Substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 9 grudnia 2003 r.
w sprawie substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska

Na podstawie art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Określa się substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska oraz ich oznaczenia numeryczne, pozwalające na jednoznaczną ich identyfikację.
2. 
Substancje, o których mowa w ust. 1, są ustalone w załączniku do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 85, poz. 766).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957 oraz z 2003 r. Nr 46, poz. 392, Nr 80, poz. 717 i 721, Nr 162, poz. 1568, Nr 175, poz. 1693, Nr 190, poz. 1865 i Nr 217, poz. 2124.

ZAŁĄCZNIK

NAZWY I OZNACZENIA NUMERYCZNE SUBSTANCJI STWARZAJĄCYCH SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIA DLA ŚRODOWISKA

Lp. Nazwa substancji1) Numer indeksowy2) Numer WE3) Numer CAS4)
1 2 3 4 5
1 Aldryna (C12H8Cl6)rel-(1R,4S,4aS,5S,8R,8aR)-1,2,3,4,10,10-heksachloro-1,4,4a,5,8,8a-heksahydro-1,4:5,8-dimetanonaftalen 602-048-00-3 206-215-8 309-00-2
2 Dieldryna (C12H8Cl6O) rel-(1R,4S,4aS,5R,6R,7S,8S,8aR)-1,2,3,4,10,10-heksachloro-1,4,4a,5,6,7,8,8a-oktahydro-6,7-epoksy-1,4:5,8-dimetanonaftalen 602-049-00-9 200-484-5 60-57-1
3 Endryna (C12H8Cl6O)rel-(1R,4S,4aS,5S,6S,7R,8R,8aR)-1,2,3,4,10,10-heksachloro-1,4,4a,5,6,7,8,8a-oktahydro-6,7-epoksy-1,4:5,8-dimetanonaftalen 602-051-00-X 200-775-7 72-20-8
4 Izodryna (C12H8Cl6)rel-(1R,4S,4aS,5R,8S,8aR)-1,2,3,4,10,10-heksachloro-1,4,4a,5,8,8a-heksahydro-1,4:5,8-dimetanonaftalen 602-050-00-9 207-366-2 465-73-6
5 DDT (C14H9Cl5)1,1,1-trichloro-2,2-bis (4-chlorofenylo)-etan 602-045-00-7 200-024-3 50-29-3
6 Heksachlorocykloheksan (HCH)mieszanina izomerów 1,2,3,4,5,6-heksachlorocykloheksanu 602-042-00-0 210-158-9 608-73-1
7 Lindan (γ-HCH)(1,2,4,5/3,6)-1,2,3,4,5,6-heksachlorocykloheksan 602-043-00-6 200-401-2 58-89-9
Objaśnienia:

1) Nazwa chemiczna substancji figurująca w załączniku jest zgodna z Polskimi Normami (PN-87/C-04640/02 Pestycydy. Nazwy zwyczajowe Lista 1).

2) Numer indeksowy każdej substancji chemicznej ma następującą postać cyfrową:

- pierwsze trzy cyfry są liczbą atomową najbardziej charakterystycznego pierwiastka (poprzedzoną jednym lub dwoma zerami, aby zachować trzycyfrowy charakter) albo numerem klasy w przypadku substancji organicznych,

- kolejne trzy cyfry określają kolejny numer substancji w serii,

- kolejne dwie cyfry oznaczają formę, w jakiej substancja jest wprowadzana do obrotu handlowego,

- ostatnia cyfra jest cyfrą sprawdzającą, wyliczoną zgodnie z metodą stosowaną w ISBN (International Standard Book Number).

3) Numer WE oznacza numer przypisany substancji w europejskim wykazie istniejących substancji o znaczeniu komercyjnym (EINECS, OJ 146 A, 15.6.1990); jest to siedmiocyfrowy numer o strukturze XXX-XXX-X rozpoczynający się od liczby 200-001-8.

4) Numer CAS oznacza numer przypisany substancji przez Chemical Abstract Service (CAS), pozwalający na identyfikację substancji.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024