Szczegółowe wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące wytwarzania środków żywienia zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 17 listopada 2003 r.
w sprawie szczegółowych wymagań technicznych i organizacyjnych dotyczących wytwarzania środków żywienia zwierząt

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o środkach żywienia zwierząt (Dz. U. Nr 123, poz. 1350 oraz z 2003 r. Nr 122, poz. 1144) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania techniczne i organizacyjne przy wytwarzaniu:
1)
dodatków paszowych z grup:
a)
antybiotyków,
b)
kokcydiostatyków i innych produktów leczniczych,
c)
stymulatorów wzrostu,
d)
witamin i innych chemicznie zdefiniowanych substancji o podobnym działaniu,
e)
pierwiastków śladowych,
f)
karotenoidów i ksantofili,
g)
enzymów,
h)
mikroorganizmów,
i)
przeciwutleniaczy, dla których jest określona maksymalna zawartość w mieszankach paszowych pełnoporcjowych;
2)
dodatków paszowych innych niż określone w pkt 1, dla których została ustalona ich maksymalna zawartość w mieszankach paszowych pełnoporcjowych;
3)
materiałów paszowych:
a)
białka uzyskiwanego z mikroorganizmów należących do grupy bakterii, drożdży, glonów i grzybów, z wyjątkiem drożdży hodowanych na substancjach pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego,
b)
produktów ubocznych uzyskiwanych w procesie wytwarzania aminokwasów w drodze fermentacji,
c)
aminokwasów i ich soli,
d)
hydroksyanalogów aminokwasów;
4)
premiksów zawierających dodatki paszowe, o których mowa w pkt 1;
5)
mieszanek paszowych zawierających premiksy, o których mowa w pkt 4.
§  2. 
1. 
Do zakładu wytwarzającego środki żywienia zwierząt doprowadza się wodę, w ilości wystarczającej do celów produkcyjnych, a urządzenia, w których jest używana woda, łączy się z instalacją kanalizacyjną.
2. 
Pomieszczenia produkcyjne zakładów wytwarzających środki żywienia zwierząt wyposaża się w systemy wentylacji awaryjnej i ciągłej.
§  3.  1
1. 
Wytwarzanie środków żywienia zwierząt przeznaczonych do żywienia zwierząt przeżuwających odbywa się:
1)
w miejscach, w których nie używa się materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego określonych w przepisach odrębnych;
2)
wyłącznie na wydzielonych do tego celu liniach technologicznych, składających się z:
a)
kosza przyjęciowego,
b)
dróg transportu wewnętrznego,
c)
systemu dozowania, mieszania, śrutowania, granulowania, pakowania, magazynowania i wysyłki.
2. 
Dopuszcza się wytwarzanie środków żywienia zwierząt przeznaczonych do żywienia zwierząt przeżuwających oraz innych zwierząt na tej samej linii technologicznej w przypadku producentów, którzy nie stosują materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego i nie mają ich na terenie zakładu produkcyjnego.
§  4. 
1. 
Budynki i pomieszczenia produkcyjne zakładu wytwarzającego środki żywienia zwierząt projektuje się i wykonuje, a urządzenia instaluje i konserwuje w sposób:
1)
zapewniający możliwość wykonywania różnych czynności technologicznych, prowadzonych w tych samych lub w przyległych budynkach i pomieszczeniach;
2)
uniemożliwiający przedostawanie się do nich zwierząt.
2. 
Wytwarzanie środków żywienia zwierząt, o których mowa w § 1, oprócz wymagań określonych w ust. 1, powinno odbywać się w pomieszczeniach produkcyjnych, których wielkość pozwala na rozmieszczenie urządzeń, dodatków paszowych, premiksów i materiałów paszowych w sposób:
1)
ograniczający możliwość pomylenia lub pomieszania środków żywienia zwierząt;
2)
zapobiegający zanieczyszczeniu środków żywienia zwierząt innymi substancjami;
3)
zmniejszający możliwość błędów w procesie technologicznym lub przy wykonywaniu kontroli jakości.
§  5. 
1. 
Pomieszczenia, w których są wytwarzane środki żywienia zwierząt, oraz urządzenia i sprzęt używane przy ich wytwarzaniu utrzymuje się w stanie technicznym wykluczającym zanieczyszczenie wytwarzanych środków.
2. 
Pomieszczenia zakładów wytwarzających środki żywienia zwierząt powinny być wyposażone w sposób:
1)
zapewniający zabezpieczenie środków żywienia zwierząt przed zanieczyszczeniami oraz uszkodzeniami mechanicznymi, a także przed mikroorganizmami i szkodnikami;
2)
uniemożliwiający wzajemne skażenie środków żywienia zwierząt.
§  6. 
Urządzenia stosowane w poszczególnych etapach procesu produkcyjnego dostosowuje się do rodzaju wytwarzanych środków żywienia zwierząt.
§  7. 
1. 
W zakładzie wytwarzającym środki żywienia zwierząt, o których mowa w § 1 pkt 4 i 5, stosuje się urządzenia, których:
1)
rozmiary i dokładność pracy są dostosowane do rodzaju środka żywienia zwierząt;
2)
konstrukcja i instalacja zapewnia właściwą eksploatację, łatwość kontroli oraz czyszczenia.
2. 
Dokładność dozowania środka żywienia zwierząt dostosowuje się do procentowego udziału dodatku paszowego w premiksie lub premiksu w mieszance paszowej, lub materiału paszowego w mieszance paszowej, przy czym dokładność dozowania jest tym większa, im niższy jest poziom danego składnika.
§  8. 
1. 
Przy wytwarzaniu premiksów, o których mowa w § 1 pkt 4, lub mieszanek paszowych pełnoporcjowych, lub mieszanek paszowych uzupełniających z zastosowaniem dodatków paszowych albo premiksu o zawartości mniejszej niż 0,2 % stosuje się:
1)
wagi, które powinny:
a)
posiadać aktualne świadectwa legalizacji,
b)
charakteryzować się nośnością dostosowaną do wielkości naważek, dla których są przeznaczone,
c)
posiadać taką dokładność ważenia, aby błąd ważenia był nie większy niż 0,1 % założonej wielkości naważki;
2)
urządzenie mieszające przeznaczone do końcowego wymieszania wytwarzanego środka żywienia zwierząt, które powinno:
a)
być sprawne technicznie,
b)
posiadać konstrukcję umożliwiającą jego całkowite opróżnienie,
c)
być szczelnie zamykane,
d)
charakteryzować się dokładnością mieszania nie mniejszą niż 1:100.000, oznaczającą możliwość równomiernego rozmieszczenia składnika o masie 1 g w 100 kg wytwarzanego środka żywienia zwierząt;
3)
urządzenia wchodzące w skład linii technologicznej, przeznaczone do separacji przedmiotów obcych, w tym:
a)
sita o wielkości oczek dostosowanej do wymaganej średnicy cząstek środka żywienia zwierząt,
b)
elektromagnesy przeznaczone do wychwytywania ferromagnetycznych ciał obcych, bez możliwości wychwytywania ferromagnetycznych składników użytecznych.
2. 
Przy wytwarzaniu mieszanek paszowych pełnoporcjowych i mieszanek paszowych uzupełniających, z zastosowaniem dodatków paszowych albo premiksów o zawartości większej niż 0,2 %, urządzenie mieszające przeznaczone do końcowego wymieszania wytwarzanego środka żywienia zwierząt powinno charakteryzować się dokładnością mieszania nie mniejszą niż 1:10.000, oznaczającą możliwość równomiernego rozmieszczenia składnika o masie 1 g w 10 kg wytwarzanej mieszanki paszowej; przepisy ust. 1 pkt 1 i 2 lit. a-c oraz pkt 3 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Siatki, filtry, sita, elektromagnesy oraz magnesy, zainstalowane w urządzeniach stosowanych w poszczególnych etapach procesu produkcyjnego środków żywienia zwierząt, codziennie kontroluje się i czyści.
2. 
Szczelność zaworów oraz siłę elektromagnesów i magnesów płaskich kontroluje się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  10. 
W zakładzie wytwarzającym środki żywienia zwierząt wydziela się strefy odbioru dodatków paszowych, premiksów, materiałów paszowych i produktów gotowych.
§  11. 
W pomieszczeniach zakładów wytwarzających środki żywienia zwierząt, w zależności od rodzaju wytwarzanych środków, instaluje się:
1)
urządzenia przeznaczone do załadunku i wyładunku;
2)
urządzenia do dozowania, śrutowania, mieszania, granulacji, chłodzenia, kondycjonowania, suszenia, nawilżania i odpylania;
3)
zbiorniki do przechowywania środków żywienia zwierząt o konstrukcji umożliwiającej ich czyszczenie, dezynfekcję i dezynsekcję;
4)
urządzenia do ważenia o zakresie i dokładności ważenia dostosowanej do wielkości naważek, dla których są przeznaczone.
§  12. 
1. 
Odbiór dodatków paszowych, premiksów i materiałów paszowych odbywa się w pomieszczeniach przystosowanych do tego celu, wyposażonych w urządzenia do ważenia i czyszczące.
2. 
Wyładunek poszczególnych środków żywienia zwierząt odbywa się w sposób uniemożliwiający ich zanieczyszczenie.
3. 
Opakowane środki żywienia zwierząt nie mogą stykać się z posadzkami lub ścianami.
§  13. 
Poszczególne rodzaje środków żywienia zwierząt przechowuje się w wentylowanych pomieszczeniach lub zbiornikach, w których jest kontrolowany poziom wilgotności, przy zachowaniu warunków przechowywania dostosowanych do danego środka.
§  14. 
1. 
Środki żywienia zwierząt przechowuje się w pomieszczeniach magazynowych, w warunkach zapewniających zachowanie ich jakości oraz w sposób zabezpieczający przed:
1)
zakażeniem drobnoustrojami, grzybami i skutkami ich oddziaływania;
2)
przedostawaniem się do nich zwierząt;
3)
wilgocią i innymi czynnikami, które mogą pozbawić je wartości albo wytworzyć produkty szkodliwe dla zdrowia zwierząt i ludzi oraz środowiska.
2. 
Pomieszczenia magazynowe zakładów wytwarzających środki żywienia dostosowuje się do wielkości i asortymentu wytwarzanych środków żywienia, a ich otoczenie utrzymuje się w czystości.
3. 
Pomieszczenia, o których mowa w ust. 2, wyposaża się w:
1)
urządzenia wentylacyjne;
2)
przyrządy do pomiaru temperatury;
3)
legalizowane wagi.
4. 
Pomieszczenia magazynowe zabezpiecza się przed dostępem osób nieupoważnionych.
5. 
Środki żywienia zwierząt przechowuje się w sposób:
1)
umożliwiający ich łatwą identyfikację;
2)
zapewniający bezpieczny do nich dostęp.
§  15. 
Załadunek i przewóz wytworzonych środków żywienia zwierząt odbywa się w sposób gwarantujący:
1)
ich identyfikację;
2)
identyfikację odbiorcy środka żywienia zwierząt;
3)
zabezpieczenie przed zanieczyszczeniem substancjami i ciałami obcymi oraz uszkodzeniem mechanicznym;
4)
zabezpieczenie przed działaniem wysokiej i niskiej temperatury, światła i wilgotności oraz innych czynników atmosferycznych.
§  16. 
1. 
Przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie wytwarzania środków żywienia zwierząt, zwany dalej "przedsiębiorcą", opracowuje na piśmie schemat działania zapewniający prawidłowy przebieg pracy urządzeń stosowanych w procesach technologicznych.
2. 
Schemat działania, o którym mowa w ust.1, obejmuje:
1)
rejestrowanie wskazań pracy urządzeń używanych do wytwarzania środków żywienia zwierząt za pomocą przyrządów wzorcowych oraz sprawdzanie tych przyrządów;
2)
czyszczenie urządzeń i sprzętu, a jeżeli to niezbędne - sterylizowanie, a także utrzymywanie ich w stanie określonym w instrukcji o użytkowaniu i obsłudze, w celu uniknięcia zanieczyszczenia resztkami materiałów i produktów z poprzednich operacji, jeżeli jest to wskazane ze względów technologicznych;
3)
wzorcowanie i sprawdzanie przyrządów pomiarowych służących do odważania i odmierzania za pomocą zatwierdzonych metod i z zastosowaniem określonych wzorców miar.
§  17. 
Przedsiębiorca prowadzi dokumentację:
1)
potwierdzającą wykonanie czyszczenia urządzeń i instalacji oraz napraw i prac konserwacyjnych;
2)
zawierającą wyniki wzorcowania i sprawdzania urządzeń produkcyjnych oraz przyrządów pomiarowych.
§  18. 
1. 
Przedsiębiorca przechowuje dokumentację dotyczącą stosowanych dodatków paszowych, premiksów i materiałów paszowych.
2. 
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
nazwę dodatku paszowego, premiksu lub materiału paszowego;
2)
oznaczenie dostawcy;
3)
datę dostawy;
4)
datę badania wraz z jego numerem;
5)
dane dotyczące zastosowania dodatku paszowego lub premiksu, lub materiału paszowego w procesie produkcyjnym.
3. 
Przedsiębiorca opracowuje na piśmie schemat postępowania z dodatkami paszowymi, premiksami lub materiałami paszowymi zapewniający ich:
1)
identyfikację;
2)
zgodność z wymaganiami jakościowymi przed rozpoczęciem procesu produkcji;
3)
przechowywanie w widocznie oznakowanych miejscach;
4)
widoczne oznakowanie i bezzwłoczne zniszczenie lub zwrócenie dostawcy.
§  19. 
1. 
Przedsiębiorca opracowuje na piśmie schemat postępowania regulujący przebieg procesu technologicznego oraz przechowuje dokumentację w tym zakresie.
2. 
Schemat postępowania, o którym mowa w ust. 1, reguluje przebieg procesu technologicznego w sposób zapewniający:
1)
oczyszczanie i sprawdzanie urządzeń przed ich użyciem;
2)
oznakowanie, za pomocą umieszczonych w widocznym miejscu czytelnych napisów z nazwą lub kodem identyfikacyjnym serii środka żywienia zwierząt, urządzeń, zbiorników i pojemników stosowanych do ich wytwarzania i międzyoperacyjnego magazynowania;
3)
prowadzenie tego procesu technologicznego:
a)
w zamkniętych pomieszczeniach, wyposażonych w system wentylacyjny, w którym jest utrzymywane odpowiednie ciśnienie,
b)
w sposób zapobiegający zanieczyszczeniom krzyżowym.
3. 
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
opis metod postępowania oraz poszczególnych etapów procesu produkcyjnego;
2)
wskazanie środków zapobiegających zanieczyszczeniu środków żywienia zwierząt w procesie wytwarzania i przechowywania wyrobów gotowych i półproduktów;
3)
opis wykonywanych działań dotyczących bezpośrednio lub pośrednio każdego środka żywienia zwierząt w procesie jego wytwarzania;
4)
nazwę i postać środka żywienia zwierząt;
5)
wskazanie tożsamości, ilości i jakości wszystkich używanych środków żywienia zwierząt;
6)
teoretyczne wydajności w różnych etapach wytwarzania i dopuszczalne odchylenia wydajności praktycznych;
7)
opis badań kontrolnych oraz częstotliwość ich wykonywania, na wszystkich etapach wytwarzania środka żywienia zwierząt, wraz z podaniem jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za wykonanie takich badań.
§  20. 
Dla każdej wytworzonej serii środka żywienia zwierząt, poza spisem wytworzonych środków żywienia zwierząt, o którym mowa w art. 6 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o środkach żywienia zwierząt, zwanej dalej "ustawą", sporządza się raport z wytworzonej serii, zawierający:
1)
datę rozpoczęcia i zakończenia procesu wytwarzania serii;
2)
pełny opis wytwarzania środka żywienia zwierząt;
3)
świadectwo jakości dla każdego środka żywienia zwierząt użytego do produkcji;
4)
opis, wydajności praktyczne i teoretyczne poszczególnych etapów wytwarzania;
5)
informacje o wszystkich wykonanych pomiarach i analizach w zakresie kontroli procesu technologicznego oraz uzyskanych wynikach;
6)
świadectwo badań potwierdzające, że seria jest zgodna z obowiązującymi wymaganiami jakościowymi;
7)
numer próbki archiwalnej pobranej z serii wytworzonego środka żywienia zwierząt.
§  21. 
1. 
Kontrolę jakości wytwarzanych środków żywienia zwierząt prowadzi komórka kontroli jakości.
2. 
Osoba odpowiedzialna za kontrolę jakości opracowuje plan działania zapewniający kontrolę wytworzonych środków żywienia zwierząt.
§  22. 
1. 
Działalność komórki kontroli jakości obejmuje:
1)
opracowywanie szczegółowych metod postępowania w zakresie przeprowadzania badań i analiz;
2)
dopuszczanie do stosowania każdej partii dodatku paszowego, premiksu lub materiału paszowego, jeżeli jest to niezbędne;
3)
ocenę prawidłowości warunków wytwarzania;
4)
ocenę jakości wytworzonych środków żywienia zwierząt i, jeżeli to niezbędne, materiałów paszowych i półproduktów;
5)
ustalanie, na podstawie badań stabilności, czasu trwałości środków żywienia zwierząt, przy uwzględnieniu warunków ich przechowywania;
6)
ustalanie i aktualizowanie wymagań jakościowych i metod kontrolnych;
7)
przeprowadzanie badań zareklamowanych środków żywienia zwierząt, z wyjątkiem mieszanek paszowych nieprzeznaczonych do obrotu.
2. 
W przypadku dodatków paszowych określonych w § 1 pkt 1 lub mieszanek paszowych zawierających dodatki paszowe wymienione w § 1 pkt 1 lit. a-c lub premiksów, działalność komórki kontroli jakości obejmuje również:
1)
pobieranie próbek archiwalnych;
2)
sporządzanie i przechowywanie protokołów badań pobranych próbek, zawierających:
a)
wyniki przeprowadzonych badań wraz z obliczeniami i obserwacjami, dotyczącymi zgodności z obowiązującymi wymaganiami jakościowymi,
b)
podpisy osób, które przeprowadzały kontrolę jakości,
c)
wyniki kontroli dokumentów, podjęte rozstrzygnięcie, datę i podpis osoby odpowiedzialnej za proces produkcji.
§  23. 
Komórka kontroli jakości przeprowadza badania kontrolne środków żywienia zwierząt we własnym laboratorium lub korzysta z usług laboratorium zewnętrznego.
§  24. 
System wewnętrznej kontroli jakości wytwarzanych środków żywienia zwierząt opracowuje, wdraża się i realizuje z uwzględnieniem opracowanego w formie pisemnej schematu działania w zakresie:
1)
działalności dystrybucyjnej, mającej wpływ na jakość środków żywienia zwierząt;
2)
postępowania:
a)
pracownika przyjmującego i wydającego środki żywienia zwierząt,
b)
dotyczącego środków żywienia zwierząt nieodpowiadających wymaganiom jakościowym, w tym zwróconych lub wycofanych z obrotu,
c)
ze środkami żywienia zwierząt będącymi przedmiotem reklamacji.
§  25. 
1. 
Schemat działania, o którym mowa w § 24 pkt 1, obejmuje:
1)
odbiór i sprawdzenie dostaw;
2)
przechowywanie środków żywienia zwierząt;
3)
nadzór nad czystością i konserwacją pomieszczeń produkcyjnych;
4)
rejestrowanie warunków przechowywania;
5)
zabezpieczenie środków żywienia zwierząt, w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieupoważnionym;
6)
wstrzymywanie obrotu, wycofywanie z obrotu oraz sposób postępowania z tymi środkami żywienia zwierząt;
7)
rejestrowanie reklamacji oraz środków żywienia zwierząt będących przedmiotem tych reklamacji.
2. 
Schemat działania, o którym mowa w § 24 pkt 2 lit. a, obejmuje sprawdzenie, czy:
1)
środek żywienia zwierząt jest opakowany zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach o środkach żywienia zwierząt;
2)
informacje zamieszczone na opakowaniu środka żywienia zwierząt lub w dokumencie przewozowym są zgodne z przepisami dotyczącymi oznakowania środków żywienia zwierząt, wydanymi na podstawie art. 38 ust. 5 ustawy.
3. 
Schemat działania, o którym mowa w § 24 pkt 2 lit. b, obejmuje:
1)
składowanie w wydzielonych miejscach środków żywienia zwierząt, które zostały zwrócone przez odbiorcę;
2)
określenie warunków, które powinny spełniać środki żywienia zwierząt wymienione w pkt 1, aby mogły być ponownie przedmiotem sprzedaży, w tym zapewnienie:
a)
opakowania oryginalnego i nienaruszonego,
b)
magazynowania we właściwych warunkach,
c)
terminu trwałości wystarczającego dla redystrybucji,
d)
ponownego sprawdzenia środków żywienia zwierząt przez osobę do tego upoważnioną, z uwzględnieniem rodzaju środka żywienia zwierząt, specjalnych warunków magazynowania i czasu, jaki upłynął od wydania środka żywienia zwierząt.
4. 
Schemat działania, o którym mowa w § 24 pkt 2 lit. c, obejmuje:
1)
system rejestracji dostaw;
2)
rejestrację zwrotu, nieprzyjęcia zwrotu lub reklamacji środków żywienia zwierząt sfałszowanych oraz potwierdzenie przyjęcia tych środków.
§  26. 
Przedsiębiorca przechowuje raport, o którym mowa w § 20, oraz rejestry, o których mowa w § 25 ust. 1 pkt 4 i 7, przez rok od upływu terminu ważności środka żywienia zwierząt, nie krócej jednak niż przez 3 lata.
§  27. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się do podmiotów wytwarzających mieszanki paszowe nieprzeznaczone do obrotu od dnia 1 maja 2004 r.
§  28. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

1 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.142.1508) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2004 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024