Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad wydawania zezwoleń na dopuszczenie środków ochrony roślin do obrotu i stosowania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 17 stycznia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad wydawania zezwoleń na dopuszczenie środków ochrony roślin do obrotu i stosowania

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 12 lipca 1995 r. o ochronie roślin uprawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1398 i Nr 238, poz. 2019) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 marca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad wydawania zezwoleń na dopuszczenie środków ochrony roślin do obrotu i stosowania (Dz. U. Nr 24, poz. 250) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę i adres siedziby importera lub dystrybutora środka, jeżeli producent środka nie ma siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej,",

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Wniosek o wydanie zezwolenia na dopuszczenie środka do obrotu i stosowania wraz z wymaganymi załącznikami wnioskodawca składa w dwóch egzemplarzach.";

2)
w § 4:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku roślin uprawianych pod osłonami lub tylko w jednym regionie oraz roślin lub produktów roślinnych przechowywanych w pomieszczeniach zamkniętych badanie środka, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w jednym miejscu.",

b)
w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) takie jak w innym środku dopuszczonym do obrotu i stosowania - obejmuje jeden cykl albo sezon produkcyjny i jest przeprowadzone na danej roślinie uprawnej lub na roślinach reprezentatywnych, podanych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.",

c)
w ust. 9 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) zawiera te same i w takiej samej ilości substancje biologicznie czynne, te same środki pomocnicze oraz znajduje się w takiej samej formie użytkowej jak środek innego wnioskodawcy dopuszczony do obrotu i stosowania, pod taką samą lub inną nazwą handlową, o ile pierwszy wnioskodawca wyrazi pisemną zgodę na korzystanie z jego dokumentacji,";

3)
w § 7:
a)
w ust. 2 uchyla się pkt 2,
b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) Instytut Ochrony Środowiska w Warszawie - w zakresie toksyczności dla pszczół i organizmów wodnych.";

4)
w § 8 w ust. 1 pkt 25 otrzymuje brzmienie:

"25) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę i adres siedziby importera lub dystrybutora środka, jeżeli producent środka nie ma siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej.";

5)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

ZAŁĄCZNIK

ROŚLINY REPREZENTATYWNE, NA KTÓRYCH PRZEPROWADZA SIĘ BADANIA SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA ŚRODKA OCHRONY ROŚLIN

A. Rośliny rolnicze:

1) zboża ozime - pszenica ozima, żyto;

2) zboża jare - pszenica jara, jęczmień jary;

3) zboża ozime i jare:

a) choroby podstawy źdźbła - pszenica ozima, żyto,

b) choroby liści i kłosa - pszenica ozima, jęczmień jary,

c) zaprawy nasienne - pszenica ozima, jęczmień jary;

4) kukurydza - kukurydza;

5) przemysłowe oleiste - rzepak ozimy, len oleisty;

6) przemysłowe włókniste - len włóknisty, konopie;

7) przemysłowe specjalne - chmiel, tytoń;

8) okopowe bulwiaste - ziemniak;

9) okopowe korzeniowe - burak cukrowy albo burak pastewny;

10) strączkowe - łubin, bobik, groch siewny na suche nasiona;

11) motylkowate wieloletnie - lucerna albo koniczyna czerwona;

12) trawy pastewne - życica trwała albo wiechlina łąkowa.

B. Rośliny sadownicze:

1) drzewa ziarnkowe - jabłoń;

2) drzewa pestkowe - śliwa, wiśnia;

3) rośliny jagodowe - truskawka, porzeczka.

C. Rośliny warzywne w gruncie:

1) cebulowe - cebula;

2) korzeniowe - marchew albo pasternak, albo seler, albo

(oprócz buraka ćwikłowego) pietruszka;

3) dyniowate - ogórek;

4) strączkowe - groch siewny (zielony), fasola;

5) kapustne - kapusta głowiasta albo kalafior, albo kapusta

pekińska;

6) rzepowate - rzodkiewka;

7) liściowe - sałata, szpinak;

8) psiankowate - pomidor;

9) burak ćwikłowy - burak ćwikłowy;

10) wieloletnie - chrzan, szparag, rabarbar;

11) inne - kukurydza cukrowa.

D. Rośliny warzywne pod osłonami:

1) dyniowate - ogórek;

2) liściowe - sałata;

3) psiankowate - pomidor;

4) rzepowate - rzodkiewka.

E. Grzyby uprawne: - pieczarka.

F. Rośliny ozdobne:

1) uprawiane na kwiat cięty - gerbera, chryzantema, goździk;

2) rośliny doniczkowe - cyklamen, pelargonia, niecierpek, syningia;

3) rośliny cebulowe - tulipan, mieczyk lub lilia;

4) rośliny szkółkarskie - róża, cyprysik, modrzew, cis, zatrwian tatarski.

G. Rośliny leśne:

1) iglaste - sosna;

2) liściaste - dąb.

H. Rośliny zielarskie:

1) zielone/liściowe - mięta pieprzowa, szałwia lekarska, dziurawiec

zwyczajny;

2) korzeniowe - kozłek lekarski;

3) kwiatowe - rumianek pospolity, nagietek lekarski, arnika

łąkowa;

4) uprawiane na owoce/nasiona - kminek zwyczajny, ostropest plamisty.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024