Szczegółowy sposób oraz tryb nadawania i umieszczania w pojazdach cech identyfikacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 16 grudnia 2003 r.
w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu nadawania i umieszczania w pojazdach cech identyfikacyjnych

Na podstawie art. 66a ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób i tryb nadawania cech identyfikacyjnych oraz umieszczania ich w pojazdach, o których mowa w art. 66a ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Cechy identyfikacyjne umieszcza się na nadwoziu, podwoziu, ramie, silniku oraz tabliczkach znamionowych zastępczych.
§  3. 
Starosta właściwy w sprawach rejestracji pojazdu na wniosek właściciela pojazdu wydaje decyzję o nadaniu cechy identyfikacyjnej. Do wniosku właściciel dołącza:
1)
dokumenty potwierdzające, że pojazd, któremu ma być nadana cecha identyfikacyjna, jest pojazdem, któremu zgodnie z art. 66a ust. 2 ustawy może być nadana ta cecha:
a)
oświadczenie złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań, że pojazd jest pojazdem, którego markę określa się jako "SAM", potwierdzające spełnienie przesłanki, o której mowa w art. 66a ust. 2 pkt 1 ustawy,
b)
dowód własności ramy, podwozia lub silnika jako potwierdzenie spełnienia przesłanki, o której mowa w art. 66a ust. 2 pkt 2 ustawy,
c)
dokumenty stwierdzające odzyskanie pojazdu po kradzieży jako potwierdzenie spełnienia przesłanki, o której mowa w art. 66a ust. 2 pkt 3 ustawy,
d)
dokumenty stwierdzające nabycie pojazdu na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa potwierdzające spełnienie przesłanki, o której mowa w art. 66a ust. 2 pkt 4 ustawy,
e)
prawomocne orzeczenie sądu ustalające prawo własności pojazdu potwierdzające spełnienie przesłanki, o której mowa w art. 66a ust. 2 pkt 5 ustawy;
2)
opinię rzeczoznawcy samochodowego, jeżeli jest wymagana;
3)
dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd jest zarejestrowany;
4)
kartę pojazdu, jeżeli była wydana.
§  4. 
1. 
Cechę identyfikacyjną pojazdu nadaje starosta właściwy w sprawach rejestracji pojazdu.
2. 
Starosta właściwy w sprawach rejestracji pojazdu, nadając cechę identyfikacyjną, stosuje wzory cech identyfikacyjnych określone w przepisach o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
§  5. 
1.  1
 Cechę identyfikacyjną umieszcza stacja, o której mowa w art. 83a ust. 7 ustawy, zwana dalej "stacją", wskazana w decyzji starosty właściwego w sprawach rejestracji pojazdu.
2. 
Stacja umieszcza cechę identyfikacyjną zgodnie z decyzją, o której mowa w § 3.
3.  2
 Stacja wystawia zaświadczenie potwierdzające umieszczenie cech identyfikacyjnych, które jest podstawą do zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu i karcie pojazdu, jeżeli była wydana.
4. 
Stacja wystawia zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3, i prowadzi rejestr badań technicznych pojazdów i innych czynności zgodnie z wzorem i zasadami określonymi w przepisach rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
§  6. 
1. 
W przypadku braku, utraty lub zniszczenia tabliczki znamionowej stacja wykonuje i umieszcza tabliczkę znamionową zastępczą zgodnie z decyzją, o której mowa w przepisach o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
2. 
Sposób umieszczania cechy identyfikacyjnej na tabliczce znamionowej zastępczej oraz na nalepce lub tabliczce numeru silnika określa załącznik do rozporządzenia.
§  7. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do pojazdów, o których mowa w art. 73 ust. 3 i 4 ustawy.
§  8. 
Cechy identyfikacyjne oraz tabliczki znamionowe zastępcze nadane i umieszczone w pojazdach zgodnie z dotychczasowymi przepisami zachowują ważność.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 września 1999 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 917), które traci moc z dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 227, poz. 2250).

ZAŁĄCZNIK  3

SPOSÓB UMIESZCZANIA CECHY IDENTYFIKACYJNEJ NA TABLICZCE ZNAMIONOWEJ ZASTĘPCZEJ ORAZ NA NALEPCE LUB TABLICZCE NUMERU SILNIKA

§  1. 
Stacja, umieszczając cechę identyfikacyjną, stosuje sposób określony w przepisach o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
§  2. 
W przypadku zatarcia lub sfałszowania dotychczasowej cechy identyfikacyjnej przekreśla się ją poprzez wybicie linii ciągłej.
§  3. 
1. 
Numery nadwozia, podwozia, ramy umieszcza się także na tabliczce znamionowej zastępczej.
2. 
Tabliczka znamionowa zastępcza powinna być wykonana tak, aby zapewnić trwałość zamieszczonych na niej informacji. Przykładowy sposób umieszczania cechy identyfikacyjnej na tabliczce znamionowej zastępczej określa rys. 1.
3. 
Tabliczka, o której mowa w ust. 1, powinna być trwale umieszczona w przedniej części nadwozia, po prawej stronie w komorze silnika (bagażnika) albo na prawym środkowym słupku nadwozia w miejscu łatwo dostępnym i widocznym od przodu pojazdu.

Rys. 1. PRZYKŁADOWY SPOSÓB UMIESZCZANIA CECHY IDENTYFIKACYJNEJ NA TABLICZCE ZNAMIONOWEJ ZASTĘPCZEJ

grafika

§  4. 
W przypadku braku możliwości umieszczenia cechy identyfikacyjnej w sposób określony w przepisach o rejestracji i oznaczaniu pojazdów dopuszcza się umieszczenie numeru silnika za pomocą nalepki z folii samoprzylepnej naklejonej na kadłubie silnika lub za pomocą metalowej tabliczki numeru silnika przynitowanej lub przyklejonej do kadłuba silnika. Nalepka z folii samoprzylepnej powinna być wykonana w taki sposób, aby przy próbie ingerencji umieszczone na niej informacje nie uległy zniszczeniu. Przykładowy sposób umieszczania cechy identyfikacyjnej na nalepce lub tabliczce numeru silnika określa rys. 2.

Rys. 2. PRZYKŁADOWY SPOSÓB UMIESZCZANIA CECHY IDENTYFIKACYJNEJ NA NALEPCE LUB TABLICZCE NUMERU SILNIKA

grafika

1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 lutego 2005 r. (Dz.U.05.30.253) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 2005 r.
2 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 lutego 2005 r. (Dz.U.05.30.253) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 2005 r.
3 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 lutego 2005 r. (Dz.U.05.30.253) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 2005 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024