Sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2004.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 22 grudnia 2003 r.
w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2004

Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2004 jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych, określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)), w tym zadań szkolnych i pozaszkolnych.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach szkolnych - rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, ośrodków politechnicznych, zakładów kształcenia nauczycieli, szkół zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, szkół artystycznych przejętych przez jednostki samorządu terytorialnego od ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek;
2)
zadaniach pozaszkolnych - rozumie się przez to zadania związane z:
a)
prowadzeniem przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7 ustawy wymienionej w ust. 1, realizację obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 tej ustawy, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, w zakresie prowadzenia form pozaszkolnych umożliwiających realizację obowiązku nauki, placówek wychowania pozaszkolnego umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, bibliotek pedagogicznych, świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów oraz domów wczasów dziecięcych,
b)
udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów,
c)
prowadzeniem burs i internatów,
d)
prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych;
3)
części oświatowej - rozumie się przez to część oświatową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, ustaloną w ustawie budżetowej na rok 2004;
4)
bazowym roku szkolnym - rozumie się przez to rok szkolny 2003/2004.
§  2. 
Podział części oświatowej jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem:
1)
finansowania wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;
2)
dotowania publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne;
3)
finansowania zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966 i Nr 213, poz. 2081);
4)
finansowania wydatków związanych z indywidualnym nauczaniem;
5)
dofinansowania wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 3 oraz udzielaniem urlopów dla poratowania zdrowia;
6)
dofinansowania kształcenia uczniów niebędących obywatelami polskimi;
7)
finansowania wzrostu zadań edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych związanego z wdrożeniem zmian w ramowych planach nauczania;
8)
finansowania od dnia 1 września 2004 r. wydatków związanych z realizacją czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego w V i VI klasie szkoły podstawowej;
9)
finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami;
10)
finansowania dodatków i premii dla opiekunów praktyk zawodowych.
§  3. 
Podział części oświatowej, po odliczeniu 1 % rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.3)
______

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2003 (Dz. U. Nr 234, poz. 1966).

ZAŁĄCZNIK

ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2004

1. Ustalona w ustawie budżetowej na rok 2004 - po odliczeniu 1 % rezerwy - część oświatowa (SO) składa się z kwoty bazowej (SOA), kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na pozaszkolne zadania oświatowe (SOC):

SO = SOA + SOB + SOC

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

SO - część oświatowa, po odliczeniu 1 % rezerwy,

SOA - kwota bazowa części oświatowej według finansowego standardu A podziału części oświatowej,

SOB - kwota uzupełniająca części oświatowej według wag P zwiększających finansowy standard A na realizację zadań szkolnych,

SOC - kwota części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych.

2. Dla każdej jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym lub dotującym szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe oraz placówki funkcjonujące w systemie oświaty ustala się przeliczeniową liczbę uczniów ogółem (Up) w bazowym roku szkolnym, według wzoru:

N N

Up = ΣUp,i = Σ(Ur,i + Uu,i + Uz,i)

i=1 i=1

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Up - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem,

Up,i - przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i = 1 -2478 dla gmin (w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy), i = 2479 - 2544 dla miast na prawach powiatu, i = 2545 - 2857 dla pozostałych powiatów, i = 2858- 2873 dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym,

Ur,i - statystyczna liczba uczniów, ustalona według sprawozdań Głównego Urzędu Statystycznego dla bazowego roku szkolnego:

- dla uczniów szkół publicznych dla dzieci i młodzieży oraz placówek publicznych - 1,0 Ur,

- dla uczniów szkół publicznych dla dorosłych - 0,7 Ur,

- dla uczniów szkół niepublicznych dla dzieci i młodzieży - 1,0 Ur,

- dla uczniów szkół niepublicznych dla dorosłych - 0,35 Ur,

Uu,i - uzupełniająca liczba uczniów w bazowym roku szkolnym w zakresie zadań szkolnych, obliczana według wzoru:

Uu,i = P1 x N1,i + P2 x N2,i + ... + P20 x N20,i

gdzie:

- P1 do P20 oznaczają wagi,

- N1 do N20 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2873,

określone następująco:

P1 = 0,04 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w gminach, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca jest mniejszy niż 92 % wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin obliczonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla celów obliczenia kwoty podstawowej części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin - N1,i,

P2 = 0,48 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich - N2,i,

P3 = 0,25 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży w miastach do 5.000 mieszkańców - N3,i,

P4 = 0,20 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich i w miastach do 5.000 mieszkańców - N4,i,

P5 = W x a dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z awansem zawodowym nauczycieli. Dodatek jest liczony na uczniów i wychowanków publicznych szkół i placówek wszystkich typów i rodzajów funkcjonujących w systemie oświaty - N5,i. Dodatek jest umownie kalkulowany według stosunku przeliczeniowej liczby etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego (W) pomnożonego przez a, z uwzględnieniem stosunku sumy etatów nauczycieli mianowanych i dyplomowanych do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego (Di), gdzie:

Di = (LNM+ LND)/LNO,

a = 0,019 dla 0,75 < Di < 0,85,

a = 0,011 dla Di ≤ 0,75 lub Di ≥ 0,85,

LN = LNS x 1+ LNK x 1,25 + LNM x 1,75 + LND x 2,25,

W = LN / LNO,

gdzie:

LN - przeliczeniowa liczba etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego,

LNS - etaty nauczycieli stażystów, LNK - etaty nauczycieli kontraktowych, LNM - etaty nauczycieli mianowanych, LND - etaty nauczycieli dyplomowanych, LNO - etaty nauczycieli ogółem.

Dodatek ten nie ulega zmianie w ciągu roku.

P6 = 1,00 dla uczniów: z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania, zagrożonych uzależnieniem, zagrożonych niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N6,i,

P7 = 2,50 dla uczniów słabo słyszących, niesłyszących, słabo widzących i niewidomych (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N7,i,

P8 = 3,15 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z rozpoznanym autyzmem (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N8,i,

P9 = 0,80 dodatkowo dla niepełnosprawnych uczniów w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych - N9,i,

P10 = 0,05 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych - N10,i,

P11 = 0,20 dla uczniów oddziałów i szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz dla uczniów pochodzenia romskiego, dla których organizuje się dodatkowe zajęcia edukacyjne - N11,i,

P12 = 0,50 dla uczniów oddziałów i szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz dla uczniów pochodzenia romskiego, dla których organizuje się dodatkowe zajęcia edukacyjne; dotyczy szkół, w których łączna liczba uczniów mniejszości narodowej, grupy etnicznej oraz pochodzenia romskiego nie przekracza 42 - N12,i (waga P12 wyklucza się z wagą P11),

P13 = 0,15 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe, w tym na realizację praktycznej nauki zawodu - N13,i,

P14 = 0,20 dla uczniów klas sportowych - N14,i,

P15 = 1,00 dla uczniów klas mistrzostwa sportowego - N15,i,

P16 = 1,00 dla uczniów kształcących się w zawodach medycznych, dla uczniów kształcących się w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej oraz dla uczniów szkół artystycznych - N16,i,

P17 = 1,00 dla słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli - N17,i,

P18 = 0,40 dla uczniów szkół, niezależnie od typu szkoły, zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N18,i,

P19 = 0,50 dla wychowanków zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych zorganizowanych w szkołach podstawowych specjalnych i gimnazjach specjalnych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N19,i,

P20 = 0,03 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminy i położonych na terenach wiejskich lub w miastach do 5.000 mieszkańców, z przeznaczeniem na dofinansowanie organizacji zajęć pozalekcyjnych - N20,i,

Uz,i - przeliczeniowa liczba wychowanków albo dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających w bazowym roku szkolnym, w zakresie zadań pozaszkolnych, obliczana według wzoru:

Uz,i = P21 x N21,i + P22 x N22,i +...+ P30 x N30,i

gdzie:

- P21 do P30 oznaczają wagi,

- N21 do N30 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2873,

określone następująco:

P21 = 4,000 dla niepełnosprawnych wychowanków przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N21,i,

P22 = 1,500 dla wychowanków internatów i burs - N22,i,

P23 = 0,500 dodatkowo dla wychowanków internatów i burs, będących uczniami szkół specjalnych - N23,i,

P24 = 0,200 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych - N24,i,

P25 = 6,000 dla wychowanków internatów w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii - N25,i (waga P25 wyklucza się z wagą P22),

P26 = 6,000 dla wychowanków dziennych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych - N26,i,

P27 = 0,020 dla korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i ilości miesięcy użytkowania - N27,i,

P28 = 0,001 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tej gminy - N28,i,

P29 = 0,030 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, w tym umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego powiatu - N29,i,

P30 = 0,008 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego województwa - N30,i.

3. Finansowy standard A podziału części oświatowej na ucznia określa się według wzoru:

A = SO / Up

Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej SO. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych bazowego roku szkolnego.

4. Kwota bazowa SOA części oświatowej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOA = ΣSOAi = Σ(A x Ur,i)

i=1 i=1

gdzie Ur,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.

5. Kwota uzupełniająca SOB części oświatowej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOB = ΣSOBi = Σ(A x Uu,i)

i=1 i=1

gdzie Uu,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.

6. Kwota SOC części oświatowej na zadania pozaszkolne jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego według przeliczeniowej liczby zadań Uz,i w relacji do finansowego standardu A podziału części oświatowej na ucznia, według wzoru:

N N

SOC = ΣSOCi = Σ(A x Uz,i)

i=1 i=1

gdzie Uz,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.

7. Całkowita kwota części oświatowej dla jednostek samorządu terytorialnego, po odliczeniu 1 % rezerwy, wynosi:

N N

SO' = ΣSOi = Σ(SOAi + SOBi + SOCi)

i=1 i=1

8. Określona w ust. 2 statystyczna liczba uczniów (Ur,i) łącznie z uzupełniającą liczbą uczniów (Uu,i), a także określone liczebności (Uz,i) wychowanków albo dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających, podlegają weryfikacji do aktualnego stanu wynikającego ze sprawozdań Głównego Urzędu Statystycznego na bazowy rok szkolny, z uwzględnieniem korekty kwoty części oświatowej (SOi).

9. Środki z korekty, o której mowa w ust. 8, są rozliczane w ramach 1 % rezerwy części oświatowej.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024