Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 1
z dnia 20 grudnia 2003 r.
w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli

Na podstawie art. 77a ust. 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz cofania akredytacji placówkom doskonalenia nauczycieli;
2)
skład i sposób działania zespołu powoływanego przez kuratora oświaty w celu przeprowadzenia oceny działalności placówek doskonalenia nauczycieli ubiegających się o akredytację;
3)
warunki wynagradzania członków zespołu, o którym mowa w pkt 2;
4)
wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu o uzyskanie akredytacji;
5)
wysokość i tryb wnoszenia opłat przez placówki doskonalenia nauczycieli ubiegające się o akredytację.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) 2
 placówce doskonalenia - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b, ust. 3c i ust. 3d pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2)
zespole akredytacyjnym - należy przez to rozumieć zespół powołany przez kuratora oświaty w celu przeprowadzenia oceny działalności placówki doskonalenia ubiegającej się o akredytację;
3) 3
 (uchylony).
§  3. 
Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli:
1) 4
 zapewnia wykwalifikowaną kadrę:
a)
dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,
b)
nauczyciele opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, mają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,
c)
specjaliści niebędący nauczycielami, opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, prowadzą zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym;
2) 5
 opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej "programami", oraz przeprowadza ich ewaluację:
a)
realizuje wspomaganie szkół i placówek obejmujące:
pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,
b)
organizuje oraz prowadzi sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,
c)
systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia,
d)
organizuje procesy edukacyjne w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,
e)
zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,
f)
organizuje procesy edukacyjne, które są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących programy,
g)
uwzględnia w planowaniu programów wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych;
3) 6
 prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli:
a)
opracowuje oraz upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej,
b)
prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej;
4) 7
 zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną:
a)
pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniające jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,
b)
nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów,
c)
odpowiednio do potrzeb i specyfiki programu - zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,
d)
dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach,
e)
systematycznie unowocześnianą bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.
§  4. 
1. 
Wniosek o przyznanie akredytacji składa do kuratora oświaty dyrektor placówki doskonalenia w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Do wniosku dołącza się:
1)
statut placówki doskonalenia;
2)
własną ocenę działalności placówki doskonalenia, opracowaną przez dyrektora placówki, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3)
uzyskane przez placówkę doskonalenia certyfikaty, nagrody, wyróżnienia lub rekomendacje związane z działalnością placówki w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4)
dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 12 ust. 1, albo oświadczenie dyrektora, że placówka doskonalenia całość kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzi nieodpłatnie.
3.  8
 Spełnianie przez placówkę doskonalenia wymagań, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d-g, potwierdza wynik ostatniej ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w okresie dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, w trakcie której ustalono, że placówka doskonalenia spełnia, zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1270), wymagania, o których mowa odpowiednio w pkt 2-4 i 7 części IV "Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych" załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. poz. 1214), oraz realizuje wszystkie działania opisane w charakterystyce tych wymagań na poziomie wysokim.
4.  9
 Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy placówki doskonalenia, w której w okresie dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku:
1)
nie było przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej albo
2)
w wyniku ostatniej ewaluacji zewnętrznej ustalono, że placówka doskonalenia nie spełnia, zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, przynajmniej jednego z wymagań, o których mowa w pkt 2-4 i 7 części IV "Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych" załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, lub nie realizuje w odniesieniu do przynajmniej jednego z tych wymagań wszystkich działań opisanych w charakterystyce tych wymagań na poziomie wysokim

- kurator oświaty przeprowadza, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku, ewaluację zewnętrzną w odniesieniu do wymagań, o których mowa w pkt 2-4 i 7 części IV "Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych" załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.

§  5. 
1. 
Kurator oświaty powołuje zespół akredytacyjny, w skład którego wchodzą:
1)
dwaj przedstawiciele kuratora oświaty wyznaczeni spośród pracowników kuratorium oświaty, z których jeden jest przewodniczącym zespołu;
2)
dyrektor szkoły lub placówki posiadający stopień nauczyciela dyplomowanego;
3)
nauczyciel dyplomowany albo nauczyciel akademicki, posiadający udokumentowany dorobek zawodowy w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4)
nauczyciel dyplomowany zatrudniony w zakładzie kształcenia nauczycieli albo nauczyciel akademicki, posiadający udokumentowany dorobek zawodowy w zakresie kształcenia nauczycieli.
2. 
Członkowie zespołu akredytacyjnego nie mogą być zatrudnieni w placówce doskonalenia ubiegającej się o akredytację.
3. 
Kurator oświaty powołuje członków zespołu akredytacyjnego, o których mowa:
1)
w ust. 1 pkt 2 - spośród kandydatów rekomendowanych przez organy prowadzące szkoły lub placówki;
2)
w ust. 1 pkt 3 i 4 - spośród kandydatów rekomendowanych przez szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli lub placówki doskonalenia nauczycieli.
4. 
W pracach zespołu akredytacyjnego może uczestniczyć, w charakterze obserwatora, przedstawiciel organu prowadzącego placówkę doskonalenia ubiegającą się o akredytację lub inna osoba wskazana przez ten organ, spełniająca jeden z warunków określonych w ust. 1 pkt 2-4.
5. 
Do zadań przewodniczącego zespołu akredytacyjnego należy kierowanie pracą zespołu akredytacyjnego, a w szczególności:
1)
zwoływanie jego posiedzeń;
2)
ustalanie programów i terminów wizyt akredytacyjnych, o których mowa w § 6 ust. 4 i 5, oraz powiadamianie o nich dyrektora placówki doskonalenia, organu prowadzącego placówkę i członków zespołu akredytacyjnego;
3)
przedstawianie kuratorowi oświaty oceny działalności placówki doskonalenia ustalonej przez zespół akredytacyjny.
§  6. 
1. 
Zespół akredytacyjny, na podstawie wniosku i dołączonych do niego dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 pkt 1-3, dokonuje wstępnej oceny działalności placówki doskonalenia.
2. 
Zespół akredytacyjny może wystąpić do dyrektora placówki doskonalenia o udzielenie dodatkowych informacji i wyjaśnień dotyczących działalności prowadzonej przez placówkę.
3. 
Jeżeli z wniosku i dołączonych do niego dokumentów wynika, że placówka doskonalenia nie spełnia warunków określonych w § 3, zespół akredytacyjny, po dokonaniu wstępnej oceny działalności placówki, może ustalić ocenę negatywną, zakończoną stwierdzeniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.
4. 
Jeżeli wniosek i dołączone do niego dokumenty potwierdzają spełnianie przez placówkę doskonalenia warunków określonych w § 3, przewodniczący zespołu akredytacyjnego ustala program i termin wizyty akredytacyjnej w siedzibie placówki doskonalenia oraz powiadamia o tym dyrektora placówki i organ prowadzący placówkę, na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem wizyty.
5. 
Jeżeli placówka doskonalenia organizuje formy doskonalenia również poza siedzibą, zespół akredytacyjny może przeprowadzić wizytę akredytacyjną także w miejscach, w których te formy doskonalenia są organizowane.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 5, przewodniczący zespołu akredytacyjnego może wskazać wybrany zakres działalności placówki doskonalenia podlegający ocenie w trakcie wizyty akredytacyjnej oraz wyznaczyć co najmniej dwóch członków zespołu do jej przeprowadzenia.
7. 
Po przeprowadzeniu wizyt akredytacyjnych, o których mowa w ust. 4 i 5, zespół akredytacyjny, na podstawie wniosku i dołączonych do niego dokumentów oraz oceny stanu faktycznego dokonanej w trakcie wizyt akredytacyjnych, dokonuje końcowej oceny działalności placówki doskonalenia i przedstawia ją niezwłocznie kuratorowi oświaty.
§  7. 
1. 
Oceny, o których mowa w § 6 ust. 1, 3 i 7, są ustalane w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 4/5 składu zespołu akredytacyjnego.
2. 
W przypadku równej liczby głosów w głosowaniu decyduje głos przewodniczącego zespołu akredytacyjnego.
§  8. 
1. 
Ocena, o której mowa w § 6 ust. 7, ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
1)
placówka doskonalenia spełnia warunki określone w § 3, wymagane do uzyskania akredytacji,

albo

2)
placówka doskonalenia nie spełnia warunków określonych w § 3, wymaganych do uzyskania akredytacji.
2. 
Kurator oświaty przyznaje placówce doskonalenia akredytację, jeżeli na podstawie pozytywnej oceny jej działalności dokonanej przez zespół akredytacyjny stwierdzi, że placówka spełnia warunki określone w § 3.
§  9. 
1. 
Z przebiegu prac zespołu akredytacyjnego sporządzany jest protokół.
2. 
Protokół sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Protokół jest przechowywany w kuratorium oświaty.
§  10. 
Obsługę administracyjną prac zespołu akredytacyjnego zapewnia kurator oświaty.
§  11. 
1. 
Członkom zespołu akredytacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 2, przysługuje wynagrodzenie za udział w jego pracach.
2. 
Członkom zespołu akredytacyjnego, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, wynagrodzenie przysługuje tylko w przypadku udziału w pracach zespołu akredytacyjnego poza godzinami pracy w kuratorium oświaty.
3. 
Przed powołaniem zespołu akredytacyjnego kurator oświaty określa jednakową dla każdego z członków zespołu wysokość wynagrodzenia.
4. 
W roku kalendarzowym suma wynagrodzeń członków zespołu akredytacyjnego, wraz z pochodnymi, nie może przekroczyć sumy opłat wniesionych przez placówki doskonalenia ubiegające się o akredytację.
§  12. 
1. 
Placówka doskonalenia ubiegająca się o akredytację, z wyjątkiem placówki doskonalenia, która prowadzi całość kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli nieodpłatnie, wnosi na rachunek bankowy dochodów budżetu państwa wskazany przez kuratora oświaty opłatę w wysokości 760 zł.
2. 
Opłata, od chwili złożenia przez dyrektora placówki doskonalenia wniosku o przyznanie akredytacji, nie podlega zwrotowi.
3. 
Kurator oświaty, do dnia 31 grudnia każdego roku, podaje do publicznej wiadomości wysokość opłaty w następnym roku kalendarzowym, z uwzględnieniem waloryzacji, o której mowa w art. 77a ust. 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§  13. 
1. 
Jeżeli kurator oświaty ustali, że placówka doskonalenia, która posiada akredytację, przestała spełniać którykolwiek z warunków określonych w § 3, powiadamia o tym organ prowadzący oraz wyznacza placówce termin usunięcia uchybień nie krótszy niż 14 dni. Kurator oświaty może także zobowiązać placówkę doskonalenia do przedstawienia w tym terminie własnej oceny działalności placówki doskonalenia opracowanej przez dyrektora placówki zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Jeżeli placówka doskonalenia w terminie wyznaczonym przez kuratora oświaty nie usunie uchybień, kurator oświaty może cofnąć akredytację.
3. 
Przed cofnięciem akredytacji kurator oświaty może zasięgnąć opinii zespołu akredytacyjnego.
4. 
O cofnięciu akredytacji kurator oświaty niezwłocznie powiadamia organ prowadzący placówkę doskonalenia oraz ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5. 
Placówka doskonalenia, której kurator oświaty cofnął akredytację, może ubiegać się ponownie o jej przyznanie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dnia cofnięcia akredytacji.
§  14. 
Kurator oświaty prowadzi i udostępnia wykaz placówek doskonalenia posiadających akredytację oraz przekazuje go ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania według stanu na dzień 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  10  

WZÓR

WNIOSEK O PRZYZNANIE AKREDYTACJI PLACÓWCE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2  11  

WZÓR

WŁASNA OCENA DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3  12  

WZÓR

PROTOKÓŁ

prac zespołu akredytacyjnego

grafika

1 Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2 § 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.
3 § 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.
4 § 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.
5 § 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.
6 § 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.
7 § 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.
8 § 4 ust. 3:

- dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2016 r. (Dz.U.2016.484) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2016 r.

9 § 4 ust. 4:

- dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2016 r. (Dz.U.2016.484) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2016 r.

10 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.
11 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.
12 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.840) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2014 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024