Ewidencja prowadzona przez organy celne na potrzeby postępowania antydumpingowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 listopada 2003 r.
w sprawie ewidencji prowadzonej przez organy celne na potrzeby postępowania antydumpingowego

Na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 125, poz. 1063 i Nr 153, poz. 1271) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia przez organy celne ewidencji na potrzeby postępowania antydumpingowego;
2)
dane, które umieszcza się w ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego;
3)
sposób powiadamiania przez organy celne zgłaszającego o dokonaniu wpisu do ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego;
4)
rodzaje dokumentów, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego.
§  2. 
1. 
Dla celów postępowania antydumpingowego prowadzona jest, we wszystkich urzędach celnych, ewidencja towarów objętych postępowaniem antydumpingowym, o symbolu E-DUMP, zwana dalej "ewidencją".
2. 
W ewidencji umieszcza się następujące dane:
1)
w pozycji "1" - kolejny numer pozycji ewidencji;
2)
w pozycji "2" - datę objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu;
3)
w pozycji "3" - szczegółowe dane dotyczące towaru:
a)
kod towaru według Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN),
b)
łączną masę netto wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 38 formularza SAD) oraz ilość towaru wyrażoną w uzupełniającej jednostce miary (zgodnie z polem 41 formularza SAD),
c)
wartość celną łączną wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 46 formularza SAD) oraz wartość celną jednostkową,
d)
warunki dostawy (zgodnie z polem 20 formularza SAD),
e)
wartość towaru w walucie faktury (zgodnie z polem 22 formularza SAD),
f)
kurs waluty (zgodnie z polem 23 formularza SAD),
g)
koszty transportu i ubezpieczenia (zgodnie z polem 12 formularza SAD),
h)
dane dotyczące producenta towaru;
4)
w pozycji "4" - dane osoby dokonującej zgłoszenia towaru do procedury dopuszczenia do obrotu, osoby dokonującej przywozu towaru na polski obszar celny (odbiorcy) i eksportera;
5)
w pozycji "5" - dane osoby zobowiązanej do zapłacenia kwoty wynikającej z długu celnego;
6)
w pozycji "6" - nazwę kraju pochodzenia i nazwę kraju wysyłki towaru;
7)
w pozycji "7" - należności celne i podatkowe:
a)
wysokość cła wynikająca z Taryfy celnej,
b)
wysokość cła antydumpingowego,
c)
wysokość podatku akcyzowego,
d)
wysokość podatku od towarów i usług (VAT),
e)
inne pobierane należności celne i podatkowe,

wraz z adnotacją, czy należności zostały pobrane;

8)
w pozycji "8" - pozycję wykazu kasowego szczegółowego, jeżeli uiszczone zostały należności celne, i pozycję rejestru długu celnego, jeżeli dług celny powstał;
9)
w pozycji "9" - oznaczenie pozycji innej ewidencji prowadzonej przez organ celny na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802, z późn. zm.2));
10)
w pozycji "10" - inne informacje istotne dla pozycji ewidencji;
11)
w pozycji "11" - imię, nazwisko i stopień służbowy funkcjonariusza celnego, który dokonał wpisu do ewidencji.
3. 
Wzór karty ewidencji stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Ewidencję prowadzi się w formie książkowej.
2. 
Dokumentem, na podstawie którego dokonuje się wpisów do ewidencji, jest zgłoszenie celne.
§  4. 
1. 
W ewidencji umieszcza się dane przedsiębiorcy wskazując nazwę i adres siedziby oraz numer identyfikacyjny REGON, a w wypadku osób fizycznych - imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, adres, serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość.
2. 
W ewidencji datę wpisuje się cyframi arabskimi w kolejności: rok, miesiąc, dzień.
§  5. 
1. 
W wypadku gdy określona kolumna ewidencji nie wymaga wypełnienia, w polu tym stawia się poziomą kreskę, a w wypadku gdy dane nie są dostępne - umieszcza się zapis "brak danych".
2. 
Każdą dostawę ewidencjonuje się na oddzielnej stronie.
3. 
W ewidencji nie powinno się umieszczać skreśleń ani poprawek dotyczących wpisów. Jeżeli jednak w wyjątkowych okolicznościach dokonanie ich jest niezbędne, zmiany powinny umożliwiać odczytanie skreślonego zapisu. W pozycji "10" umieszcza się wówczas adnotację o dokonaniu zmiany według wzoru: "w pozycji nr ... skreślono wyraz/cyfrę ... i wpisano wyraz/cyfrę ...". Dokonanie zmian funkcjonariusz celny potwierdza swoim podpisem i pieczątką imienną.
§  6. 
1. 
Wpisowi do ewidencji podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, dane dotyczące towaru określonego w postanowieniu ministra właściwego do spraw gospodarki o wszczęciu postępowania antydumpingowego i dopuszczanego do obrotu na polskim obszarze celnym w okresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki we wniosku o prowadzenie ewidencji.
2. 
Wpisowi do ewidencji nie podlegają dane dotyczące towaru, którego dopuszczenie do obrotu na polskim obszarze celnym, zgodnie z przepisami prawa celnego, jest zwolnione od cła lub nie wymaga udokumentowania.
3. 
Wpisu do ewidencji dokonuje się niezależnie od ewidencjonowania dokonywanego przez organy celne na podstawie przepisów Kodeksu celnego.
§  7. 
1. 
Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden, a każdą kartę oznacza się przez podanie daty postanowienia ministra właściwego do spraw gospodarki o wszczęciu postępowania antydumpingowego oraz numeru i pozycji w Monitorze Polskim, w którym postanowienie to zostało opublikowane, a także rodzaju towaru.
2. 
Po zakończeniu prowadzenia ewidencji karty ewidencji podlegają zszyciu. Zszycie to opatruje się plombą przy użyciu plombownicy stosowanej w celu plombowania innych ewidencji prowadzonych przez organ celny, a ewidencję opisuje się przez wskazanie liczby pozycji i kart oraz złożenie podpisu przez naczelnika urzędu celnego lub osobę przez niego upoważnioną.
§  8. 
Po dokonaniu wpisu do ewidencji, organ celny jest obowiązany powiadomić zgłaszającego o wykonanej czynności przez doręczenie mu dokumentu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  9. 
Dyrektorzy izb celnych przekazują niezwłocznie kopie ewidencji ministrowi właściwemu do spraw gospodarki po zakończeniu okresu, w którym były prowadzone.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 89, poz. 972, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804, Nr 112, poz. 974, Nr 141, poz. 1178, Nr 169, poz. 1387 i Nr 188, poz. 1572 oraz z 2003 r. Nr 120, poz. 1122.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

.......................

(pieczęć urzędu celnego

i jego kod)

Ewidencja prowadzona dla celów postępowania antydumpingowego

wszczętego postanowieniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki

Społecznej z dnia ............ (M.P. Nr ....., poz. ......)

dotyczącego ...................................................

(rodzaj towaru)

POZ. OPIS DANE
1 Pozycja ewidencji
2 Data objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu
3 Dane dotyczące towaru a) kod towaru (PCN) .............................
b) łączna masa netto oraz ilość .................
c) wartość celna łączna ........... i jednostkowa

................

d) warunki dostawy ..............................
e) wartość w walucie faktury ....................
f) kurs waluty ..................................
g) koszty transportu i ubezpieczenia ............
h) producent towaru .............................
4 Dane dotyczące a) zgłaszający ..................................
zgłaszającego, b) odbiorca .....................................
odbiorcy i eksportera towaru c) eksporter ....................................
5 Dane dłużnika
6 Nazwa kraju pochodzenia a) kraj pochodzenia .............................
i nazwa kraju wysyłki towaru b) kraj wysyłki .................................
7 Należności celne i a) wysokość cła wynikająca z Taryfy celnej ......
podatkowe, wraz z b) wysokość cła antydumpingowego ................
adnotacją o pobraniu c) wysokość podatku akcyzowego ..................
d) wysokość podatku od towarów i usług (VAT) ....
e) inne pobierane należności ....................
8 Pozycja wykazu kasowego szczegółowego i pozycja rejestru długu celnego
9 Oznaczenie pozycji innej ewidencji
10 Inne informacje
11 Imię, nazwisko i stopień służbowy funkcjonariusza celnego

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

.......................

(miejscowość, data)

.......................

(pieczęć urzędu celnego

i jego kod)

Naczelnik Urzędu Celnego informuje, że towar ...............

(nazwa towaru)

objęty zgłoszeniem celnym nr ........................ został

zarejestrowany w ewidencji prowadzonej dla celów postępowania antydumpingowego.

......................... .............................

(podpis zgłaszającego) (podpis i pieczątka imienna

organu celnego lub osoby

przez niego upoważnionej)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024