Tworzenie funduszy, prowadzenie gospodarki finansowej oraz umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty należności Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 2 października 2003 r.
w sprawie tworzenia funduszy, prowadzenia gospodarki finansowej oraz umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności Wojskowej Agencji Mieszkaniowej *

Na podstawie art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 368, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki tworzenia funduszy,
2)
sposób prowadzenia gospodarki finansowej,
3)
zasady i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności przysługujących

- Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, zwanej dalej "Agencją".

§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3. 
Agencja prowadzi gospodarkę finansową poprzez wyodrębnione pod względem organizacyjnym jednostki, zwane dalej "jednostkami Agencji", którymi są:
1)
Biuro Prezesa Agencji oraz oddziały rejonowe i terenowe Agencji;
2)
jednostki gospodarcze Agencji.

Rozdział  2

Fundusze Agencji

§  4. 
Tworzy się następujące fundusze własne Agencji:
1)
fundusz zasobowy;
2)
fundusz statutowy;
3)
fundusz rezerwowy.
§  5. 
1. 
Jednostki Agencji tworzą fundusz zasobowy, stanowiący wartość mienia powierzonego Agencji przez Skarb Państwa, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy.
2. 
Fundusz zasobowy ulega zwiększeniu o wartość:
1)
mienia przekazanego Agencji w ciągu roku obrotowego przez:
a)
Skarb Państwa,
b)
jednostki samorządu terytorialnego,
c)
osoby prawne, osoby fizyczne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
2)
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z funduszu rezerwowego;
3)
inwestycji, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy, realizowanych z dotacji budżetowej.
3. 
Fundusz zasobowy ulega zmniejszeniu o wartość:
1)
mienia, stanowiącego własność Skarbu Państwa, sprzedanego, zlikwidowanego albo nieodpłatnie przekazanego przez Agencję;
2)
umorzenia składników majątkowych zaliczonych do majątku trwałego stanowiącego własność Skarbu Państwa, dokonanego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  6. 
1. 
Jednostki Agencji tworzą fundusz statutowy, stanowiący wartość mienia własnego Agencji, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
2. 
Fundusz statutowy ulega zwiększeniu o wartość środków trwałych oraz wartości niematerialne i prawne sfinansowane z funduszu rezerwowego, w celu zapewnienia funkcjonowania jednostek Agencji.
§  7. 
1. 
Prezes Agencji tworzy fundusz rezerwowy z zysku Agencji, o którym mowa w § 13 ust. 6.
2. 
Dysponentem funduszu rezerwowego jest Prezes Agencji.
3. 
Fundusz rezerwowy przeznacza się na finansowanie:
1)
inwestycji zwiększających fundusz zasobowy Agencji, polegających na:
a)
budownictwie,
b)
zakupach środków trwałych,
c)
zwiększeniu wartości użytkowej środków trwałych, stanowiących mienie powierzone Agencji przez Skarb Państwa;
2)
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zwiększających fundusz statutowy Agencji;
3)
strat wynikających z działalności prowadzonej przez jednostki Agencji;
4)
innych celów związanych z działalnością ustawową Agencji.

Rozdział  3

Sposób prowadzenia gospodarki finansowej

§  8. 
Zadania Agencji, o których mowa w art. 16 ustawy, oraz koszty funkcjonowania jednostek Agencji są finansowane z uzyskiwanych przez Agencję przychodów określonych w art. 19 ust. 2 ustawy.
§  9. 
1. 
Podstawą gospodarki finansowej Agencji jest roczny plan finansowy, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy.
2. 
W rocznym planie finansowym Agencji wyodrębnia się w szczególności:
1)
przychody własne;
2)
dotacje na realizację zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy;
3)
wydatki:
a)
na wynagrodzenia i składki naliczane od wynagrodzeń,
b)
majątkowe;
4)
wynik finansowy;
5)
kierunki rozdysponowania funduszu rezerwowego;
6)
sposób pokrycia straty.
§  10. 
1. 
Podstawę gospodarki finansowej Agencji w okresie od dnia 1 stycznia do dnia uzgodnienia rocznego planu finansowego Agencji, w trybie, o którym mowa w ust. 2, stanowi projekt tego planu zaopiniowany przez Radę Nadzorczą Agencji.
2. 
Prezes Agencji, po uzgodnieniu projektu rocznego planu finansowego z Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa, przekazuje projekt planu ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w terminie określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej wydawanym corocznie na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.2)).
§  11. 
1. 
Jednostki Agencji działają na podstawie rocznych planów finansowych sporządzanych przez ich kierowników, zgodnie z zasadami określonymi przez Prezesa Agencji.
2. 
Roczne plany finansowe jednostek Agencji zatwierdzają odpowiednio:
1)
Prezes Agencji - plany finansowe oddziałów rejonowych;
2)
dyrektor oddziału rejonowego - plany finansowe oddziałów terenowych;
3)
właściwy dyrektor oddziału rejonowego albo oddziału terenowego - plany finansowe jednostek gospodarczych.
§  12. 
1. 
Prezes Agencji może dokonywać zmian w rocznym planie finansowym Agencji w razie spełnienia warunków określonych w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, w trybie określonym w § 10 ust. 2.
2. 
Zmiany w rocznym planie finansowym Agencji dokonane przez Prezesa Agencji powodują zmiany odpowiednio w planach finansowych oddziałów rejonowych, oddziałów terenowych i jednostek gospodarczych Agencji.

Rozdział  4

Rozliczenia wewnętrzne

§  13. 
1. 
Oddział terenowy Agencji w ciągu roku obrotowego przekazuje do:
1)
Biura Prezesa Agencji - 20 % nadwyżki przychodów nad kosztami, uzyskanej z tytułu najmu lokali użytkowych i dzierżawy gruntów;
2)
oddziału rejonowego Agencji:
a)
60 % nadwyżki przychodów nad kosztami, uzyskanej z tytułu najmu lokali użytkowych i dzierżawy gruntów,
b)
50 % nadwyżki przychodów nad kosztami, uzyskanej z działalności gospodarczej, w tym z podległych jednostek gospodarczych Agencji.
2. 
Oddział rejonowy Agencji pokrywa koszty utrzymania biura tego oddziału ze środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz przychodów własnych.
3. 
Oddział rejonowy Agencji w ciągu roku obrotowego przekazuje do:
1)
Biura Prezesa Agencji - całość nadwyżki przychodów z tytułu sprzedaży osobnych kwater stałych, lokali mieszkalnych i innych nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa nad kosztami bezpośrednio związanymi z tą sprzedażą;
2)
oddziałów terenowych Agencji - środki finansowe przeznaczone w szczególności na:
a)
pokrycie kosztów ponoszonych przez te oddziały na zadania wskazane przez dyrektora oddziału rejonowego Agencji,
b)
pokrycie strat tych oddziałów.
4. 
Prezes Agencji przeznacza w ciągu roku obrotowego z funduszu rezerwowego środki finansowe na cele określone w § 7 ust. 3, z uwzględnieniem kierunków rozdysponowania tego funduszu, wynikających z rocznego planu finansowego Agencji, o którym mowa w § 9 ust. 1.
5. 
Zysk brutto oddziałów terenowych i oddziałów rejonowych oraz jednostek gospodarczych Agencji podlega przekazaniu na koniec roku obrotowego do Biura Prezesa Agencji.
6. 
Zysk Agencji po opodatkowaniu, z uwzględnieniem ustawowych zwolnień podatkowych, zwiększa fundusz rezerwowy Agencji.
§  14. 
1. 
Prezes Agencji przedstawia Radzie Nadzorczej Agencji, Ministrowi Obrony Narodowej oraz ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa:
1)
roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta;
2)
sprawozdanie z rocznej działalności Agencji.
2. 
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji zatwierdza Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa.

Rozdział  5

Dotacje budżetowe

§  15. 
Agencja otrzymuje dotacje budżetowe na realizację zadań zleconych, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy, które są finansowane do wysokości tych dotacji, ustalanych corocznie dla Agencji w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej.
§  16. 
1. 
Dotacje budżetowe, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy, są udzielane Agencji na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Prezesem Agencji a działającym w imieniu dysponenta głównego kierownikiem właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej określonej w odrębnych przepisach. Porozumienie określa w szczególności zasady, tryb i terminy udzielania, przekazywania oraz rozliczania dotacji budżetowej, a także zasady sprawowania kontroli i nadzoru nad jej wykorzystaniem.
2. 
Prezes Agencji może występować do Ministra Obrony Narodowej z wnioskiem o dokonanie zmian pomiędzy pozycjami wydatków dla Agencji, określonymi w układzie wykonawczym budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
3. 
Dotacje budżetowe w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym na zadania, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy, podlegają zwrotowi w terminie:
1)
do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący - subkonto wydatków budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej;
2)
do dnia 28 lutego następnego roku budżetowego na rachunek bieżący - subkonto dochodów budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej - wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane w nadmiernej wysokości.

Rozdział  6

Zasady i tryb umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych

§  17. 
1. 
Należności pieniężne Agencji mogą być umarzane w całości lub w części w przypadku ich całkowitej nieściągalności, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
dłużnik - osoba fizyczna zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił osobom pozostającym we wspólnocie majątkowej przedmioty majątkowe niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów;
2)
dłużnik - osoba fizyczna posiada wyłącznie przedmioty majątkowe niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów lub gdy ściągnięcie zadłużenia spowodowałoby naruszenie egzystencji osoby dłużnika i jego rodziny, a zachodzi uzasadnione przypuszczenie, iż sytuacja majątkowa dłużnika nie ulegnie w najbliższym czasie poprawie;
3)
dłużnik - osoba prawna został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należności, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi na osoby trzecie;
4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarczał albo był obciążony hipoteką, hipoteką morską, zastawem, zastawem rejestrowym lub zastawem skarbowym w takim stopniu, że pozostały majątek nie wystarczał na zaspokojenie kosztów postępowania;
5)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne.
2. 
Umorzenie należności Agencji o charakterze cywilnoprawnym, w przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umorzenia zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.
§  18. 
1. 
W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi można odroczyć termin spłaty całości lub części należności albo rozłożyć płatność całości lub części należności na raty, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes Agencji.
2. 
Organy Agencji rozpatrując sprawy odroczenia terminów płatności należności lub rozłożenia na raty, uwzględniają słuszny interes dłużnika albo osób zobowiązanych do pokrycia zobowiązań.
3. 
Od należności, której termin zapłaty odroczono lub którą rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres od dnia wydania decyzji lub zawarcia umowy do upływu terminu zapłaty określonego w decyzji lub umowie.
4. 
Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie lub w pełnej wysokości rat ustalonych w umowie, pozostała do spłaty należność staje się natychmiast wymagalna wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę, w tym również z odsetkami, o których mowa w ust. 3.
§  19. 
1. 
Organami Agencji właściwymi do umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych przysługujących Agencji, z zastrzeżeniem ust. 2, są:
1)
Prezes Agencji;
2)
właściwi rzeczowo i terytorialnie dyrektorzy oddziałów rejonowych i oddziałów terenowych Agencji co do należności wynikających z ich zadań statutowych.
2. 
Jeżeli wartość należności głównej przekracza czterokrotność kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym umorzenie, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" do celów naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, należność umarza właściwy organ za zgodą Prezesa Agencji.
3. 
Organy Agencji właściwe do umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności głównej są również uprawnione do umarzania, odraczania i rozkładania na raty odsetek od tych należności, bez względu na ich wysokość, oraz umarzania, odraczania i rozkładania na raty innych należności ubocznych.
§  20. 
1. 
Umorzenie, w przypadkach określonych w § 17 ust. 1 pkt 2, 4 i 5, może nastąpić na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w § 17 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 5, również z urzędu.
2. 
Odroczenie terminu spłaty oraz rozłożenie płatności należności na raty może nastąpić na wniosek dłużnika.
3. 
Wniosek o umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty składa się do właściwego organu Agencji.
4. 
Wniosek dłużnika, o którym mowa w ust. 3, powinien zawierać, odpowiednio, szczegółowe informacje dotyczące wystąpienia przesłanek umorzenia, wymienionych w § 17 ust. 1 pkt 2, 4 i 5, opis aktualnej sytuacji finansowej i materialnej dłużnika oraz dokumenty potwierdzające okoliczności podane we wniosku.
§  21. 
1. 
Umorzenie należności w całości lub części następuje na podstawie decyzji właściwego organu Agencji.
2. 
Odroczenie terminu spłaty całości lub części należności oraz rozłożenie płatności na raty następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy dłużnikiem i właściwym organem Agencji.
§  22. 
Prezes Agencji składa sprawozdanie z czynności, o których mowa w § 21, w sprawozdaniu z rocznej działalności Agencji.

Rozdział  7

Przepisy przejściowy i końcowy

§  23. 
Zawarte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia umowy o spłaty zadłużenia w ratach obowiązują do czasu całkowitego ich wykonania.
§  24. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 718, Nr 101, poz. 944, Nr 134, poz. 1267 i Nr 179, poz. 1750.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874 i Nr 166, poz. 1611.

* Z dniem 2 grudnia 2004 r. nin. rozporządzenie traci moc w części dotyczącej umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 października 2004 r. w sprawie umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności przysługujących Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (Dz.U.04.245.2460), na podstawie art. 29 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.04.116.1203).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.179.1754

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tworzenie funduszy, prowadzenie gospodarki finansowej oraz umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty należności Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Data aktu: 02/10/2003
Data ogłoszenia: 20/10/2003
Data wejścia w życie: 20/10/2003