawie sposobu wyznaczania stacji paliwowych, w których dokonywana będzie kontrola, oraz wzorów raportów 2

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 10 stycznia 2003 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych (Dz. U. Nr 17, poz. 154 i Nr 199, poz. 1934) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób wyznaczania stacji paliwowych, w których dokonywana będzie kontrola, w tym minimalną liczbę tych stacji;
2)
okresy monitorowania jakości paliw ciekłych;
3)
sposób podziału terytorium kraju do celów monitorowania jakości paliw ciekłych;
4)
wzór rocznego zbiorczego raportu dotyczącego jakości paliw ciekłych wprowadzonych do obrotu, przedstawianego Radzie Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego "rocznym zbiorczym raportem";
5)
wzór zbiorczego raportu dotyczącego jakości paliw ciekłych wprowadzonych do obrotu, przekazywanego Komisji Europejskiej, zwanego "zbiorczym raportem".
§  2. 
Stacje paliwowe, w których dokonywana będzie kontrola jakości danego gatunku paliwa ciekłego, wyznacza się losowo z listy stacji zlokalizowanych na obszarach określonych w § 5 ust. 1.
§  3. 
1. 
Dla każdego gatunku paliwa ciekłego - benzyn silnikowych i samochodowego oleju napędowego, którego udział w rynku wynosi co najmniej 10 %, rozpatrując benzyny silnikowe i samochodowy olej napędowy oddzielnie, minimalna liczba stacji paliwowych, w których dokonywana będzie kontrola, w każdym z okresów monitorowania wynosi 110.
2. 
Dla każdego gatunku benzyn silnikowych, z wyjątkiem benzyny typu regular o minimalnej badawczej liczbie oktanowej RON 91, którego procentowy udział w rynku benzyn silnikowych wynosi poniżej 10 %, minimalną liczbę stacji paliwowych, w których dokonywana będzie kontrola, w każdym z okresów monitorowania oblicza się zgodnie z wzorem:

Procentowy udział danego gatunku benzyny w rynku

benzyn silnikowych

N = ----------------------------------------------------- x 110

Procentowy udział benzyny bezołowiowej o badawczej

liczbie oktanowej RON 95 w rynku benzyn silnikowych

gdzie:

N - minimalna liczba stacji paliwowych, dla danego gatunku benzyny, w których dokonywana będzie kontrola.

3. 
Dla benzyny silnikowej typu regular o minimalnej badawczej liczbie oktanowej RON 91 minimalna liczba stacji paliwowych, w których dokonywana będzie kontrola, wynosi 110.
4. 
W przypadku gdy liczba stacji paliwowych dokonujących obrotu benzyną silnikową, o której mowa w ust. 3, jest mniejsza niż 110, wówczas próbki pobiera się ze wszystkich stacji paliwowych dokonujących obrotu tym paliwem.
§  4. 
Ustala się okresy monitorowania jakości:
1)
benzyn silnikowych w ciągu roku:
a)
letni - od dnia 1 maja do dnia 30 września,
b)
zimowy - od dnia 1 października do dnia 30 kwietnia;
2)
samochodowego oleju napędowego w ciągu roku:
a)
letni - od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września,
b)
zimowy - od dnia 1 października do dnia 15 kwietnia.
§  5. 
1. 
Do celów monitorowania jakości paliw ciekłych terytorium kraju dzieli się na obszary odpowiadające województwom, zgodnie z podziałem administracyjnym kraju, zwane dalej "województwami".
2. 
Dla danego gatunku paliwa ciekłego liczbę stacji paliwowych, w których dokonywana będzie kontrola na obszarze województwa, wyznacza się, mnożąc liczbę stacji paliwowych przyjętych do kontroli na terytorium całego kraju dla danego gatunku paliwa przez udział sprzedaży tego gatunku paliwa w danym województwie w jego sprzedaży na terytorium całego kraju.
3. 
Jeżeli liczba stacji paliwowych obliczona zgodnie z ust. 2 dla danego województwa nie przekracza liczby 1, wówczas przyjmuje się, że jest wyznaczona jedna stacja paliwowa.
§  6. 
1. 
Roczny zbiorczy raport oraz zbiorczy raport zawierają:
1)
informacje dotyczące instytucji sporządzającej raport;
2)
opis krajowego systemu monitorowania jakości paliw ciekłych wraz z przyjętym sposobem podziału terytorium kraju oraz okresami monitorowania;
3)
informacje dotyczące gatunków paliw wprowadzonych do obrotu na terytorium kraju;
4)
informacje dotyczące całkowitej sprzedaży benzyn i samochodowego oleju napędowego na terytorium kraju;
5)
informacje dotyczące geograficznej dostępności benzyn i samochodowego oleju napędowego o zawartości siarki nieprzekraczającej 10 mg/kg;
6)
informacje dotyczące wyników monitorowania poszczególnych gatunków benzyn i samochodowego oleju napędowego, wprowadzonych do obrotu na terytorium kraju.
2. 
Wzór rocznego zbiorczego raportu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Wzór zbiorczego raportu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ROCZNEGO ZBIORCZEGO RAPORTU

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZBIORCZEGO RAPORTU

1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia art. 8 Dyrektywy 98/70/WE (Dz. Urz. WE L 350 z 28/12/1998, str. 58) zmienionej Dyrektywą 2003/17/WE w sprawie jakości benzyny i paliw do silników Diesla (Dz. Urz. WE L 076 z 22/03/2003, str. 10).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024