Wymagania dotyczące konstrukcji statków powietrznych oraz certyfikat typu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 sierpnia 2003 r.
w sprawie wymagań dotyczących konstrukcji statków powietrznych oraz certyfikatu typu

Na podstawie art. 47 ust. 10 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dotyczące konstrukcji statków powietrznych, ich części składowych i innego wyposażenia;
2)
przepisy techniczne dla poszczególnych typów statków powietrznych;
3)
tryb składania wniosków o wydanie certyfikatu typu oraz wzory certyfikatu typu;
4)
szczegółowe zasady wydawania i cofania certyfikatu typu.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
posiadaczu certyfikatu typu - rozumie się przez to podmiot, któremu wydano certyfikat typu;
2)
orzeczeniu zdatności - rozumie się przez to orzeczenie, o którym mowa w art. 47 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
3)
zatwierdzonej organizacji projektującej lub zatwierdzonej organizacji produkującej - rozumie się przez to odpowiednio zatwierdzoną organizację projektującą lub zatwierdzoną organizację produkującą, o której mowa w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) JAR-21 - Procedury certyfikacji statków powietrznych oraz związanych z nimi wyrobów i części, wprowadzonych do stosowania rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR (Dz. U. Nr 139, poz. 1329);
4)
organizacji obsługowej - rozumie się przez to odpowiednio organizację obsługową, o której mowa w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) JAR-145 - Zatwierdzone organizacje obsługowe, wprowadzonych do stosowania rozporządzeniem, o którym mowa w pkt 3.
§  3.
Wymagania dotyczące konstrukcji statków powietrznych, ich części składowych i innego wyposażenia określają następujące europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego JAR, wprowadzone do stosowania rozporządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 3:
1)
JAR-1 - Definicje i skróty;
2)
JAR-21 - Procedury certyfikacji statków powietrznych oraz związanych z nimi wyrobów i części;
3)
JAR-22 - Szybowce i motoszybowce;
4)
JAR-23 - Samoloty kategorii normalnej, użytkowej akrobacyjnej i transportu lokalnego;
5)
JAR-25 - Samoloty duże;
6)
JAR-26 - Dodatkowe wymagania zdatności do lotu;
7)
JAR-27 - Wiropłaty małe;
8)
JAR-29 - Wiropłaty duże;
9)
JAR-36 - Hałas statków powietrznych;
10)
JAR-APU - Pomocnicze zespoły napędowe;
11)
JAR-AWO - Loty w każdych warunkach meteorologicznych;
12)
JAR-E - Silniki;
13)
JAR-MMEL/MEL - Minimalne wyposażenie statku powietrznego;
14)
JAR-P - Śmigła;
15)
JAR-TSO - Normy techniczne;
16)
JAR-VLA - Bardzo lekkie samoloty.
§  4.
1.
Wymagania techniczne dla poszczególnych typów statków powietrznych określają przepisy techniczne wprowadzone do stosowania na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, a w szczególności następujące europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego JAR ustanowione przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA), wprowadzone do stosowania rozporządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 3:
1)
JAR-22 - Szybowce i motoszybowce;
2)
JAR-23 - Samoloty kategorii normalnej, użytkowej akrobacyjnej i transportu lokalnego;
3)
JAR-25 - Samoloty duże;
4)
JAR-26 - Dodatkowe wymagania zdatności do lotu;
5)
JAR-27 - Wiropłaty małe;
6)
JAR-29 - Wiropłaty duże;
7)
JAR-VLA - Bardzo lekkie samoloty.
2.
Do statków powietrznych nieobjętych europejskimi wymaganiami bezpieczeństwa lotniczego JAR, w szczególności do:
1)
sterowców,
2)
balonów załogowych,
3)
statków powietrznych należących do kategorii "specjalny",
4)
spadochronów osobowych,
5)
spadochronów ratunkowych,
6)
urządzeń startowych statków powietrznych, a zwłaszcza do wyciągarek oraz ściągarek

- stosuje się wymagania techniczne wprowadzone do stosowania na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.

§  5.
Postępowanie w sprawie wydania certyfikatu typu wszczyna się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu".
§  6.
1.
Prezes Urzędu wyznacza Zespół Roboczy Certyfikacji, w skład którego wchodzą przewodniczący oraz członkowie.
2.
Prezes Urzędu zawiadamia stronę o składzie Zespołu Roboczego Certyfikacji.
3.
W postępowaniu w sprawie wydania certyfikatu typu przeprowadza się czynności certyfikacyjne według harmonogramu sporządzonego przez stronę i zaakceptowanego przez przewodniczącego Zespołu Roboczego Certyfikacji.
§  7.
1.
Zespół Roboczy Certyfikacji działa na posiedzeniach:
1)
wstępnym;
2)
bieżącym;
3)
przed lotami;
4)
końcowym.
2.
Z każdego z posiedzeń, o których mowa w ust. 1, sporządza się protokół, którego kopię doręcza się stronie.
§  8.
1.
Certyfikat typu jest wydawany po uprzednim:
1)
przeprowadzeniu prób w locie, chyba że europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego JAR-21 - Procedury certyfikacji statków powietrznych oraz związanych z nimi wyrobów i części stanowią inaczej;
2)
zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu:
a)
instrukcji użytkowania w locie,
b)
odpowiednio instrukcji użytkowania silnika lub instrukcji użytkowania śmigła,
c)
odpowiednio instrukcji zabudowy silnika lub śmigła,
d)
instrukcji obsługi technicznej statku powietrznego w części dotyczącej zdatności do lotu,
e)
odpowiednio instrukcji obsługi silnika lub śmigła,
f)
instrukcji napraw.
2.
Do certyfikatu typu załącza się arkusz danych technicznych, zawierający:
1)
warunki użytkowania statku powietrznego;
2)
ograniczenia ustalone ze względu na bezpieczeństwo lotów.
3.
W przypadku dokonania istotnych zmian w wyrobach, na które wydano certyfikat typu, na wniosek osoby zainteresowanej wydaje się uzupełniający certyfikat typu.
4.
W celu określenia zdatności do lotu importowanego statku powietrznego przed jego zarejestrowaniem w rejestrze cywilnych statków powietrznych, na wniosek osoby zainteresowanej wydaje się certyfikat uznania zdatności.
5.
Do postępowania w sprawie wydania uzupełniającego certyfikatu typu oraz certyfikatu uznania zdatności stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wydawania certyfikatu typu.
§  9.
1.
Wzory certyfikatu typu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Przepisy dotyczące certyfikatu typu stosuje się odpowiednio do orzeczenia zdatności.
3.
Wzór orzeczenia zdatności określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Przez próby w locie rozumie się zespół działań na ziemi i w powietrzu zmierzających do uzyskania informacji o jakościowych i ilościowych charakterystykach statków powietrznych, ich zespołów i wyposażenia w rzeczywistych warunkach lotu.
2.
Ustala się podział na następujące rodzaje prób w locie:
1)
badawczo-rozwojowe;
2)
certyfikacyjne;
3)
produkcyjne;
4)
eksploatacyjne.
§  11.
1.
Próby w locie przeprowadza się zgodnie z programem prób w locie zawierającym następujące informacje:
1)
opis przedmiotu próby zawierający w szczególności:
a)
podstawowe dane geometryczne oraz rysunek w trzech rzutach,
b)
projektowy ciężar i pole położeń środka ciężkości,
c)
projektowe ograniczenia, opatrzone uwagą: "W trakcie prób obowiązują ograniczenia potwierdzone przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w tymczasowej instrukcji użytkowania w locie",
d)
informacje o zespole napędowym,
e)
inne informacje w zakresie odpowiadającym informacjom podawanym w instrukcji użytkowania w locie w celu dostarczenia wskazówek prowadzącemu próby;
2)
cel prób;
3)
podstawę prawną przeprowadzenia prób;
4)
zakres prób;
5)
wykaz wyposażenia przewidywanego do wykonania próby;
6)
opis sposobu, w jaki wyposażenie będzie skalowane i sprawdzane przed próbą;
7)
opis sposobu, w jaki będzie wykazane spełnianie wymagań w niezbędnym zakresie przed próbami w locie;
8)
procedury realizowania prób z omówieniem zarówno niezbędnych prób na ziemi, jak i w locie;
9)
kolejność realizacji prób;
10)
sposób organizacji prób;
11)
środki bezpieczeństwa właściwe dla rodzaju próby;
12)
sposób dokumentowania prób;
13)
warunki organizacji prób w celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa lotów próbnych.
2.
Program prób w locie zatwierdza Prezes Urzędu.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do lotów próbnych kontrolnych.
4.
Przepisu ust. 1 pkt 13 nie stosuje się do zatwierdzonej organizacji projektującej oraz do zatwierdzonej organizacji produkującej.
§  12.
1.
Jeżeli wnioskujący przeprowadzenie prób w locie jest zatwierdzoną organizacją projektującą lub zatwierdzoną organizacją produkującą, niezależnie od postanowień § 13, próby w locie przeprowadza się zgodnie z instrukcją operacyjną prób w locie organizacji.
2.
W instrukcji operacyjnej prób w locie organizacji zamieszcza się następujące dane:
1)
schemat organizacyjny, obsadę oraz zakres obowiązków i odpowiedzialność osób pełniących poszczególne funkcje w odniesieniu do prób w locie, obsługi oraz współpracy z biurem konstrukcyjnym i Urzędem Lotnictwa Cywilnego;
2)
wymagania dla personelu latającego, zasady utrzymywania kwalifikacji i kontroli kwalifikacji;
3)
zasady formowania załogi doświadczalnej;
4)
zasady obecności na pokładzie osób trzecich;
5)
zasady oprzyrządowywania pomiarowego i przetwarzania danych;
6)
wyposażenie bezpieczeństwa;
7)
strefy prób w locie;
8)
minimalne warunki pogodowe dla poszczególnych rodzajów prób w locie;
9)
wzory dokumentów i zasady dokumentowania prób w locie, jak:
a)
poświadczenie gotowości technicznej do lotu,
b)
arkusz załadowania,
c)
zlecenie lotu,
d)
sprawozdanie z lotu;
10)
zasady przechowywania dokumentacji prób w locie;
11)
zasady przeprowadzania lotów pokazowych i demonstracyjnych.
3.
Instrukcja operacyjna prób w locie organizacji stanowi część instrukcji organizacji prób w locie albo jest sporządzana w formie odrębnego dokumentu.
4.
Instrukcję operacyjną prób w locie organizacji zatwierdza Prezes Urzędu.
§  13.
1.
Próby w locie statku powietrznego i jego części składowych przeprowadza się przy uwzględnieniu:
1)
optymalnych metod przeprowadzania prób ze względu na posiadaną aparaturę pomiarową;
2)
optymalnych metod przeprowadzania prób ze względu na budowę statku powietrznego oraz jego elementów składowych;
3)
posiadanej struktury organizacyjnej, środków technicznych oraz zatrudnionego personelu.
2.
Personel prób w locie składa się z pilotów doświadczalnych posiadających licencje właściwe dla danej kategorii statków powietrznych z wpisanym właściwym uprawnieniem pilota doświadczalnego dla odpowiedniej kategorii lotów próbnych, inżynierów prób w locie oraz obserwatorów prób w locie.
3.
Wymagania i warunki uczestniczenia w lotach próbnych inżynierów prób w locie oraz obserwatorów prób w locie stanowią część zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu instrukcji operacyjnej prób w locie organizacji.
4.
Przed wydaniem dla statku powietrznego certyfikatu typu, w celu uzyskania rozszerzonej oceny statku powietrznego w zastosowaniach specjalistycznych, do wykonywania na nim lotów mogą zostać, za zgodą Prezesa Urzędu, dopuszczeni również piloci posiadający odpowiednią praktykę w tym zakresie, nieposiadający uprawnień pilota doświadczalnego.
§  14.
1.
Wykonujący próby w locie sporządza sprawozdanie z prób w locie, w którym zamieszcza następujące dane:
1)
opis przedmiotu próby;
2)
chronologiczny wykaz wszystkich zmian prototypu, dokonywanych w trakcie prób i oznaczonych jako dokonane przez wnioskującego albo wymagane przez Prezesa Urzędu w rezultacie prób certyfikacyjnych, które wykazały niespełnienie wymagań zawartych w przepisach stanowiących podstawę certyfikacji;
3)
cel prób;
4)
podstawę przeprowadzenia prób;
5)
zakres prób;
6)
przebieg prób;
7)
opis techniki użytej dla danej próby;
8)
szczegółowe omówienie wyników prób;
9)
wnioski końcowe;
10)
oświadczenie prowadzącego próby o niezaobserwowaniu zjawisk nietypowych lub niebezpiecznych;
11)
szczegółowe dane dotyczące każdej z przeprowadzanych prób oraz obliczenia niezbędne do przeanalizowania tych danych w razie przeprowadzania lotów próbnych doświadczalnych.
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, podpisują piloci biorący udział w próbach oraz członkowie personelu lotniczego, analizujący wyniki prób i uczestniczący w opracowaniu sprawozdania.
§  15.
1.
W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu próby w locie przeprowadza się zgodnie z wymaganiami międzynarodowymi wprowadzonymi do stosowania na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
2.
W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu szczegółowe zasady wydawania i cofania certyfikatu typu oraz orzeczenia zdatności, a także przeprowadzania prób w locie, określają wprowadzone do stosowania europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego JAR-21 - Procedury certyfikacji statków powietrznych oraz związanych z nimi wyrobów i części.
§  16.
W postępowaniu dotyczącym wydania certyfikatu typu stosuje się również wydane przez Prezesa Urzędu wytyczne i instrukcje, o których nowa w art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, a w szczególności Podręcznik Utrzymania Zdatności - Certyfikacja.
§  17.
Certyfikat typu może być wydany innemu niż posiadacz certyfikatu typu podmiotowi, z zachowaniem tego samego numeru certyfikatu typu.
§  18.
1.
Prezes Urzędu cofa certyfikat typu, gdy:
1)
nie jest możliwe usunięcie przyczyny zawieszenia certyfikatu typu;
2)
posiadacz certyfikatu typu wystąpi z wnioskiem o rezygnację z tego certyfikatu.
2.
Cofnięcie certyfikatu typu jest skuteczne w stosunku do wszystkich statków powietrznych wyprodukowanych zgodnie z danym certyfikatem typu.
§  19.
1.
Posiadacz certyfikatu typu, któremu cofnięto ten certyfikat, jest obowiązany zwrócić go Prezesowi Urzędu.
2.
W certyfikacie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1)
nadruk albo pieczątkę o treści: "cofnięto" - w przypadku, o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 1;
2)
nadruk albo pieczątkę o treści: "zwrócony w wyniku rezygnacji" - w przypadku, o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 2;
3)
datę oraz podpis osoby zamieszczającej nadruk albo pieczątkę.
3.
W arkuszu danych technicznych do certyfikatu typu zamieszcza się datę cofnięcia certyfikatu typu.
4.
Oznaczenia, o których mowa w ust. 2 i 3, zamieszcza się również na egzemplarzu certyfikatu typu będącym w posiadaniu Prezesa Urzędu.
5.
Po zamieszczeniu oznaczeń, o których mowa w ust. 2 i 3, certyfikat typu podlega zwrotowi dotychczasowemu posiadaczowi certyfikatu typu.
§  20.
1.
Posiadacz certyfikatu typu, który utracił jego oryginał, może wystąpić do Prezesa Urzędu z wnioskiem o wydanie duplikatu tego certyfikatu.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, posiadacz certyfikatu typu jest obowiązany załączyć oświadczenie o utracie oryginału certyfikatu typu wraz z informacją o przyczynie jego utraty.
3.
Duplikat certyfikatu typu wydaje Prezes Urzędu.
4.
W duplikacie certyfikatu typu, pod oznaczeniem numeru certyfikatu typu, zamieszcza się:
1)
datę wydania duplikatu;
2)
wpis o następującej treści: "Wydany celem zastąpienia oryginalnego certyfikatu typu, który został utracony".
5.
W razie odnalezienia oryginału certyfikatu typu posiadacz jest obowiązany do jego zwrotu Prezesowi Urzędu.
§  21.
Certyfikaty typu albo dokumenty równoważne, wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§  22.
Do czasu wprowadzenia do stosowania wymagań międzynarodowych, na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, o których mowa w § 4 i § 15 ust. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż do dnia 17 listopada 2004 r.
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZORY CERTYFIKATU TYPU

WZÓR nr 1

Certyfikat typu

wzór

WZÓR nr 2

Certyfikat typu (uzupełniający)

wzór

WZÓR nr 3

Certyfikat typu importowanych statków powietrznych

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Orzeczenie zdatności

WZÓR

wzór

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024